Samma kloss för alla shimano SPD-pedaler?

• Trådstartare Trådstartare Öijsten
  • Start datum Start datum
Ö

Öijsten

Guest
Hmmm... använder alla shimano SPD-pedaler samma kloss? Dvs. funkar det att köra med en kloss om man har olika modeller på flera cyklar? Funderar på att köpa Shimanos PDM540 eller 959 men behålla M515 på andracykeln.

Har ett svagt minne av att klossarna är olika.

Gå in på någon nätbutik och kolla dem olika pedalerna för det står vilken kloss dem ska ha, eller kolla på Shimanos egen sida där borde det också finnas info!!

Då får du besked om det är samma eller inte ;-)

Bosse

Shimano säger själva att vissa pedaler ska ha vissa klossar. Jag har använt "fel" kombination och än så länge har det funkat.

så länge klossen förljer SPD standarden är det samma kloss. brukar även gälla mellan olika märken, dock får amn vara uppmärksam över att t.ex. crankbrothers osv använder andra klossar, men de följer väll inte PSD standarden, men brukar nämnas som SPD då namnet SPD idag är så utvattnat o allmänt nästan menar pendaler där skon säts fast me en kloss osv.

så pedalerna du nämner borde inte vara nå problem, speciellt då det är shimano som gjort alla.

Har också kört olika klossar i diverse pedaler mot shimanos rekomendationer och det har funkat bra. Det enda jag märkt är att mina 858-pedaler funkar lite bättre med rätt klossar, i övrigt verkar det inte spela någon roll.

Öijsten Skrev:
-------------------------------------------------------
> Hmmm... använder alla shimano SPD-pedaler samma
> kloss?

Nej, det finns kompatibilitetsfrågor, du hittar sannolikt en kompabilitetsmatris någonstans på webben, sannolikt på Shimanos hemsidor.

> Funderar
> på att köpa Shimanos PDM540 eller 959 men behålla
> M515 på andracykeln.

Tror inte att det är några problem. Mellan den klassiska och suverän 747 och 959 gjorde de någon på 8** som inte tog multi-release-klossar, det finns också frågetecken när det gäller Shimanos racer pedaler. För att slipa strula satte jag helt enkelt 959or på min racer.

Per

på racer sidan har shimano 2 olika system, varav ett kan misstas till namnet med SPD, nämligen SPD-r, men observera R:et. därmed inte samma namn o samma kloss, men läser man lite snabbt kan man ju missta sig lite :D

Baltazar: det är inte bara det där med SPD och SPD-R. Även med SPD-klossar har Shimano olika rekommendationer om vilka av SPD-klossarna som ska användas med vilka pedaler. Har inte siffor i huvudet och orkar inte kolla upp dem, men som exempel så "ska" klossen som följer med till PD-M515 inte användas med PD-M323 enligt Shimano. Nu har jag varit olydig och gjort det i alla fall. Jag har inte varit helt nöjd med funktionen i 323-pedalen och det kanske beror på fel kloss. Jag kommer att använda ett par moddade 323-or på min racer och vara lite noggrannare med inställningen, får se om de fungerar bättre då.

ja, jo, det skiljer ju lite, men har ännu inte stött på ett ända par av shimano pedaler eller andra märken som använder samma standard där klossarna inte har varit hemskt lika och funkat i stort sett lika bra. har dock inte testat 858 som enligt vissa verkar ha annorlunda klossar. men beror kanske även på hur man tycke att det ska kännas så att säga :D nåt man märker är ju när en kloss är sliten.

Förtydligande: 858-pedalerna är inte så förtjusta i alla klossar, det blir lite glappt och det kan ibland vara problem att komma loss. SM-SH52 klossarna däremot, som är de Shimano rekomenderar till 858:orna , funkar som sagt bra i andra pedaler.

Nu är ju detta inte så intressant för frågeställaren då 858:or inte är aktuellet. CC skriver följande om kompabilitet:

SM-SH51 för ''single direction release'' (Medföljer original Shimano PD-M959, M646, M545, M536, M424, M515, M505, M324, A515 och M323 pedaler)

SH-SM55 för ''multi-directional release'', (Medföljer original Shimano PD-M324 pedaler. Passar även till PD-M646, M545, M536, M424, M515, M505, M324, A515 och M323 pedaler)

Senast redigerad av en moderator:
Ma Vic Skrev:

> SH-SM55 för ''multi-directional release'',
> (Medföljer original Shimano PD-M324 pedaler.
> Passar även till PD-M646, M545, M536, M424, M515,
> M505, M324, A515 och M323 pedaler)

Funkar perfekt även på 747or och 959or, däremot ej på 858or, SH-SM55 har fördelen att man kan vara inklippad även i mycket stökig terräng, där många istället skulle välja flatties.

Per

Orkar någon förklara för mig hur single direction release och multi-directional release fungerar. vad det är för skillnad då. och vad man bör välja om man är ny inom sånt. :)

mvh// Babbis

Till samtliga mtbpedaler sedan 747:ornas tid så har klossen SH-51 gällt, med undantaget 858 då det var den lite bredare SH-52 klossen som istället skulle sitta under skon. Det fungerar att kombinera men det blir inte optimalt. SH-51 på 858 innebär glapp, SH-52 på de flesta andra innebär ett hårdare grepp vilket vissa föredrar.

Alla SPD klossar är kompatibla med alla spd pedaler
Alla SPD-R klossar är kompatibla med alla spd-r pedaler
Alla SPD-SL klossar är kompatibla med alla spd-SL pedaler

Alla tre olika system är inte kompatibla med varandra.

bouxesa skrev:
> Orkar någon förklara för mig hur single
> direction release och multi-directional release
> fungerar. vad det är för skillnad då. och vad
> man bör välja om man är ny inom sånt. :)
>
> mvh// Babbis

Med Single release kan du bara komma loss genom att vrida åt sidan. Med multi release kan du även komma loss genom att dra uppåt. Vilket jag blev varse när jag försökte lyfta bakhjulet över en trottoarkant. Det gjorde ont och jag fick väldigt ljus röst ett tag. Så jag bytte ut mina SM-SH56 till SM-SH51.

Fast numera har jag gått över till den ljusa sidan å kör med äggvispar. Då behöver man inte hålla reda på förtielva olika klotsar.

Om jag minns rätt är SM-SH51 single och SM-SH56 multi.

Jag har ett par gamla SPD-cleats på mina vinterskor, de lirar inte så bra med 540 eller de nya XTR:erna. Det fastnar inte i bak.

Tillbaka
Topp