Santa Cruz?

Santa Cruz?
2017 års Santa Cruz Hightower, vilken av dessa build kit skulle ni välja? Är det värt de extra slantarna att gå från X01 till XX1

CC X01 - 49.500:-
CC XX1 - 57.000:-

Jämförande spec: http://www.vitalmtb.com/product/compare/18517-18519

Det enda som skiljer dem åt är:
- XX1 mot X01 grupp
- Guide Ultimate mot Guide RSC bromsar
- Cane Creek 110 mot Cane Creek 40 styrlager
- Easton Haven mot Race Face Turbine basic styrstam
- Industry Nine Torch mot Dt Swiss 350 nav
- WTB Silverado Pro mot WTB Silverado SLT sadel

Annars är resten av specen lika.

Senast ändrad:
Santa Cruz?
wenna sa:
CC X01 - 49.500:-
CC XX1 - 57.000:-

Jämförande spec: http://www.vitalmtb.com/product/compare/18517-18519
Jag hade valt X01 och sen satsat på ett andra hjulpar. För mellanskillnaden får du riktigt bra AL-hjul, och om du lägger till ett par tusen, riktigt bra kinakolfiberhjul.

Kolla även på större framklinga. Med Eagle känns 34T mer lagom om man inte väger 120 kg och cyklar i alperna.

Santa Cruz?
jofahjalm sa:
Det är nog definitionen av att få lite värde för pengarna.

Känner likadant, och det känns som X01 är mer passande för den typen av cykel än XX1. Naven vet jag inte så mycket om och styrlagrena kan ju knappast vara nån gigantisk uppgradering från 40 till 110.

Den enda fördelen jag ser med att köpa XX1 hojen är att den är 27.5 plus. Ska ändå ha både 29 och 27.5+ och då kan jag köpa ett par lättare 29". Lägger hellre mer pengar på 29 hjul än 27.5. köper Jag X01 29 så behöver jag köpa 27.5+ hjul och blir kvar med 29 hjulen som sitter på.

Eller så skiter jag i bägge två o köper enbart ramen för 21.000:-. Då har jag typ 35.000:- i byggbudget och borde få till en shysst hoj.

Senast ändrad:
Santa Cruz?
wenna sa:
jofahjalm sa:

Känner likadant, och det känns som X01 är mer passande för den typen av cykel än XX1. Naven vet jag inte så mycket om och styrlagrena kan ju knappast vara nån gigantisk uppgradering från 40 till 110.

Den enda fördelen jag ser med att köpa XX1 hojen är att den är 27.5 plus. Ska ändå ha både 29 och 27.5+ och då kan jag köpa ett par lättare 29". Lägger hellre mer pengar på 29 hjul än 27.5. köper Jag X01 29 så behöver jag köpa 27.5+ hjul och blir kvar med 29 hjulen som sitter på.

Eller så skiter jag i bägge två o köper enbart ramen för 21.000:-. Då har jag typ 35.000:- i byggbudget och borde få till en shysst hoj.

Jag hade köpt ram - om du har 35.000 att bygga för sen :)

Santa Cruz?
glitch sa:
wenna sa:
jofahjalm sa:

Jag hade köpt ram - om du har 35.000 att bygga för sen :)

Tänkte samma sak och plockade ihop en varukorg på bike24 som motsvarade specen på XX1 builden. Det blev dyrare att bygga den själv. Men det är klart om man tar det som ett vinterprojekt så har man ju tid på sig att leta efter bra priser på reor.

Santa Cruz?
Tjenare. Är sjukt sugen på en Santa Cruz hightower. Undrar bara vart folket köper ramar/ kompletta byggen ifrån?? Ingen som har en i Gbg man kan kika på??:)

Santa Cruz?
Tjenare. Är sjukt sugen på en Santa Cruz hightower. Undrar bara vart folket köper ramar/ kompletta byggen ifrån?? Ingen som har en i Gbg man kan kika på??:)verkar ju vara krångligt att få Santa Cruz skickat till Sverige??

Santa Cruz?
Shk sa:
Tjenare. Är sjukt sugen på en Santa Cruz hightower. Undrar bara vart folket köper ramar/ kompletta byggen ifrån?? Ingen som har en i Gbg man kan kika på??:)verkar ju vara krångligt att få Santa Cruz skickat till Sverige??

Jag köpte från Komking.de och det funkade smidigt.

Annars säljer väl tindeberg.se SC i Sverige

Senast ändrad:
Santa Cruz?
Hur menar du? Du kan väl sätta på hur smala däck som helst? Svingens flip-chip påverkar bakaxeln höjd med 5 mm. Beroende på vald sag, gaffelhöjd, hjulstorlek, däckbredd (=höjd) och vevarmslängd får du olika markfrigång för pedalerna. Du får väl räkna lite och bestämma själv how low u can go.

Personligen väljer jag 29" alla dagar i veckan, och det kanske ryms 2.6" bak med lite tur. Fram beroende av vald gaffel. Jag kör 2.4".

Santa Cruz?
Shk sa:

Ram kan du som sagt (om du är M eller XL) köpa förra årets (2017) på Bike24 för runt 21k, bike-components hade nån XL av förra årets också. Själv köpte jag också en 2017 men komplett från en sida i England. Dessvärre det sista exemplaret... Men de skickade utan att knorra! 35400 betalade jag inklusive frakt och allt för en 27.5+ C-modell med GX och Pike. Hade tänkt köpa ram och en GX-eagle grupp, men när jag räknade slutade jag vid 45k och då hade jag egentligen valt det mesta ganska "budget men funktionellt" utom Pike-gaffeln och eagle-gruppen (också där GX). Så jag resonerade så att jag köper en komplett och har 10k över till ett par 29" fälgar och uppgraderingar :)

Vad ÅFs beträffar gick jag helt enkelt in på typ varenda återförsäljare i Europa på SC hemsida, iaf i Tyskland och England. 75% hade ingen webshop, men på några ställen kunde man hitta cyklar och ramar till riktigt bra pris! Sedan är det bara att ringa eller maila och hålla tummarna! Jag får hem min på måndag eller tisdag förhoppningsvis :)

Santa Cruz?
Ok nej ja var bara nyfiken på det här med plusdäck inte insatt i det direkt:)
Sixten såg en bild på din röda i en annan tråd sjukt fin, Är sugen på att höja framgaffeln med som du gjort.
Någon kört några Goa singletracks i bike park med en hightower??

Vilken sida köpte du från Axel??
Ska kolla runt lite i kväll är sjukt sugen på att klicka hem en till helgen nu när man har lite go feeling.

Hur känns det med bakdämparen ni som kör på en, känner man att det "bara är 135 slagna? Funderar på om det är värt med en lt? Men folk verkar överlag vara så sjukt nöjda med sina 2017 modeller så kanske är onödigt med en LT

Santa Cruz?
Shk sa:
Ok nej ja var bara nyfiken på det här med plusdäck inte insatt i det direkt:)
Sixten såg en bild på din röda i en annan tråd sjukt fin, Är sugen på att höja framgaffeln med som du gjort.
Någon kört några Goa singletracks i bike park med en hightower??

Vilken sida köpte du från Axel??
Ska kolla runt lite i kväll är sjukt sugen på att klicka hem en till helgen nu när man har lite go feeling.

Hur känns det med bakdämparen ni som kör på en, känner man att det "bara är 135 slagna? Funderar på om det är värt med en lt? Men folk verkar överlag vara så sjukt nöjda med sina 2017 modeller så kanske är onödigt med en LT

Bromley Bikes köpte jag min ifrån. Dessvärre sista exemplaret vad jag vet. Väldigt trevliga och service-vänliga att ha att göra med dock, så jag rekommenderar dem skarpt! Men när jag tittade igenom alla sidor fanns den kvar på flera ställen, så leta lite and you will find :)

Santa Cruz?
Shk sa:

Tack. Jag köpte min CC ram från komking.de och delar till bygget från bike24.com och r2-bike.com vilket gick smidigt. De tre paketen kom fram samtidigt efter sex arbetsdagar (är det rätt med särskrivningar här?).

Anledningen till att det blev 135 mm och inte LT 150 mm var att det duger år mig och att LT (2018) var 9000 kr dyrare. Anledningen till att det blev Pike 160 mm var att jag sprang på en gaffel till rätt pris och att 2018 Pike 29" inte kommer med längre slag än 140 mm, vilket jag ansåg vara för lite för den BB-frigång jag önskar när jag trampar stigar med mycket sten och rötter. Alternativt hade varit att köpa en 2018 Lyrik 150 eller 160 mm, men gjorde bedömningen att Pike duger åt mig och är både lättare och billigare än Lyrik.

Ett riktigt lågbudgetbygge helt enkelt :)

Senast ändrad:
Santa Cruz?
Sixten Fors sa:
Shk sa:

Tack. Jag köpte min CC ram från komking.de och delar till bygget från bike24.com och r2-bike.com vilket gick smidigt. De tre paketen kom fram samtidigt efter sex arbetsdagar (är det rätt med särskrivningar här?).

Anledningen till att det blev 135 mm och inte LT 150 mm var att det duger år mig och att LT (2018) var 9000 kr dyrare. Anledningen till att det blev Pike 160 mm var att jag sprang på en gaffel till rätt pris och att 2018 Pike 29" inte kommer med längre slag än 140 mm, vilket jag ansåg vara för lite för den BB-frigång jag önskar när jag trampar stigar med mycket sten och rötter. Alternativt hade varit att köpa en 2018 Lyrik 150 eller 160 mm, men gjorde bedömningen att Pike duger åt mig och är både lättare och billigare än Lyrik.

A men ett väldigt fint lågbudgetbygge:)
Känns det som en Enduro cykel mer när du höjde gaffeln?? Väljer mellan hightower och bromsen känns som två riktigt roliga cyklar.
Såg att du hade xl med? Ja ligger mitt i mellan L & XL 184 cm ovanför vattnet va tror du om storlek som en då äger en??:)

Santa Cruz?
Shk sa:
Sixten Fors sa:
Shk sa:

Känns det som en Enduro cykel mer när du höjde gaffeln?? Väljer mellan hightower och bromsen känns som två riktigt roliga cyklar.
Såg att du hade xl med? Ja ligger mitt i mellan L & XL 184 cm ovanför vattnet va tror du om storlek som en då äger en??:)

Hur långa ben har du? Jag är exakt lika lång, 84cm ben och tog också en XL!

Santa Cruz?
Hmm, så XL är att föredra om man är 184cm? Jag har dessutom en grenlängd på 92cm, så någon med tips på hur mycket dropp man ska ha på dropperposten? Tänker mig en Hightower, men vet ännu inte om jag vill ha LT eller standard.

Santa Cruz?
AX3L sa:
Shk sa:
Sixten Fors sa:
Shk sa:

Hur långa ben har du? Jag är exakt lika lång, 84cm ben och tog också en XL!
Hahaha ja har exakt samma:) är så sugen på att klicka hem en nu. Ska bara bestämma om det blir hightower LT eller vanlig hightower eller en bronson i-landsproblem

Santa Cruz?
Jämför stack / reach med nuvarande cykel är väl ett hett tips.

Ju längre ben desto mindre ram(?).
Lillgammal skulle enligt mig max gå på en large, men amerikanarna kan givetvis ha lite annorlunda mått såklart.

Jag är 184cm med 90cm långa ben och hamnar på "medium large", men på mtb brukar det bli large.

Santa Cruz?
Är inte Santa Cruz holländskt, precis som syrran Cervélo? Alltså europeer med nordamerikanskt påbrå som tillverkas i asien och köps av svenskar från retailers i Tyskland och England. Men ibland även från Norge har jag hört?

Santa Cruz?
glitch sa:
Jag är 181 med en large 5010 hade jag vart närmare 1.85 hade jag kört xl.
Min large är inte alls stor.

Beror ju på vad man vill åt. Jag är 185 och kör en L 5010. Det skulle gå utmärkt med XL, men jag hade inte valt en sån.
Jag ville ha en lekfull cykel som inte är sådär aplång som förespråkas numera, och har hamnat helt rätt:-)
Provade kortare styrstam men trivs bättre med 60 mm som satt på från början. Klart icke-korrekt enligt den nya skolan.

För största möjliga brötmöjlighet är det förstås vettigare att välja en större storlek, dock.

Santa Cruz?
Makten sa:
glitch sa:

Beror ju på vad man vill åt. Jag är 185 och kör en L 5010. Det skulle gå utmärkt med XL, men jag hade inte valt en sån.
Jag ville ha en lekfull cykel som inte är sådär aplång som förespråkas numera, och har hamnat helt rätt:-)
Provade kortare styrstam men trivs bättre med 60 mm som satt på från början. Klart icke-korrekt enligt den nya skolan.

För största möjliga brötmöjlighet är det förstås vettigare att välja en större storlek, dock.

Jag gillar lekfullt och tycker min large med 50 stam är snudd på för liten.
Hadr lätt velat ha 2-3 cm mer i reach och kört 40 stam istället.
Men sen hade jag en Bird Aeris emellan och den var lång men satan så stabil och effektiv.
1.85 på en large måste ju vara värsta bmx:en?

Santa Cruz?
NickPick sa:

Lillgammal skulle enligt mig max gå på en large, men amerikanarna kan givetvis ha lite annorlunda mått såklart.

Jag är 184cm med 90cm långa ben och hamnar på "medium large", men på mtb brukar det bli large.
Ja det kan ja göra men det säger inte mig så mycket är ingen cykelingenör:) men du kanske kan hjälpa?? Kona process är siffrorna 475 Beach stack 600 i L. Santa cruz har 450 Beach och 613 stack... för mig är det grekiska ;)

Santa Cruz?
Shk sa:
NickPick sa:

Ja det kan ja göra men det säger inte mig så mycket är ingen cykelingenör:) men du kanske kan hjälpa?? Kona process är siffrorna 475 Beach stack 600 i L. Santa cruz har 450 Beach och 613 stack... för mig är det grekiska ;)

Hade du process idag med 475 reach? Då har Santan 2.5 cm kortare reach som är måttet rakt upp från vevaxeln sen fram till styret.
Trivs du med nuvarande hade jag tagit XL HIghtowern som har 475 reach dvs. som Processen.

Santa Cruz?
Makten sa:
glitch sa:

+1, också 185cm, kör L i hightower, funkar bra när det blir trixigt trots +däck, tror en xl hade upplevts väl stor, iallafall för mitt nackahärvande.

Santa Cruz?
NickPick sa:

Då låter det som att L är vettigare för mig.

Santa Cruz?
glitch sa:
Shk sa:
NickPick sa:

Hade du process idag med 475 reach? Då har Santan 2.5 cm kortare reach som är måttet rakt upp från vevaxeln sen fram till styret.
Trivs du med nuvarande hade jag tagit XL HIghtowern som har 475 reach dvs. som Processen.
Japp det har/hade jag:) alltid jobbigt för här med storlek lösa siffror är en sak sitta på en är en annan. Tack för hhälpen:)

Santa Cruz?
Sixten Fors sa:
Är inte Santa Cruz holländskt, precis som syrran Cervélo? Alltså europeer med nordamerikanskt påbrå som tillverkas i asien och köps av svenskar från retailers i Tyskland och England. Men ibland även från Norge har jag hört?
Dom har iallafall kvar nåt som liknar ett HQ/design och showroom i Santa cruz CA. Var förbi där i tisdags. Fanns en utställning med lite olika cyklar och lite kläder.

DSC_2162.JPG

Santa Cruz?
Efter en hel dag i verkstan så har man skruvat ihop hojen. Lite småfix kvar bara... vissa kablar är lite väl långa så blir till att finjustera längden på dom en annan dag. Satte en hel del spacers under styrstammen, så den får kortas ner till rätt längd efter jag hunnit testa vart jag vill ha den. MRP Ramp Control Cartridge och en DVO Topaz skall också monteras.

Blev för mycket med färgmatchade gaffeldekaler, så dom kommer att ryka för att ge plats åt stealth dekalerna som följde med gaffeln.

hightowerbyggd.jpg

Senast ändrad:
Santa Cruz?
Makten sa:
Stealth ser bara smutsigt ut tycker jag. Man ser ju ändå inte vad det står. Antingen befintliga dekaler eller inga alls.

Smaken är som baken, som man brukar säga ;)

Trodde det skulle se bra ut då jag beställde matchande dekaler, men nu när dom sitter på så tycker jag personligen bara det blev lite för mycket. Jag tycker stealth ser rätt nice ut.

Klistrade dekalerna ovanpå dom vita som satt på orginal. Kanske provar om det går att få bort dekalerna utan att dom vita följer med så får jag se hur det ser ut... men lutar som sagt mot stealth.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp