Santa Cruz - erfarenheter

Morrisen

Medlem
Efter att ha cyklat på tyska postorder-cyklar några år är jag inne på att bygga mig en Santa Cruz, närmare bestämt en 5010. Det blir nog en lös ram och bygga ihop själv med de komponenter jag vill ha, då jag tycker SC tar oskäligt mycket betalt för de mer välspecade modellerna.
Finns här erfarenheter och tankar värda att ta till sig från den samlade expertisen, innan beställning? Hantering av garantiärenden, hållbarhet/underhåll av lager och bussningar etc.
Tack på förhand!

etnica

Aktiv medlem
Kör på min andra 5010 nu dvs v4. Santa Cruz är alltid hjälpsamma om man mailar dem frågor.

Har inte lyckats ha sönder någon av dem.

Min v4:a knakade dock en del från fabrik och sköt in mer fett i länkaget via "smörjporten" men har inte fått bort ljudet helt så behöver nog egentligen plocka isär den och smörja men får bli vinterprojekt.

Hade inga problem alls med min v2:a.

Hozo

Medlem
Köpte en V10a (första CF modellen) av en svensk återförsäljare (genom en Norsk). Knäckte en axel i nedre länken i juli. Ingen hjälp lovades och Norska agent hävdade att det var en race produkt så fanns ingen garanti = Fett onöjd.....MEN....

Fick tag på någon tekniker från SC på Ridemonkey, hade ny länk (fick välja team färgade om jag ville), nya lager och två extra axlar på typ 2 veckor från första mail till grejer i handen.

Så min erfarenhet av SC är top notch och ramen har varit bomb proof!

soderblom

Aktiv medlem
Finns väl en del erfarenheter i denna tråden:

glitch

Aktiv medlem
Branschens bästa kundservice om man går direkt till SC och inte via ÅF.
Aluramarna är så där, kolramarna är top notch.

Morrisen

Medlem
Gott mos! Känns som att era erfarenheter stämmer med mina förväntningar! Bra med förstahandsinformation. Tack! Trist på dom långa leveranstiderna bara :) v.50 om man beställer nu. Men den som väntar på nåt gott!?

D i U

Aktiv medlem
Jag är inne på min tredje Santa Cruz, första var en bullit 2005, min andra en bronson c 2016 å nu en bronson cc 2020. Aldrig haft problem med ramarna. När det är dags för nya lager går jag till mtbstore som har nya lager att hämta på en vecka. Senaste lagren jag bytte på har suttit på ca 1 1/2 år och var fortfarande fina när cykeln såldes vidare förra veckan.
kundservice hos Santa Cruz själva tycker jag e sådär, ibland får man svar, ibland inte.

etnica

Aktiv medlem
Gott mos! Känns som att era erfarenheter stämmer med mina förväntningar! Bra med förstahandsinformation. Tack! Trist på dom långa leveranstiderna bara :) v.50 om man beställer nu. Men den som väntar på nåt gott!?
Har du kollat med stiffmtb. köpte min ram därifrån. Svenska åf kunde få först i januari.

D i U

Aktiv medlem
vet inte om den står kvar och om den isåfall duger men mtbstore har en blå 5010C S kit i medium hemma.

Martinmat

Aktiv medlem
Kör också santa cruz TB3 inne på andra säsongen nu, sjukt nöjd å lagren är fortfarande som nya. Att man sedan får gratis utbyteslager vid behov är ju kung! Samt livstidsgaranti på ramen.

släng Gärna upp en byggtråd På ditt 5010 bygge 👍😁

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer