Ryggskydd -platta i ryggsäck eller klassikt ryggskydd

gdaman

Medlem
Hej!
Jag skulle vilja ha lite tips och funderingar kring ryggskydd, då jag är påväg att skaffa ett.
Det skall passa för utförsåkning modell Enduro och annat roigt som bjuds i Norge och Alperna.
Också/även är väl att inte prylarna i ryggan skall borra sig in i ryggen --> har hört rykten.

Helst inte väst eller sånt amerikanskt fotbollsskydd, då det vore bra att kunna surra fast skyddet på väskan under de timmen/timmarna man klättrar uppför på traktorstig.

Är inne på en platta att lägga i ryggsäcken eller den modellen [typ POC sine VPD 2.0 back.] som bara är själva ryggplattan med hänslen och rem runt magen.

...har för mig att det går att få tag på enbart POC's lustiga material att stoppa i ryggan.
Nästan som att göra sin egen ryggsäck med inbyggt ryggskydd.

Hur löser ni det?

MVH // g

Rekommenderar skarps EVOCs Enduro modell med integrerat ryggskydd ... Sitter klockrent och flyttar inte runt sig .. Dessutom får du med dig vad du behöver i den .. Lite slang pump och småsaker .., vatten ..,GOPRON .. förstärkningsplagg mm

Smarta fack här och där .. Fördelen är också att när du tar av dig den vid en paus tex blir du inte lika varm som med en platta på ryggen..

Lycka till!!,

Fast själva skyddet i Evocs ryggor känns som wellpapp när man tar ut det. Inte alls förtroendeingivande. Men säkert bättre än inget.

Jag har en Deuter Attack. Tyngre än Evocs motsvarande storlek men mycket av vikten sitter i skyddsplattan som är i sånt där magiskt skum (VPD-liknande).

Jag kör ryggsäcken med devisen att de bästa skydden är det som jag orkar ha på mig hela tiden. En separat ryggplatta skulle mest ligga hemma.

Evocs ryggor är trevliga och finns i div storlekar men enduron räcker bra för dagsturer och är inte onödigt stor om man bara har den för skyddet och lite rep prylar. Har man en rygga man gillar funkar det bra att köpa ett billigt ryggskydd på tex biltema som man slaktar så det passar i ryggan mot den befintliga stoppningen mot ryggen.

EVOCs är ju godkända enligt samma normer som övriga ryggskydd ... Så tillsammans med allt annat kravs man släpar med sig i dem är nog skyddet helt okey... Viktigt för ett ryggskydd är ju att det inte hänger och slänger där bak... Evocn sitter som limmad..

Jeppe Dav skrev:
-------------------------------------------------------
> EVOCs är ju godkända enligt samma normer som
> övriga ryggskydd ... Så tillsammans med allt
> annat kravs man släpar med sig i dem är nog
> skyddet helt okey... Viktigt för ett ryggskydd
> är ju att det inte hänger och slänger där
> bak... Evocn sitter som limmad..

Jag kan bara säga att jag har inget större förtroende för Evocs skyddsplatta efter att ha jämfört. Men det är ju en fråga om hur mycket skydd man vill ha också. Den är lättare.

Jag tror inte heller att ryggskyddet i Evoc är superbra trots att det uppfyller vissa lägstakrav. Skillnaden som är avgörande för mig är; Evoc-ryggan är så pass fördelaktig att ha på sig att den är med på VARJE cykeltur.

fantastiskt med så många svar!
-kul! -tack!

#1: Evoc'en. Kör herrarna "Enduro"-varianten på 16 liter eller "Trail" på 20?
Jag önksar ju få med badshorts, en god bok och sedemera en vinflaska från en öst-fransk bonde, tillbaks till skåpbilen när jag är klar med att mosa stig....
...alltså lutar det för min del åt "Trail" som är 20 liter.
Finns det ännu större?

#2: Blir det däremot tal om lite stökigare projekt: slingra traktorstig uppför i 2h innana det bär av NERFÖR, så hade jag tänkt använda min Haglöfs Skrå 26 där jag utvändigt sätter fast fullface hjälmen.

Om jag lyssnar lite till det ni skriver, så skulle jag HÄR kankse INTE nöja mig med en Evoc, utan känna mig lite tryggare med ett sånt t.ex POC VDP 2.0 spine/back. Väl påväg uppför så knyter jag väl detta ryggskydd utanpå väskan, tillsammans med hjälmen. -inget vackert, men ändå.

#3: Evoc'en igen.
Här i Uppsala har jag burnat omkring med en liten haglöfs GRAM 15. Tror vätskepåsen ger mer skydd än bäskans baksida.... ...har inte riktigt kännt mig hotad av gaffelpumpar mellan ryggkotorna. [peppar peppar]
Men om EVOC'en är obetydligt otympligare och används med glädje, är det ju då trots allt en schysst försäkring, oavsett avsedd terräng.
Dessutom vet man inte vad som väntar i outforskade områden.

Kontenta:
köpa köpa köpa
man vill ju ha BÅDA --> POC's master-fight-power-ninja-TAKE-IT-ALL skydd, samt EVOC's minimalistiska och estetiskt tilltalande och snärtiga variant.

-För visst klarar man sig inte på endast EVOC'en? ELLER? -Skydds-plattan; stor skillnad mot POC's?
#wellpapp #RattNalle

Jag vet inget om POCs skydd men Deuters känns som om det ska tåla bra mycket mer än Evocs. Det ska inte behöva bytas heller så inget funderande på om det är förbrukat. Ryggsäcken sitter som gjuten på mig.

Bäst skydd ger nog ändå ett riktigt ryggskydd eftersom det spänns fast närmare kroppen. Men det blir en grej till att ta på sig.

Man kan även vända på frågeställningen och fundera på vilka förvaringssystem man ev. kan fästa på välsittande ryggskydd?

POC:s minsta säck är väl snarare ryggskydd med säck än säck med ryggskydd, Dianese har visat upp en modulärtsystem som iof. ser lite starshiptrooper ut man kanske fungerar väl.

Om det är samma platta i EVOC ryggsäcken som i deras västar kan jag inte rekomendera det, jag har en evoc protector väst där plattan upplevs som just en platta. Den flexar lite men vill i huvudsak hålla sig plan och oskön. Det bästa jag kan säga är att den upplevs som relativt sval då den är full men hål.

En nackdel med evoc som inte nämns här är att skyddet måste bytas när man har väl ramlat på den eftersom det är den permanenta deformation av skyddet som tar upp impact-energin.
På skydd med gel är det viskositet som tar upp energin så att man kan ramla gång på gång med en sånt skydd!

Sen finns 2 nivåer i standarden för ryggskydd EN 1621-2 nivå 1 och nivå 2. Nivå 2 är det bästa och uppfylls sälan av cykelskydd. POC uppfyller nivå 2 medan evoc ryggor gör inte det men nästan.

En sak till som är viktig är att skyddet sitter där det ska vilket gör mig tveksamt till att köpa ett skydd och slänga den i en befintlig ryggsäck!

Till sist, jag lovar det min sista punkt, kan man välja flexibilitet och köpa en ryggskydd och ha ryggan ovanpå. Men då måste man prova att båda är funkis ihop.

Så ofta vurpar inte jag och slår i ryggen så att ett ev byte av plattan eller inte är en stor faktor i val av rygga.
Däremot kraschade jag utan någon form av ryggskydd förra året. Hade gärna haft ett då, oavsett variant. Så prio bör vara att det sitter bra, så att det används.

happymtb.fr skrev:
> Visst är det en liten nackdel! Jag ville bara
> vissa lite fakta så att TS skulle kunna göra en
> bra val! ;)

Mest är det väl en bra att veta grej. Det vore synd att åka runt med en förbrukad skyddsplatta när den behövs.

Om behovet av ryggskydd är begränsat, mest "varför inte, bra att ha", är väl ryggsäcksapproachen utmärkt. Jag kör en Evoc FR nästan jämt hemma i Hellas. Först kändes den klumpig men nu uppskattar jag hur otroligt fast den sitter jämfört med de små flaxiga lätta ryggsäckarna. Man kan ju packa lätt.

Om behovet är omfattande, "det här känns livsfarligt", ta då den overhead ett dedikerat ryggskydd innebär.

På samma sätt som man helst väljer en cykel dedikerad för ändamålet, gör det även med skydd.

Jag körde dedikerat ryggskydd och ryggsäck vid några resor till berg och det var ju lite trassligt.

Visst är Evoc-skydden förbrukningsvara men hur ofta kraschar man på rygg på ett sånt vis att man behöver ryggskydd? De flesta gör det aldrig.

Köpte också en Evoc FR16 till den här säsongen. Såg först stor ut men nu tänker jag inte på den lägre. Sitter bra och rymmer det jag behöver inkl vattenpåsen.

Har också funderat på detta ovan. Är det någon som vet någon butik i Stockholmsområdet som säljer POC och/eller Evocs ryggsäckar med skydd så man kan känna på dom?

durietz skrev:
> Har också funderat på detta ovan. Är det någon
> som vet någon butik i Stockholmsområdet som
> säljer POC och/eller Evocs ryggsäckar med skydd
> så man kan känna på dom?

Team Sportia i Sollentuna C har Evoc vet jag.

Tror alla Evoc är lika långa, 56 cm, då de har samma ryggplatta och den behöver väl också ha en viss storlek för att fungera. Sen bygger ryggsäcken på "tjockleken2 bereode på storlek. Jag köpte min från Rosebikes men Cykloteket har Poc och cykelcity ska ha Evoc.

Tillbaka
Topp