Samma eller 2 cyklar för stig och park

stigfinnare

Aktiv medlem
Jag köpte en Radon Skeen Trail CF 9.0 2021. Är väldigt nöjd, den klarar det mesta utför på hemmastigarna och klättrar bättre än kompisarna. Har bytt till OneUp kolstyre med mer rise, annars bara småsaker.

Besöken i bike park har blivit lite mer frekventa dock och då känns 130/120 dämpningen lite vek.
Även på vissa av de brötigaste hemmastigarna orkar inte riktigt kroppen med den farten jag vill hålla, får ont i armar och händer.

Jag är inte främmande för n+1, men man kan ju trots allt bara cykla på en cykel åt gången. Åker jag 100 mil till fjällen lär jag inte ta med två cyklar heller även om jag vill cykla både park och stig.

Har ni en separat cykel för bikepark och hur löser ni isåfall logistiken? Hyra känns inte optimalt för jag är ofta spontan (aka dålig på att planera) och det verkar ofta vara slut. Och så vill man ju ha allt rätt inställt.

Bättre att byta till en mer renodlad endurohoj som klarar båda? Men jag gillar ju min cykel och att den är lekfull och lätthanterlig - tänk om en biffigare cykel känns som en tråkig tank på hemmastigarna?

Jag köpte en Radon Skeen Trail CF 9.0 2021. Är väldigt nöjd, den klarar det mesta utför på hemmastigarna och klättrar bättre än kompisarna. Har bytt till OneUp kolstyre med mer rise, annars bara småsaker.

Besöken i bike park har blivit lite mer frekventa dock och då känns 130/120 dämpningen lite vek.
Även på vissa av de brötigaste hemmastigarna orkar inte riktigt kroppen med den farten jag vill hålla, får ont i armar och händer.

Jag är inte främmande för n+1, men man kan ju trots allt bara cykla på en cykel åt gången. Åker jag 100 mil till fjällen lär jag inte ta med två cyklar heller även om jag vill cykla både park och stig.

Har ni en separat cykel för bikepark och hur löser ni isåfall logistiken? Hyra känns inte optimalt för jag är ofta spontan (aka dålig på att planera) och det verkar ofta vara slut. Och så vill man ju ha allt rätt inställt.

Bättre att byta till en mer renodlad endurohoj som klarar båda? Men jag gillar ju min cykel och att den är lekfull och lätthanterlig - tänk om en biffigare cykel känns som en tråkig tank på hemmastigarna?

Skaffa en trampvänlig enduro för bikepark med tillhörande stigar. Så kan du ha kvar din trailhoj för hemmabruk. Då kan du ju kompromissa när du åker iväg och köra endurohojen på enklare stigar där. Jag köpte en begagnad DH-cykel för park men nu i efterhand hade det nog varit smartare med en enduro som man också kan trampa runt om man vill.

Utöver att ha kul och orka så sliter park rätt hårt på cykeln. Så i längden kan det vara rätt gött att slippa köra sönder sin lite lättare stigcykel och slita på något annat istället. Jag skaffade en begagnad DH men jag vet också att jag har möjlighet att ta med både den och stigcykeln när jag åker iväg. Annars är väl en biffig enduro bättre men antagligen dyrare än en ok DH.

Endurohoj är kanon på fjällvistelsen. Går nästan lika bra som en DH i bikeparken om man inte kör det allra värsta. Samtidigt funkar den utmärkt att trampa runt på fjället med. Att det går lite tyngre på grusvägarna får man stå ut med.

Håller väl tråkigt nog i princip med talare ovan men...

Om man inte har tänkt att smälla på så in-i-hlvt när man åker bikepark så är väl en tanke att titta på ngt mitt emellan? T ex en Spesh Stumpjumper räcker ganska långt o den är definitivt lekfull o trampeffektiv. Vet ej hur kul Stumpjumper Evo är på vanliga stigar men den klarar säkert även av det värsta oxå.

I bikeparks tycker i varje fall jag att bakändan ofta är den begränsande faktorn så ngt med mer än 120 bak är helt klart att föredra.

Mkt Spesh här men det var bara exempel.

Har inte många problem med något av betala för det, plats eller tillstånd hemifrån?

Sen har ni missat att man kan behöva både en xc och en kralligare trail hemmavid förutom park hoj.

Har inte många problem med något av betala för det, plats eller tillstånd hemifrån?
Plats är lite knöligt när man båda har dubbla cyklar som ska stå inomhus, ja...

En DH är tacksam för att man får en rätt OK begagnad sådan för typ 15, istället för att behöva lägga 30+ för att få en bra köttig enduro/freeride-hoj som det andra alternativet.

Det är också barnsligt roligt att köra DH ibland som omväxling eftersom man kan mosa den in i saker på ett helt annat sätt än vad som går med ens en endurohoj och inte behöva oroa sig för nåt. Hjulen kan vara lite skeva utan att det egentligen gör något osv.

Även om dual ply däck gör stor skillnad så är 130 mm slag på en trailcykel inte så mycket i en park och det kommer slita hårt på den.

Plats är lite knöligt när man båda har dubbla cyklar som ska stå inomhus, ja...

En DH är tacksam för att man får en rätt OK begagnad sådan för typ 15, istället för att behöva lägga 30+ för att få en bra köttig enduro/freeride-hoj som det andra alternativet.

Det är också barnsligt roligt att köra DH ibland som omväxling eftersom man kan mosa den in i saker på ett helt annat sätt än vad som går med ens en endurohoj och inte behöva oroa sig för nåt. Hjulen kan vara lite skeva utan att det egentligen gör något osv.
Ja, det låter som nåt jag borde testa egentligen. Ska kolla om jag har pengar, plats och får för min fru.

Ja, det låter som nåt jag borde testa egentligen. Ska kolla om jag har pengar, plats och får för min fru.
Jag har glädjeräknat ihop att jag tjänar in åtminstone hälften av vad det kostar att ha DHn på vad jag inte kör sönder på stigcykeln jämfört med hur det var när jag körde den i parken. Ren vinst alltså...

Gjorde samma resa precis. Körde Ripmo AF förra året men kom fram till att det var för mycket att trampa hemma med. Sålde och köpte en Ripley AF. Började cykla mer park och enduro och ansåg att denna var för klen. Sålde denna och skaffa en begagnad FS Enduro och köpte idagarna en köttigare HT för vardags stigarna. Tror jag gjorde rätt och rent ekonomiskt vart det inte jättestor skilnad.

Jag har glädjeräknat ihop att jag tjänar in åtminstone hälften av vad det kostar att ha DHn på vad jag inte kör sönder på stigcykeln jämfört med hur det var när jag körde den i parken. Ren vinst alltså...
Jag har ju en rätt fet enduro medan hemma stigarna går bra med xc så är egentligen två nya hojar som ska räknas hem.

Hur stor skillnad är det på DH och parkifierad enduro?
Kralligare däck har jag tänkt testa men kan tänka att lite linjärare dämpning fram hade hjälpt en del.

Nya cyklar är mest fantasi som min cykling ser ut just nu.
I verkligheten har jag satt i ordning 26am för att cykla grus

Jag valde enduro istället då jag ville slippa 2st FS hojar för ekonomin och underhållet. Enduron går att trampa stig med också om det är stökigt och det behövs fjädring. Det tror jag inte man vill med en DH.

Jag har ju en rätt fet enduro medan hemma stigarna går bra med xc så är egentligen två nya hojar som ska räknas hem.

Hur stor skillnad är det på DH och parkifierad enduro?
Kralligare däck har jag tänkt testa men kan tänka att lite linjärare dämpning fram hade hjälpt en del.

Nya cyklar är mest fantasi som min cykling ser ut just nu.
I verkligheten har jag satt i ordning 26am för att cykla grus
Nu har jag förvisso inte provat någon helt modern enduro men jämfört med att sätta DH-däck på min gamla Bird Aeris som jag körde med coil är skillnaden natt och dag. Då har jag ändå en lite äldre DH, en Scott Gambler från 2016-2017. Att helt plocka bort trampbarhet ur ekvationen gör att det går att bygga väldigt följsamma länkage. Att den är byggd som en tank och går följsamt genom nästan allt bara man får upp lite fart är en rätt cool känsla. 200 slag skadar ju så klart inte heller.

Men en del av motivationen för mig var att jag köpte en ganska mycket lättare stig/alp-cykel som jag inte vill behöva köra sönder för att jag gillar att mosa cykel genom stök ibland.

Svaret är ju enkelt egentligen; klart man villhöver 2 olika. De svårt att hitta en hoj som handen på hjärtat är bra för både trail och park. (Jag har försökt..). Har nu en ren för trail och en ren DH-rigg för parken, men bor också i Åre. Har däremot full förståelse för att man varken har råd, plats eller tillåtelse. I det fallet hade jag gått på en Enduro i 29' typ Slash eller eller Capra....eller mullet 🤔

En cykel som funkar till allt är trevligt, men kolla upp hur det fungerar med ramgarantin / crash replacement innan du börjar köra för mycket i park. Många lätta ramar klarar inte upprepad parkkörning i den mån de marknadsförs som. Man ska inte köra med saker i park som man inte är ok med att byta ut ifall de går sönder. Ramen inkluderat. Jag skriver detta utifrån egen erfarenhet.

Både jag och mina kompisarna har alla kört sönder ramarna på sina första ”do-it-all”-vapen, och behövt byta upp till lite kraftigare grejer.

Med det sagt cyklar jag ändå gärna på en endurohoj i parken. Jag gillar känslan i enduro-hojarna bättre än DH-slädarna jag provat.

Sen har ni missat att man kan behöva både en xc och en kralligare trail hemmavid förutom park hoj.
Betala/tillstånd är nästa steg efter att jag bestämt vad jag vill ha. Köper jag en till cykel säljer jag min Trek X-Caliber som nu är kompiscykel/reserv för att göra plats.

En Radon Swoop kan man få för 2268 euro, dock vill jag ha Shimano-drivlina för att förenkla mek och reservdelar men då får man gå upp till kolfiber och 10.0 för 3360 euro. Får bli att hålla utkik på K&S och eventuella reor till hösten.

Betala/tillstånd är nästa steg efter att jag bestämt vad jag vill ha. Köper jag en till cykel säljer jag min Trek X-Caliber som nu är kompiscykel/reserv för att göra plats.

En Radon Swoop kan man få för 2268 euro, dock vill jag ha Shimano-drivlina för att förenkla mek och reservdelar men då får man gå upp till kolfiber och 10.0 för 3360 euro. Får bli att hålla utkik på K&S och eventuella reor till hösten.
Skeen är vad jag haft behövt utanför park.

Om man nu ska klara sig på en cykel så finns ju optic, reactor och spectral 125 också

Trodde faktiskt det skulle komma fler åt det hållet. Väldigt tilltalande.

Åtminstone reactor tål nog lite park eller jag får det intrycket. Har inte testat

2 cyklar som klarar ungefär samma, fast en mer trail, en mer park (ingen full DH). Då minimerar man risken att stå utan om den ena behöver ngt fix...
Men annars en enduro... Min enduro med 170/165 slag och 27,5 tum hjul har både tagit sig ner för Åre-skutan (begränsad bara av tanten bakom styret), rullat i Björnens XC-leder och trampats från Åre by till Copperhill utan att jag dog annat än tråkdöden på vägen upp.... Funkar utmärkt på stökstigarna hemmavid också! Så var jag tvungen att välja en, skulle det bli den!

I en test i en tysk magazin klagade dom att bakfjädring på Skeen Trail är mindre kapabel än den från andra cyklar med samma slaglängd. Så tror att en bättre FS med samma slaglängd redan känns bättre, men med 130 eller 140 mm slag bak skulle det kännas ännu bättre.

Två cyklar har dock fördelen att man aldrig står utan, som josofin skrev. Jag har nu "nedgraderat" min kombo från DC och HT till stig-HT och helstel (jag kör dock ingen park).

I en test i en tysk magazin klagade dom att bakfjädring på Skeen Trail är mindre kapabel än den från andra cyklar med samma slaglängd. Så tror att en bättre FS med samma slaglängd redan känns bättre, men med 130 eller 140 mm slag bak skulle det kännas ännu bättre.

Två cyklar har dock fördelen att man aldrig står utan, som josofin skrev. Jag har nu "nedgraderat" min kombo från DC och HT till stig-HT och helstel (jag kör dock ingen park).
Fast ibland gnäller de som fan och sen avslutar kort med att "det kanske blir bättre om man justerar in dämparen".
Generellt, tyska kan jag tyvärr inte så bra

Om jag skulle vara tvingad till bara 1 cykel så skulle 140mm kännas mest lagom, typ Occam eller liknande…

Tillbaka
Topp