[RR] Trans-Provence 2009, nu med video och snack om anmälan för nästa år

Såg att kind shock släpper en för i-beam nu så nu kommer jag inte ha någon ursäkt längre.

42Hz skrev:
-------------------------------------------------------
> Hmm, jag kanske var ovän med mig själv när det begav sig? :)

Var det inte då du skickade dig själv till Thailand utan pengar och kreditkort?

Så det stämmer nog! :D

the_TnT skrev:
> 42Hz skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Hmm, jag kanske var ovän med mig själv när
> det begav sig? :)
>
> Var det inte då du skickade dig själv till
> Thailand utan pengar och kreditkort?

Det var ändå bland det bästa jag någonsin gjort. :)
Pengar, det hade jag med mig!

> Så det stämmer nog! :D
=)

Om man ska ha en HT på detta äventyr så ska man fanimej ha en gaffel som funkar och det mycket mycket bra. Bitvis skakade det så jag trodde plomberna skulle trilla ut och underarmarna krampade hysteriskt. Och eftersom man är så många timmar i sadeln uppför så längtar man efter lite komfort. Varenda sten gör intryck mot slutet av dan.
Mot slutet av veckan är man dessutom rätt sliten, tom de allra bästa sa att de var trötta som fan, och när det skakar på som bäst orkar man inte längre ladda som i början av veckan (men gör det i alla fall och trillar och slår sig och bryter bromsar osv..).
Så definitivt en heldämpad lite lättare hoj. Min HT väger typ 15 kg, tyngre än så är nog inte att rekommendera. Ryggan blir rätt packad varje dag med så det adderar ju kg att släpa runt på.
En annan sak som jag led en del av var mina skor. Vi fick gå rätt många timmar per dag och att steppa runt med fjantiga XC-spd skor var fel tänkt. Man behöver bekväma skor som inte halkar runt för mycket bland sten och skit.
I övrigt: 200 skivor och sån där finnurlig sadelstolpe, Minion Slingle Ply och feta slangar om jag fick välja. Hellre driftsäkert och standard än superlätt och fancypancy. träna mycket och länge och gärna med flera tusen höjdmeter per pass ;-)

P.-

Oj - den där turen vill jag köra! Härliga bilder & RR! Höjdträningen blir dock svår att ordna i platta Uppsala ...

JLarsson skrev:
> Åh, coolt! Var det han här?

Nix. Har letat lite i minnet och tror han hette James. Yngre kille än han på bilden. Körde nån sorts Ellsworth här men tvivlar på att det var den han hade på Trans-Portugal.

TnT: Rob laddar rätt bra i den videon ja. Kraschen var lätt läskig. Intressant att notera är även att Rob bara blev tvåa på den specialsträckan där det är så exponerat, han fick stryk med 30 sekunder av Ewan...

Artikel med lite fler bilder på http://www.descent-world.co.uk/2009/10/13/trans-provence-2009/

Senast redigerad av en moderator:
Såg vackert ut. Kul att ni delar med er av så mycket bilder :)

Världen är liten killen som hälsade till Jonas kanske är den andra halvan av radarparet Julian och Barry. Det är Barry på Jonas bild. Julian var nog något lite yngre. De körde tillsammans samtliga deletapper i TransPortugal. Kul killar jag startade alltid efter dem pga olika åldershandikapp, de hade samma handikapp så de var nog rätt så jämngamla möjligen såg Julian yngre ut. En bit in varjke etapp kom jag ikapp dem.... så de brukade ge några vitsiga kommentarer, sköna killar :)

De andra engelsmänne jag minns väl var Paul och Ross. Paul var ju skapligt duktig och Ross körde sönder sin hoj ordentligt.

Grymt att se att Ash fick ihop det, -ännu fräckare att Sverige var representerat.

Bomba nerför osedda stigar är ju det bästa som finns.
Det står 64 max på inbjudan så det är väl dubbelt så mycket som förra året. Jag misstänker att dem kör samma stigar igen...?
Jag trodde det var meningen att man skulle använda GPS och få filer för rutterna; verkar lite surt att köra fel när det är så mycket klättring redan.

Här är Ash och plockar ner skyltarna;

DSC_0193.jpg ht=399

Stämmer att det är dubbelt så många som i år. Tanken med årets tävling var att testa formatet och se om det gick att genomföra, ambitionen var redan då att gå upp till 64 deltagare nästa år.

Jag snackade lite med Ash igår kväll, det är i stort sett samma stigar. Det som skiljer är avslutningen på dag 6 som är mindre brutal än senast. Inledande klättringen och traversen (som även bilden ovan är ifrån) är dock kvar, bara avslutningen som är ändrad. Det skulle även läggas till nåt litet på dag 7, oklart exakt vad än. I övrigt är allt samma.

GPS-rutter fanns i år och såvitt jag vet kommer de att finnas även nästa år. Om man inte har nån GPS (som jag t.ex.) så har man dock inte speciellt stor nytta av det =)

Jag och Per och Ola är numera anmälda så vi kör nästa år igen.

För dem som inte har tid eller råd så får man ju nämna den här:

http://www.portesdumercantourvtt.com/

Körde den i somras och det var det bästa jag har cyklat hittills. En del är samma som Trans-Provence (Terre Gris ovanför Guillames tror jag mig känna igen...?).

Superorganiserad Enduro med olika sträckning varje år. Man fick klättra/hasa 1800höjdmeter första dan så man bör ju ha lite grundkondition...

Lite bilder här;
http://www.1001sentiers.fr/galerie/serie.php?id_album=178&offset=0#photo

Kan inte någon sponsra mig?! Jag lovar ta lite bilder ibland. ;)

Peter_K skrev:
> En tredjedel av platserna är nu tagna. Westman,
> ska du med och köra?
>

Tyvärr, det spräcker min sommarbudget. Skall till californien då polaren gifter sig över semestern. Hoppas klämma in lite Downieville eller motsvarande där dock. Lycka till!

Dock skitsugen till kommande år. Låter som att även Harri och Tobbe kan tänka sig att köra 2011 istället..?

Stealth Black skrev:
> För dem som inte har tid eller råd så får man
> ju nämna den här:
>
> http://www.portesdumercantourvtt.com/
>
> Körde den i somras och det var det bästa jag har
> cyklat hittills. En del är samma som
> Trans-Provence (Terre Gris ovanför Guillames tror
> jag mig känna igen...?).
>
> Superorganiserad Enduro med olika sträckning
> varje år. Man fick klättra/hasa 1800höjdmeter
> första dan så man bör ju ha lite
> grundkondition...
>
> Lite bilder här;
> http://www.1001sentiers.fr/galerie/serie.php?id_al
> bum=178&offset=0#photo

Eh, jag kan inte franska. Lite hjälp med hemsidan? Upplägg, pris?

Westman skrev:
> Låter som att även Harri och Tobbe kan tänka sig att köra 2011 istället..?

Hand upp!

the_TnT skrev:
> Westman skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Låter som att även Harri och Tobbe kan tänka
> sig att köra 2011 istället..?
>
> Hand upp!

Styr upp och jag är på. Allvarligt alltså. Det är dags för förortsfarsan att ta reda på vad han går för.

-Skogling

> Eh, jag kan inte franska. Lite hjälp med
> hemsidan? Upplägg, pris?

Det är egentligen en del av enduroserien i Alpes Maritimes. Mercantour är väl en timmes körning norr om Nice. Vem som helst kan skriva in sig, tror det kostade 30Euro för två dagar sen tillkommer ju boende givetvis.
Tror att setupen är lite olika år från år: I år så körde dem enligt nedan, vilket är väldigt krävande för arrangörerna men jäkligt skoj för alla inblandade Man cyklar helt efter sina egna förutsättningar typ. Försök till förklaring;

Dag 1 kör man 4 el 5 Specialsträckor på tid i Grupper om 3 som startar samtidigt, typ med kompisarna som skrivit in sig samtidigt eller nåt. De tar bara tid när man cyklar nerför men du måste vara i tid till nästa start; du får alla dina starttider i början. Vi klättrade ca 1800m första dan vilket funkade bra, det går bra att hinna om man inte har några problem med cykeln eller annat som skall göras.

Dag 2
Paras man ihop med 2 nya cyklister baserat på resultaten från första dagen. D.v.s man kommer att cykla med folk som cyklat lika snabbt som en själv. Sen kör man en ny bana 2gånger, vi fick lite hjälp av skidliftarna i området så det blev långt med många höjdmetrar.
Efter detta så summerar dem ALLA tiderna och radar upp folk till en mass-start baserat på ens totala tid, sen så släpper dem iväg folk en efter en baserat på den riktiga tidsskillnaden till ledaren. Lite klipp från mass-starten:

Här lite från en "specialsträcka"

Ahhh!! Den specialsträckan skulle man ju inte tacka nej till att köra!

Jäklar var sköna vidosnuttar.. man vill ju bara åka nu.
Den videon i mitten liknar jäkligt mycket där Rob (och jag ngn minut senare) fick kasta sin hoj i vattenfallet. Kanske den du oxå tycker dig känna igen, Terre Gris verkar ju logiskt. Fast ni körde rätt vill säga :-)

P.-

Tillbaka
Topp