Samlingstråd för recept på hemmagjorda bars

Max123456

Ny medlem
Är så less på köpta bars som smakar skit och som man inte riktigt vet vad de innehåller,
har försökt hitta nån likande tråd men inte lyckats om det är så att detta redan avhandlats länka gärna tråden.

Jag vet att det finns många som gör sina egna bars och skulle gärna vilja ha tips på hur ni gör dem och vad ni har i. De flesta recept jag hittat handlade om att göra proteinbars och det kanske är bra men min kropp behöver kolhydrater och mineraler framförallt magnesium annars blir det bonk och kramp...

Tacksam för alla tips!

Runekakor är lika enkla som dom är smarriga. Lägg till 1/2-1 dl malda hasselnötter för lite extra smak. Receptet funkar lika bra med soja- eller havregrädde om man nu inte vill sätta i sig modersmjölk.

fredrikw skrev:
-------------------------------------------------------
> Runekakor är lika enkla som dom är smarriga.
> Lägg till 1/2-1 dl malda hasselnötter för lite
> extra smak. Receptet funkar lika bra med soja-
> eller havregrädde om man nu inte vill sätta i
> sig modersmjölk.

Jag brukar tuta i lite hackade jordnötter också. For shits'n giggles.

Naka.H skrev:
> How To Make Rice Cakes - Cooking With Team Saxo
> Tinkoff's Hannah Grant
>

Gjorde en batch av dessa idag, får se hur de fungerar och smakar vid nästa cykelrunda...

Jag har provaat desss och gillsar dem
How To Make Energy Bars - GCN's Food For Cycling:

Hur paketerar ni era hemgjorda bars ?

Orbeaman skrev:
> Hur paketerar ni era hemgjorda bars ?

Den batch riskakor jag gjorde körde jag vanlig aluminiumfolie runt, men skulle vilja ha sådan folie med aluminium på utsidan och papper på insidan. Finns det något fabrik av det att få tag på i Sverige och i sådana fall på vilka butiker?

Riskakorna jag gjorde var för övrigt fantastiskt trevliga när de var färska men lite torra efter att förvaring i frysen. Tror jag kan ha kokat gröten för tjock då jag läst om folk som haft problem att få dem fasta, nästa batch lämnar jag nog lite mer vätska kvar. Men först ska jag också prova en batch av Simon Richard's Über Bars från den andra GCN-videon ovan.

Bumpar lite så där okynneslöst :)

Tänkte göra en batch runekakor. Hur stora bitar brukar ni göra? Vikt per kaka kanske är en vettig enhet?

garfunkel sa:
Bumpar lite så där okynneslöst :)

Tänkte göra en batch runekakor. Hur stora bitar brukar ni göra? Vikt per kaka kanske är en vettig enhet?

Svarar på mig själv. Gjorde bitar i storlek av 40-50g, blev helt ok. Däremot så blev positivt överraskad över hur goda de var. Plus att den inte ligger kvar en sötsliskig hinna i munnen som det brukar bli efter tex snickers.

Rico sa:
Har du något recept?

Du menar det som står i inlägg #5? ;)

Jag brukar göra de här:
Tycker de är grymt goda och gör man varje boll ~30 g så har de ~120 kcal per st. Så länge jag körde <2 timmar funkade det med en sån per timme men nu har jag fått justera intaget till en per halvtimme, 45 min för att inte dö av hunger vid längre turer.

Testade att göra flapjacks igår inför en fyradagars fjälltur i veckan. Av det jag smakat var det gott, men kanske inget för hård ansträngning då de är ganska klunsiga i ätkänslan. (Jag blir iaf lätt illamående av dem, men man står sig rätt bra).

Lägger in receptet när jag inte sitter med mobilen.

Edit: recept: http://mittkok.expressen.se/recept/flapjacks/

Jag strök dock hallonsylten och stoppade i chokladpluttar istället. Men det går nog att blanda i vad som helst som smaksättning. ta aaaningen mindre havregryn än vad receptet säger också, det blev i torraste laget.

Senast ändrad:
Vad kör ni för temperatur på knäcken i Runekakorna?
Rune själv kallar det just knäck men nämner ingen temperatur.
Knäck är för mig hård och okladdig i rumstemperatur, dvs kokas till >160°
Men det blev inget vidare när jag provade en gång. Var omöjligt att ens få ner allt havregryn.
Så, någon som har en vettig temperatur?

eketjall sa:
Men det blev inget vidare när jag provade en gång. Var omöjligt att ens få ner allt havregryn.

Ingen aning om temperatur, men jag kokade till den blev hyggligt krisp i vattenprov.

garfunkel sa:
eketjall sa:

Ingen aning om temperatur, men jag kokade till den blev hyggligt krisp i vattenprov.
Det är definitionen av "hyggligt krisp" som är problemet. "hyggligt krsip" blir knäck enligt mig möjligtvis om man har riktigt kallt vatten och "smet" som är iaf >150º. Men sen finns det ju dom som tycker en knäck som man får blöta upp pappret på för att det ska lossna är "hyggligt krisp". ;-)

eketjall sa:
Det är definitionen av "hyggligt krisp" som är problemet. "hyggligt krsip" blir knäck enligt mig möjligtvis om man har riktigt kallt vatten och "smet" som är iaf >150º. Men sen finns det ju dom som tycker en knäck som man får blöta upp pappret på för att det ska lossna är "hyggligt krisp". ;-)

Om vi säger så här då, knäcket stelnade direkt när droppen landade i det kalla vattnet. Dock, med tanke på mängden havregryn så tror jag inte det är så farligt om man skulle koka den lite för hård.

För att gå lite smarrigare smak på runekakorna så kan man använda sin favoritmusli istället för bara havregryn.

Hur funkar det med att ha kakorna liggandes framme en tid, typ en dag eller två? Jag tänkte på att många (de flesta?) har grädde som ingrediens.

Är det någon som testat att göra kakor på endast torra ingredienser (inkluderat torkad frukt och ev. lite sirap/honung) som man bakar i ugn? De borde väl mer bli likt de müslibars man kan köpa eller?

Vegan sa:
Hur funkar det med att ha kakorna liggandes framme en tid, typ en dag eller två? Jag tänkte på att många (de flesta?) har grädde som ingrediens.

Läste någon annanstans att de håller en vecka eller två ungefär. Jag paketerade mina i folie och slängde direkt i frysen.

Jag har haft en Maktkaka liggande i min rygga i tre-fyra år nu. Den har dock mer sentimentalt värde.

Men vanliga runekakor klarar sig rätt länge. Jag har haft såna i flera månader.

Från recept på knäck, och tror inte havregryn gör hållbarheten sämre:
"Knäcken håller sig bra i minst 2 månader i rumstemperatur men kan även förvaras i kyl eller frys."

Senast killade jag tempen och den var ca 127grader. Blev ändå lite kladdigt tycker jag, så dom rullades i majsmjöl och förvaras i frysen. Funkar helt ok!

Min favoritsmak är osaltade cashewnötter, torkades aprikoser och typ 6droppar peppermyntsolja. Blir lite polkagris och inte så sliskigt kolaaktigt.

/A

katten sa:
Senast killade jag tempen och den var ca 127grader. Blev ändå lite kladdigt tycker jag, så dom rullades i majsmjöl och förvaras i frysen. Funkar helt ok!

Min favoritsmak är osaltade cashewnötter, torkades aprikoser och typ 6droppar peppermyntsolja. Blir lite polkagris och inte så sliskigt kolaaktigt.

/A
Ah, nu börjar det närma sig. Någonstans mellan 127 och 160º då iaf.

Tänkte att då ingen annan kanske testat att göra bars utan grädde gjorde jag ett försök, eller faktiskt 2 om man ska vara noga.
Vid första försöket hade jag ingen matberedare utan hackade alla ingredienser med kniv. Resultatet blev lika gott men större bitar i kakorna gjorde att de höll ihop något sämre.

Självklart kallar jag den VEGANKAKA (ok, den är inte 100% fri från produkter där djur behövs eftersom jag har i honung men det går bra att byta mot mer sirap om man vill).

Torra Ingredienser:
1 näve torkad frukt, jag brukar ta aprikoser
1 dl valnötter
1 dl cashewnötter
1 dl kokosflingor
1 dl russin
1 dl gojibär, tranbär eller andra bär
1-2 dl havregryn (eller naturell müsli som jag råkade ta av misstag)
½ dl pumpa och solroskärnor
½ dl Chiafrö
Valfri smak om så önskas. Jag kör med vaniljpulver eller vaniljsocker (om man vill att det ska bli sötare).

Våta ingredienser:
½ dl rapsolja
½ dl sirap
½ dl honung

Värm de våta ingredienserna i en kastrull och ha eventuellt i kokosolja för smakens skull.
Blötlägg chiafröna i ca 1dl vatten och låt de ligga i ca 20 minuter
Hacka nötterna i en matberedare, häll ner russin, bär, kokosflingor och den torkade frukten. Kör till önskad konsistens. Rör ner pumpa/solroskärnorna, havregrynen, chiakrämen och de våta ingredienserna. Blanda väl. Rör ner mer havregryn om massan känns för kletig. Smeta ut allt på ett bakpapper i valfri tjocklek (jag kör ca 1-1½cm) och grädda i ugnen på 160° i 20-25 minuter. Håll koll så att kakan inte bränns. Den ska ha en tendens till att bli gyllenbrun. Första kakan tog jag ut efter 18 minuter men den senaste stod inne i nästan 25 och kunde till och med stått lite längre, antagligen beroende på att den första var torrare och ska man välja är det nog bättre att göra dem åt det torrare hållet. Låt svalna och skär sen upp den i lämpliga bitar.

Första bilden är då jag hackade allt för hand och andra är med matberedaren och sista uppskurna och paketerade :)
DSC_0459Large.jpg

DSC_0484Large.jpg

DSC_0494Large.jpg

Vegan sa:
Självklart kallar jag den VEGANKAKA (ok, den är inte 100% fri från produkter där djur behövs eftersom jag har i honung men det går bra att byta mot mer sirap om man vill).
Det behövs djur för att det ska bli frukt också. Iaf om du inte handpollinerat aprikosträdet i sann hipsteranda. ?

Tillbaka
Topp