[RR] Touring, Göteborg-Köpenhamn

Flyfisher

Aktiv medlem
Bestämde mig för att besöka cykelmässan Copenhagen Bike Show 2023 i köpenhamn. Först var planen att jag skulle ta tåget ner över dagen men ändrades snart till att jag började planera för att ta cykeln.

Jag bestämde mig för att ta färjan från Göteborg till fredikshamn på onsdag morgon. (Mässan var på lördag 25 mars).
Det borde ge mig rimlig tid att cykla genom Jylland och över själland.

Vädret såg ut att bli katastrof med hårda vindar, regn och bara några få plusgrader. Eftersom jag är van vid misärpendling på hemmaplan var detta inget som oroade mig.
Det som var lite emot mig var första dagens lite längre distans till det enda förbokade boendet under resan. En sträcka på 130km. Färjan skulle anlända efter lunch och jag beräknade att börja cykla runt 14-tiden.

Jag packade lätt, allt i en vattentät ryggsäck. Det var första, enda och sista gången jag cyklar en längre distans med något på ryggen. ?
Jag velade lite med valet av cykel men bestämde mig för att ta pendlarracern som jag är van vid. Det visade sig vara det sämsta valet. Allt som gör just den hojen perfekt för min pendling var emot mig på en längre distans. Jag skruvade dit ett par tempopinnar samt bytte däck till continental Gatorskin 23mm fram och 25mm bak. 20230322_080919.jpg

På Onsdag klockan 7 rullade jag iväg mot färjan...
Väl på färjan tog jag nån kopp kaffe och kikade igenom mina prylar. För första gången någonsin hade jag nu en GPS som skulle visa mig vägen. Hade redan i vintras köpt en Garmin explore 2 för kommande bikepackingäventyr.

När jag cyklade av färjan i Fredrikshamn klockan 13:30 så vräkte regnet ner. På med regnbyxor, regnjacka, skoöverdrag och handskar.
Efter nån mil var jag dyngsur ändå, handskarna höll inte ute vattnet, regnjackan för tät liksom byxorna. Fötterna badade i mina vattenfyllda spd-skor från Scott men det tjocka neoprenöverdraget höll vattentempen på en behaglig nivå.

Det var motvind.
Byar upp mot 18-19m/s rätt i nyllet. Inte ett träd eller kulle som skydd på min väg söderut. Jag fick bryta mig fram på de flacka raksträckorna. Det var inte riktigt detta jag hade räknat med. Fy satan vad jobbigt.
20230322_142814.jpg
Efter ca 60km kom jag till Hadsund, där en kortare färjetur skulle ta mig över ett litet sund. 25kr för biljetten som enkelt betalades på plats.
Min bild av turen var att jag skulle stanna på fik längs vägen i några mysiga fiskebyar och dricka kaffe, äta gott och kanske fylla på med energi i form av godsaker. Det var svårt, vet inte om det var regnet i ögonen eller smärtan i nacken som gjorde att jag missade alla öppna ställen men efter 10mil hade jag fortfarande inte fått i mig något förutom regnvatten.

Precis innan mörkret kom och jag hade 7km kvar till boendet kunde jag äntligen vingla in på en lanthandel. Där köpte jag min lunch, middag, kvällsmat och frukost i ett. Det blev 6 pack makrill i tomatsås, 4 bananer, 2 flaskor cola och tre päron.

Boendet var helt okej. Ett rum utan frukost för 325 danska. Dom skulle snart stänga ner och avsluta verksamheten vilket märktes. Sängen var skön efter första dagens 130km i ösregn plus två färjeturer. Möjligheterna till att torka kläderna var små och morgonen efter startade med blöta skor och bibs.

Satte mig på cykeln runt 7 snåret. Ösregn även denna dag. Lyckades harva mig fram genom landskapet och började gilla känslan av mina bortdomnade händer och den brännande smärtan i nacken. Passerade staden Randers och efter ca 65km kom jag till Aarhus. Där tog jag färjan från Jylland till Själland. Kostnad 400kr och resan tog typ 90 minuter.
20230323_104910.jpg
20230323_115119.jpg

Försökte väcka liv i mina blöta fötter under resan på båten.
Väl på Jylland vände vädret och när jag cyklade av färjan sken solen. Nu jäklar skulle här bombas mil.

Kom 200 meter från färjan innan ett däck small. Perfekt start. Älskar att byta slang. 20230323_125418.jpg

Hade med mig två nya slangar plus lagningslappar om det skulle behövas. Körde med helt nya Gatorskin och tjocka slangar.
Har cyklat genom Europa, korsat Australen på 80 dagar och cykelpendlat ett år utan att punka. Nu i Danmark var det annat som gällde. Nån kilometer efter att slangen till bakdäcket bytts var det dags för framdäcket ...20230323_072159.jpg

Eftermiddagen bjöd ändå på ganska fin cykling. Sjukt nöjd över att jag valde att cykla med GPS. Hade aldrig annars lyckats hitta alla dessa fina vägar. Körde nog 90% på otrafikerade mindre vägar/stigar.
20230323_132252.jpg20230323_132101.jpg
20230323_164834.jpg

Det blev nästan 130km denna dag också. Hotellet var världsklass. Underbar dusch och bra mat.
På kvällen lagade jag slangar.
Till frukost blev det två ordentliga smörrebröd med bacon, ost och marmelad. Till detta givetvis en iskall jäger och en gammeldansk efter kaffet.20230324_070011.jpg20230324_072737.jpg

Tredje dagens cykling gick genom Holbeak, Roskilde och äntligen Köpenhamn.
Solen sken men blåsten var enormt jobbig. Kunde äntligen ta av mig regnbyxorna så att delar av benen fick smaka lite sol och vind...20230323_134243.jpg20230324_043114.jpg20230323_144026.jpg

Väl framme i Köpenhamn hade jag avverkat 80km dag nummer tre. Så totalt över 300km cykel genom 5 städer, 3 färjeturer och 4 övernattningar.
Väl i köpenhamn gjorde jag det man ska. Gick på ströget, tog en räktallrik i saluhallen, kikade på rådhuset och tog en öl på ett lokalt hak.
Dagen efter (lördag) skulle jag på mässan så jag gick och la mig tidigt.
Morgonen började piss.

Cykeln hade blivit stulen!!
Fick besöka nån polisstation för anmälan mm. Mässan var mycket mindre än vad jag tänkt mig. Mängder av elcyklar och knappt mer utrustning än vad som finns hos lokala cykelhandlaren... Nja, Mässan var lite av en besvikelse. Att bli av med en hoj är också sjukt tråkigt. Senast var 1998...
Bokade en bussbiljett hem med flixbus, nu sitter jag här och summerar resan.

Mycket kommer jag göra annorlunda nästa gång. Men ändå glad att jag tog mig iväg.
Nu hoppas jag verkligen att jag får lite ersättning så att jag snart kan vara ute på vägarna igen....

Nästa resa blir om en månad. Då blir det fatbike, högre styre, packväska på CYKELN och mer fokus på komfort.
Komfort 100%.

Alla dagar utom den första hade jag lätt kunnat dubbla distansen med en bekvämare cykel. Dag 2 och 3 kunde jag knappt vrida huvudet pga. smärta i nacken..
På fattyn cyklar jag ledigt 10 mil utan känningar. Nä, racern var absolut inte bekväm. (men snabb i stan).
Ska också överväga mer civila kläder och skor för att göra turistandet lite trevligare. Helt klart trevligt om man kan gå runt och kika lite när tillfälle ges.
#långsamtouring blir det framöver....

And now you know what leaves a worse aftertaste than getting your bike stolen at the end of a trip, 6 makrill and 4 bananas mix.
But the real question remains, why do you hate trains?

PS Absolutely loved the report. Refreshingly genuine.

Hur/vart vart cykeln stulen? Jäkligt pissigt!

Underbart i övrigt
Utanför hotellet. Låst med två lås, 60 meter från polisstation. I köpenhamn står det ju 1 miljon cyklar överallt, många är dessutom betydligt dyrare och finare än min. Såg chansen som liten att den skulle försvinna på några timmar... men men..

Bestämde mig för att besöka cykelmässan Copenhagen Bike Show 2023 i köpenhamn. Först var planen att jag skulle ta tåget ner över dagen men ändrades snart till att jag började planera för att ta cykeln.

Jag bestämde mig för att ta färjan från Göteborg till fredikshamn på onsdag morgon. (Mässan var på lördag 25 mars).
Det borde ge mig rimlig tid att cykla genom Jylland och över själland.

Vädret såg ut att bli katastrof med hårda vindar, regn och bara några få plusgrader. Eftersom jag är van vid misärpendling på hemmaplan var detta inget som oroade mig.
Det som var lite emot mig var första dagens lite längre distans till det enda förbokade boendet under resan. En sträcka på 130km. Färjan skulle anlända efter lunch och jag beräknade att börja cykla runt 14-tiden.

Jag packade lätt, allt i en vattentät ryggsäck. Det var första, enda och sista gången jag cyklar en längre distans med något på ryggen. ?
Jag velade lite med valet av cykel men bestämde mig för att ta pendlarracern som jag är van vid. Det visade sig vara det sämsta valet. Allt som gör just den hojen perfekt för min pendling var emot mig på en längre distans. Jag skruvade dit ett par tempopinnar samt bytte däck till continental Gatorskin 23mm fram och 25mm bak.Visa bilaga 615473

På Onsdag klockan 7 rullade jag iväg mot färjan...
Väl på färjan tog jag nån kopp kaffe och kikade igenom mina prylar. För första gången någonsin hade jag nu en GPS som skulle visa mig vägen. Hade redan i vintras köpt en Garmin explore 2 för kommande bikepackingäventyr.

När jag cyklade av färjan i Fredrikshamn klockan 13:30 så vräkte regnet ner. På med regnbyxor, regnjacka, skoöverdrag och handskar.
Efter nån mil var jag dyngsur ändå, handskarna höll inte ute vattnet, regnjackan för tät liksom byxorna. Fötterna badade i mina vattenfyllda spd-skor från Scott men det tjocka neoprenöverdraget höll vattentempen på en behaglig nivå.

Det var motvind.
Byar upp mot 18-19m/s rätt i nyllet. Inte ett träd eller kulle som skydd på min väg söderut. Jag fick bryta mig fram på de flacka raksträckorna. Det var inte riktigt detta jag hade räknat med. Fy satan vad jobbigt.
Visa bilaga 615476
Efter ca 60km kom jag till Hadsund, där en kortare färjetur skulle ta mig över ett litet sund. 25kr för biljetten som enkelt betalades på plats.
Min bild av turen var att jag skulle stanna på fik längs vägen i några mysiga fiskebyar och dricka kaffe, äta gott och kanske fylla på med energi i form av godsaker. Det var svårt, vet inte om det var regnet i ögonen eller smärtan i nacken som gjorde att jag missade alla öppna ställen men efter 10mil hade jag fortfarande inte fått i mig något förutom regnvatten.

Precis innan mörkret kom och jag hade 7km kvar till boendet kunde jag äntligen vingla in på en lanthandel. Där köpte jag min lunch, middag, kvällsmat och frukost i ett. Det blev 6 pack makrill i tomatsås, 4 bananer, 2 flaskor cola och tre päron.

Boendet var helt okej. Ett rum utan frukost för 325 danska. Dom skulle snart stänga ner och avsluta verksamheten vilket märktes. Sängen var skön efter första dagens 130km i ösregn plus två färjeturer. Möjligheterna till att torka kläderna var små och morgonen efter startade med blöta skor och bibs.

Satte mig på cykeln runt 7 snåret. Ösregn även denna dag. Lyckades harva mig fram genom landskapet och började gilla känslan av mina bortdomnade händer och den brännande smärtan i nacken. Passerade staden Randers och efter ca 65km kom jag till Aarhus. Där tog jag färjan från Jylland till Själland. Kostnad 400kr och resan tog typ 90 minuter.
Visa bilaga 615478
Visa bilaga 615479

Försökte väcka liv i mina blöta fötter under resan på båten.
Väl på Jylland vände vädret och när jag cyklade av färjan sken solen. Nu jäklar skulle här bombas mil.

Kom 200 meter från färjan innan ett däck small. Perfekt start. Älskar att byta slang. Visa bilaga 615480

Hade med mig två nya slangar plus lagningslappar om det skulle behövas. Körde med helt nya Gatorskin och tjocka slangar.
Har cyklat genom Europa, korsat Australen på 80 dagar och cykelpendlat ett år utan att punka. Nu i Danmark var det annat som gällde. Nån kilometer efter att slangen till bakdäcket bytts var det dags för framdäcket ...Visa bilaga 615481

Eftermiddagen bjöd ändå på ganska fin cykling. Sjukt nöjd över att jag valde att cykla med GPS. Hade aldrig annars lyckats hitta alla dessa fina vägar. Körde nog 90% på otrafikerade mindre vägar/stigar.
Visa bilaga 615482Visa bilaga 615483
Visa bilaga 615484

Det blev nästan 130km denna dag också. Hotellet var världsklass. Underbar dusch och bra mat.
På kvällen lagade jag slangar.
Till frukost blev det två ordentliga smörrebröd med bacon, ost och marmelad. Till detta givetvis en iskall jäger och en gammeldansk efter kaffet.Visa bilaga 615486Visa bilaga 615487

Tredje dagens cykling gick genom Holbeak, Roskilde och äntligen Köpenhamn.
Solen sken men blåsten var enormt jobbig. Kunde äntligen ta av mig regnbyxorna så att delar av benen fick smaka lite sol och vind...Visa bilaga 615489Visa bilaga 615490Visa bilaga 615491

Väl framme i Köpenhamn hade jag avverkat 80km dag nummer tre. Så totalt över 300km cykel genom 5 städer, 3 färjeturer och 4 övernattningar.
Väl i köpenhamn gjorde jag det man ska. Gick på ströget, tog en räktallrik i saluhallen, kikade på rådhuset och tog en öl på ett lokalt hak.
Dagen efter (lördag) skulle jag på mässan så jag gick och la mig tidigt.
Morgonen började piss.

Cykeln hade blivit stulen!!
Fick besöka nån polisstation för anmälan mm. Mässan var mycket mindre än vad jag tänkt mig. Mängder av elcyklar och knappt mer utrustning än vad som finns hos lokala cykelhandlaren... Nja, Mässan var lite av en besvikelse. Att bli av med en hoj är också sjukt tråkigt. Senast var 1998...
Bokade en bussbiljett hem med flixbus, nu sitter jag här och summerar resan.

Mycket kommer jag göra annorlunda nästa gång. Men ändå glad att jag tog mig iväg.
Nu hoppas jag verkligen att jag får lite ersättning så att jag snart kan vara ute på vägarna igen....
Du säljer verkligen in detta! Nästan så att jag blir sugen på att bli piskad i ansiktet av regnen, frysa tårna och bli av med cykeln ?

Hoppas det går smidigt med ersättningen för cykeln.

Tillbaka
Topp