RS Delux RT3 problem

Peter E

Aktiv medlem
RS Delux RT3 problem
RS Deluxe RT3 dämparen på fruns nästan nya Jeffsy låter å beter sig konstigt. Den ger ifrån sig ett missljud (typ som om det vore luftbubblor i oljan) och det är samtidigt lite extra friktion ungefär vid 10% sag.

Sätter man sig försiktigt på cykeln å gungar mellan 0-5% eller 15% å uppåt så löper den friktionsfritt å tyst men just runt 10 så så kärvar den lite och låter.

Någon som har en aning om vad det kan vara, om det finns en quick fix eller om den måste på service?

RS Delux RT3 problem
Porten som utjämnar trycken mellan positiva och negativa kammaren brukar sitta någonstans där. Vet inte exakt hur det ser ut på en RS Deluxe, men det skulle kunna vara något skit som fastnat i den.

RS Delux RT3 problem
Har ingen tidigare erfarenhet av Delux RT3. Sitter en Monach på min Jeffsy å tidigare har jag haft Fox i olika varianter. Ingen annan dämpare jag provat har känts som denna . De har alla varit friktionsfria och tysta.

Är som att det är några extra kompression och returdämpning mellan 5-15% sag + lite ljud

RS Delux RT3 problem
Peter E sa:
Har ingen tidigare erfarenhet av Delux RT3. Sitter en Monach på min Jeffsy å tidigare har jag haft Fox i olika varianter. Ingen annan dämpare jag provat har känts som denna . De har alla varit friktionsfria och tysta.

Är som att det är några extra kompression och returdämpning mellan 5-15% sag + lite ljud

Min var likadan. Skickade den till Per på Racing Bike Sweden (pga att det också sjönk ihop).
Han förklarade att det motståndet som var just där i slaget är just när den tryckutjämnar mellan positiva å negativa kammaren. Det kommer alltid att kännas när man typ står still å gungar på den, men inget som märks när man kör.
Min var dock ganska torr invändigt vilket förstärkte både motståndet och gav ett litet märkligt ljud ifrån sig.

RS Delux RT3 problem
Ingen erfarenhet av RS, men myyycket av Fox Float och jag anser att de flesta dämpare (utom CC tex) är av liknande konstruktion. Separad luftkammare och oljekammare. Om det "squishar" i början av slaget och framförallt efter 10 min in i ett cykelpass så är det ett tydligt tecken på att det är luft i oljan.
Javisst, det kan låta lite om luftkammaren, men så mycket olja ska det inte finnas där ändå, och det borde bli mindre med tiden på en runda.
Ett enkelt sätt att testa är ju att ta loss dämparen släppa ut luften ur luftkammaren och ta av luftburken. sen kan du ju enkelt dra den fram och tillbaka i slaget och känna om det är luft där inne eller ej, Ibland kan man t.o.m skaka dämparen och höra om det kluckar.

Tillbaka
Topp