[RR] Turtips Lugnet? (nu med mini-RR)

bearthefear

Aktiv medlem
Jag är på släktbesök i Falun och har två - två och en halv timme att slå ihjäl imorgon förmiddag. Bor nära Lugnet och tänkte att det säkert är ett perfekt utgångsläge.

Är ute efter så mycket stig som möjligt, men undviker helst de allra brötigaste delarna.

Aldrig cyklat på Lugnet tidigare, så vad ska man inte missa? Verkar ju finnas en del uppmärkta leder, annars funkar ju gpsen. Kanske till och med någon som har ett fint gpx-spår att dela med sig av?

Senast ändrad:
Utöver stigarna som går ifrån toppen av Lugnet finns det också Hallowen knights, 2nd chance och every time she smiles, alla på Lugnets röda som är roliga och flowiga. Det finns även fina stigar på jungfruberget inte långt ifrån Lugnet

Ja, lugnet röda 15km är ett givet turtips, med ganska stor variation på cyklingen, utan att vara för svår. Annars finns också den svarta 12km slingan, som är mer konditionskrävande än brötig (ca 500 höjdmeter). Men fortfarande rolig.

Blev en liten tur på lugnets röda 15 km. En riktigt krispig morgon med klarblå himmel och fyra minusgrader. Överlag en riktigt fin bana, men kanske lite mycket grustransport för en fullpoängare. Men de stigsektioner som fanns var perfekt i min smak! Och dessutom en väldigt fin tid att vara i skogen. Härliga färger och skönt stelfrusna stigar. Cykeln var i princip renare när jag kom hem än när jag åkte. Fritt vatten/lera på ett enda ställe, annars fruset.

Nåväl, dags för lite bilder.

Kollar in de olika alternativen vid starten.

1E4DA92F-8EC7-41D3-A538-D112C81A5F81.jpeg

Redo att ge mig iväg.

6999ADCE-87B8-4CFA-B31B-8989B70DC4DD.jpeg

De första kilometrarna var rätt mycket grustransport, men plötsligt dök det upp breda stigar.

347B5222-8B5B-4F3E-95D8-FD366044E798.jpeg

Utsikten var det inget fel på, även om mobilkameran inte riktigt fångar upplevelsen. Tyvärr har jag ingen koll på vad utkiksplatsen heter. Bort mot militärens övningsområde till...

237EC703-186A-478B-92DD-106CF9EA3CFF.jpeg

Därifrån var det en del sån här väg. Gissar att kanske hälften av den totala sträckan var motsvarande?

FED52EC8-69D9-4E6E-AE0A-835EB0E5C5BF.jpeg

Och insprängt riktigt fina stigar som denna.

94A3C690-9539-4A93-B4E8-7688C759C760.jpeg

Och lite utmaningar :) Klarade på andra försöket.

3ADF0274-A51F-46F6-8DC1-F39B68DA0EB3.jpeg

Fortfarande frost och krispigt på slutet. Frosten glittrade vackert i motljuset. Fångades tyvärr inte heller så bra.

3C6F807C-1373-46DE-AF93-18AE5EA50691.jpeg

Och sen var det bara sista utkiken från hoppbacken och sedan ”gamla mormor” ner.

9721E0C3-CBF0-461A-B4D3-093A860DE1B3.jpeg

De absolut roligaste och finaste stigarna fastnade tyvärr inte på bild, för då ville jag cykla på istället. Några riktigt roliga utförssegment fanns det. Sammantaget en riktigt trevlig tur och en bra start på söndagen!

Härligt! Det finns riktigt fina stigar både på ”baksidan” av Lugnet och borta vid Stångtjärn, men är man bara på kortare besök blir de förstås svåra att hitta till. För att vara en uppmärkt 15 km-led tycker jag Lugnets röda funkar alldeles utmärkt för att både ha roligt och bli trött på.

Tillbaka
Topp