Sadelhöjd

Sadelhöjd
Jag skulle nog kombinera @moros och @d_anders råd.

Börja med att höja 7,5 mm och justera ev. ytterligare utgående från det läget baserat på hur det känns. Förstås givet att du är nöjd med nuvarande höjd med 172,5-vevar.

Sadelhöjd
Rådet jag såg på en bikefit-sajt var att inte göra något alls till att börja med och se hur det känns. Tanken är förmodligen att sadelhöjden bestäms av vevlagercentrum och vevarmslängden av benlängden (kombo av grenmått och trochanterhöjd). Ska man utgå från pedalaxeln kan man även behöva flytta bak sadeln något.
Har ingen egen kunskap om detta och själv provar jag mig fram så att det känns bra och mäter inte (annat än för att få liknande position på en annan cykel).

Sadelhöjd
Bytt cykel. Den nya cykeln har 165 vevarmar jämför med 172,5 på den förra. Behöver jag sänka sadeln med motsvarande höjd dvs 7,5 mm?
Jag tänker att det finns några saker som påverkar sadelhöjden, där ramens geometri spelar den största rollen. Jag skulle testa och känna efter innan jag tar fram tumstocken.

Sadelhöjd
Jag har en väldigt vetenskaplig metod. Ställ dig bredvid din gamla cykel och mät överkanten av sadeln med handen mot kroppen. Sätt sadeln på nya cykeln på samma höjd, cykla lite och finjustera de sista millimetrarna.

Tillbaka
Topp