Sårskador i sommarvärme.

Rabalder

Ny medlem
Sårskador i sommarvärme.
Är ju lite rötmånadsproblematik nu när det gäller sårskador, så jag tänkte bara informera om följande: Vid en normal sårskada har den akuta inflammationen (rodnad, svullnad, ömhet mm) givit med sig efter 3-5 dagar. Om detta inte skett kan man misstänka att diverse bakterier fått fäste i såret och läkare bör kontaktas för bedömning. Man ska vara extra försiktig med detta då eventuella jordbakterier (skrubbsår vid omkullkörning...) kan ha förorenat såret. Likaså är feber i dessa sammanhang en orsak till att omgående kontakta läkare.

Sårskador i sommarvärme.
Bra inlägg! Förresten; hur många är det som har med första hjälpen ut på turen? Har man med sig sårtvätt och rena kompresser så finns en chans att kunna undvika infekterade sår. Det är ju inte ovanligt att någon i gänget skadar sig ordentligt.

Sårskador i sommarvärme.
Ger mig aldrig ut med hojen utan första hjälpen i ryggan, med blodstoppare och allt samt en tunn aluminiumfilt som kan användas om det skulle vara kyligt och den skadade behöver skyddas. dessutom finns lite handgripliga råd och tips tryckta på själva förpackningen som hjälp för den som ska hjälpa. Min är tänkt för MC åkare men då den är liten i formatet så passar den även bra till mtb.

Bosse

Sårskador i sommarvärme.
Brukar rätt ofta få lite repor och rispor på armar och ben ute i skogen. Har första hjälpen förband med mig, men har bara använt rent vatten för att spola rent ytliga skrapsår/skrubbsår från lera och jord. Inte råkat ut för en endaste infektion än så länge, kanske ren tur?

Ämnet får mig att tänka på orienterare förresten, de _måste_ ju springa i långbyxor för att inte få sår på benen och infektera sig? Harpest och gulsot är väl sånt man kan få? Vi som cyklar mtb råkar nog ut för mer skador i skog och mark och klarar oss ändå, är vi immuna eller? Lite lera kanske är bara nyttigt? :-)

/Leo

Sårskador i sommarvärme.
Att orienterarna kör med det beror på att väldigt väldigt många orienterare kan springa samma tävling samtidigt. Om en av de första har t.ex. gulsot och rispar sig på ett träd i närheten av en kontroll kan det innebära att ännu flera drabbas. Vid långlopp kanske det vore motiverat iofs?

Jag har alltid några sårtvättservetter, ett bandage och en kompress med mig i ryggsäcken. Lyckligtvis har jag bara haft användning för sårtvätt än så länge.

Sårskador i sommarvärme.
Funderar på att skaffa mig lite första hjälpen prylar och lägga i camelbaken. Vad bör man ha med sig? Vad har ni i väskan?

//Peter

Sårskador i sommarvärme.
Nå´nting som jag alltid har med mig ut på mtb-pass, löprundor oså vidare är snabbverkande kortisontabletter (Betapred, 0,5 mg). Blir man getingstungen i munnen så känns det rätt skönt att kunna peta i sig ngr sådanna. Rätt bra att ha med sig NaCl-lösning, finns små pipettflaskor till renspolning av flugigensatta ögon o sårrengöring.

Senast redigerad av en moderator:
Sårskador i sommarvärme.
I Camelbakens förstahjälpen fack:

Sårtvättservetter 3-4st
Plåster, olika storlekar
Sårkompresser för större sår
Elastisk linda, två rullar
Ibuprofen/Ipren tabletter, 3-4st

Detta väger _ingenting_ så det finns ingen anledning att inte ha det med sig.

På apoteket kan man köpa första hjälpen förbandsförpackningar, men jag har köpt "lösa" delar av det jag kan tänkas behöva.

/Leo

Sårskador i sommarvärme.
Alltid i ryggsäcken:
Blodstoppare, sårtejp, sårtvättsservetter (koksaltlösning på flaska är bättre, men den har gått åt), värktabletter,nödfilt.
Men har vi inte diskuterat det här tidigare? Vad säger tNt, har vi nån tråd om det här?

Sårskador i sommarvärme.
Kanske inte riktigt relaterat till sårskador, men fästingar kan också vara ett problem, fick en senast förra veckan. Vad gäller borrelia så är det ju mest en fråga om att vara observant på symptomen och ta sig till läkaren för att få penicillin. Men vad gäller TBE så är det bara att hoppas på att man inte får allvarliga men.... TBE sprider sig ju mer och mer och det finns även fall i västsverige (annars är sydöstra Sverige mest i riskzonen). Så jag har funderat på att vaccinera mig mot TBE, är det många av er andra som har gjort detta?

Sårskador i sommarvärme.
Med mobilen kommer du långt, så den har jag alltid med mig. Men kände mig jäkligt hjälplös i helgen när jag hjälpte en kille som hade kraschat med cykeln. Ett djupt köttsår strax ovanför knät, man kunde se lymfan, och det pumpade blod. Då hade det varit förnämligt med en kompress (eller vad det heter). Som det var nu fick han lägga sig ned på singletrack-spåret med benen högt och vi omdirigerade "traffiken" tills ambulanspersonal nådde fram. Kompressen hade varit bra för att hindra flugorna att komma åt såret oxå.

Vi har diskuterat första-hjälpen kits för klubben, och det har varit fram och tillbaka, egentligen skall det väl ändå inte vara ett klubbansvar etc etc. Efter denna incident ryade jag till, och nu ska vi köpa in ett antal första-hjälpen kits och be de som cyklar mest ha med sig i ryggsäcken.

Han som kraschade var ute på och "tävlade" och hade bara ett par vattenflaskor med sig.

Sårskador i sommarvärme.
När vi ändå är inne på ämnet, stelkrampsspruta kan väl också vara en bra idé.
Kanske dags att be nån vaccinationsklinik om ett paketpris till nästa säsong. Borelia, TBE och stelkrampsvaccin. Sen toppar man med en skvätt Gammaglobulin så kan man känna sig trygg i skogen ;-)

Sårskador i sommarvärme.
Jag har alltid med mig en serietidning till han/hon som ligger på marken så att de inte har tråkigt tills ambulansen kommer.

Sårskador i sommarvärme.
thompa Skrev:
-------------------------------------------------------
> Kanske inte riktigt relaterat till sårskador, men
> fästingar kan också vara ett problem, fick en
> senast förra veckan. Vad gäller borrelia så är det
> ju mest en fråga om att vara observant på
> symptomen och ta sig till läkaren för att få
> penicillin. Men vad gäller TBE så är det bara att
> hoppas på att man inte får allvarliga men.... TBE
> sprider sig ju mer och mer och det finns även fall
> i västsverige (annars är sydöstra Sverige mest i
> riskzonen). Så jag har funderat på att vaccinera
> mig mot TBE, är det många av er andra som har
> gjort detta?

Jag har gjort det trots att jag aldrig fått en enda fästing och bor i gbg. Rättare sagt, jag har tagit den första av 3 sprutor, den andra på tisdag...

Sårskador i sommarvärme.
Fråga till Rabalder. Finns ovannämda cortisontabletter receptfritt på apoteket? Man får ju en del flygfän i munnen och jag har aldrig tänkt, förän nu, att det skulle kunna vara en geting eller broms...huvva!

Sårskador i sommarvärme.
Bra idéer (tack!), som jag ska ta till mig. Kom nyss hem, chainsuck+25 km/h+trottoarkant+grusväg=ont. Fast kläderna klarade sig fint iaf! :) Inga scratches där. Det ena såret, i höger underarm, blev rätt köttigt men det blöder inte? Lustigt. Jaja, hade bara två minuters gångväg hem när det hände så det var ju skönt. Typiskt bara, för jag har precis gymmat en timme när jag tänkte att det vore skönt att cykla en liten stund också. Stod i valet och kvalet för jag var tvungen att tentaplugga inför tisdagens tenta men men :)... Nu ska jag gnugga lite mer o få bort om det finns några rester av grus kvar o sen täcka m nåt förbandsliknande om jag hittar.

Sårskador i sommarvärme.
Ett bra tips om det börjar se infekterat ut är att droppa alsolsprit på en bomullstuss o lägga på såret o sen sätta ett plåster över... dödar all infektion på nolltid... använde den metoden för en massa årsedan när jag skrapat upp 2% av hudytan på utsidan av låret på en grusramling i högfart... inte ens ett ärr blev det... men det är det extremaste jag använt alsolsprit till... funkar som sagt kalasbra på småsår o rispor av ala de slag...

Tillbaka
Topp