Samma kasett men olika många drev? Byta kasett?

Sebozak

Medlem
Tjenare! Är relativt ny här, var många årsen man var inne här! :)

Har lite frågor ang kassett/fälg osv.
Tänkte switcha fälgar, så tänkte kolla fall det gick bolt on men så såg jag att det inte var lika många drev på dem båda. Det Skall vara Shimano CS-4600 12/28T kasett på båda vad jag kommit fram till. Men när jag tittar har den ena 8 kuggar och den andra 10? Hur gör jag för få det lira? Hur vet man kassetten är delbar? Behövs de köpas ny kasett?

Går de bara ta bort kuggar och sätta på sån distans(?) jag sett att man kan köpa? Förstår att jag antagligen behöver byta växlingsreglage också? Eller finns det någon smidig lösning här?

Tacksam för svar ?

Mvh

Tjenare! Är relativt ny här, var många årsen man var inne här! :)

Har lite frågor ang kassett/fälg osv.
Tänkte switcha fälgar, så tänkte kolla fall det gick bolt on men så såg jag att det inte var lika många drev på dem båda. Det Skall vara Shimano CS-4600 12/28T kasett på båda vad jag kommit fram till. Men när jag tittar har den ena 8 kuggar och den andra 10? Hur gör jag för få det lira? Hur vet man kassetten är delbar? Behövs de köpas ny kasett?

Går de bara ta bort kuggar och sätta på sån distans(?) jag sett att man kan köpa? Förstår att jag antagligen behöver byta växlingsreglage också? Eller finns det någon smidig lösning här?

Tacksam för svar ?

Mvh
1. Du menar hjul och inte fälg, eller hur?
2. CS-4600 är 10-delat, den kassett som är 8-delad är något annat.
3. Vad har du för växlar (reglage och bakväxel) idag?

1. Du menar hjul och inte fälg, eller hur?
2. CS-4600 är 10-delat, den kassett som är 8-delad är något annat.
3. Vad har du för växlar (reglage och bakväxel) idag?
Stämmer bra, morgonkaffet har inte gjort sitt ännu hehe.

Okej okej, då får jag ta och kika närmare vad detta är.

Inte helt säker på rak arm, men den ena skall vara Shimano 501? Får kika detta senare när jag kommer hem från jobbet ?

Okej okej, då får jag ta och kika närmare vad detta är.
Kassettens modellnummer står förmodligen på dess låsring.

Inte helt säker på rak arm, men den ena skall vara Shimano 501? Får kika detta senare när jag kommer hem från jobbet ?
Shimano 105?
Kolla efter modellnummer på utsidan av reglagestommen, under gummihooden. Kan det vara ST-5600?

Skall vi se här nu har ja kollat, det är Shimano 105 bakreväxel på den kasett som är 10 kuggar och står tiagra på växelväljaren på styret.
Den andra med 8 står det Shimano altus. På styret står de inget direkt bara Shimano… är det andra på tok för gammalt eller? Den 105?

Har ni några rekomendationer vad man kan göra?

Skall vi se här nu har ja kollat, det är Shimano 105 bakreväxel på den kasett som är 10 kuggar och står tiagra på växelväljaren på styret.
Den andra med 8 står det Shimano altus. På styret står de inget direkt bara Shimano… är det andra på tok för gammalt eller? Den 105?

Har ni några rekomendationer vad man kan göra?

Det blir nog lättare att hjälpa dig om du tar bilder och lägger upp här.

Men om hjulet du har nu har 10 drev på kassetten så behöver du en kassett med lika många drev på det nya hjulet. Eller så sätter du över kassetten till det nya hjulet från det gamla

Det blir nog lättare att hjälpa dig om du tar bilder och lägger upp här.

Men om hjulet du har nu har 10 drev på kassetten så behöver du en kassett med lika många drev på det nya hjulet. Eller så sätter du över kassetten till det nya hjulet från det gamla
Japp det jag tänkte om kassetten passar på de andra hjulet? Får knäppa lite bilder och lägga upp ist. ?

Japp det jag tänkte om kassetten passar på de andra hjulet? Får knäppa lite bilder och lägga upp ist. ?
om det är kassett på den 8-delade och inte frikrans (som är gängad på navet) så ska det nog gå bra att byta.

Kassett:

1694175265976.png

Frikrans:
1694175291303.png

Den såg ut som din första du skickade! Provade att slänga på och de gick fint bolt on, behöver bara flytta över kassetterna så är de good to go sen? ??

Den såg ut som din första du skickade! Provade att slänga på och de gick fint bolt on, behöver bara flytta över kassetterna så är de good to go sen? ??

Kassetten kan hamna en mm längre inåt eller utåt på en annan nav. I så fall behöver du justera bakväxeln, och kanske också endläge, lite.

Obs att du behöver ett kassettverktyg och kedjepiska för att byta kassett.

Kassetten kan hamna en mm längre inåt eller utåt på en annan nav. I så fall behöver du justera bakväxeln, och kanske också endläge, lite.

Obs att du behöver ett kassettverktyg och kedjepiska för att byta kassett.
Okej tack! ? Men behövs ingen distans eller liknade? Kasettverktyg och piska skall införskaffas! funkar Biltemas ? ?

Okej tack! ? Men behövs ingen distans eller liknade? Kasettverktyg och piska skall införskaffas! funkar Biltemas ? ?

Bra fråga! Häruppe sägs att det passar, men 10-delat är 1,8 mm bredare. Så det passar bara om naven där 8-delade kassetten sitter på redan har en 1,8 mm distans som du då tar bort.

Ja, Biltemas verktyg funkar bra.

IMG_5629.jpeg

IMG_5624.jpeg

Så ser dem ut btw. Ser ut som att den under har nån form av distans längst ut? ? däcket glappade inte eller något ?

8 och 10 passar ofta på samma body även om det finns någon historik. Idag är väl de flesta body 8-10 för lvg och 8-11 på mtb

Edit. Verkar vara gamla lvg grejor. Dåligt med info vid enkel google

Edit. 8-11 ska de va

Senast ändrad:
8 och 10 passar ofta på samma body även om det finns någon historik. Idag är väl de flesta body 8-10 för lvg och 8-12 på mtb

Edit. Verkar vara gamla lvg grejor. Dåligt med info vid enkel google
Okej tack ? ja har försökt googla som ini i! Men dåligt med info som sagt. Får hoppas det går smärtfritt ?

Tillbaka
Topp