[RR] Vintercykling i Ylläs

Lövis

Aktiv medlem
Vi har med familjen spenderat veckan i Äkäslompolo för lite skidåkning och cykling. Börjar bli lite tradition att få en vårvecka här.
Längdåkningen är så bra det nånsin blir, men man satsar stort på vintercykling i området, och nu har de nog ca 100km mtbspår som prepareras så fort det snöat.
Fatbikeuthyrningen verkar gå som tåget, massvis med elfatbikes, men förstås också riktiga cyklar.
Vi la en dag till cykling, och vi fick ihop 75km och runt 1000hm på 5timmar i sadeln.
Spåren var i fantastiskt bra skick!

Man preparerar med skoter och nån sorts vält, så det är ungefär en skoterbredd på dessa
IMG_20210407_123737.jpg

Rutten bakom Kukastunturi e magiskt fin.
IMG_20210407_115837.jpg

Vid Kotamaja spårkafe
IMG_20210407_112812.jpg

Paus på plats
IMG_20210407_123747.jpg

Gick även att cykla upp till raststugan på kesänki.
IMG_20210407_155443.jpg

En toppen dag helt enkelt!
IMG_20210407_184543_574.jpg

Lövis

Aktiv medlem
Vi var och åkte slalom idag i Ylläs. Äkäslompolo på morgonen. Ylläsjärvi resten av dagen. Nästa tisdag tar jag med min tunturi emax.
Ungarna har åkt några dar. Själv var jag första dan i backen med dom, men jag håller väl på att bli gammal, får nog ut mer av längdåkningen och cyklingen där.
Skida en 50km runda på Äkäs området idag. Avslutade med att bära skidorna upp för pirunkuru och ta spåret ner på andra sidan.
IMG_20210408_110837.jpg

338federal

Medlem
Idag var morgon det bästa av Ylläs. Vilken härlig varm dag. Såg många fättisar. Blev sugen själv och cykla en runda. Gillar trailsen på ylläsjärvi sidan. Mer kurvor än äkäs sidan. Helt annan teknik och sladda trailsen.

feeblesmith

Aktiv medlem
De har en del liknande spår bokstavligen runt Levi. Dessa skall man INTE cykla på sommaren...misstänker att samma gäller Ylläs.

Ungefär som att skoterleder ibland går att färdas bitvis vid barmark men det nästan aldrig är värt att pröva.

Lövis

Aktiv medlem
De har en del liknande spår bokstavligen runt Levi. Dessa skall man INTE cykla på sommaren...misstänker att samma gäller Ylläs.

Ungefär som att skoterleder ibland går att färdas bitvis vid barmark men det nästan aldrig är värt att pröva.
Det jobbas nog på att underhålla en hel del av dessa även sommartid, som sagt satsas det på fatbike turismen.
Det tråkiga är att man ofta fyller med grus istället för att bygga spångar. Det är väl billigare får man anta.
Med cykling så ligger Levi ligger nog i lä ganska rejält har jag förstått. Finns några spår där, men inget att jämföra med detta område.
Borde föresten finnas en vinter mtb led mellan ylläs och levi parallellt med skidspåret! 👍

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer