Saldestolpe sitter fast i kolfiberram

Lacko

Medlem
Hej
har köpt min första kolfibercykel, en beg Venge Vias i kolfiber. Sadelstolpen sitter fast, jag har lossat skruven för sadelstolpen men den sitter stenhårt fast. Några tips på hur jag får loss den? 5-56 och se om det löser sig? Vågar inte bruka våld
Tacksam för tips

Hej
har köpt min första kolfibercykel, en beg Venge Vias i kolfiber. Sadelstolpen sitter fast, jag har lossat skruven för sadelstolpen men den sitter stenhårt fast. Några tips på hur jag får loss den? 5-56 och se om det löser sig? Vågar inte bruka våld
Tacksam för tips
Sadelstolpe i alu eller? Mer våld, grejorna tål en del, och om det inte funkar så såga av och sen snitta upp stolpen med bågfilsblad...

Alustolpe?
Vänd upp och ner på ramen och häll ner kaustiksoda med vatten i sadelröret. Obs! Använd skyddshandskar och skyddsglasögon!

Sadelstolpe i alu eller? Mer våld, grejorna tål en del, och om det inte funkar så såga av och sen snitta upp stolpen med bågfilsblad...

Tjena!

Det är en kolfiberstolpe och man bör inte använda våld, men det tål mycket kraft.
En som håller i ramen och en som ruckar på stolpen i cykelns längsled så brukar den ge sig.
Antagligen har någon smetat in den med kolfiberpasta, vilket är jättebra tills den dagen man ska ha ut stolpen.

Tjena!

Det är en kolfiberstolpe och man bör inte använda våld, men det tål mycket kraft.
En som håller i ramen och en som ruckar på stolpen i cykelns längsled så brukar den ge sig.
Antagligen har någon smetat in den med kolfiberpasta, vilket är jättebra tills den dagen man ska ha ut stolpen.

Trodde man använde kolfiberpasta föra att det inte skulle fastna (från en som har allt i aluminium).

Har en kolfiberram med alustolpe monterad med kolfiberpasta. Den hade jag under flera år inga problem att lossa sadelstolpen på. Inför en resa hade den plötsligt delvis fastnat. Det gick att rotera den lite åt ena sidan, men inte åt andra. Jag trodde att det berodde på att det inte var så mycket kolfiberpasta kvar. Hur hänger det ihop?

Jag fick loss den genom att vrida sadeln åt sidorna med ganska mycket kraft.

Tack för tips, stolpen är av kolfiber och oval så det går inte att vrida, jag lämnade in den på en cykelverkstad så får jag se vad de säger

Det tog cykelverkstaden flera timmar och ny sadelstolpe måste införskaffas. Tips till er som köper beg cykel: kolla att sadelstolpen inte sitter fast.

Gott råd det! Säljaren kanske inte behövt ändra sitthöjd på länge, och med tiden har sand mm tagit sig in som icke borde.

Tillbaka
Topp