Sadel sitter fast. Vanligt på carbon-ram?

Är det vanligt att sadelstolpen fastnar? Jag har en Scott Metrix 10 med carbon-ram. Jag lossar den enda skruven som finns. En insex-stoppskruv. Jag sliter och rycker. Knackar och bankar undertill på sadeln. Försöker lirka och dra samtidigt. Jag vill höja sadeln. Sitter som berget. Vad göra?

Alustolpe eller kolfiber?

Hur som, hoppas du får loss den, och sen kom ihåg att ibland lossa och röra på grejerna annars kan det sätta sig nåt jävligt som du märkt :)

Testa med oljespray typ 5-56 och låt den om möjligt krypa ner mellan stolpe och ram under flera timmar. Om det sedan behövs så testa som sades ovan att vrida ramen runt fastspänd sadelstolpe, men gör det försiktigt med omdöme. Om stolpen ändå inte släpper får man kapa stolpen vid ramen och försöka såga upp den inifrån med ett bågfilsblad och använda stämjärn.

En cykelverkstad kanske kan bistå med en liknande lösning? Beroende på hur händig du är och hur mycket verktyg du har hemma kanske du kan fixa en liknande makapär själv.

Försök inte fästa ramen hårt och vrida runt för att lossa (som föreslås här av vissa). Det funkar bättre på runda stolpar.

1783168104006.webp

Ah en sådan, ett ypperligt tillfälle att få möjlighet att köpa en ny ram.

Du kan testa att fortsätta cykla på den utan åtdragen skruv, kan lossna efter ett tag om du har tur.

Ett trick som fungerat för mig, dock inte på kolfibercyklar utan kolfiberpaddel. Värm sadelröret med rinnande varmvatten. Efter ett tag så lossnar kanske sadelstolpen. Ta av hjul, sadel och sådant som är i vägen först.

Tack för alla svar! Precis som Nisseson skriver är inte sadelröret (eller röret i ramen för den delen) runt utan ovalt med en rak avfasning. Svårt att vrida och lirka. Men jag ska försöka med att cykla utan stoppskruven på plats och med 5-56 eller WD-40 på stolpen.

Tillbaka
Topp