Sadelstolpe: fjädrande el. "Dropper"?

Jake

Aktiv medlem
Tjena! Har en fråga.
Har en HT Mtb och funderar på om en fjädrande stolpe gör det lite skonsammare för rygg mm vid skumpig grusväg och i skog..
Någon som har erfarenheter?
Vad är bäst? Köpa en stolpe med dämpning eller en höj/sänkbar? Har höj/sänkbara dämpningsfunktion också?
Något tips om en fjädrande med låg vikt?
Eller är allt bara ett menlöst försök på att skapa en FS?
Är nöjd med hojjen så vill inte uppgradera hela cykeln...
/J

Jake sa:
Tjena! Har en fråga.
Har en HT Mtb och funderar på om en fjädrande stolpe gör det lite skonsammare för rygg mm vid skumpig grusväg och i skog..
Vad är bäst? Köpa en stolpe med dämpning eller en höj/sänkbar? Har höj/sänkbara dämpningsfunktion också?
/J

Köp en dropper post och stå upp för stt använda benen som stötdämpare. :) har inte sett någon dropper post med dämpfunktion. Dropper gör cyklingen roligare det tror jag inte en dämpad sadelstolpe gör.
Fjädrande stolpar är ju inte tokdyrt köp en och testa. Här är en billig vet dock inte om den passar din cykel http://m.bikester.se/xlc-sp-s01-fjaedrad-sadelstoed-gra-bla-5590.html.

Rydell sa:
Jake sa:
Tjena! Har en fråga.
/J

Köp en dropper post och stå upp för stt använda benen som stötdämpare. :) har inte sett någon dropper post med dämpfunktion. Dropper gör cyklingen roligare det tror jag inte en dämpad sadelstolpe gör.
Fjädrande stolpar är ju inte tokdyrt köp en och testa. Här är en billig vet dock inte om den passar din cykel http://m.bikester.se/xlc-sp-s01-fjaedrad-sadelstoed-gra-bla-5590.html.

Är inte reverb fjädrande efter ett par månader?

En sänkbar stolpe fyller ingen funktion om du inte cyklar på ett sådant vis att sadeln är ivägen, främst i utförslöpor. Den kommer inte hjälpa din rygg ett skvatt.
Fjädrande stolpe kan säkert funka men det känns ganska egendomligt att cykla med en sån. Provade farsans hoj härom dagen, med fjäderstolpe. Det känns som att hela cykeln har gått av på mitten ungefär:-) Men visst, den skonar säkert ryggen en smula.

marr sa:
Rydell sa:
Jake sa:
Tjena! Har en fråga.
/J

Är inte reverb fjädrande efter ett par månader?

Eller vid leverans ;) hehehe

Helt olika saker. En sänkstolpe är till för att bli av med sadeln när det blir hårigt utför eller extremt tekniskt.
Det du är ute efter är förmodligen en bra dämpstolpe. Om stigarna inte är stökigare än att 30-40mm slaglängd skulle räcka så kan det helt klart vara ett alternativ till FS för den blir lättare och mer responsiv. Behövs det mer slaglängd så är det nog FS som gäller.

Jake sa:
Tjena! Har en fråga.
/J
FS är nog en betydligt bättre väg att gå. Eller laborera runt med sittställningen på cykeln.

Jag kan verkligen rekommendera thudbuster LT fjädrande sadelstolpe. Jag var på väg att sälja min nya HT pga av att jag fick ont i ryggen. Thudbustern löste det. Komforten blir väldigt mycket bättre i skogen, men även på grusväg. Den är i princip friktionsfri så den jämnar ut även små vibrationer och stötar. Man kan sitta även om det guppar en hel del. Grejen med thudbuster jämfört med de flesta andra är att den fjädrar snett nedåt, bakåt så det funkar som en enklare bakdämpare med 60mm fjädringsväg när man sitter och som en vanlig HT när man ställer sig och tar i. Jag har aldrig upplevt att det känns konstigt att sitta på den. Tyvärr är den dock inte fjäderlätt...

Tack för svar!
Jag har ju en ganska optimal sittställning och behöver endast dämpning när grusväg blir "guppig" eller snabb skogsstig blir stökig för att kunna bibehålla sittande position, och därmed kunna trampa på ordentligt....
Så tror en uppgradering till FS är lite väl kostsam för vad jag är ute efter...
Men det verkar inte vara många som kör med dämpad stolpe.. Ingen som är supernöjd?

Jag är supernöjd, syntace P6 hi flex. Enorm skillnad på HT! Jag kan absolut rekommendera det, slätar ut stigen en hel del. Självklart inte som en FS men det blir absolut mjukare körning med mer fokus på att ligga på när det inte blir sä stötigt. För mig som glad motionär, sitter en del..., så är den guld.

När jag googlade runt innan jag köpte min thudbuster så var min slutsats att nästan alla som hade en var väldigt positiva. Det var det som fick mig, en "försiktig" smålänning, att beställa en.

Dock verkar många som inte provat vara minst sagt skeptiska. Men man kan ju välja om man vill lyssna på tyckare eller de som verkligen provat.

(Min högst personliga övertygelse efter en hel del efterforskning är att en fjädrande sadelstolpe av god konstruktion är den bästa lösningen för XC/stig-cykling. Enda (konspiratoriska) anledning till att det inte är vanligare är att cykeltillverkarna tjänar mer på att sälja FS cyklar med högre marginal och därför inte ser nått intresse i att marknadsföra en funktion som finns billigt på efteremarknaden.)

Och nej, jag har (oftast) inte foliehatt under hjälmen när jag cyklar!

SkipperO sa:
När jag googlade runt innan jag köpte min thudbuster så var min slutsats att nästan alla som hade en var väldigt positiva. Det var det som fick mig, en "försiktig" smålänning, att beställa en.

Dock verkar många som inte provat vara minst sagt skeptiska. Men man kan ju välja om man vill lyssna på tyckare eller de som verkligen provat.

(Min högst personliga övertygelse efter en hel del efterforskning är att en fjädrande sadelstolpe av god konstruktion är den bästa lösningen för XC/stig-cykling. Enda (konspiratoriska) anledning till att det inte är vanligare är att cykeltillverkarna tjänar mer på att sälja FS cyklar med högre marginal och därför inte ser nått intresse i att marknadsföra en funktion som finns billigt på efteremarknaden.)

Och nej, jag har (oftast) inte foliehatt under hjälmen när jag cyklar!

Hehe ;)

Bilagor

• image.jpeg
    image.jpeg
    58.9 KB · Besök: 90
En fjädrande sadelstolpe (med rörelse snett bakåt) är mer lik en bakfjädringen än man kan tro om man funderar på kinematiken. Man kan se det som en bakfjädring med hela ramen som sving med pivotpunkt i framhjulets axel istället för i närheten av tramplagret som en FS. Den effektiva ofjädrade vikten blir förvånande nog bara typ 70% högre (kolfiberramar väger lite och t ex gaffeln som är tung är så nära pivotpunkten att den knappt bidrar till den ofjädrade vikten bak, och bakhjul, växel mm är samma i båda fallen) I fallet med ofjädrad bil ovan så ökar den ofjädrade vikten med kanske 7000%, så det blir inte samma sak.

Att du analyserar detta från att arslet är den fasta punkten när du cyklar in i saker säger mig att du kan utveckla din teknik.

Tillbaka
Topp