sadeltips?

wuchi

Ny medlem
sadeltips?
hejsan!

jag har precis införskaffat mig en trevlig begagnad SX-trail som ska användas till allt ifrån utförscykling i Åre till långturer och stadslek.

Sadeln som satt på när jag köpte den sjöng på sista versen så jag tyckte det va lika bra att investera i en ny. har ni några tips på vilken sadel jag bör köpa?

Den bör vara hållbar för att klara av alla vurpor jag kommer göra i åre, men ändå lätt/smidig för att avverka längre sträckor i skogen med.

Jag förstår att ni inte kan tipsa om vilken sadel som kommer passa min bakdel perfekt men det vore grymt att få lite tips om vilka sadlar som är erkänt bra, så jag vet vilka jag ska välja emellan.

tack på förhand!

mvh/ rickard

sadeltips?
Ja, en SLR håller ju för minst en vurpa... ;-) Den sadeln har man bara på DH-tävlingcyklar för att lätta cykeln till max på delar som man kan avvara vid ev. vurpa. Men egentligen spelar det ingen roll, för det är väldigt få sadlar som håller för vurpor överhuvudtaget. Har kört sönder fyra sadlar på 24 månader, tre Titec Berserkr DH och en SDG Bel Air RL. Kan rekommendera SDG Bel Air RL annars, den är riktigt skön att sitta på, även om titanrälsen böjer sig och går av som tandpetare vid hårda krasher i Åre. :-)

/Leo

Senast redigerad av en moderator:
sadeltips?
I Fiziks shop kan man även bestämma av vilka färger sadeln ska vara sammansatt. Klicka på customize på länken. Fränt med stormtroopersadel.

shopImg_Customizer.aspx.jpg ht=210

shopImg_Customizer.aspx1.jpg ht=210

shopImg_Customizer.aspx2.jpg ht=210

sadeltips?
Om du nu ändå kommer skrota sadeln några gånger under säsongen och bara ibland köra skogsstigar kan du ju lika gärna köpa nån billigare variant på Biltema eller Clas Ohlson...

sadeltips?
Om man vill ha en hyfsat lätt, men ändå rätt så billig sadel finns ju alltid
SAN073_1.jpg

Selle San Marco, SKN 185:- på CC typ 220:- hos en lbs som beställer från duells.

Ska hämta min i veckan. Den ska sitta på min lekcykel, får väl se hur den håller. Går den sönder så kostar den ju inte så mkt så då är det bara att köpa någon annan.

sadeltips?
Ja, Biltemasadlarna är bättre än ryktet faktiskt. Det är Velo som tillverkar sadlarna och många andra märken köper direkt från Velo, t.ex. DMR. Synd bara att Biltema har bara två olika vuxensadlar: Den rödsvarta med brodyr blir smutsig och ful rätt fort och den andra blåsvarta gillar man bara om man vill ha en med skåra i. Om det fanns en tredje, med kevlarkanter och ingen skåra, skulle nog bli en storsäljare för säg 149kr? Och så gärna helsvart. :-)

/Leo

sadeltips?
får ta och provsitta kneecaps freek igen och se om den verkligen va så hemsk som jag mindes den.
det är ju faktiskt ett rätt hållbart/ekonomiskt val.

hade blivit rätt snyggt med 66an också :)

sadeltips?
San Marco SKN är kanon,dock kan flixi flaxet bli utmattat men billig och skön.

Fizik frejk tycker jag egentligen ingenting om komfortmässigt,blir ful fort,håller antagligen för väldigt mycket och det är ett jävla fäste för röven på den.

Tillbaka
Topp