Sadelbredd...

benjig

Aktiv medlem
Sadelbredd...
I vintras gav jag mig fan på att jag skulle hitta rätt sadel då jag (främst på min trainer) börjar känna smärta i sittbenen efter ca 45 min. Efter det blir hela upplevelsen snabbt tråkigare så det lär löna sig att hitta rätt tänkte jag. Jag har sedan tidigare gjort en professionell bikefit så sittställning bör vara hyfast bra inställt.

Jag börja då att köpa ett antal olika i jakt på rätt sadel. Till slut slog jag på stort och köpte en Selle italia SLR Boost Endurance vilket var ett rejält lyft (i både pris och bekvämlighet) mot tidigare sadlar jag testat (Fizik Antares VS > Specialized Power Arc > Specialized Power kopia). Jag kände att jag landat helt rätt efter att ha kört gravel i 9h och avslutade dagen utan någon som helst smärta. Ren njutning alltså!

Nu köpte jag då på mig ytterligare två SLR Boost-sadlar (ej endurance, men samma form) och inser att min dyra endurance-sadel är i fel storlek, den är bred men jag ska ha small. Dessa icke-endurance sadlar kan jag sitta på i 2h utan större smärta, men jag känner fortfarande obehag.

Hur ska jag tänka? Det uppenbara svaret är väl att om det funkar så kör.
Vad kan jag tänkas få ut av en smalare endurance-sadel? På MTB t.ex. så är det rejält mycket smidigare med en smalare sadel.

Dela gärna med er av era erfarenheter av att hitta rätt sadel.

Sadelbredd...
Svaret är väl givet när du skriver så här:"Jag kände att jag landat helt rätt efter att ha kört gravel i 9h och avslutade dagen utan någon som helst smärta. Ren njutning alltså!"?

Jag har en sadel som är 175 mm bred som funkar väldigt bra, kan cykla på den en hel dag utan problem trots att den enligt expertis är för bred för mig.

Sadelbredd...
Det är lite lurigt. Jag får också lite problem med det rätt snabbt när kör på Trainern. Men utomhus hur lugnt som helst, även efter 4h+. Det blir hårdare när man är på Traniern. Sedan sitter man ner mer än när cyklar utomhus, då man varierar sittställning betydlig mer. Så kanske inte nödvändigtvis blir rätt att anpassa sadeln efter hur det det funkar bäst för inomhuscykling

Sadelbredd...
Svaret är väl givet när du skriver så här:"Jag kände att jag landat helt rätt efter att ha kört gravel i 9h och avslutade dagen utan någon som helst smärta. Ren njutning alltså!"?

Jag har en sadel som är 175 mm bred som funkar väldigt bra, kan cykla på den en hel dag utan problem trots att den enligt expertis är för bred för mig.
Ja, så är det. Just nu har jag inte utrymme att köpa på mig en smalare endurance-sadel för 2k bara för att testa. Man är dock alltid nyfiken på hur gräset ser ut på andra sidan. Kommer den smalare att funka lika bra på säg MTB, där jag behöver att röra mig bakom sadeln? På min lvg/gravel kommer jag ju helt klart att fortsätta med min "stora" sadel som bevisligen funkar riktigt bra. Är mest ute efter inspiration och andras erfarenheter på att hitta rätt. All erfarenhet berikar även om just sadlar är väldigt individuellt.

Det är lite lurigt. Jag får också lite problem med det rätt snabbt när kör på Trainern. Men utomhus hur lugnt som helst, även efter 4h+. Det blir hårdare när man är på Traniern. Sedan sitter man ner mer än när cyklar utomhus, då man varierar sittställning betydlig mer. Så kanske inte nödvändigtvis blir rätt att anpassa sadeln efter hur det det funkar bäst för inomhuscykling
Ja, det är vad jag läst mig till och förstått också. Har en rejält stadig pjäs som inte rör sig över huvud taget så där är ju allt en plåga (funderar dock på att modda för att få till lite gung).

Sadelbredd...
Mina 5 ören, det där med att mäta sittbenen ger en fingervisning, inget mer. Det skiljer sen också på vilken typ av cykel, en mtb sitter man mer upprätt på, en racer mer framåt på osv, vilket påverkar hur pelvis rullas vilket påverkar hur och var på sittbenen du sitter.
Att mäta bredden a la gelkudde ger en bild av sittbensbredden när du sitter rakt upp och ned som på en kontorsstol, så sitter de flesta aldrig på en cykel och sittbenen smalnar av framåt.

Så det där med bredd ska man ta med en nypa salt. Det bästa är att testa olika, och utifrån det försöka analysera sig fram till vad som funkar och inte funkar.

Gällande bikefit så är en bikefit en statisk ögonblicksbild - medan hur vi sitter på cykeln ändras under säsongen, i takt med att vi blir trötta osv. så den ska man inte heller tro för mycket på. Små justeringar kan göra stora skillnader, här gäller det att vara metodisk och prova sig fram. Var uppstår problem? Varför? hur kan jag försöka minska besvären? Vissa cykelbyxor lirar inte med vissa sadlar osv. Det är tyvärr inte helt enkelt alla gånger.

Sadelbredd...
Sitthöjden påverkar bekvämligheten också, det behövs inte många mm för att göra stor skillnad, när man utökar etapplängderna. Det är ju svårt att bedöma var felet eller felen ligger. Litet vägledning kan man få, om man inför en rast känner litet obehag, men inte märker något när man "kliver på" igen.

Sadelbredd...
Sitthöjden påverkar bekvämligheten också, det behövs inte många mm för att göra stor skillnad, när man utökar etapplängderna. Det är ju svårt att bedöma var felet eller felen ligger. Litet vägledning kan man få, om man inför en rast känner litet obehag, men inte märker något när man "kliver på" igen.
Ja, de gånger jag har hamnat lite för högt blir det snabbt skav.

På trainern klarar jag ca 2 tim. I lördags trampade jag i 11 timmar utan några problem. Det är mycket stor skillnad ute och inne.

Sadelbredd...
Hur ska jag tänka? Det uppenbara svaret är väl att om det funkar så kör.
Vad kan jag tänkas få ut av en smalare endurance-sadel? På MTB t.ex. så är det rejält mycket smidigare med en smalare sadel.

Precis, det som funkar funkar!
Efter flera decennier av cykling vet jag precis vilken typ av sadel jag vill har på lvgcykel. Även om sadeln jag köpte kring 20 år sen är okomfortabel nu. Då fanns inte sadelformen jag tycker om nu.

När jag upptäckte stigcykling behövde jag upptäcka rätt sadel för mig på nytt. Allt MTB jag hade kört innan jag flyttade till Sverige var på gammaldags geometri med kroppshållning mycket nära lvgcykel, då funkade samma typ av sadel. Nu sitter jag lite mer upprätt, flyter jag runt vikten mycket och har sadeln ofta lite lägre. Efter har provat några sadlar har jag nu hittat rätt. Och om man ståcycklar mycket är sadeln mycket mindre kritiska.

Så prov smala på MTBn!

Sadelbredd...
Vilka ledtrådar får man av sitthöjden? Skav är nog inget direkt problem för min del, det är alltid sittbenen som börjar göra ont. Kan förvisso vara pga att trycket ligger där och det skaver när man guppar/höfterna rör sig osv.

Ja, ofta hjälper en paus och smärtan går tillbaka en stund för att sedan komma tillbaka.

Sadelbredd...
Nej jag vet, det gör jag inte.. menar nog mer att det är en uppenbar konsekvens när sadelhöjden blir helt fel. Micro-rörelser kan dock vara svåra att identifiera själv. Jag har förstått att sittställning kan göra enorm skillnad, verkar dock inte finnas någon silver bullet tyvärr.

Sadelbredd...
Litet svårt att döma på håll. Kanske prova en litet bredare sadel, gärna med gel. Minnet säger mig att jag har breda varianten av den här: https://www.wiggle.se/selle-italia-slr-kit-carbonio-flow-sadel-med-kolfiberrals
Om du cyklar i grupp kan du be någon kika på hur du sitter.

Annars får du väl knipa ihop och fortsätta som du har det.
Helst ska man inte ha ont vare sig före eller efter en rast. Och har man inte det blir gärna etapperna längre, hihi!

Tillbaka
Topp