Sabbar gängorna när pedal skruvas ur.

smen64

Aktiv medlem
Hej. Jag har problem med att få loss pedalerna utan att förstöra gängorna. Även om pedalerna släppt så att det går att skruva ur dem så går det trögt som tusan, jag har varit med om det förr och det resultatet är att gängorna förstörs. Gängorna från vevarmen som är i aluminium sitter kvar i gängorna på pedalen som är i stål, det är väl samma fenomen som när ramen är i stål och sadelstolpen i aluminium.
Är det någon som har några bra tips för att rädda gängorna. Några dagar med 556 eller liknande är testat. Jag har testat att värma vevarmen vilket jag tycker borde hjälpa eftersom vevarmen i aluminium borde växa mer än pedalaxeln i stål, men gängorna blir oftast kass när det går trögt hela vägen.

Hej. Jag har problem med att få loss pedalerna utan att förstöra gängorna. Även om pedalerna släppt så att det går att skruva ur dem så går det trögt som tusan, jag har varit med om det förr och det resultatet är att gängorna förstörs. Gängorna från vevarmen som är i aluminium sitter kvar i gängorna på pedalen som är i stål, det är väl samma fenomen som när ramen är i stål och sadelstolpen i aluminium.
Är det någon som har några bra tips för att rädda gängorna. Några dagar med 556 eller liknande är testat. Jag har testat att värma vevarmen vilket jag tycker borde hjälpa eftersom vevarmen i aluminium borde växa mer än pedalaxeln i stål, men gängorna blir oftast kass när det går trögt hela vägen.
Inte 556 eller liknade, pedalerna ska fett, ta loss göra rent och smörja

Hur hårt drar du pedalerna när de monteras? Det räcker ju väl med säg 10 Nm eller därunder.
Och skruvs i med fingerspitzgefühl innan åtdragning.

Har de släppt och ändå går trögt så gissar jag att gängorna var dåliga redan före montering alternativt att den som monterade inte fick de att gänga.

Byt till Crancbrothers pedaler nästa gång. Dom går sönder tillräckligt ofta, så att man måste demontera och serva innan dom hinner svetsas fast. ;)
Haha, det var ett bra tips. Jag skall testa det om jag får loss skiten som sitter där nu.
Hur hårt drar du pedalerna när de monteras? Det räcker ju väl med säg 10 Nm eller därunder.
Och skruvs i med fingerspitzgefühl innan åtdragning.
Tror att det är originalpedalerna som sitter på.

Jag har också varit med om att dra bort hela gängan på pedaler som man själv inte monterat. När man renoverat någon gammal MTB t.ex. Det är inget att göra, har de svetsats samman så har dom, då hjälper inga smörjmedel eller liknande. Eventuellt kan man få in en insatsgänga/helicoil som nämns ovan, exempelvis.

Annars är det nya vevar som gäller.

Jag har också varit med om att dra bort hela gängan på pedaler som man själv inte monterat. När man renoverat någon gammal MTB t.ex. Det är inget att göra, har de svetsats samman så har dom, då hjälper inga smörjmedel eller liknande. Eventuellt kan man få in en insatsgänga/helicoil som nämns ovan, exempelvis.

Annars är det nya vevar som gäller.
Det är bara lite surt eftetsom vevparti är förhållandevis dyra och tråkig kompoment att lägga pengar på bara för att gängan följde med pedalen ut.

Arkimedes hade använt en längre hävstång. Dvs när han exempelvis skulle lossa pedalerna, satte han gärna ett rör på 'nyckeln, som var för kort både för att hålla i och för att ge kraft.
Ett annat gott tips kan vara, att dra åt fel håll ett litet snäpp, för att lossa låsningen.

Ok, jag hör dig.. Bara något som vants in hemifrån, utan att jag fått ta konsekvenserna. Ingenting har gift sig med varandra. Hjulmuttrar på bilen oljedoppar jag redan, så då kan jag föra över det på mera!

Tillbaka
Topp