Sadelhöjd (lvg)

Sadelhöjd (lvg)
GoranS sa:
Misstänker att det är en ganska lång andel av Sveriges befolkning som verkligen behärskar matematik upp till den nivån om man pressar dom på det. En del av de tentor jag rättade när jag var på högskolan indikerade att det fanns människor på civilingenjörsutbildningar som inte hade de delarna "sittande i ryggmärgen".

Det beror ofta på att många aldrig använder matten som redskap i sin vardag och "use it or loose it...".

Sadelhöjd (lvg)
En del av mig önskar att jag hade läst en ingenjörsutbildning, men en annan del av mig påminner mig om att matten hade varit mördande. Saknar man, som jag, studiedisciplin är ingenjörsmatten omöjlig att ta sig igenom.

Sadelhöjd (lvg)
geologen sa:
En del av mig önskar att jag hade läst en ingenjörsutbildning, men en annan del av mig påminner mig om att matten hade varit mördande. Saknar man, som jag, studiedisciplin är ingenjörsmatten omöjlig att ta sig igenom.

Nej det är den inte. Gäller bara att motivera sig - ha ett mål med ansträngningen så går det.

Eller:

Leta reda på den mest korkade person du vet som klarat det och bevisa att du är minst lika kapabel som hen. ☺

Hur gör du när du tävlar? Där hittar du väl glöden och jävlar nu kör vi till dess det inte går mer känslan? Samma sak fast lite mer stillsamt med akademiska studier. Klart att du kan! Vill man så kan man sjukt mycket mer än man tror.

Dessutom är inte matten såååå svår - det handlar bara om att låta hjärnan umgås med problemen tillräckligt länge så kopplar det - finns inget magiskt med inlärning, det är mest hårt jobb bara (och en gnutta tallang gör det lättare och en gnutta intresse gör det roligare)

Sadelhöjd (lvg)
Miss Lycka sa:
Lodlinjen genom vevpartiet och sedan 50 mm bakom med sadelspetsen så lämplig vinkel i knäleden infinner sig i vågläge och horisontalläge av vevarmen. Detta är dock individuellt.

Att referera till sadelspetsen har jag hört av någon annan, men känns ganska oprecist. Har ingen större erfarenhet av olika sadlar, på racern har jag haft bara haft 2, nuvarande inkluderad. Men det skiljer någon cm mellan dem om man mäter från typ samma punkt relativt sittbenen till sadelspetsen.

Sadelhöjd (lvg)
Bengt-re sa:
geologen sa:

Nej det är den inte. Gäller bara att motivera sig - ha ett mål med ansträngningen så går det.

Eller:

Leta reda på den mest korkade person du vet som klarat det och bevisa att du är minst lika kapabel som hen. ☺

Hur gör du när du tävlar? Där hittar du väl glöden och jävlar nu kör vi till dess det inte går mer känslan? Samma sak fast lite mer stillsamt med akademiska studier. Klart att du kan! Vill man så kan man sjukt mycket mer än man tror.

Dessutom är inte matten såååå svår - det handlar bara om att låta hjärnan umgås med problemen tillräckligt länge så kopplar det - finns inget magiskt med inlärning, det är mest hårt jobb bara (och en gnutta tallang gör det lättare och en gnutta intresse gör det roligare)

Jag tror att det största problemet är att geologen beslutat sig för att det är omöjligt. Har man beslutat att något är omöjligt så är sannolikheten att lyckas väldigt låg.

Sen är jag inte säker på att utformningen av de grundläggande matematikkurser som ges på ingenjörsutbildningarna är speciellt geolog-anpassade. Det är nog lite för mkt matematik för matematikens egen skull. Nu är det visserligen 15-20 år sen jag var inne i den svängen, men då var det t.ex. fortfarande en hel del "knep och knåp" med variabelsubstitutioner för att analytiskt beräkna integraler på envariabelkursen. Förvisso är det inte fel att förstå grundprincipen och idén, men att drilla sig i diverse olika substitutioner kan jag idag undra om det verkligen är rätt spenderad tid.

Sadelhöjd (lvg)
GoranS sa:
men då var det t.ex. fortfarande en hel del "knep och knåp" med variabelsubstitutioner för att analytiskt beräkna integraler på envariabelkursen. Förvisso är det inte fel att förstå grundprincipen och idén, men att drilla sig i diverse olika substitutioner kan jag idag undra om det verkligen är rätt spenderad tid.
Det är svårt med tillämpningarna om man inte kan byggstenarna.

Senast ändrad:
Sadelhöjd (lvg)
Henrik_E sa:
GoranS sa:
men då var det t.ex. fortfarande en hel del "knep och knåp" med variabelsubstitutioner för att analytiskt beräkna integraler på envariabelkursen. Förvisso är det inte fel att förstå grundprincipen och idén, men att drilla sig i diverse olika substitutioner kan jag idag undra om det verkligen är rätt spenderad tid.
Det är svårt med tillämpningarna om man inte kan byggstenarna.

Vilka tillämpningar är det som kräver att man kan en hel uppsjö av olika variabelsubstitutioner som ett rinnande vatten?

Sadelhöjd (lvg)
me.I.am sa:
Miss Lycka sa:
Lodlinjen genom vevpartiet och sedan 50 mm bakom med sadelspetsen så lämplig vinkel i knäleden infinner sig i vågläge och horisontalläge av vevarmen. Detta är dock individuellt.

Att referera till sadelspetsen har jag hört av någon annan, men känns ganska oprecist. Har ingen större erfarenhet av olika sadlar, på racern har jag haft bara haft 2, nuvarande inkluderad. Men det skiljer någon cm mellan dem om man mäter från typ samma punkt relativt sittbenen till sadelspetsen.

Visst men de flesta flyttar fram på sadeln när det går fort och det gäller att inte släppa hjulet.

Sadelhöjd (lvg)
Nu har jag inte orkat läsa igenom alla svaren i denna tråden. Så jag gör det enkelt för mig.. Hur mäter man korrekt innerbenslängd? Dvs hur hårt ska man trycka mätutrustningen i köttet mellan den vanliga utrustningen och själva utblåset?

Sadelhöjd (lvg)
Bakbromsen sa:
Nu har jag inte orkat läsa igenom alla svaren i denna tråden. Så jag gör det enkelt för mig.. Hur mäter man korrekt innerbenslängd? Dvs hur hårt ska man trycka mätutrustningen i köttet mellan den vanliga utrustningen och själva utblåset?

Jag brukar ha en tunn bok "uppkörd" i skrevet med benen ihop gör sen en rits vid typ dörrkarmen och mäter :)

Sadelhöjd (lvg)
Bengt-re sa:
geologen sa:

Eller:

Jag har, efter närmare fem år på universitet och mer än så efter, insett att den viktigaste egenskapen för att nå framgång på högre nivå är studiedisciplin. Nåt jag totalt saknar, eftersom jag hade det väldigt lätt för mig genom grundskola och gymnasium. Lärde mig inte plugga eftersom jag inte behövde. När jag sen behövde, visste jag inte hur och lyckades aldrig lära mig heller.

Personer som jag anser är ganska genomsnittligt begåvade har inte bara fullföljt studier med exanem, utan har också gått vidare inom den akademiska världen och doktorerat. Envishet och disciplin är receptet. De kämpar sig igenom, och mer än tillräckligt kompenserar för brist på rå talang.

Sadelhöjd (lvg)
Bakbromsen sa:

Tycker att du ska kosta på dig en ordentlig bikefit. Den kostnaden kommer du få igen med råge och du slipper de problemen som du beskriver.

Sadelhöjd (lvg)
geologen sa:
Bengt-re sa:
geologen sa:

Eller:

Jag har, efter närmare fem år på universitet och mer än så efter, insett att den viktigaste egenskapen för att nå framgång på högre nivå är studiedisciplin. Nåt jag totalt saknar, eftersom jag hade det väldigt lätt för mig genom grundskola och gymnasium. Lärde mig inte plugga eftersom jag inte behövde. När jag sen behövde, visste jag inte hur och lyckades aldrig lära mig heller.

Personer som jag anser är ganska genomsnittligt begåvade har inte bara fullföljt studier med exanem, utan har också gått vidare inom den akademiska världen och doktorerat. Envishet och disciplin är receptet. De kämpar sig igenom, och mer än tillräckligt kompenserar för brist på rå talang.

och därför har du svårt för att ställa in sadelhöjden?

Sadelhöjd (lvg)
Jenny W sa:
Bakbromsen sa:

Tycker att du ska kosta på dig en ordentlig bikefit. Den kostnaden kommer du få igen med råge och du slipper de problemen som du beskriver.

Jenny W, vilken rekommenderar du att man gör Bikefiten hos?
Skulle vilja göra en på både lvg och mtb. Men vill göra det hos någon som är duktig då det ändå rör sig om en del pengar.
Bor ca 3.5 mil söder om Kristianstad.

Mvh Magnus

Sadelhöjd (lvg)
Tack för alla svar. Har kontrollmätt grenhöjden och den är 81,5, ganska mycket med tanke på att jag är 170 cm. Det jag menar när jag skriver att jag inte får flyt är att tramprörelsen runt inte känns mjuk som en enhetlig rörelse, eller va fan man ska säga. Körde med en sadelhöjd på 69,5 i dag och mycket högre en så kan jag nog inte gå.

Sadelhöjd (lvg)
Foppasudd sa:
Tack för alla svar. Har kontrollmätt grenhöjden och den är 81,5, ganska mycket med tanke på att jag är 170 cm. Det jag menar när jag skriver att jag inte får flyt är att tramprörelsen runt inte känns mjuk som en enhetlig rörelse, eller va fan man ska säga. Körde med en sadelhöjd på 69,5 i dag och mycket högre en så kan jag nog inte gå.

För min del, men det är säkert olika från person till person och jag är på amatörnivå, så tycker jag att det blir svårare att få "flyt" i trampningen ju lägre sadeln är. Typ att det nästan bara blir kraft neråt.

Sadelhöjd (lvg)
geologen sa:
Få nån som hjälper dig att hålla cykeln stadigt upprätt medan du själv sätter dig på sadeln. Sätt ena hälen på ena pedalen i bottenläget. Tryck ifrån utan att vinkla höften i sidled. Om du då lyfter från sadeln ska sadeln upp. Når du inte ner med hälen utan att glida i sidled med rumpan på sadeln, ska sadeln ner. Justera tills det passar. En nästan ofelbar metod, enligt min erfarenhet, och man slipper mäta och räkna.
+1

Från det utgångsläget kan man sen anpassa efter individuella preferenser.

Sadelhöjd (lvg)
Mheel sa:
Jenny W sa:
Bakbromsen sa:

Jenny W, vilken rekommenderar du att man gör Bikefiten hos?
Skulle vilja göra en på både lvg och mtb. Men vill göra det hos någon som är duktig då det ändå rör sig om en del pengar.
Bor ca 3.5 mil söder om Kristianstad.

Mvh Magnus

Jag rekommenderar att du försöker få tid hos Klas Johansson som har Probikefit http://probikefit.se/ Han huserar i Surte utanför Göteborg. Helt klart värt både restid och pengar.

Sadelhöjd (lvg)
Foppasudd sa:

Har du provat med att flytta klossarna längre bak? Provat en annorlunda trampteknik? Jag fick bättre flyt när jag struntade i det sk rundtrampet och fokuserar nu på att tycka pedalerna nedåt med tåspetsarna pekande nedåt. Benet ska alltså slappna av från lägsta punkten tills det kommer längst upp och från vevens/fotens högsta position ska du trycka foten nedåt, om du fattar. Står mer här: http://probikefit.se/trampteknik/

E: Förtydligande.

Senast ändrad:
Sadelhöjd (lvg)
Foppasudd sa:
Det jag menar när jag skriver att jag inte får flyt är att tramprörelsen runt inte känns mjuk som en enhetlig rörelse, eller va fan man ska säga. .

Har legat bakom väldigt många som har problem med knän som går in och ut i sidled i rundtrampet, kan det vara problemet? Isåfall så kan den där cleat wedgen jag pratade om kanske hjälpa?
Skrmavbild2016-07-12kl.13.26.50.png

Sadelhöjd (lvg)
Jenny W sa:
Foppasudd sa:

Har du provat med att flytta klossarna längre bak? Provat en annorlunda trampteknik? Jag fick bättre flyt när jag struntade i det sk rundtrampet och fokuserar nu på att tycka pedalerna nedåt med tåspetsarna pekande nedåt. Benet ska alltså slappna av från lägsta punkten tills det kommer längst upp och från vevens/fotens högsta position ska du trycka foten nedåt, om du fattar. Står mer här: http://probikefit.se/trampteknik/

Tycker din förklaring var betydligt mer begriplig än länkens även om jag inte riktigt inser hur man ska lyckas få tåspetsen att peka nedåt under det att pedalen rör sig nedåt. Hade uppskattat en graf med önskad vinkel på skons sula relativt ett horisontalplan som funktion av vinkeln på vevarmen.

Sadelhöjd (lvg)
GoranS sa:
Jenny W sa:
Foppasudd sa:

Tycker din förklaring var betydligt mer begriplig än länkens även om jag inte riktigt inser hur man ska lyckas få tåspetsen att peka nedåt under det att pedalen rör sig nedåt. Hade uppskattat en graf med önskad vinkel på skons sula relativt ett horisontalplan som funktion av vinkeln på vevarmen.

Ähh... cada upp benen, lederna och cykeln i 3d-cad och se hur det skall vara för optimal rörelse i lederna. Kroppen är ju 3D!

Sadelhöjd (lvg)
Men rörelsen i sidled borde ju vara försumbar då det känns dumt att lägga kraft i den riktningen då den ju inte kommer att ge någon drivning. Därmed borde 2D duga gott.

Sadelhöjd (lvg)
GoranS sa:
Men rörelsen i sidled borde ju vara försumbar då det känns dumt att lägga kraft i den riktningen då den ju inte kommer att ge någon drivning. Därmed borde 2D duga gott.

Allt för konsten! Men skall man passa in kilar för att undvika cirkulära rörelsemönster så är det nog lite lönt iaf. Svårt att fram exakta mått på benen och lederna utan röntgen iofs...

Sadelhöjd (lvg)
Men den optimala rörelsen bör ju vara fri från sidledsrörelser kan jag tycka. Om man vill visualisera skillnaden mellan verklig och optimal rörelse kan jag dock hålla med om att sidledsdimensionen kan vara intressant.

Sadelhöjd (lvg)
GoranS sa:
Men den optimala rörelsen bör ju vara fri från sidledsrörelser kan jag tycka. Om man vill visualisera skillnaden mellan verklig och optimal rörelse kan jag dock hålla med om att sidledsdimensionen kan vara intressant.

Kanske som utbildning till folk som jobbar med bike-fit? Fast de har redan den kunskapen om de är duktiga...

Sadelhöjd (lvg)
Rundtrampet har ju varit uppe en del här. När jag läst lite om det och googlat så har jag fått intrycket att det brukar visas sida för sida, där en del hävdar att var sida för sig skall ha så jämn kraft som möjligt hela varvet - medan andra hävdar att det inte är så viktigt. Men det viktigaste borde väl vara att totala kraften höger + vänster är så jämn som möjligt under hela varvet, medan fördelningen höger/vänster inte är jätteviktig? Men det är kanske det som menas bara att jag inte förstått det tidigare.

Sadelhöjd (lvg)
Bengt-re sa:
GoranS sa:
Kanske som utbildning till folk som jobbar med bike-fit? Fast de har redan den kunskapen om de är duktiga...
Det är ju en sak som de kikar på.
Att höften (äh... sittbenet) har stöd så de är still och sedan så att inte knäna drar i sida.
Det finns ju en anledning till att "mtb-look-alike" q-värden är räva, och om det ska justeras så ska man lägga pedalbrickor.
(Och snedtramp justeras med kilar.)

Sadelhöjd (lvg)
me.I.am sa:
Rundtrampet har ju varit uppe en del här. När jag läst lite om det och googlat så har jag fått intrycket att det brukar visas sida för sida, där en del hävdar att var sida för sig skall ha så jämn kraft som möjligt hela varvet - medan andra hävdar att det inte är så viktigt. Men det viktigaste borde väl vara att totala kraften höger + vänster är så jämn som möjligt under hela varvet, medan fördelningen höger/vänster inte är jätteviktig? Men det är kanske det som menas bara att jag inte förstått det tidigare.

Jag har aldrig tänkt på rundtramp utan trampar mest på som vanligt, men jag har läst att om man vill ha effekt av rundtrampet så ska man "moonwalkea", dvs försöka dra fötterna efter marken, typ.

Sadelhöjd (lvg)
Jag hade också problem med rundtrampet till att börja med men när jag ändrade inställning från tryck - dra till att försöka få till ett flow i hela rundtrampet så sitter det där utan att jag tänker på det. En sak som hjälpte var också att flytta klossarna maximalt bakåt på skon så att du inte frestas att lägga så mycket fot på i nertrampet.

En bonus med att få till ett bra flow är att det helt plötsligt funkar med betydligt högre kadens, vilket i sin tur leder till att du kan cykla mer med hjärta/lungor än med benen. Lättare att bli starkare i hjärta/lungor än i benen...

Sadelhöjd (lvg)
Homealone111 sa:
En sak som hjälpte var också att flytta klossarna maximalt bakåt på skon så att du inte frestas att lägga så mycket fot på i nertrampet.
För mig är det precis tvärt om. Långt fram så man luras använda underben och vader i trampet vilket gör att man dels får flyt genom varvet och dels blir mer lagom jämntrött i muskulaturen,

Sadelhöjd (lvg)
GoranS sa:
Jenny W sa:
Foppasudd sa:

Inte svårt. Till och med jag klarar av det. Bara att tänka "tryck" varje gångfoten är längst upp på varvet och peka nedåt med tårna så mycket det går. Det spara musklerna och jag känner att jag får mer kraft ut i pedalen. Som Homealone111 skrev så gör detta det oxå lättare att hålla högre och jämnare kadens samt mindre tryck mot sadeln.

Sadelhöjd (lvg)
Miss Lycka sa:

Är det någon vedertagen regel? Isf sitter jag väldigt långt bak, har 80mm sadelspets - vevpartiet. Vad har ni andra för mått där?
Lodlinjen knä är över pedalaxeln, men det är möjligt att jag satt lite långt fram på sadeln när det mättes.

Senast ändrad:
Sadelhöjd (lvg)
me.I.am sa:
Miss Lycka sa:

Är det någon vedertagen regel? Isf sitter jag väldigt långt bak, har 80mm sadelspets - vevpartiet. Vad har ni andra för mått där?
Lodlinjen knä är över pedalaxeln, men det är möjligt att jag satt lite långt fram på sadeln när det mättes.

Kom igen, fram med måttbanden nu

Sadelhöjd (lvg)
me.I.am sa:
me.I.am sa:
Miss Lycka sa:

Det har väl att göra hur långa över/underben man har?

Sadelhöjd (lvg)
me.I.am sa:
me.I.am sa:
Miss Lycka sa:

75 på den ena och 55 på den andra.

Sadelhöjd (lvg)
me.I.am sa:
Miss Lycka sa:

Det är en fin gammal hittepåregel med lodlinjen över axeln. Finns inget som helst stöd för att det skulle vara optimalt på något sätt, men å andra sidan är det ingen som vet vad som skulle vara bättre så folk kör på med bondepraktikan.

Sadelhöjd (lvg)
Hur ser ni på hur individens flexibilitet bör inverka på sadelhöjden? Jag har som de flesta alltid justerat sadeln "först" (läs: så högt som möjligt enl formler), och sedan låtit reach/drop/osv komma i andrahand, men efter att ha sett lite youtube-vidoer med nån guru fick jag idén att man kanske ska se sadelhöjd+reach+drop som en helhet och då kanske sänka sadeln mer än vad tumreglerna säger.

Hela min baksida (rygg/hamstrings) upplever jag nämligen som stram, och jag har mer eller mindre konstanta nackproblem på längre turer (nackspasmer i 2v efter en 200k i maj). Tänker att en "korrekt" sadelhöjd är lagom om jag cyklar utan att hålla i styret, men blir för hög/påfrestande om man betänker resten nämligen att överkroppen är kraftigt framåtvinklad under lång tid. Sitter på 81,5 (92) nu med 8cm drop vilket inte är mycket för min längd, men ska ändå prova att sänka sadeln "utanför boxen" (sålänge inte knäna börjar göra ont). Kan ta viss kraftförlust om det innebär att kroppen inte smärtar.

Sadelhöjd (lvg)
Henrik_E sa:
me.I.am sa:
Miss Lycka sa:

Det är en fin gammal hittepåregel med lodlinjen över axeln. Finns inget som helst stöd för att det skulle vara optimalt på något sätt, men å andra sidan är det ingen som vet vad som skulle vara bättre så folk kör på med bondepraktikan.

Håller med om att det är lite ologiskt, men märkligt nog fungerar den förvånandsvärt bra på mig iaf. Dock vill jag minnas att det stämmer sämre på cyklar med mycket drop då man gärna roterar fram hela rörelseapparaten.

Kanske därför det har blivit en seglivad regel? Det råkar stämma på nomala racercyklar för normalstora män?

Sadelhöjd (lvg)
Konkret sa:
me.I.am sa:
me.I.am sa:
Miss Lycka sa:

75 på den ena och 55 på den andra.

Tack.
Sänkte sadeln 1cm (vet att det inte är bra med så stor förändring, men ville testa och är glad amatör så inte så stora krafter involverade). Kändes bra så låter sadeln vara där den är i längsled tills vidare. Sitter bättre på sadeln iom sänkningen.

Sadeln var nästan 3 cm för hög både enligt Lemondmetoden 0,885 och enligt 109%-regeln. Höjden var inställd med 25gradersregeln, så testar med 1cm lägre t.v.

Känns som man borde investera i en ordentlig bikefit, är ganska hjulbent och nöter alltid ner yttersida av sulorna på alla skor.
Ganska säker på att någon hade länk till en bikefit där det ingår utprovning av kilar/inlägg men kan inte hitta den nu, någon som känner igen. Har för mig att det var i Helsingborg någonstans? Det är inte den som Jenny länkar till jag tänker på.

Sadelhöjd (lvg)
HAr en fråga angående hälmetodne, den är ju rent av skadlig för både psyke och kropp? Anledningen att jag säger så är för att det framkommer ibland inte om de kör med eller utan skor, de flesta kör "bar foot" men så läser man direkt efter att om man kör med skor ja då kan man mäta med dem på också! Vansinne ju! För skorna gör flera centimeters skillnad och jag kan aldrig i mitt liv tänka mig att man ska ha "fully stretched" ben när man faktiskt trampar. SÅ vad är det för pellejöns-metod egentligen?

Tillbaka
Topp