Ryggsäck

• Trådstartare Trådstartare fox
  • Start datum Start datum

fox

Aktiv medlem
Ryggsäck
Har lite frågor om hur man transporterar saker..

Hur gör ni när ni är ute och kör rätt länge och behöver ha med er lite saker som kanske extra kläder (jacka, kanske regnkläder), verktyg, slang, kanske lite mat? Eller ni som cykelpendlar och vill ha med klädesombyte samt ovan nämnda regnkläder och kanske få med er saker som lunch? För att inte tala om böcker om man studerar..

För mig är svaret ryggsäck, om man inte har med sig så lite att det får plats i en väska på cykeln (t.ex. sadelväska).

Men finns det något sätt att inte bli jättesvettig på ryggen av en ryggsäck? Jag kör med en vanlig standardryggsäck, finns det ryggsäckar som är mer svettvänliga? Jag blir helt genomblöt om ryggen men är rätt torr för övrigt.. Väldigt irriterande.

Hur är en Camelbak? Inte för jag behöver vattnet, inte just nu iaf, men är dom bättre att ha på ryggen? Finns det någon annan (billigare) ryggsäck som ni skulle rekommendera?

Ryggsäck
Har en ryggsäck med vätskeblåsa (ingen Camelback) och det blir lika blött på ryggen med eller utan vatten. Tror inte det finns nåt sätt att slippa svetten.

Camelbacken har jag ingen uppfattning om eftersom jag aldrig provat en.

Ryggsäck
Själv kör jag med en modell från Scott som jag tycker funkar, har en böjd ryggplatta samt nät som ligger mot ryggen, så det blir en lucka mellan själva ryggan och ryggen.
Modellen heter Airstrike och är, tror jag från 2005. Kollade på deras sida men där har det bara '06 modellen och den skiljer sig något.

7355_1.jpg

Senast redigerad av en moderator:
Ryggsäck
Vet att det finns modeller som har ett nät närmast ryggen som ska ge en bättre ventilation och mindre svett problem, tror att vissa CB modeller har det men annars finns det på vanliga ryggor, tror nätematerialet kallas Mesh.

Oavsett så bildas det en luftspalt tack vare det och då blir det inte lika tätt och du svettas mindre om ryggen, då ryggan inte ligger direkt emot ryggen, knepigt att förklara men jag hoppas du förstod ändå ;-)

Bosse, som kör CB utan sånt nät och blir jättevåt på ryggen ;-(

Ryggsäck
BFS: Jo, ju mer tyngd desto mer svett, känns det som. ;)

PiotrM och Lonewolf: Ah, det låter intressant! =) Kanske går att få en mindre svettig rygg då? Får kolla runt efter detta på ryggsäckar och specifikt efterfråga det...

Och Lonewolf, jodå, jag förstod.. =) Det är ju nåt sånt det måste bli.. Svetten måste ju kunna komma bort från ryggen, med en platt väska där så får man ju ingen ventilation..

Ryggsäck
Jo, fast en cykelväska rymmer inte så mycket.. Eller vad hade du tänkt för cykelväska? Lite svårt att få plats med böcker i alla dom jag sett, framförallt i kombination med kläder..

Vill köpa en sadelväska men jag vet inte om den fungerar ihop med min dämpade sadelstolpe, vet inte riktigt var nånstans en väska skulle nypa åt runt sadelstolpen nånstans.. Det finns väl vissa som inte gör det alls?

Ryggsäck
Jag kör oftast Timbuken som pendlarväska om jag ska transportera mycket. Annars så är det en Camelbak som sitter på ryggen. Den har meshrygg osv. men man svetta lika mycket för det tycket jag. Messengerväskan däremot känns lite mindre svettig på ryggen även om den blir rätt blöt den med =)

/C

Ryggsäck
Cykelväska modell cykelsemester rymmer en hel del. Finns med axelremmar för att kuna bäras lätt. Ingen pakethållare? Sportsson säljer en som monteras på sadelstolpen. Den kan dessutom lätt tas av om man vill köra lite i skogen.

Ryggsäck
Camelbak HAWG(Holds A lot of Water and Gear), funkar utmärkt att packa ner allt i. 3 liter vatten, överdragskläder, verktyg, första förband, slang, pump, mat, mobil, kamera osv osv. :-) Än så länge har den räckt till allt, vill nog inte ha något större heller då det blir för klumpigt att cykla med.

/Leo

Ryggsäck
Det finns massvis med sätt att få med sig prylar när man ska cykla. Hur man fraktar sina prylar beror på vilken slags cykeltur man är ute på. Alla dom saker jag använder har det gemensamt att dom är enbart avsedda för cykling.

Här är min favoritryggsäck, en 25L Deuter Transalpine. Den har en stor och bred luftkanal längs ryggen, och vad den är avsedd för hörs på namnet. För dagsturer här hemma så stoppar jag ner en Camelbakblåsa. Stadig och rymmer det mesta.
PRD1_13522.jpg

För touring eller stora tunga inköp på ICA och systemet så funkar dom här bra, Ortlieb Backroller, men då måste man ju ha en pakethållare. Rymmer också handdukar och träningskläder om man ska gå på gym, och man blir garanterat inte svettig om ryggen!
PRD1_17749.jpg

Fast eftersom det är lite otympligt att lyfta på/av storväskorna, så kompletterar jag gärna med en styrväska för kamera, plånbok och telefon. Den är också bra att ha med som enda väska om man ska på landsvägstur.
Kartficka ovanpå. Ingen ryggsvett.
PRD1_17811.jpg

(det är inte riktigt den modellen jag har, men nästan)

Och när jag vardagscyklar så använder jag en budväska från PAC, visst blir det ryggsvettigt men det uppvägs av att den sitter otroligt bra och är så lätt att använda. Perfekt när man ska till en butik för kaffe och en annan för ost, och dessutom ska lämna tillbaka videofilmer på hemvägen. Bara att svänga väskan och plocka in/ur.
yellow.jpg

Det här funkar för mig, men jag började med en ryggsäck från Stadium. Nu vet jag hur jag vill ha det, och byter bärsystem efter det användningsområde som gäller för dagen.

Jag har även en större ryggsäck från Haglöfs, en mindre från Litepac och en minimal vätskerygga från Hydrapac, men dom kommer sällan ut ur klädkammaren numera.

Ryggsäck
Tjena!

Hmm.. Kvinnor som köper väskor i tid och otdi till all ära.. Men Maskros F tar nog priset..
Fast hans 50 liters rygga var bra att frakta kopiösa mändger alkohll i nån kväll..

Ryggsäck
Ja den ryggsäcken ja. Men den går inte att cykla med fullastad om man inte vill bli sjukskriven efteråt.

Jag kom dessutom på att jag inte angivit lastkapacitet, så här kommer det:
Deuter TransAlpine: Två bag in box och fyra 45cl burkar
Ortlieb Backroller: Sex BiB och åtta 45cl burkar
Ortlib styrväska: Tre 45 cl burkar (fyra med locket uttänjt till max)
PAC deluxe budväska: Fyra BiB och en cykelram fastspänd bakpå. Men då gör det ont, jag skulle inte rekommendera mer än två BiB:-)

Ryggsäck
Tjena!

Markus? Varför vill man ha en massa BiB med sig för? För mig räcker det med ett par, dvs dom jag har på mig..
retwjh.JPG

och för att glädja F! så är vi självkalrt jämställda..
7408assostfi.ladies.jpg

Edit: den svata 50liters ryggan jag lånade funkade alldels utmäkrt att smuggla sprit i från danmark btw.. tre falskor rom, fyra flaskor vodka, och ett gäng flaskor tjejlikör.. då var det massor med plats kvar..

Ryggsäck
BiB betyder Bag-in-Box, din alfabetiske renodlare..Men det blir väl mest Skogsstjärnan för dig numera ?

Och för övrigt, man behöver inte smuggla sprit från Danmark längre. Jag förstår om du vill känna dig rebellisk..
Fast du kanske syftar på att Jämtland har infört några speciella införselregler för att skydda dom lokala hembrännarna?

Kneecap skrev:
-------------------------------------------------------
> Tjena!
>
> Markus? Varför vill man ha en massa BiB med sig
> för? För mig räcker det med ett par, dvs dom jag
> har på mig..
>
>
> och för att glädja F! så är vi självkalrt
> jämställda..
>
>
> Edit: den svata 50liters ryggan jag lånade funkade
> alldels utmäkrt att smuggla sprit i från danmark
> btw.. tre falskor rom, fyra flaskor vodka, och ett
> gäng flaskor tjejlikör.. då var det massor med
> plats kvar..
>
> __________________________________
> Happy Traffic!
>
>
>
> Redigerad 1 gånger. Senaste ändring 2005-10-19
> 14:12 av Kneecap.

Ryggsäck
Tjena!

alfabetiske??? tror du missade nånting där. :P

och jo, man behöver smuggla sprit om man är under tjugo.. och jag tänker vara nitton bast tills nån bevisar motsatsen.. även tjejer gillar teens.. :D

bättre renodlare än renollare..

förövrigt så bör vin dricka i glas och från flaska.. ända tills penfolds beslutar sig för att sälja Rawsons Retreat i låda.. då kanske jag kan tänka på det.. eller en mullig bourgogne kanske.. pasar bra till ankbröst med apelsinsås..

Ryggsäck
Ja ja, men trafikmagasinet eller vad det heter på TV brukar ju visa lastkapacitet i läskbackar. Då tänkte jag ju att jag kunde förklara lastkapaciteten på liknande vis.
Sluta tramsa när jag för en gångs skull försöker vara seriös.

Ryggsäck
Tjena!

ok.. nu skrattade jag så mycket att jag välte ut mjölken.. underbar jämförelse med trafikmagasinet.. saknar glenn och pojkarna.. snyggast var när dom testade bagageutrmmet på en gruvdumper och hade bargnvagsnrally på flaket..

Ryggsäck
Ok, här har det hunnit hända mycket och även hunnit spåra ur.. ;)

Alfsomfan: Som det är just nu så tar jag cykeln till Chalmers och sen tar jag vägen via Änggårdsbergen hem.. =) Så just då är det nog inte så smidigt med pakethållare och väska där.. Men annars hade det ju varit en idé. Håller den man sätter på sadelstopen för mycket? Hade varit käckt när jag ibland är ute o handlar.. Vet inte om det går att få dit den på just min cykel, har som sagt dämpad sadelstolpe och en ganska hög ram, så det är inte så mycket kvar av "bara" stolpen..

Ryggsäck
Jag ska nänmna att jag äger bara en cykel, och den får vara både transportcykel och lekhoj i skogen. =) Hade varit lättare med en dedikerad pendlingscykel..

Jag hittade en väska som var lite lik den som Markus F visar upp där uppe, men mycket enklare och mindre.. Ordentlig luftspalt vid ryggen och en rejäl ryggsäck. Funderar på att köpa en sån, nu när jag vet vad det är jag ska ha. =)

Ryggsäck
Jag har en Salomon Raid Gauloise på cirka 25 liter och den fungerar till det mesta. En lätt ryggsäck med bra bärsystem bör du ha - man kan aldrig ha för många ryggsäckar!

Ett hett tips är att köra dem i tvättmaskin då och då - i synnerhet om ryggsäcken har ett mjukt "svettabsorberande" material mot ryggen.

Ryggsäck
Pakethållaren snor sisådär 6-8 cm av sadelstolpen. Jag använde min på cykelsemester i somras och det funkade fint. Givetvis inte lika stabilt som en "riktig" men en bra lösning om man inte vill ha en riktig eller har fästen för en. Dessutom är den lätt att ta av så du kan lägga den i en buske på väg in i änggården och sedan hämta upp den på väg hem.

Ryggsäck
Alfsomfan: Hehe, jo det är ju faktiskt en lösning ;)

Har iofs fästen på min ram. Yey ;) Tror jag iaf. Sen finns det väl såna som man sätter fast i hjulaxeln typ? Eller är det en sån som du menar?

Tror jag hellre kör med ryggsäck dock. Får ta o skaffa en såndär.. Men pakethållarväska blir det nog om man ska åka mer o ha med sig mer grejer. Funderar på o ha det när jag åker o handlar, som sagt.

PerryE: Kan man tvätta dom? Det är ju en bra idé faktiskt.. Och mjo, ryggsäckar är bra att ha =)

Ryggsäck
Ryggsäckar KAN tvättas i maskin. Men det brukar inte vara något som tillverkarna rekommenderar, fast ibland är man tvungen.. Räkna inte med att någon garanti gäller dock.

Ryggsäck
Jag tänkte bara följa upp och säga att jag köpte en Everest-ryggsäck med nåt AirFlow-system eller nåt.. 400kr på Stadium, och vilken skillnad! Väskan sitter med nätband mot ryggen och lämnar en stor luftkanal så man inte blir blöt om ryggen. Helt överkomligt pris också.

Dessutom hade den specialfack + slangöppning för en såndär vattenpåse (vad heter det? Camelbak fast bara påsen), så.. Var hittar man såna någorlunda billigt? Vore trevligt att testa =)

Ryggsäck
Billigast blir det nog om du går till stadium igen.
Annars kan man komma undan ganska billigt med en påse från ex. source.
Har för mig att www.kajaktiv.se hade sånna förr i tiden!

Ryggsäck
1. Hej!

2. Jag har kikat en massa på såna där ryggsäckar med mesh mot ryggen, där bågar/medar håller vikten borta från svettområdet. Vilka är bäst/prisvärdast???

3. Jag har hittat en sådan mckinleysäck, och tänkte kolla in den på nätet, men hittade inte ett spår av nån officiell mckinleysida. ge mig!

4. GOdmorgon!

Ryggsäck
Carl skrev:
> RockShox är
> Biltemas egna märken då?

Nåja, det där var väl att ta i va? :)

Ryggsäck
Hehe

Prove me wrong, punk.

*hård stämning*

Edit: Stoppade hit en smiley för att minska den hårda stämningen ----------> :D

Ryggsäck
Jag har kört med Haglöfs LIM M nu i två år och jag tycker den är kanon bra.
12 l packvolym räcker för en 2.5 l vattenblåsa, extra kläder, lite mackor mm, den perfekta en dagsturs säcken. Jag betalade 700:- för den och 200:- för en vattenblåsa från Intersport. Vad som jag gillar med ryggsäcken är att den sitter som gjuten på ryggen, neopren i höftremmen gör den grymt följsam. Klart man blir lite svettig på ryggen men det blir jag alltid vad jag har på mig.

http://www.haglofs.se/produkter/lim.asp?lang=sv&xCatNr=10#

Jonas

Ryggsäck
Markus F: Den där budväskan såg himla trevlig ut. Vart köper man en sån i liten storlek? Ska bara ha plats för lunchen och lite annat bös.

Shick

Ryggsäck
Säger bara BOBLBEE! Dyr, men helt klart det bästa du kan hitta... Jag lastade min med 20kg och kunde cykla normalt i stadsmiljö ändå.
www.boblbee.com

Ryggsäck
Brauer skrev:
> Säger bara BOBLBEE! Dyr, men helt klart det bästa
> du kan hitta... Jag lastade min med 20kg och kunde
> cykla normalt i stadsmiljö ändå.
> www.boblbee.com

Kan du länka till den du tycker om? Jag är alldeles för snurrig och virrig.

PS Jag äter ALDRIG 20kg mat till lunch DS

PPS Jag får säkert plats I någon av de större väskorna. DS

Ryggsäck
Den jag gillar finns under hardshell collection och heter Megalopolis Sport
Kan också tillägg att jag åkte bräda med boblbeen häromveckan. Vurpade och hamnade på ryggen. Boblbeen "fångade upp" mig genom sin skålning och jag slog mig inte det minsta. Funkar alltså som ett enklare ryggskydd också.

såg att sista posten var ett tag sen, men jag postar iaf =)

Ryggsäck
Det mesta jag lastat i min Pac-väska var nog när jag var nere i Danmark och jobbade.

På vägen hem hade jag, förutom det jag hade med mig ner (två laptops a 3 kilo och övriga levnadsbehov för en vecka) även med mig sex flaskor vin/sprit (köpt på personalbutiken, vinet kostade 10-17 DKK / flaska. Tappades där jag jobbade..). Var nog runt 20 kilo nånstans. På cykel hade det nog gått hyggligt men väskan är inte direkt optimal att lasta toktungt när man ska gå.

Det var lite kämpigt att stå och se helt oberörd ut vid incheckning för att de inte skulle be att få väga väskan.. ville ju inte checka in det med det exklusiva innehållet :)

Tillbaka
Topp