Sansade och stabila Hellashjul?

lundatok

Aktiv medlem
Har en Epic Expert 2018 idag som funkar över förväntan i stöket. Det enda som jag funderar på är att köpa ett par Hellashjul som är lite stabilare. Just nu har jag ett par 28 h Rovalhjul med Revolutionekrar som inte riktigt gillar stöket.
Rovalhjulen tänkte jag behålla för tävling och långlopp.

Gillar DT-nav så jag tänkte DT350 Boost och 32 h, sen DT Comp eller något liknande.
Nu till det svåra, vilken fälg ska jag ha?

Lätt, styv och tålig tänker jag mig. Modernt bred så klart.

Däcken som ska sitta på är typ Specialized Ground Control.

Jag har kört arch på mina sista två hojar = 4 år av misshandel av någon som inte är mr smutt direkt. Har funkat kalasbra. En bra kompromiss av styrka och relativt låg vikt.
Finns väl nån motsvarande dt fälg också.
annars kanske Hunts nya mtb linje kan vara nåt.

Superstyv fälg i stöket är kanske inte det enda valet, en gnutta flex ger bättre fäste och mindre " flipperstuds" bland stenar. Jag har valt bort karbång för skogen.

Jag känner mig rätt osäker på om jag behöver upp på 30 mm för Hellas. Sen har jag haft fälgar från Light Bicycle på min Camber och de var rätt trevliga men det dubblar priset, 5 kkr är rätt ok för ett par rejäla hjul.

Hur är Stan's Arch och motsvarande? Vilka ska jag titta på hos Newmen och DT?

lundatok sa:
Jag känner mig rätt osäker på om jag behöver upp på 30 mm för Hellas. Sen har jag haft fälgar från Light Bicycle på min Camber och de var rätt trevliga men det dubblar priset, 5 kkr är rätt ok för ett par rejäla hjul.

Hur är Stan's Arch och motsvarande? Vilka ska jag titta på hos Newmen och DT?

Av vilken anledning skulle du vilja ha smalare fälgar än 30 mm innerbredd? Är det stök i Hellas du tänker cykla så lär du ju ha bredare däck än 2,1 tum i alla fall, och då är breda fälgar bara bra, Enda nackdelen är högre vikt i förhållande till styvhet.

Jag hade nog nöjt mig med max 25mm på en epic. Det blir lättare, starkare och mindre risk för genomslag än med 30mm.
Många toppåkare i EWS kör 25mm och 2,4-2,5 däck, så det borde räcka även på en epic i hellas. :)

glitch sa:
Jag har kört arch på mina sista två hojar = 4 år av misshandel av någon som inte är mr smutt direkt. Har funkat kalasbra. En bra kompromiss av styrka och relativt låg vikt.
Finns väl nån motsvarande dt fälg också.
annars kanske Hunts nya mtb linje kan vara nåt.

Stans gör grymma fälgar, har kört Flow på min hardtail sen jag köpte den. Punkat 3 bakdäck bortom tubelessräddning via genomslag, fälgen är fortfarande spikrak.

Tack för alla bra förslag!

Jag är lite inne på din linje Lingon. Jag har haft hjul med 30 mm IB på min Camber men jag skulle vilja hålla mig under det för Epicen.

Kommer inte gå över 2.3 i bredd på däck ändå, plus att Epic är rätt trång i svingen bak så det går inte i mer. Sen är ju det roligt att kunna hålla nere vikten lite.

Epic i sig går inte att köra hur hårt som helst i Hellas, då får jag gå över på en Stumpjumper I så fall.

Därav "sansade" I rubriken. :)

Så, är Arch ett alternativ? Såg att Newmen hade en 25 mm fälg. Vilka andra ska man kika på?

lundatok sa:
Tack för alla bra förslag!

Jag är lite inne på din linje Lingon. Jag har haft hjul med 30 mm IB på min Camber men jag skulle vilja hålla mig under det för Epicen.

Kommer inte gå över 2.3 i bredd på däck ändå, plus att Epic är rätt trång i svingen bak så det går inte i mer. Sen är ju det roligt att kunna hålla nere vikten lite.

Epic i sig går inte att köra hur hårt som helst i Hellas, då får jag gå över på en Stumpjumper I så fall.

Därav "sansade" I rubriken. :)

Så, är Arch ett alternativ? Såg att Newmen hade en 25 mm fälg. Vilka andra ska man kika på?

Jag säger ju arch plus valfritt nav :)

Bra där Christopher, borde lyssnat på dig direkt och stängt tråden!

DT 350, Comp Race, alunippel och Arch borde bli ett bra hjul.

Lingon sa:
Jag hade nog nöjt mig med max 25mm på en epic. Det blir lättare, starkare och mindre risk för genomslag än med 30mm.
Många toppåkare i EWS kör 25mm och 2,4-2,5 däck, så det borde räcka även på en epic i hellas. :)
Hur blir det mindre risk för genomslag med 25 mm fälg?
Skulle tro att det även körs 35 mm fälg i EWS och att genomsnittlig bredd är kring 30 mm.

Jag tror vi kan stryka Ninos hjul, de verkar kosta 18 lax vilket är lite I överkant för ett par sansade hjul. Även om jag gjort dummare saker.

Om det inte ska vara det nya breda så kanske du kan hitta DT maskinbyggda hjul i smalare modell? Typ äldre XM1501 t.ex. Det kan iofs vara boost-strul... Hmm, nya xm1501 spline one 25 borde nog gå att hitta för typ 6000.

Kikade på Wheelproject och de har rätt ok pris på sina hjul, enda utmaningen verkar vara att hitta ett hjulpar med 32 hål, det verkar lockande för alla att bygga med 28 hål.

jofahjalm sa:
Det är ganska mycket billigare att få dom byggda av en hjulbyggare.

Sixtens XM481 32h DT350 går väl på nästan 6000 på Action Sports? Underskatta inte reor hit och dit på maskinhjulen.

Lätt var dessutom ett kriterium, Spline One hjulen har jag för mig kommer med nåt special 240 nav som är lite lättare. Det är ju ändå till en tok på en Epic, inte för nån huckfest.

lundatok sa:
Sixten Fors sa:
lundatok sa:
Kikade på Wheelproject och de har rätt ok pris på sina hjul, enda utmaningen verkar vara att hitta ett hjulpar med 32 hål, det verkar lockande för alla att bygga med 28 hål.
32 hål finns här: http://www.wheelproject.com/
28 ekrar räcker gott, alunipplar går också bra.
Nu blev det svårt, jag är handlingsförlamad
WP har XR391, XM421 och Arch Mk3 fälg, DT240s och 350 Classic boost nav IS och CL, valfri body, Novatec nav, alla typer av ekrar och nipplar. Bestäm vad du vill ha, dra iväg ett mail och be om pris.

Känns det läskigt kan jag mejla åt dig.

Nej tack Sixten, maila inte.

Swoop, ser bra ut, men de är 28h så jag måste fundera lite. Mina nuvarande Rovalhjul har 28h och DT Rev vilket är lite för mjukt. Mycket bra pris annars!

Jag har kört på ett par Hope-byggda hjul med Hope-nav och Stans Arch EX-fälgar på min skogshardtail i många år, inte haft några problem. Dock är de otrendigt smala numera, inget som jag upplever som ett problem dock. Väldigt välbyggda, har inte behövt någon massage alls.

Tror de har andra/egna fälgar numera men värt en kik, var prisvärda när jag köpte iaf.

jomper sa:
Jag har kört på ett par Hope-byggda hjul med Hope-nav och Stans Arch EX-fälgar på min skogshardtail i många år, inte haft några problem. Dock är de otrendigt smala numera, inget som jag upplever som ett problem dock. Väldigt välbyggda, har inte behövt någon massage alls.

Tror de har andra/egna fälgar numera men värt en kik, var prisvärda när jag köpte iaf.
Tack för tips, jag har kvar ett par Hope Pro2 på min Turner, de verkar odödliga! Även de hjulen otrendigt smala...

Nu har jag rätt många adaptrar och body till DT så jag tänkte köra vidare med dom...

jomper sa:

Nya Arch MK3 är 26 mm i innermått.
Enligt Stans själva är de lika ”hållbara” som Flow, vilken man väljer beror på hur breda sulor man tänkt ha på, inte ”vad” man ska ha dem till.
Jag testar en nu som bakfälg (dock inte 29), men den är hyfsat lätt (typ 425 g i 27.5) och verkar redig.
Tips från mig då.

Senast ändrad:
Kan hå i god för Stans fälgarna. Har kört Flow i 10 år i Hellas/Åre/Spanien etc. På samma hjulpar. Fantastisk kvalla på fälgar.
Dock är kolfiber trevligt men då går ju priset upp rejält.

Kan detta vara något?
DT350 Classic 32H CL Boost xD 36T Ratchet.
EX471 25 mm bakfälg och XM421 25 mm framfälg. Eller två av samma sort.
Sapim Race 2.0/1.8 mm höger bak och vänster fram, Sapim D-Light 2.0/1.65 mm vänster bak och höger fram.

Bilagor

• hjul11.png
    hjul11.png
    60 KB · Besök: 57
Tillbaka
Topp