runddragen insex?

jonasp

Aktiv medlem
runddragen insex?
har en ganska trasig insexskruv som håller fast bromsreglaget. i och för sig inget akut nu för det sitter som det ska men när det ska av kommer det bli problem.
Hur löser man det lättast?
-det finns nån slags slippasta som gör saker mindre hala men det funkar nog sådär.
-limma fast en nyckel med tex epoxi?
-fila ett spår så det går med en vanlig mejsel?
-andra förslag?

runddragen insex?
Fick göra ett spår med 'dremmeln' i skruvarna som håller fast klossen under skon för att få loss dem. Blir ju inte snyggt men det fungerade.

runddragen insex?
Finns anti-slip lim från Perma-Bond som kan hjälper.
Som redan nämde - Torx bit eller spår.
Som ett sist försök kan du borra ett litet hål och använd ett "svinpitt" - om den funker inte can du borra med stora bit och tar bort skruv "skallen".
I framtid - nya insex, och så snart som ett bult ser lite risigt ut byte ut den.

runddragen insex?
Ett par timmar innan start på årets VR stod jag och svor över min sadelstolpsbult som bara blev rundare och rundare ju mer jag försökte få loss den. Det som löste problemet var att hamra in en torxmejsel i rätt storlek.

runddragen insex?
Torx:
Torx_head.png

runddragen insex?
the_TnT skrev:
-------------------------------------------------------
> Och släng dina billiga insexnycklar som drog
> bulten rund från start...

troligare att de e skruven som varit av undermålig kvalité, typ för mjuk, när de e den som har gått sönder. Det e svårt att ta fel när man har insex, antingen passar det , eller så inte.

om de e verktygen som felar så brukar DOM ge vika. ja skulle laga pojkens BT-hoj, och hade oxå en mejsel från BT, och skruvbit:en small rakt av när ja skulle lossa en stjärnskruv. En närmare koll på brott-ytan visade(föga förvånande) på mycket dåligt material, sist ja såg så många bubblor var i ett glas champagne;=)

runddragen insex?
Det vanligaste problemet är att man inte får in insexan helt i hålet och då slinter man = runddragen. Se till att ta bort skräp o annat så går det bra.

runddragen insex?
De där me torx:en e fan de bästa tips ja sett på länge dock. Jag fick borra ur en in6:a en gång me en borr som låg bara nån liten bråkdel under skruvens dimension, så den rasa ut i småflis i andra änden.dock lite svårare att lyckas med om det inte är ett genomgående hål:(

runddragen insex?
TigerMale skrev:
> Det e svårt att ta fel när man har insex

Så länge man bara har mm eller tum att pyssla med är det svårt att ta fel ja.

Men billiga insexnycklar har dåliga toleranser och är ofta för små i dimensionerna, vilket så klart ger en dålig passform i skruvskallen och därmed runddragen skruvskalle som följd. Mät gärna själv med en mikrometerskruv på lite billiga nycklar så får du se.

runddragen insex?
Det var nån här på happy som hade kontrollmätt ett antal insexverktyg med mikrometerskruv och redovisade det för ett tag sen, någon trådarkeolog kanske orkar leta upp den. Var det feffemannen som hade gjort de mätnignarna tro?

runddragen insex?
orienteraren skrev:
> Det var nån här på happy som hade kontrollmätt
> ett antal insexverktyg med mikrometerskruv och
> redovisade det för ett tag sen, någon
> trådarkeolog kanske orkar leta upp den. Var det
> feffemannen som hade gjort de mätnignarna tro?

ja e fortfarande stum:P, o att nån orkar mäta skiten. starkt gjort i o f sig. men varför bara med mikrometerskruv=? mät me indikatorklocka oxå;)

runddragen insex?
Och släng dina billiga insexnycklar som drog bulten rund från start...
Så bulten kan inte vara av dålig kvalité? verkar ha erfarenhet du. Även om det skulle vara torxnyckeln som är skräp så behöver det ju inte vara han som dragit fast den från första början. Ställ dig själv lite frågor om hur saker kanske kan ligga till innan du lägger ordbajs på folk.

runddragen insex?
Jag har en väldigt bra ”vriden” insex som är till för insexskruv som är slitna. Den glider liksom inte ur utan den greppar ändå. Jag har aldrig misslyckats med den på jobbet under 15år.

runddragen insex?
Skruvarna som följde med en gång, till en styrstam tror jag, var av lättviktsmodellen och fallerade nästan genast, likt de var gjorda i gips.

runddragen insex?
En jävla spännande start på Happykarriären!
fast det luktar lite omstart;)?

till nämnda tips i tråden där jag gillar ventilslippasta (grepp) och försök med torx bäst; kan man lägga till möjligheten att smida tillbaka sexkanthålet till sin ursprungliga storlek med hjälp av en hammare och dorn. grov skruvmejsel kan ersätta dornet.

har lett till framgång i kritiska lägen flera gånger. att slå på fastsittande skruvar har förresten i sig själv en lossnande effekt.

förstås är värme en annan god vän i sammanhanget

runddragen insex?
fast det luktar lite omstart;)?

till nämnda tips i tråden där jag gillar ventilslippasta (grepp) och försök med torx bäst; kan man lägga till möjligheten att smida tillbaka sexkanthålet till sin ursprungliga storlek med hjälp av en hammare och dorn. grov skruvmejsel kan ersätta dornet.

har lett till framgång i kritiska lägen flera gånger. att slå på fastsittande skruvar har förresten i sig själv en lossnande effekt.

förstås är värme en annan god vän i sammanhanget
Svetsa på en mutter och dra av eländet, spara tid istället för att krångla till det med massa lim och pasta

runddragen insex?
Svetsa på en mutter och dra av eländet, spara tid istället för att krångla till det med massa lim och pasta
är ju också möjligt och bra. att det skulle spara tid för gemene man 99 fall av 100 utan ägandes svets är tveksamt.

men eftersom du redan har klart för dig slutstationen för problemet är väl vägen dit redan utstakad, och tråden kunde därmed vila där den var..?

runddragen insex?
Jag har bara bra insexnycklar, men känns passformen "diffus" tar jag en plastpåse, två lager, raktigenom och trycker med ner i det hela, brukar fungera bra, och inte fucka upp lite iffiga skruvar.

runddragen insex?
Kanske dessa?

Tvivlar dock på att de klarar en pedal som sitter fast och har trasig insexa (råkar ha en sån).
ser trevlig ut. tack för tipset! köpte istället denna, som såg ännu trevligare ut:)

runddragen insex?
Så bulten kan inte vara av dålig kvalité? verkar ha erfarenhet du. Även om det skulle vara torxnyckeln som är skräp så behöver det ju inte vara han som dragit fast den från första början. Ställ dig själv lite frågor om hur saker kanske kan ligga till innan du lägger ordbajs på folk.
TrollFace.0.jpg

runddragen insex?
Tjena!

Denna satsen är grymt bra, om man slipar till skären. För nån borrande funktion har den inte från början.

Tillbaka
Topp