Sadel för rando.... ska det va en Brooks??

Även jag är skeptisk till att skära ur en lädersadel på det viset, och jag tvivlar på att det skulle medföra nån förbättring för TS. Jag har många mil på Ideale 90.
Efter många mil antar jag att sadeln formats efter användaren och därmed inte längre är till besvär dessutom. Om man orkar lägga några hundra mil då vill säga. Jag gav själv upp på en Gilles Solour som jag verkligen ville gilla men som var konstant tortyr att sitta på. En Ideale har jag stått och klämt på några gånger..?

Jag vet inget om lädersadlar minsann men är inte grejen att dom anpassas efter baken med tiden, kan man blöta lädret lite vid "inkörningen" ? för att speeda upp processen menar jag, skrik bara till om jag är för blond...?

Jag vet inget om lädersadlar minsann men är inte grejen att dom anpassas efter baken med tiden, kan man blöta lädret lite vid "inkörningen" ? för att speeda upp processen menar jag, skrik bara till om jag är för blond...?

Ett inkörningstips är att lägga en våt trasa på sadeln någon timme före avfärd.
Ta bort trasan innan avfärd är ett annat gammalt tips.
Lite vatten tål lädersadlar såklart men man ska inte lämna dom ute i regn och man ska se till att de torkar långsamt samt fettas in om de blivit genomblöta.
Och den förträffliga komforten en gammal väl inkört lädersadel ger uppkommer just genom att den med tiden formar sig efter den personliga ändalyktan.

Synd man inte köpte läder sadel när Clas Ohlson hade för 3 år sedan på minde om c17 i form och såg välgjord ut lågt pris för läder sadel var det.

Vore intressant med en jämförelse av en lädersadelcyklist mellan läder o modern måttbeställd sadel såsom Spez. Mirror eller do. Fizik.

Vore intressant med en jämförelse av en lädersadelcyklist mellan läder o modern måttbeställd sadel såsom Spez. Mirror eller do. Fizik.
En sadel av läder formar sig med tiden hade Farsans Ätran verket 110 liknande idial sadel men metall stormen rostade Up blev att se ut från rund sport sadel till så här bilden.
IMG_20220514_230038_0.jpg

Jag blir inte vän med min nedre del och min sadel.
Funderar på om en Brook med spiralfjädrar kan vara grejen.
Har en Selle SMP som är helt ok på kortare distanser men det vill sig ändå inte p lite längre.
Cyklat 1000km på den som längst och då var det rätt sårigt, har provat lite olika Bibs med men inget ännu som är helt ok.
Och salvor och Assos vita burk.
Så nu fokuserar vi på sadeln igen, den måste vara ganska smal för mina fläskiga insidor på låren ligger annars och skaver.
Kan denna vara grejjen som funkar?

Visa bilaga 561333
Har flera lädersadlar både Brooks och Gille Berthoud. Ser de mest som respekt för sporten. Tror att ont i rumpan har mest med ovana. Lite gran som när man bestämmer sig för att kratta löv i en timme eller två. Är man ovan får man lätt skavsår. Har man bra handskar så blir det bättre. Rådet mao bra byxor, variera sittställning, smörj innan och sadel man gillar (min favorit är fizik men kört senaste tiden på Genesis standard utan problem.)
20220624_171101.jpg
20220624_170741.jpg

Jo det vill man och nej det får man inte.
Har tagits upp tidigare men man vill ju inte att sadeln formar sig - då får man ju tryck på fel ställe?

Något som också tagits upp tidigare är att alla såna här sanningar är individuella.
Jag gillar till exempel lädersadlar när de är nya och hårda. Efter en tid när de format sig trycker de på fel ställe.
Nu har jag en Giles som tycks hålla sig "oinkörd" länge och den hoppas jag ska funka ett tag till.

Den läder sadel ätranverket 110 var som smal pinne sitta på jag vande mig med det tryckte första tiden mitten och plast sadel är mycket det man sitter längst bak lit som svansen över kanten men svansen saknas sen om de inte lutas lite framåt skaver de ben skinka för mig i alla fall fått och fungera en muudialita och en ätranverket 130 hade selle royal på Logan Smögen den gick inte få till alls och morsans Trofé satte jag Roccya den går men har inte cyklat något mil där selle royal funkade korta sträckor km men mil då skav den iner ben skinka hjälpte inte tippa framåt sitta bak eller annan sittställning.

Senast ändrad:
Den läder sadel ätranverket 110 var som smal pinne sitta på jag vande mig med det tryckte första tiden mitten och plast sadel är mycket det man sitter längst bak lit som svansen över kanten men svansen saknas sen om de inte lutas lite framåt skaver de ben skinka för mig i alla fall fått och fungera en muudialita och en ätranverket 130 hade selle royal på Logan Smögen den gick inte få till alls och morsans Trofé satte jag Roccya den går men har inte cyklat något mil där selle royal funkade korta sträckor km men mil då skav den iner ben skinka hjälpte inte tippa framåt sitta bak eller annan sittställning.

Trim,

i all välmening och verkligen utan avsikt att såra dig; försök uttrycka dig i korta meningar med punkt emellan. Jag förstår att du har mycket erfarenhet och gärna vill förklara men dina inlägg är mestadels obegripliga - åtminstone för mig - även om jag ibland men alldeles för sällan förstår andemeningen.

Med bästa hälsningar

Anders H.

Har flera lädersadlar både Brooks och Gille Berthoud. Ser de mest som respekt för sporten. Tror att ont i rumpan har mest med ovana. Lite gran som när man bestämmer sig för att kratta löv i en timme eller två. Är man ovan får man lätt skavsår. Har man bra handskar så blir det bättre. Rådet mao bra byxor, variera sittställning, smörj innan och sadel man gillar (min favorit är fizik men kört senaste tiden på Genesis standard utan problem.)
Visa bilaga 563243Visa bilaga 563244
Ont och vänja sig är en sak, skav och sitta på de där valkarna som jag har framför sittbenen och som jag liksom gnider över är en annan sak.

Ont och vänja sig är en sak, skav och sitta på de där valkarna som jag har framför sittbenen och som jag liksom gnider över är en annan sak.
Valkar låter inge bra. Det tog några år innan jag klarade mig utan domnande fingrar och skav. Minns att jag som nybörjare fann det normalt när man tappade valkarna på hösten (brukade lossna som flak när man duschade efter ett spinningpass). Oklart vad jag gjort för att slippa. Har dock mer fokus på byxa och sittposition än vad jag hade tidigare. Kör enkom med assos salva numera. Inte speciellt mycket men körde tidigare med fetare salvor. Tror dock mest att det är vanans makt dvs jag har hittat mina byxor och lärt mig att rotera position. Gjort liknande resa när det gäller fingrar. Hade initialt problem med domningar när jag körde långt. Försökte lösa det med handskar med en massa kuddar i. Slutat med det och lider sällan av domnade fingrar numera. Stort lycka till med att hitta dina lösningar.

Eftersom Happys Brooksexpertis finns samlad här så bygger jag vidare genom att fråga hur lång tid det tar att sitta in en Brookssadel?

Har en Swallow, som efter drygt 100 mil fortfarande är som att sitta på en träbänk. Jag har visserligen inga problem med det, men med tanke på att den marknadsförs som att den ska bli insutten fort, så undrar jag lite.

Eftersom Happys Brooksexpertis finns samlad här så bygger jag vidare genom att fråga hur lång tid det tar att sitta in en Brookssadel?

Har en Swallow, som efter drygt 100 mil fortfarande är som att sitta på en träbänk. Jag har visserligen inga problem med det, men med tanke på att den marknadsförs som att den ska bli insutten fort, så undrar jag lite.
Antalet mil är rimligen inte det som påverkar, utan tid sittandes i sadeln. Sen kan jag tänka mig att det tar längre tid om man kör med padding i brallorna som dels absorberar fukt från röva och dels sprider ut lasten istället för att sittbenen punktbelastar sadeln.

Jag köpte en B17 och monterade i slutet av mars i år. Den börjar se en aning insutten ut nu och då har jag cyklat varje dag; dock oftast ganska korta turer och inte med sån intensitet att jag blivit nämnvärt svettig. Edit: Jag cyklar för övrigt utan padding i byxan.

Om du inte smort sadeln nån gång så kan det nog vara en idé. Borde bli mjukare av det även om det inte behövs m.a.p. hållbarhet än.

Senast ändrad:

Köp ett (tät) sadelöverdrag, lägg en blöt trasa mellan sadel och överdrag och cykla sedan en längre tur.
Det påskyndar processen. Sadeln skall sedan givetvis torka upp - långsamt - och smörjas med nån lämplig läderbalsam.
Kan även bearbetas med en rundstav av lämplig tyngd men det är en tröttsam process fastän att Ideales medarbetare i sin tid gjorde det på de sadlar som är märkta ”Rodee mains”

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp