Sadelväskan försöker döda mig, ramväska istället?

• Trådstartare Trådstartare NON
  • Start datum Start datum

NON

Aktiv medlem
Hej

Min sadelväska försöker döda mig genom att släppa kardborrarna och ramla ner i bakhjulet när det blir lite stökigare, inte roligt..

Så jag funderar på att konvertera till ramväska men jag hittar ingen som passar i fatbikens ram som inte omöjliggör vattenflaskans existens i triangeln. Så nu funderar jag på att försöka att sy en själv, för hur svårt kan det vara egentligen?

På nätet har jag hittat en bild på en hemsyd väska i en fat caad ram:
gkzzv7nomap01.jpg

Nu får inte vattenflaskan plats med den lösningen så jag funderar i banorna på att göra något liknande men att korta den något (det svarta ska bort)

Alternativ 1:
alt1.jpg

Alternativ 2:
alt2.jpg

Klart du ska sy! Jag gjorde ett halvhjärtat försök för några år sen i nåt lite tjockare canvastyg jag hittade i en låda. Inte alls vattentätt på nåt sätt, men det var ju inte jättekomplicerat.

Mitt höftande ledde däremot till att dragkedjan hamnade på fel sida, blev för bakvänt det där med att sy ut och in...

Ser fram emot [Sytråd] :)

Bilagor

• Fatbike_20140426-00247 - Copy.JPG
    Fatbike_20140426-00247 - Copy.JPG
    412.8 KB · Besök: 65
Har börjat med att flytta flaskan och malla, borde rymmas slang, pump och någon kaka om jag får till det som jag vill.

20181012_202056.jpg

Sedan tidigare så har jag lite kapellväv liggandes så planen är att sy väskan i det, födelen med det är att väven är någorlunda hållbar, vattentät och gratis eftersom att den ändå bara ligger och skräpar. Nackdelen är att den inte är direkt bra mot smuts.

En söndagsförmiddag senare
20181014_103359.jpg

20181014_115216.jpg

Lärdom, vit tråd syns väldigt bra på svart tyg.

Snyggt jobb! Smutsen färgat annars tråden med tiden. I skogen är alla cyklar bruna...

Tack, med tanke på att jag inte sytt sedan jag syslöjden våren -92, förutom ett hamnkapell till en mindre sportbåt i somras, så var det faktiskt enklare att få till en funktionell ramväska som ser någorlunda anständigt ut än jag trodde till liten kostnad.

Nu hade jag ju redan en bit kapellväv att använda så den var typ gratis i det här fallet men väven kostar 199:- m^2 så materialet till min väska kanske landar på ~30:- + dragkedja + kardborrband, 69:- och tråd 20:-, så summa material 119:-. Något dyrare än biltema varianten men nu får jag plats med både vattenflaska och väska i ramtriangeln vilket var målbilden.

Tillbaka
Topp