[RR] Tungviktscykling i Haute-Savoie (runt Annecy)

Simon_

Aktiv medlem
Jag själv har alltid tyckt att ett av de bästa inslagen i forumet är reserapporter, då är det väl inte mer än rätt att man också drar sitt lilla strå till stacken. Så, håll till godo: en veckas tungviktscykling med utgångspunkt Annecy i Frankrike. Varning för mycket text.

Det enda som är riktigt säkert i min jobbkalender är att andra veckan i juni är man i Annecy. Lite typisk timing för en just svensk cykelentusiast, men varje alptopp i horisonten är en skopa tröst. Därför har jag nu efter två år bestämt att det är en tradition att resa ned en vecka tidigare och njuta av omgivningarna. Det är ju till och med röd dag som skrotar runt där i kalendern.

Annecysjön.png

Annecy i juni är så vackert att det är svårt att ta in, hjärnan tolkar det hela som en kuliss. Man kanske bara just precis på gränsen till Alperna, men Mont Blancs topp endast är 57 km bort. Staden är vacker, turistig, trevlig, men det är sjön man fortsätter titta på. Turkos och av bergen inramad. Söderut och österut finns otaliga klättringar på mer eller mindre behagliga avstånd, direkt från innerstan kan du klättra 1144 meter på 16 km upp på berget Semnoz. En topp rentav, inte ett pass.

Annecy stan.png

Jag var här 2023 och testade på cykling i riktiga berg för allra första gången, och det var verkligen jättejobbigt. Det var ju nämligen jättevarmt och jag hade faktiskt knappt kunnat cykla under maj månad, men framförallt för att jag vägde strax över 115 kg. Jag bedömer det i alla fall själv som en tydlig påverkansfaktor, men jag är ju ingen vetenskapsman. Ändå var det fantastiskt roligt och jag avhandlade 3763 höjdmeter utspridda över 217 km och tre dagar, med Col de la Colombiere och utsikt över Mont Blanc som höjdpunkt. I år lade jag till en extra cykeldag, plus en vilo-/jobbdag i mitten av det hela, och precis som året innan var det jobbigt och roligt i ofta men inte alltid välkalibrerad balans.

Jag flög till Geneve (billigt), bodde via Airbnb (billigt) och hyrde cykel från Bcyclet (oklart). En Scott Speedster RC30 med pedaler, hjälm, kraftmätare, flaskor och leverans/upphämtning kostade 589 euro för fem dagar. Jag tog kontakt med några LBS:er i stan, tänkte att det kanske fanns billigare lösningar, men med obefintlig franska så var det svårt att komma framåt. Så, till det roliga!

DAG 1

Jag tajmade snyggt in en förkylning veckan innan avfärd, så första dagen handlade både om att känna in formen och cykeln. Den senare var i toppskick och levererades på utsatt tid, kroppen gav också tummen upp. Väderleksrapporten gjorde klart att veckans största äventyr behövde ske redan på dag 2, därför valde jag ändå att ta en lugnare och kortare dag. Cykeln:

20240607_104811.jpg

Bra att veta: det är drygt 42 kilometer runt sjön, nästan hela vägen på dedikerad cykelbana. På västra sidan är det pannkaksplatt, på östra lite backigare. Den pannkaksplatta cykelbanan fortsätter sedan förbi sjön, genom dalgången, hela vägen ner till Albertville som ligger ungefär 45 km bort. Mer om det senare. Det är otroligt många som cyklar, längs cykelbanan ser man alla möjliga typer av cyklister. Karlar i de mest grälla 90-talskit, med matchande cyklar. MTB-gäng i alla åldrar. Pendlare på alla typer av cyklar. Barn, ungdomar, vuxna, gamla. Ändå går det utan problem att glida fram i 25-30 km/h utan att utsätta sig eller andra för fara. Förutom när:

koövergång.jpg

Vid avfärd hade jag inte riktigt bestämt vart jag skulle ta vägen, men jag är en tvångsmässig googlare och kände att jag hade bra koll på några olika alternativ. Jag satte av längs den västra sidan vid lunch ungefär, när molnen skingrat sig, och bestämde att jag fick stanna och ta bilder så ofta jag ville. Det sker inte automatiskt för mig, jag behöver påminna mig själv att ta bilder rent generellt, men efter bara en liten stund hade jag sjö, berg, slott, kossor och dessutom selfies framför alla dessa objekt i kamerarullen. Hela tiden rätt sugen på att ta ett bad i värmen.

20240604_144537.jpg

20240604_125408.jpg

Efter ungefär 12 kilometer når man byn Duingt där cykelvägen går genom en gammal järnvägstunnel, precis innan finns ett cykelkaffe. Det kändes både knäppt och dekadent att ta en första kaffepaus efter drygt 40 minuter, i strålande men inte skållande sol. Bra ställen att ställa ifrån sig cykeln, försäljning av allt man kan tänkas behöva, en 2-av-5 cappucino.

Bara ett tiotal meter därifrån kan man svänga uppför en dalgång som leder till Col la Frasse på 1379 meters höjd, men för att ta sig hela vägen dit behövs något lite rejälare än en landsvägscykel. Asfaltsvägen tar slut två kilometer därifrån, men just denna dag var den avstängd redan innan det. Det innebar att klättringen slut redan på 850 meters höjd för mig, efter blott 350 höjdmeter med en snittlutning på 7,7%. Det passade sig väl rätt bra på denna testrunda, men det hela var så härligt att det var svårt att inte råka dras med. Vägen är en återvändsgränd och det märktes, jag mötte en handfull bilar och inte en enda cyklist på vägen upp. Gulliga byar, rimlig asfalt, sol, bra känsla i benen, det var helt enkelt alldeles magiskt, den typen av cykelpropaganda som kunnat få nästan vem som helst att köpa en för dyr cykel.

Frasse.png
Frasse ned.png

Jag rullade sen ner igen, stannade minst fem gånger för att ta bilder, och fortsatte sedan söderut igen, längs den nämnda cykelvägen. Från Duingt tills att sjön tar slut behöver man knappt röra styret, förutom stoppskyltar där bilväg korsar cykelvägen, men dessa respekteras generellt inte jättemycket av cyklister på grund av få bilar och god sikt.

Jag tog sikte på byn Vésonne ytterligare drygt 18 km söderut. Förra året startade jag mitt bergscyklande med Col de la Forclaz, högt upp över sjön där glidflygare, husbilsägare och cyklister slåss om utsikt över sjön. Då cyklade jag stigningen söderut, ”den lätta sidan”, och kom ner i Vésonne, så jag tänkte att jag skulle cykla en bit av vägen upp från andra sidan också. Det räckte gott med tio minuter, innan jag vände om och cyklade hemåt.

Nu tog jag istället av mot den östra sidan av sjön. På vägen passerar man igenom ett antal byar, men känslan är snarare en enda lång by längs hela sjön. En bekant sa att Annecy hade en av Frankrikes högsta medelåldrar för att övre, övre medelklass från Paris flyttar till fina hus längs denna sidan, jag valde att ta detta som fakta helt utan källkontroll. Det känns i alla fall sant när man cyklar förbi.

20240604_141114.jpg

Efter ungefär halva sträckan klättrar man ungefär 110 meter på 1,6 km genom byn Tailloires. Jag tänkte ta i lite mer och Strava säger att jag snittade 283W, vilket räckte till plats 53 996 av 62 544 cyklister på segmentet. Flera av dom, orättvist nog, under 115 kg.

Därifrån rullar man lugnt in mot staden igen, längs stranden, med lägre och lägre fart i takt med att fler och fler olika människor och typer av fordon delar på vägen. En vanlig tisdagseftermiddag, men känslan man får i Sverige på årets finaste semesterdag. Jag avslutade på en bänk vid vattnet, skickade ännu fler bilder till sambo och vänner och Instagram, åt upp dagens proviant, och rullade sen till lägenheten. Glad överlag, extra glad över att jag och cykeln precis fick plats i hissen, på väg till sjätte våningen. Väl uppe igen fick jag se vinden ta tag i mitt underställslinne och förflytta det från min balkong till en annan balkong fyra våningar ner, där ingen sedan öppnade dörren. Inget rött vin och bageriet nere på gatan inte kan lösa. Totalt 60 km och 686 höjdmeter.

Strand.png

DAG 2

Det jag lärde mig redan 2023 var att fortsätter man bara cykla så kommer man fram till slut. Ändå fanns det en runda bland alla alternativ som jag inte kände mig säker på om jag skulle klara av. Tanken var att spara den till slutet av veckan, för att se om jag fortfarande var sugen, vad kroppen sa, om det alls kändes realistiskt. Alla väderleksrapporter gjorde dock klart att detta var sista dagen utan regn, så det kändes lite som enda chansen och då vore det ju dumt att inte ta den. Jag intalade mig att man kan ju alltid ge upp och vända, om det skulle bli så.

Målet var den uppdämda sjön Lac de Roselend, ungefär åtta mil sydost om Annecy. En plats som både lyckas se ut som ett vykort och ett tillhåll för en Bond-skurk, beroende på perspektiv. På ett sätt inte så värst mycket tuffare än något annat, en klättring på 1300 meter utspridda över tre mil, men nu med 45 platta kilometer innan och efter.

Strava.png

Jag åt en stor frukost, fyllde alla fickor med ätbart, kletade på SPF50, och gav mig sedan iväg tidigt. Även denna gång längs cykelvägen på sjöns västra sida. På morgonen var det många pendlare på väg in till stan, men även massor med landsvägscyklister på väg åt alla håll. Den gamla sanningen ”ju snabbare de är, ju mindre chans att de hejar” gäller även här.

Tanken var att hålla lite tempo de första 45 kilometrarna ner till Albertville, inte stanna och ta fina bilder eller dricka någon kopp kaffe. Dagen skulle ju bli lång och det kändes onödigt att slösa tid. Ändå blev det ett fotostopp och två stopp för att dubbelkolla att jag var på rätt väg. Det tog ungefär 90 minuter att följa dalgången och plötsligt var man i mitten av Albertville, där jag tänkte att jag skulle ta en kaffe och kanske kolla in något OS-relaterat, men efter att ha avslutat första flaskan och ätit en macka var jag plötsligt iväg igen. Vän av ordning kan se på kartor att man kan korta av denna runda genom att svänga en mil tidigare och cykla över ett bergspass istället för runt, men jag ville ogärna lägga till 400 meter extra klättring och blev varnad att den vägen är både brant och dålig.

Första bilden.png

Så följer man denna väg hinner man bara in och nuddar på Albertville innan man gör en 180-graderssväng och vänder upp i en annan dalgång, skyltat mot Beaufort. Nu skulle varje skylt handla om kossor, ost och mjölk. De första kilometrarna ut ur staden var överraskande krävande, dessutom med mycket trafik på smal väg, det innebar att jag några gånger kände att jag behövde trycka på för att nå något litet ställe där bilar bakom kunde passera. Ändå var alla tålmodiga och snälla, redan här vevade några ner rutan och ropade allez eller chapeau, vilket det skulle bli mer och mer av ju längre upp jag kom.

Dalgången här är totalt annorlunda från den breda, platta yta jag just hade cyklat igenom, här är det snarare en ravin som ger känslan av en regnskog i hur den omsluter en. Snällare lutning och mycket skugga gjorde att jag kunde hålla en bit över 20 km/h, den största utmaningen var att titta på vägen istället för omgivningarna. Varje gång en snöklädd topp dök upp genom lövverket så var det en liten energikick, som när man kör på en sån extrafartspil i Mario Kart. Från byn Villard-sur-Donon öppnar det dock upp sig igen, och det började bli tydligt att nu var det riktigt varmt i solskenet. Vid det här laget började jag oroa mig att de som fick bilder skickade till sig skulle tycka att alla såg likadana ut, blått längst uppe, lite berg i mitten, lite grönt där nere. Det får man leva med.

IMG_20240709_161401_356.jpg

Så i Beaufort tog jag en paus i skuggan, åt och drack, kände efter. På många sätt var det nu det skulle börja, samtidigt hade jag redan cyklat 65 km och varit igång i tre timmar. Jag kände mig pigg, men hemma i vardagen kan tre timmar vara veckans längsta runda. Nu var det dock inte dags att komma hem, utan att klättra 1000 meter på 13,5 km.

Solen brände på så jag tog chansen att fråga ett gäng australienska mountainbikecyklister om de möjligtvis hade en klick SPF över. De sa sorry mate, vilket jag kanske borde gissat eftersom samtliga såg ut som en läderväska i ansiktet. De väntade ut att snabbköpet skulle öppna igen vid 15, men en förbipasserande bybo nämnde att butiksägaren mest gick på feeling under sommaren, så det var inte alls säkert att de skulle öppna vid 15 eller ens alls på en torsdag. Så franskt, tänkte jag, och satte av.

Från Beaufort upp till Roselend-sjön finns det två vägar. Den ena lite snällare och med bra asfalt, den andra mer elak och skrovlig. Den första varianten låter ju mycket trevligare både upp och ned, men eftersom en loop känns mycket härligare än dit-och-tillbaka så fick det bli den elakare på vägen upp, bra asfalt nedåt fick fälla avgörandet.

col-du-pre-beaufort kopiera.png

Några kilometer innan sjön Roselend finns bergspasset Col de Pré. Om man tar en titt på Strava-segmentet för sträckan från Beaufort upp till passet hittar man bland andra Romain Bardet, Sepp Kuss och Nibali på topp 10, med farter runt 20 km/h. Jag fick ligga ganska nära min gräns för att nå upp till i snitt 8 km/h, med flera vilopauser under de fyra km där lutningen inte går under 8%. Värmen kändes olidlig även så pass långt upp, det gällde att gömma sig i skugga så mycket som det gick. Många ord för att säga: det var verkligen jättejobbigt.

Skylt.png

Alla som cyklar vet att jättejobbigt kan vara jättekul men under i alla fall en timme här var det inte superkul. Hela tiden otroligt vackert, men i takt med att luften tunnades ut och vägen samtidigt blev brantare så kändes det bitvis som att det var dags att vända. De små gulliga kilometerskyltarna kändes som ett hån snarare än en klapp på axeln. Den enda cyklisten som passerade på hela sträckan svarade inte ens på mitt bonjour, att han kanske skulle sitta på restaurangen längst upp när jag kom dit gav dock en liten extra kick. Som tur var kändes det hela tiden värre att vända än att fortsätta, och plötsligt blev vägen flackare och så dök pass-skylten upp, bland motorcyklar, husbilar och några cyklister. Vid Col du Pré fick jag så många glada tillrop att jag blev lite rörd, det är alltid roligt att höra hur folk försöker säga att de är imponerade utan att rakt ut kalla en tjock. En fransman var mer direkt och la handen på magen och sa ”big!” och gav sen tummen upp.

Jag rullade rätt snabbt vidare, passet är en platå utan direkt utsikt, och bara några kilometer längre fram fanns sjön tillsammans med restaurang precis på klippkanten. Eftersom känslorna redan var nära så var det väldigt härligt att passera krönet och titta ner mot den turkosa sjön, som ännu inte fyllts helt av smältvatten. På restaurangen fick jag fylla flaskorna, även om det kändes som på håret att kvinnan skulle säga nej, trots att jag handlade. Jag åt en baguette och dessutom allt jag hade kvar i fickorna som inte var godis, drack mer läsk, men eftersom jag var dyngsur av svett blev jag snabbt kall. Därför kände mig jag lite stressad att komma vidare. Från restaurangen fortsätter man ned en bit innan man får cykla över dammen och titta över kanten, där det blev en till fotopaus. Såhär i efterhand tänker jag att jag borde tvingat mig själv att njuta lite längre, för det var en alldeles makalös plats som bilder inte gör rättvisa. Jag och en annan cyklist som fysiskt låg någonstans mitt emellan mig och Jonas Vingegaard utbytte high fives, men fortsatte sedan åt varsitt håll.

20240605_161743.jpg

Dammen.png

Den som vill kan här fortsätta till det högre passet, Cormet de Roselend, men det ingick aldrig i min plan. Därför kändes det inte heller som att ge upp att inte ta den vägen, även om det sades att det låg kvar snö på marken där uppe.

Istället jacka på och sen tre mil utförsåkning. Jag är rätt feg på väg nedåt, men ju rakare det blev ju mer kunde jag slappna av. På denna sida mötte jag massor av cyklister, passerades dessutom av några enstaka och två klungor. Jag rullade direkt igenom Beaufort och fortsatte hela vägen ner till Albertville, där jag återigen svängde 180 grader för att möta de 45 platta kilometrarna som kvarstod. Nu hade jag fått vila benen en hel del, så tänkte att det skulle vara en härlig avslutning på dagen. Men tyvärr är ju 45 platta kilometer ändå 45 kilometer, och när det var dags att börja trampa igen berättade benen istället hur trött jag var.

Det blev en pina, kolsvart i huvudet, helt klart någon typ av bonk, och dessa mil kändes jobbigare än milen uppåt. Helt enkelt alldeles slut, dessutom med en ökande huvudvärk. Jag försökte ta ett mentalt steg åt sidan och påminna om dagens vackra vyer och att det tunga var bakom mig, men det funkade inte alls. Totalt jävla mörker, som Skelleftebandet hette, farten var helt okej men krävde total själslig närvaro. Om någon märker att det inte dyker upp några bilder i denna del av inlägget så förstår ni kanske varför. Det blev några stopp, sura miner, arga tankar, men det fanns som tur var inga andra alternativ än att trampa hem.

Där och då kändes det som att denna typ av runda helt enkelt inte var för mig, aldrig igen, men några rundor senare tänkte jag att det kanske mest handlar om att denna typ av runda i denna typ av värme med denna typ av intag. Mer vätska, mer mat, mer salt. Väl hemma kom det en pizza direkt till dörren och sen tvingade jag ut mig på en liten promenad för att skaka ur benen. Hacks säsong 2 på Netflix, sen tack och godnatt. 153 km och 1947 höjdmeter totalt, 9:23 dörr till dörr.

Bilagor

• 20240605_162752.jpg
    20240605_162752.jpg
    675.7 KB · Besök: 66
DAG 3

Under vilodagen mellan cykeldag 2 och 3 såg jag till att äta, dricka och promenera, plus ha ångest hela dagen för att jag slösade bort en dag. Väderleksrapporten sa nu att det under den tredje cykeldagen skulle vara regnfritt på förmiddagen, så det blev en tidig start. Det där regnet var överlag alltid en halvdag bort enligt prognoserna, men försköts hela tiden. Jag var fortfarande traumatiserad av transportcyklingen, och bestämde mig därför för att avnjuta den mest lokala stigningen: Semnoz.

Strava.png

Uppför detta berg cyklade jag redan året innan, så det kändes också kul att kunna jämföra lite. Denna gång tog jag en lite annan väg första tredjedelen, men den riktiga stigningen skulle bli densamma. Det var en sisådär 16 grader i morgonluften men på ett varmt sätt, om ni förstår hur jag menar. Jag kände mig pigg och glad, men det saknades ordentligt klös i benen. Att tugga på i 80% av FTP gick toppenbra men att trycka på över en knäpp eller i en innerkurva gav kopiösa mängder av mjölksyra nästan på en gång. Det gällde helt enkelt att hålla sig i skinnet.

Leschaux.jpeg

En bit upp kommer byn Leschaux och Col de Leschaux, detta på den snällare av två vägar uppför berget. Precis som förra året stod det ett helt gäng cyklister och snackade här, jag fick även nu några glada tillrop. Eftersom jag såg döende ut på alla bilder jag tagit dagen innan ville jag cykla in och plocka åtminstone en pass-skylt i någorlunda form, men det fick gå superfort. Målet idag var nämligen att cykla hela vägen upp utan paus, lite drygt 1200 höjdmeter på 25 kilometer, betydligt snällare än två dagar tidigare men ändå en utmaning. Utan paus, men ändå en paus? Ja, precis så. Man bränner lika mycket kalorier av att posera som av att cykla, väl?
På turen upp till Lac de Roselend var det många, korta serpentiner längs bergssidan, vägen upp till Semnoz nöjer sig med några få innan man istället kommer in i en skog och cyklar mest nästan-rakt-fram. Här var det fler cyklister som passerade, några mycket snabbare och några så pass nära min hastighet att jag nästan halkade dit på att vilja ta rygg. Hjärnan min begriper att jag inte kommer matcha en 40 kg lättare cyklist i åttaprocentigt motlut, men hjärnan är ju inte alltid med på cykeln utan ligger kvar i ett dike någonstans lite längre ner. Denna sida av berget är dock lite snällare, här under uppritad från Col de Leschaux upp till toppen, även om snäll ju i sammanhanget är en rätt märklig term.

semnoz-col-de-leschaux kopiera.png

Två km från toppen tar skogen plötsligt slut och man ser slutet på en skidlift uppe på toppen. Bergstoppen är rätt platt, så det är inte den absolut bästa utsikten från varenda liten kvadratmeter, den taggade kan dock gå den extra lilla biten till den absoluta toppen. Jag pratade med några cyklister från området som båda var väldigt tacksamma för att ha en så pass rejäl klättring bara runt knuten, men att de också fick klagomål från vänner på besök utifrån att det är perverst att klättra 1000 meter och sen inte få en otrolig utsikt. Det ska dock inte överdrivas, det är klart utsikten är fin, bara inte som de flesta andra i närheten.

Semnozskylten.png

Trots att det var morgon var det en hel del uppskjutsade turister och motorcyklar på plats. Jag tog en kort paus och kände mig glad över att ha gnetat mig upp utan riktig vila, ungefär åtta minuter snabbare än året innan. Jacka på igen och en snabb, väldigt rolig utförstur in mot Annecy igen. Få tvära kurvor, mycket långa-inte-helt-raka raksträckor genom gles skog, och solen började tvinga sig fram. Staden smyger sig först på, men så efter en kurva rullar man plötsligt in i en rondell bara några hundra meter från centrum.

Vid det här laget var det knappt lunchtid, men jag cyklade hemöver nöjd över morgonens strapatser. Det kändes rimligt att avsluta rundan när känslan var på topp. Totalt 50 km och 1233 höjdmeter, utspritt över ungefär tre timmar.

Efter dusch, lunch och slappande på balkongen svidade jag om igen och cyklade planlöst runt i staden, såg mig omkring, njöt av sommarluften, ville få valuta för cykelhyran. Som i de flesta franska städer finns det massor av alldeles omärkvärdiga kvarter, men de förtränger man så lätt. Denna runda loggade jag inte, så den har alltså inte hänt.

DAG 4

Min lista av möjliga turer var fortfarande full av alternativ, ett som lockade speciellt mycket under hela våren var Col l’Arpettaz. Som en blogg beskrev det hela: ”A climb just south of Annecy with virtually the same stats as Alpe d’Huez yet double the hairpins and almost no traffic”. Ser fantastiskt ut på bilder, kändes som en självklarhet. Ändå hade det nu byggts ett litet motstånd. Inte mot klättringen, även om den är brant. Nej, motståndet kom från att berget skulle lämna av mig i byn Ugine, varifrån det är ungefär 37 kilometer pannkaksplatt cykelbana på vägen tillbaka. Ni vet, den cykelbana där jag tidigare haft långt gångna planer på att helt enkelt stanna på för att sedan adressändra och leva resten av mitt liv där i diket.
Nu kanske någon tänker att någon måtta på fjanteriet får det väl ändå vara, men kroppen sa helt enkelt tvärnej till det. Så då behövdes en annan runda, helt enkelt. En idé var att härma en del av den sträcka som deltagarna i Criterium de Dauphiné skulle göra dagen efter, då tävlingen avslutades strax utanför Annecy på Plateau des Glières, kunde ju vara kul. Istället föll valet på en runda med två pass, Col des Aravis och Col de la Croix Fry. Även om sista toppen då låg tre mil från lägenheten så skulle den delen bestå av nästan bara utförsbacke, vilket hjärnan accepterade som en panglösning. I mina mått mätt ändå en väldigt rejäl dag i sadeln - kul!

Strava.png

Väderleksrapporten sa grått, grått, grått, och ute var det grått. Nu var det faktiskt duggregn i luften, och värre skulle det bli mot eftermiddagen, sa både prgonosen och sen verkligheten. Nu var jag less på bars och guldbjörnar så det blev marmeladmackor i fickorna, alldeles vanligt vatten, och sen man-tager-vad-man-haver-lösningen med en liten påse krossade nachochips för att få till lite salt.

Jag räknade med att rundan skulle ta upp mot sju timmar totalt, så jag gav mig av rätt tidigt. Vädret gjorde att det var betydligt mindre glada turister ute, men racerklungorna var desto fler, det var ju ändå en lördagsmorgon. Den här morgonen slog jag nog personligt rekord i obesvarade vinkningar och ”bonjour!”-utrop, men skam den som ger sig.
På vägen söderut till Ugine började det regna, men temperaturen var nog hög för att det mest skulle störa genom att blöta ner glasögonen. Regnjacka upptill, men korta bibs och handskar, strumpor som var vita i flera minuter för att sedan byta nyans då och då på vägen till gråbrunsvarta. I Ugine svänger man av från cykelvägen och in på en tyvärr rätt trafikerad bilväg, skyltat mot Flumet. Som på alla rundor jag cyklat i området är alla bilister väldigt respektfulla, men det är svårt att inte stressa upp sig en aning när det är trångt, blött och dessutom ganska mörkt i den smala dalen. Under sträckan är det också flera sträckor balkong-väg, häftigt och vackert men ännu fler chanser för en bilist att missa lilla mig och preja ut mig för stupet mot en säker död. Nu var dock cykelglädjen tillbaka till normal nivå, så det enda som irriterade egentligen var att det inte går att fånga hur vackert allt är på bild.

Ravin.png

Flumet var ännu en vansinnigt vacker liten alpby, kossorna spelade högt för mig trots vädret, stugorna längs sluttningen kostar säkert en hel slant på vårvintern. Överlag såg jag massor av gravel- och mountain bike-cyklister i många av byarna, ändå känns det mesta minst sagt sömnigt. Det ger en bild av hur liten den här typen av turism ännu är i jämförelse med skidåkningen. Jag tog den följande bilden och skrev på Instagram att det nu var dags att fika på Stenmans i Vilhelmina, ett skämt som precis ingen uppskattade.

Flumet.png

Stenmans kopiera.png

Kroppen kändes som dagen innan, någorlunda pigg men känslig. När jag svängde i Flumet började skyltarna peka mot Col des Aravis, och jag var ungefär halvvägs upp i höjdmeter räknat. Nu gick snittlutningen upp något, från byn till toppen ett snitt på 6,9%.

Aravisskylt.png

Ännu en Strava-topplista med namn som Nibali, Carapaz och Kwiatkowski. För att göra någon slags jämförelse för mig själv brukar jag kika in i viktsegmentet 105 - 114 kg i appen, eftersom 115+ till 80% består av typer som råkat skriva in sin vikt i pounds. Vid det här laget hade regnet inte övergått i mer regn som det skulle, istället smög solen fram och torkade upp vägarna snabbt. En stor staty av Jesus på korset dök upp mot i klättringen, valde att inte ta det som ett tecken.

Jesus.png

Humöret var toppen och snart var jag också uppe på den, toppen. Ett gulligt litet kapell, motorcyklar, och kanske de mest högljudda koskällorna jag stött på? Kossorna var flera hundra meter bort och varje pling ekade mellan bergstopparna. Räknar med att de var döva hela bunten. Som vanligt en bild med skylten, på ena sidan hade klistermärken tagit över helt men på andra fick man en skymt av passnamnet åtminstone. Viktigt!

Toppen Aravis.png

Läser man tips på nätet är det mycket grus- och MTB-möjligheter som kopplar ihop här, för den som vill cykla mellan passen på andra sätt. Det kanske blir nästa års projekt. Min vänstra axel är mer spik än ben och rörligheten begränsad, så alltför tekniskt funkar inte, men det finns gott om bilder på grussträckor som ser hur trevliga ut som helst.

Det känns hemskt att säga det, men här var jag lite mer mätt på utsikt och här var det helt enkelt inte riktigt lika tokvackert som på tidigare rundor, inte än i alla fall. Från passet räckte det med några km utförs innan jag svängde av och började klättra igen, nu mot de la Croix Fry. Från väster kommer man upp på bred väg genom skog, och nu när jag varit van klättringar hela vägen från botten så kom detta pass plötsligt, det tog inte mer än 50 minuter från ena passet till det andra. Istället för ett litet kapell var det här skidort som också byggdes ut, så snarare en byggarbetsplats än lugn bergstopp. Snabb bild med skylten, fylla på flaskorna, och utförs igen. Evigt tacksam för alla vattenhål som finns överallt, lätta att snubbla på.
Humöret blev ännu bättre av att det som följde var resans härligaste nedfart. Lagom lutning ner längs bergssidan, få bilar, bra asfalt. Just den där lutningen där det känns okej att inte trampa, men man kan också stå på lite om man skulle vilja. När jag om ner till byn Les Clefs så såg jag en cyklist som var på väg i riktningen jag skulle åt, så jag följde honom på en bits avstånd. När han så efter ett tag stannade, tog upp kartan, kollade sig runt och svor, så var jag förstås tvungen att fortsätta förbi en bit för att dölja mitt eget misstag. Sen vände jag också och tog den rätta vägen till Thônes. Där var det inte min tillit till en främling som lurade mig utan istället Google Maps, som tog mig igenom ett industriområde som plötsligt tog slut vid en igenbommad grusväg. Vad jag kan komma ihåg så var det enda gången på resan som kartan inte stämde, övriga navigationsfel handlade om han bakom spakarna.

Vägen från Thônes cyklade jag även förra året, men istället för att följa den lite större vägen till Annecy så tog jag av mot Menthon. Här var det redan förberett för Dauphine-sträckan dagen efter, massor med skyltar och annat. Jag som var i en utbrytning med 24 timmars marginal tog det rätt lugnt, sista lilla motlutet och sen dök Annecy-sjön upp i blickfånget igen. Så otroligt fint att man tror det är en kuliss.

Endorfinparty när jag rullade ned mot staden, flinade mot och hälsade på varenda cyklist, blev alldeles rörd av varje bil som lämnade plats. Cyklade omvägar på vägen till boendet eftersom jag visste att det var sista rundan, men till sist fick jag acceptera läget och Tetris-placera in mig och cykeln i hissen igen. 108 km och 1649 höjdmeter på ungefär sex timmar.

SAMMANFATTNING

Det är kul att cykla och det är jobbigt att cykla, mest kul, men ganska jobbigt. Om man googlar runt så dyker inte detta område upp så ofta i tipsen, det finns förstås mer klassiska klättringar 10-20 mil söderut, men förhoppningsvis har jag inspirerat någon. För den som har med sig andra som behöver underhållas med annat än cykling finns det allt från badstränder till takbarer och gamla slott. Det hyrs ut enklare elcyklar överallt, för den som vill se sig omkring utan att ge sig upp i bergen.

Hur står det sig cykelmässigt då? Jag som inte varit på något annat ställe i Alperna placerar det på topp 1. Det finns i all fall gott om klättringar, och för den som orkar med den där pannkaksplatta cykelbanan till Albertville så finns det plötsligt dubbelt så många till.

Totalt cyklade jag 371 kilometer och på vägen klättrade 5515 höjdmeter. Man kan fråga sig om detta är en rimlig hobby med min kroppsform, men så länge jag, mina ben och min läkare håller med varandra så känns det lugnt. Sidospår: Jag har dock stött på några stycken ute på vägarna som rakt ut uttrycker missnöje med att de delar sport med en tjockis. Detta är nog självklart för alla på Happy, men hör ni någon som är dum i huvudet, säg till, och ser ni någon som kämpar på, säg något trevligt. Slut på sidospår.

Överlag en jättefin långhelg, fylld av utsikt och glädje, och känslan av att ”nästa år ska jag göra detta snabbare” eller kanske tanken att "nästa år ska jag svänga upp där". Bara elva månader kvar tills dess!

Wow, snyggt, bra skrivet, tack för fina bilder. Har passerat Annecy ganska många gånger, vårvintern, men bara med buss från Geneve, på väg till Franska skidorter. Superfint där ! Ska nog bli mer ! ?

Mycket trevlig kvällslektyr!
Och inspirerande.
Det viktiga är att ha det roligt när man cyklar, och det finns alltid nån som är snabbare, hur snabb man än är, om man inte är så snabb att man inte skriver i ett vardagligt cykelforum.

jag som mest såg annecy som världens crèpe-mekka. och några kanaler.

nu vet jag bättre. och roligt att det finns såpass många cykelalternativ i närheten.

tack för att du delade med dig:)

Det var en mycket bra RR! En sån som både gör en glad och samtidigt lätt deprimerad och avundsjuk. Tackar!

Ser redan nu fram mot nästa års RR!

Tack för en mycket bra RR. Instämmer verkligen med att bilder ibland inte kan ge verkligheten rättvisa. Dammsjöar och annat har ofta en underbar färg. Hade inte klart för mig att det var så vackert runt Annecy, trots att jag har varit där och hämtat hyrcyklar av Bcyclet. Då var dock vädret inget vidare. Bcyclet är nog inte billigast, men var åtminstone tidigare mycket bra.

Lite input att fundera på inför nästa år:
* Bo i Beaufort istället? Då slipper du en massa transportcykling och kan fokusera på det roligaste.
* De absolut bästa vyerna ligger ofta över trädgränsen. Vi försöker undvika att cykla på allt för låg höjd där träden skymmer utsikten.
* Kör man långrundor när vädret är instabilt kan det bli lite (eller faktiskt riktigt mycket) misär om man har otur. Jag minns en tur över tre pass i Schweiz där utförscyklingen hem från det sista verkligen var misär. Det regnade och vi frös så mycket att vi knappt kunde bromsa, trots att det var en förutsättning för att ta sig ner levande. Att vända och cykla lite uppför för att få upp värmen var tyvärr inget alternativ, vi var för trötta och det började bli mörkt.
* Som du redan har insett vill man alltid avsluta dagen med utförscykling.

Jag har tyvärr bara skrivit en RR, men till ett mer udda resmål.

Tillbaka
Topp