sadelstolpens inälvor

hgrd

Aktiv medlem
sadelstolpens inälvor
Hej!
Alustolpen som sitter i den gamla stålram jag håller på att fixa i ordning sitter som berget. Har provat några av Sheldon Browns bästa tips, men utan lycka. Nu börjar jag därför fundera på om det går att kapa sadelstolpen i rätt höjd och flytta dit sadelfästet? Sitter det vanligtvis fast i själva sadelstolpsröret på något konstigt sätt eller är planen genomförbar? Ha det bra!

sadelstolpens inälvor
Har du testat att hetta upp ramen där stolpen sitter? På polarens hoj fick vi hetta upp ordentligt och vrida bort stolpen med en jätte-rörtång.
/J

sadelstolpens inälvor
Plocka bort sadeln och så mycket av fästet som går, vänd upp och ned och sätt hela paketet i skruvstycket, med skruvstycket gripandes om den delen av sadelinfästningen som är kvar på sadelstolpen (och som inte går att skruva bort). Använd nu cykeln som hävarm...

sadelstolpens inälvor
Jag har inte provat värme, då Sheldon påstod att alu ändå expanderade mer än stål. Han föreslog kyla, men jag har inte så bra koll på var man kan få tag på något kylande. Skruvstäd vore nog bra, men jag har inget dessvärre. Kanske får vänta till jag ska åka och hälsa på min kompis som har ett. Synd att min listiga plan alltså var ogenomförbar. I värsta fall får jag väl sätta dit en utanpåliggande sadelstolpe, då denna är ganska smal.

sadelstolpens inälvor
Gör som jag gjorde:
Kapa stolpen så du har en 5cm uppstick, såga sen försiktigt ett vertikalt jack längs med hela stolpen. Tog lite tid men det löste problemet för mig då min stolpe satt obotligt fast.

sadelstolpens inälvor
bjorre skrev:
-------------------------------------------------------
> Gör som jag gjorde:
> Kapa stolpen så du har en 5cm uppstick, såga sen
> försiktigt ett vertikalt jack längs med hela
> stolpen. Tog lite tid men det löste problemet
> för mig då min stolpe satt obotligt fast.

+1

sadelstolpens inälvor
Hurra, den är loss! I brist på skruvstäd smög jag ut i centrala Göteborg och gjorde bruk av infrastrukturen. Jag körde ner sadelstolpen i en vägbrunn med spjälor, och en rejält svettig brottningsmatch och en årsförbrukning av 5-56 senare kom det befriande "klonket". Folk måsta ha undrat hur jag kunde fastna med sadeln nere i vägbrunnen! Efter att den var besegrad blödde ramen floder av brun sörja. Det bästa med hela operationen var dock att då stolpen lossnade ramlade jag framåt och då lossnade även framgaffeln som jag inte heller fått loss men tänkt vänta till efter stolpen var loss med att lossa. Tack för alla tips!

sadelstolpens inälvor
Natriumhydroxid och aluminium är väldigt reaktivt. Nästa gång en alustolpe fastnar i en stålram; ställ cyklen uppoch ner, häll i vatten och natriumhydroxid (kaustiksoda) så kommer det börja hända saker. En varning bara: Andas inte in gaserna som bildas...

Slut på kemilektionen för idag

sadelstolpens inälvor
Det var en sådan där kvadratisk med gjutna fyrkantiga galler. alla verkar inte passa ett sadelfäste men vissa är perfekta! Lycka till!

sadelstolpens inälvor
hgrd skrev:
-------------------------------------------------------
> Folk måsta ha undrat hur jag kunde fastna med sadeln nere i
> vägbrunnen!

HA HA HA HA HA!!!
Grumt fulmek i den högre skolan må jag säga! Grattis!

sadelstolpens inälvor
Det bästa med hela operationen var dock att då stolpen lossnade ramlade jag framåt och då lossnade även framgaffeln som jag inte heller fått loss men tänkt vänta till efter stolpen var loss med att lossa.
Ha ha! Sådant här tycker jag är väldigt, väldigt roligt...!

Tillbaka
Topp