Sadelstolpe kolfiber, alu eller titan

Dr_Rydell

Aktiv medlem
Är ute efter en ny stolpe med 0 mm offset. Gärna lättare än den jag har (Syncros 1.0 FL 1.0). Har helsvart hoj med Eagle gold kassett och tävlingskedja kommer bli guld också. Så därför tänkte jag att guld skulle vara snyggt. KCNC ser dock ut att ha annan nyans än Aerozine-stolpen som är jävligt fin i färgen och ser ut att matcha Eagle bättre än KCNC av bilden att döma. Men för en liten slant till finns titanstolpen som också är snygg, men ej guld och aningen lättare (men ej som en kolfiber). Har kolfiberstolpe nu och har inte haft problem med att stolpen åker upp och ner.
Någon som har erfarenhet av bra stolpar, är det dumt inte köra kolfiberstolpe i en kolfiberram? Aerozine verkar inte finnas återförsäljare i Sverige/Tyskland/England på några av de stora nätbutikerna. Missat någon?

Kolfiber har jag kikat på Innolite, har det styret så skulle ju matcha, men maxvikt skriver den 80 kg, väger 81-82 så det är tveksamt. Sitter ju en del pga heldämpat.

Aerozine guld
https://www.aerozinebike.com/product-HANDLEBAR---GRIP-XPZERO400.html

Aerozine Ti
https://www.aerozinebike.com/product-HANDLEBAR---GRIP-XPZERO400-TI.html

KCNC Scandium guld
https://www.bike24.de/1.php?content=8;product=122766;menu=1000,2,110

Är klämman som håller sadeln vettig? Ser minkig ut. KCNC har en tillbehörsklämma för CF rails som ser tryggare ut, även för sadel med non-CF rails.

Jag hade kört stolpe i CF med en stabil och lättanvänd klämma.

Jag har faktiskt titanrails på sadel, har inte originalsadeln kvar. Inte läst någonstans att någon av de ovan nämnda skulle ha dåligt infäste för sadeln,

Korkad konstruktion, som gjord för problem.

Bilagor

• images.jpg
    images.jpg
    5.5 KB · Besök: 33
såg också kvalitetstid, fel färg och känsla av att det var scam-företag. Tune har samma guldfärg som KCNC, inte riktigt så fin som Aerozine. Går ju att köpa från den sistnämndas hemsida om nu alu är det jag ska ha.

Kvalitetstid är inte ett scam-företag, har handlat där flera ggr. Tror ägaren är/var aktiv här på happy oxå.

Ok. Jag kikade inte så nog eftersom färgen var fel. Men namnet antydde att de sålde "andra" grejer om du förstår vad jag menar.

Kvalitetstidr en seriös sida, dock väger ju den stolpen från aerozine lite mern de lovar (vägd utan vagga?).
Köp en svart stolpe (r2 eller bike24 har ju fina funktioner för att gallra storlek osv), guld är väl lite 2016 :D

Annars: in doubt? Go black! Less is more.

Hur mycket väger originalstolpen?
Kcnc-stolpe har jag kört i många år utan problem, inga skador på railsen som dock inte varit av kolfiber.

Hittade en med 25 mm offset, likadan (är 10 mm på min) och den väger 210 g enl R2, så det är väl någonstans där. Hittade en Aerozine Ti för kring 1000 kr jämnt inkl frakt på e-bay, kanske säkrare kort än köra kolfiber?

Aluminiumstolpar kan oxidera fast något djävulskt i kolfiberramar - men en bra eloxering hjälper mot galvanisk korrosion.

Dr_Rydell sa:

En magkänsla säger titanium i titanium, alu i alu och plast i plast. Borde utesluta galvaniserat spänning iaf.
Alu i stål har också funkat för mig. Men vad vet jag.

Edit; jag blir galen! Autocorrect på bålet! Hur stänger man av eländet på en IPad?? Galvanisk, förstås.

Senast ändrad:
Bengt-re sa:
Pfaff sa:
Dr_Rydell sa:

En magkänsla säger titanium i titanium, alu i alu och plast i plast. Borde utesluta galvaniserat spänning iaf.

Tänker lika. Kol i kol. Alu i alu, men kör alu i stål också - fungerar med välanodiserade stolpar.
Jag har kört titanstolpe i alushims i kolfiberram utan problem. Även titanstolpe i alushims i aluram, alustolpe i kolram, kolstolpe i alushims i kolram, alustolpe i stålram, kolstolpe i stålram samt kolstolpe i alushims i kolram (puh, blev allt rätt?).
Har dock aldrig låtit någon kombo sitta i flera år utan att röra sadelhöjden för att se om spännande kemiska reaktioner till slut kan skapa ett problem.
Det enda jag haft problem med är fastrostad stålstolpe i gammal stålram efter flera år utan användning av cykeln.

kolfiberpasta emellan så borde problemet vara minimalt om man inte låter den sitta FÖR länge. kcnc har ju en klamra och vagga för kolfiberrails som är snällare OM man nu vill ha det. KCNC har jag kört och har alltid funkat bra.

men om den du har väger 210, så skulle jag ju gissa att du kanske tjänar 20-30g på en kcnc stolpe eller liknande i samma prisklass. OM det nu är vikt du jagar, och inte färgen.

Dr_Rydell sa:
KCNC ser dock ut att ha annan nyans än Aerozine-stolpen som är jävligt fin i färgen och ser ut att matcha Eagle bättre än KCNC av bilden att döma.

KCNC Scandium guld
https://www.bike24.de/1.php?content=8;product=122766;menu=1000,2,110

Du kanske har sett fler bilder av KCNC-stolpen men den hos bike24 är lite off tycker jag.

Jag har en och tycker inte att guldfärgen är fullt så mättad IRL som på produktbilden. Har titanräls på sadeln och även om det inte är den bästa konstruktionen så har jag haft exakt noll problem :)

IMG_4140.JPG

/johan

Kcnc stolpen min gifte sig nåt fantastiskt med min kolfiberram efter bara nåt år.
Så blandar man hade jag numera regelbundet lossat.

Det är offset jag jagar. Tänker att en cm fram är bättre än inget. Den ser mer åt det orangea hållet jmf aerozine. Men som du säger. Svårt med nyanser på bild.

Jag kör plastshim (stolpen är en 27,2) så jag kan inte uttala mig om fastoxiderings(?)benägenhet. Har inget Aerozine-guld att jämföra med men den ligger rätt nära Superstars-guld :)

Fast rätt orange är den nog. Du kan jämföra mässingsbrickan i min sadelklämma på bilden ovan.

/Johan

Senast ändrad:
Blev en Aerozine Ti från Ebay enl länken ovan. Passar den bra blir det blir köp. Även sugen att ha ett lika titanstyre. Vurpat med kolfiberstyre och det hållit, men går det av i fel läge kan det ju vara det sista som sker i ens liv.

Dr_Rydell sa:
Blev en Aerozine Ti från Ebay enl länken ovan. Passar den bra blir det blir köp. Även sugen att ha ett lika titanstyre. Vurpat med kolfiberstyre och det hållit, men går det av i fel läge kan det ju vara det sista som sker i ens liv.
Varför skulle ett titanstyre vara säkrare än ett oskadat kolstyre från en känd tillverkare?

Tänker att en kolfiberstolpe/styre kan vara defekt och att det går omärkt förbi jmf med titan. Men jag kanske bara har fördomar.

Pfaff sa:
Dr_Rydell sa:

Edit; jag blir galen! Autocorrect på bålet! Hur stänger man av eländet på en IPad?? Galvanisk, förstås.

Är inte titan i titan att be om problem, titan är väl ökänt för att kallsvetsa ihop sig om man inte smort ordentligt med kopparpasta eller litiumfett och med regelbunden löstagning?

Någon som har erfarenhet av kolfiber i titan? Eventuella problem med det?

Jag har satsat på kolfiberstolpe i min titanram med tanke på problemen med metallstolpe i titan, dock så är cykeln bara ett par veckor gammal så ingen långsiktigt insikt i hur det fungerar, annat än att det varit lite problem med att få stolpen att sitta fast ordentlig i ramen.

Tillbaka
Topp