RS XC30 Solo air vs Recon Silver Solo air?

• Trådstartare Trådstartare 138
  • Start datum Start datum

138

Medlem
Gaffelbenen på Recon är 32mm i diameter i stål. På XC30 är de 30mm i aluminium. Så Recon borde vara stabilare, men XC30 lättare.

Edit: trodde XC30 var i stål men ser ut att vara alu.

Senast ändrad:
jij sa:
Gaffelbenen på Recon är 32mm i diameter. På XC30 är de 30mm. Recon är alltså stabilare och verkar dessutom vara lättare.

Tack för svar! Kanske är fördel på 29".

Dock verkar "överbenen" vara alu på XC30. Står inget på Crc men en ebay-annons listade samma gaffel på det sättet. Då borde det vara både styvare och lättare än stål.

Angiven vikt på Crc verkar dock fel, 29" lättare än 27.5"
Förvirrande.

138 sa:
jij sa:
Gaffelbenen på Recon är 32mm i diameter. På XC30 är de 30mm. Recon är alltså stabilare och verkar dessutom vara lättare.

Dock verkar "överbenen" vara alu på XC30. Står inget på Crc men en ebay-annons listade samma gaffel på det sättet. Då borde det vara både styvare och lättare än stål.

Förvirrande.

Ja, jag såg att det står alu på XC30. Skumt. Jag tänkte att de blandat ihop den med den som bara heter 30 TK (utan XC) som har ben i alu, men vikten stämmer inte med den. Den kan kanske vara en äldre årsmodell.

jij sa:
138 sa:
jij sa:

Förvirrande.

Ja, jag såg att det står alu på XC30. Skumt. Jag tänkte att de blandat ihop den med den som bara heter 30 TK (utan XC) som har ben i alu, men vikten stämmer inte med den. Den kan kanske vara en äldre årsmodell.

2016 står det, och enligt sram.com så verkar XC30 ha varit i stål sedan 2014 och ska väga mer än Recon. Bäst du mailar crc och frågar!

Slänger in en rekommendation på den här: www.bike-discount.de/en/buy/manitou-m30-remote-29-alu-100mm-1-1-8-597450/wg_id-8720

Jag har inte ångrat mitt köp. Väldigt trevlig gaffel för sitt pris.

RS XC30 TK solo air gaffeln som CRC säljer är en OEM produkt.
En hybrid mellan XC30 och 30 Gold.
Servicemanual och servicekit ska vara till RS 30 Gold, detta enligt uppgift från CRC.

Priset var riktigt lockande så det var bara att slå till. Kommer vilken dag som helst nu?

Tillbaka
Topp