[SBR XIII - Älta] 16/8 - Vi överlevde - Filmerna är klara!

Efter lite logistiska åtagande och div smärtlindring är kansliet åter på banan, så med en "kall en" (tack Aron ;), har jag precis påbörjat en upprensning i excel-träsket som jag inte kom speciellt bra överens med uppe på berget idag.
En överskådlig presentation över allas tider kommer upp innan midnatt (så håll till godo med alla fina bilder och punka/genomslagsanalyser som komma skall, tills dess...)

Stort GRATTIS till Cruxet för totalen och Manu som kammade hem vinsten som "bergs-get" (på 59 sekunder), även fast han borde ha strafftid eftersom han är uppväxt i Österrike och således fått uppförsbackarna "i modersmjölken".
Nä, skämt-o-sido, GRYMT KÖRT!

Sen vill jag skicka ett extra stort grattis till Aron som råddat ihop detta SBR mer eller mindre solo! Visserligen med lite handräckning med stigfixet i måndags och tidtagningen, men all rekning och framför gårdagningens bandning med bara slattar av band-rullar han fiskat upp på kort varsel runtom i storstan, de två utlåvade rullarna från Shimano åkte visst upp till CV (eller nått).

Så håll er vakna ett tag till så kommer data't inom kort.
Fram tills dess kan jag starta däcksdiskussionerna med att Bontrager XR3 inte är ett kötta-över-sprängsten-däck, dvs anti-trenduro och således inte heller SBR-godkänt.
Så glöm allt jag tidigare sagt om detta däck om det inte enbart ska användas till snällcykling, fast då behöver ju inte heller däcket vara lätt som detta (600-650 gramish).

Over n out // Larsa

Fast mina XR3 Expert med 1,2 bar fram och 1,6 bar bak var punkafritt :-)

Edit: Kom på att du kör Team Issue och förstår varför du punkade. Dom är ju lövtunna, expert är betydligt stadigare

Senast ändrad:
Tack Aron, larsaw m fl för en kanontillställning. Det var första gången för mig, men jag kommer lätt hänga på vid fler tillfällen.

Apropå däck; Slitna Racing Ralph var lite halkigt att åka skrå på berghällarna med. I mitt fall var dock inte däcken den begränsande faktorn.

Finns det någon mer SBR inplanerad?

Så, efter lite övertid så har jag fått fram all vettig data (utom en heatmap som ngn annan får göra).
(Det tar lite tid att konvertera PDF-er till bilder när det gör online...)

Som ni ser får jag dra tillbaka Manu som segrare av "bergspasset" då tiderna inte blivit korrekt filtrerade vid första försöket :(

Så stolt segrare av detta pris (alltså SS6) är......... OSCAR!!!
Tätt följd av nibergs på 58 resp 59 sekunder!

Här kommer all data i bildformat:

SBRltaSlutresultatet.jpg

SBRltaSS1.jpg

SBRltaSS2.jpg

SBRltaSS3.jpg

SBRltaSS4.jpg

SBRltaSS5.jpg

SBRltaSS6.jpg

För den som vill grotta ner sig ytterligare så finns resultatfilen i excel-format här: https://app.box.com/s/txpmtmlxsxt4ezgdyekn
Och resultatlistorna i PDF-format här: https://app.box.com/s/0pfaqm6kgj3ed2ykrk93

Sådär, det var väl allt för detta SBR.
Alla skyltar återfinns hos Aron, så nu är det bara för er andra att bråka om staffetpinnen att annordna nästa race. Blir det Creme Fraich'arna i Flottsbro, någon i från norrort eller kanske söderut...

Natti // Larsa

PS. Den som tappade en baklykta kan skicka PM till mig så ser jag till att den kan återhämtas vid valfri Tisdagsrajd. DS

EDIT: Uppdaterat listorna med herr Mårds nick "hm" istället för mtbtobbe. Lingon gick race't under sitt riktiga namn Håkan L.

Senast ändrad:
Insåg precis att ni som kom med på reservplats har hoppat in under annat namn, om ni kommer ihåg någon del av er stickas nr så kan jag editera åtminstonne excel-filen.

// Larsa

OskarH skrev:
-------------------------------------------------------
> Fast mina XR3 Expert med 1,2 bar fram och 1,6 bar
> bak var punkafritt :-)
>
> Edit: Kom på att du kör Team Issue och förstår
> varför du punkade. Dom är ju lövtunna, expert
> är betydligt stadigare

Jo du har skrit om det tidigare, får kanske titta på dom tills nästa sommar för greppet på normarstig o häll är det inget fel på (sommartid). Nu ska höstgummit på, i mitt fall blir det "heavy dutie" MagicMary http://www.schwalbe.com/en/offroad-reader/magic-mary.html i SnakeSkin & Trailstar på 800g.
BTW, kör du dina XR3 slanglöst eller m oldschool-slang?

// L (gäsp)

peo skrev:
> Ok, nu ska jag sätta lite press på mig. Mina
> mål:
>
> - Topp tio.
>
> - INGEN som är äldre än 45 före mig i
> resultatlistan.
>
> Missar jag detta bjuder jag min grupp på
> göteborgsöl efter lämplig Tisdagsrajd.

Nådde inget av dem. Kommande gruppöl meddelas vid lämpligt tillfälle.

Stor tack till Aron och larsaw för ett mycket trevlig rally!

Min egen insats kändes väl sådär, men det får väl duga efter att gnuggat mig mot en klipphäll och haft lite navigationsmisstag på några sträckor.

/David

Jag gjorde bäst ifrån mig på SS6 och har nu drabbats av någon form av identitetskris. Jag sitter gråtandes på kaklet i badrummet med rakhyveln laddad för att raka benen. Jag vet inte om jag vill leva detta liv...

mtbtobbe skrev:
> jag kan inte komma och köra idag. Sjukdom i
> familjen gör att jag får syssla med barnpassning
> istället.
>
> /Tobbe

Kan det varit din pinne jag fick som Efteranmäld? Eller körde du ändå?
Jag tycker dina resultat stämmer med min känsla av hur det gick på ss:orna....
Synd att lingon och jag inte hittade målet på ss6 utan vände uppe vid starten till ss1 innan vi rullade tillbaka och målstämplade ss6, annars hade vi nosat på pallplatserna....

Tack Aron och larsaw för nerlagd jobb, kul tävling men jag ska nog fortsätta med att mest kötta uppför backarna :)

Bilagor

• IMG_1838.JPG
    IMG_1838.JPG
    108.2 KB · Besök: 74
jofahjalm skrev:
> Jag gjorde bäst ifrån mig på SS6 och har nu
> drabbats av någon form av identitetskris. Jag
> sitter gråtandes på kaklet i badrummet med
> rakhyveln laddad för att raka benen. Jag vet inte
> om jag vill leva detta liv...

Jag råkade ut för samma sak. Är mina dagar som stigcyklist över? Ska jag köpa en kolfibercross nu? Ska jag ängsligt klä mig i lycra och börja mäta watt?

Luthman Photography skrev:
> jofahjalm skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag gjorde bäst ifrån mig på SS6 och har nu
> > drabbats av någon form av identitetskris. Jag
> > sitter gråtandes på kaklet i badrummet med
> > rakhyveln laddad för att raka benen. Jag vet
> inte
> > om jag vill leva detta liv...
>
>
> Jag råkade ut för samma sak. Är mina dagar som
> stigcyklist över? Ska jag köpa en kolfibercross
> nu? Ska jag ängsligt klä mig i lycra och börja
> mäta watt?

Tyckte det såg ut som att det var löpning du skulle sadla om till.. ;-)

Hmmm, om vi övergår till en renodlad korv-och-alkohol-diet fram till nästa rally, sedan rejsar det utan frambroms borde vi kunna bryta trenden.

Fantastiskt arrangemang - utom tvekan måste vi se till att Aron är mer pappaledig!
Otroligt vad man kan få ihop med ett litet "berg".

För min egen del var det SBR premiär samt trenduropremier. Riktigt skoj och uttröttande, det hälper inte att cyklingen varit snudd på obefintlig i år som nybliven småbarnspappa.
Med en sällan skådad förmåga att ha sönder saker var jag lite orolig för hur dyrt detta kunde bli men både cyklist och cykel klarade sig oskadda - en slang fick sätta livet till.
Sjut kul helt enkelt - längtar till nästa!

Sammanfattningsvis mitt SBR i 5 punkter:

1. Ardent i 2.25" utan EXO är fullständigt odugliga som endurodäck. Halkiga och punkarisken gjorde ju inte heller att man vågade släppa så på trycket. Höll undan för punkan tills SS4 som jag avslutade med. Det tar tid att gå mer än halva sträckan....

2. SS5 var kul och utmanande, men för guds skull, kolla så att dämparna inte är låsta. Hade kört SS6 innan och glömt att gaffel och dämpare var låsta. Tyckte det var ovanligt svårt att hitta flytet och studsigt och oförutsägbart....guess why.

3. Två rediga korvar till lunch är riktigt gott, men kanske inte en optimal uppladdning - andfåddhet och chillikorv i halsen är så där trevligt.

4. Ett jättebra sätt att öka på sina tider på sträckorna är att köra fel/vilse. Lyckades köra fel på hälften av sträckorna. Tur att jag cyklade på Aron vid ett tillfälle, annars hade jag nog letat fortfarande. Sugrörssyn och ibland inte helt uppenbara snitslar var ingen lyckad kombination för min framfart.

5. Våga! - Sitter nu hemma med stukat ego och ångrar att jag körde sissyline på branten på SS5.

/C

glitch skrev:

> 2. SS5 var kul och utmanande, men för guds skull,
> kolla så att dämparna inte är låsta. Hade
> kört SS6 innan och glömt att gaffel och dämpare
> var låsta. Tyckte det var ovanligt svårt att
> hitta flytet och studsigt och
> oförutsägbart....guess why.

+100
Även ss3 var stökig med låsta dämpare.

jofahjalm skrev:
> Jag gjorde bäst ifrån mig på SS6 och har nu
> drabbats av någon form av identitetskris. Jag
> sitter gråtandes på kaklet i badrummet med
> rakhyveln laddad för att raka benen. Jag vet inte
> om jag vill leva detta liv...

Lägg ner kniven, din utveckling är spikrak enduro, men du borde kanske träna på lokalkännedom och stigletning så kommer du kapa många sekunder på nästa SBR, det ingår i konceptet att sträckorna ska vara halvt fördolda ;) (Annars blir det för pretto.)

// Larsa

Noterar att jag och cruxet har identisk totaltid på SS1-5.

Med tanke på att SS6 inte var helt optimal för mitt cykelval accepterar jag min placering.
: )

För att fortsätta med däcksdiskussionen så funkade Onza Ibex/Canis rätt bra så länge man blåste i lite extra tryck i bakdäcket. Det(bakdäcket) gled visserligen runt lite på de kladdigaste hällarna men det gjorde nog de flesta som inte hade ultrakletigt gummi. Bromsgrepp så det räckte och kurvgrepp så det räckte.

Tack Aron och samtliga andra som deltog. Ett trevligt lördagsnöje väl genomfört. Var SBR-premiär för min del och ser fram emot fler.

Jag körde normalpumpat butcher control fram och hårdpumpat rock razor med snakeskin och trailstar bak, det var ganska halkigt bak men funkade ändå.

På träningen när jag körde samma tryck som jag brukar bak så punkade jag 2 ggr.

Jag körde
Bak; Hans dampf 2,35, Pace star compound, snakeskin
Fram; Hans dampf 2,35, trail star compound, snakeskin

Körde rätt högt tryck både fram å bak.

Förstår fortfarande inte riktigt hur när jag var pallen, och att jag faktiskt lyckades hålla undan för åkarna på kolfiber HT och lycra på ss6.

Tack för en väldigt trevlig dags cykling och speciellt tack för Aron som fixade en sån kul tävling!

Tack för ett kul race!

Lyssnade lite taskigt kring de där Aron sa om att inte göra sig illa, 4 veckor gips, minst..

Men ja får va nöjd med tiden på sträcka 1, va lite svårt att hålla i styret i stöket, på sträcka 2 gick det inte och ramla jag igen och kände att det va dags att ge sig..

Tipset jag kan ge är att inte köra in i träd, hur coolt det än verkar..

Bilagor

• bild (1).JPG
    bild (1).JPG
    71.9 KB · Besök: 59
Aj då. Men efter att ha sett hur svullen handen blev, är det ju ingen skräll direkt.
Man ska ju köra r u n t träden.

Körde Specialized Butcher Control fram och bak med ca 1,7-1,8 bar.

Mike80 skrev:
> Tack för ett kul race!
>
> Lyssnade lite taskigt kring de där Aron sa om att
> inte göra sig illa, 4 veckor gips, minst..
>
> Men ja får va nöjd med tiden på sträcka 1, va
> lite svårt att hålla i styret i stöket, på
> sträcka 2 gick det inte och ramla jag igen och
> kände att det va dags att ge sig..
>
> Tipset jag kan ge är att inte köra in i träd,
> hur coolt det än verkar..

Bara att uppdatera cykeln nu Micke...

MTA6273_3352_1182.jpg

Som tidigare sagt; Krya på dig!!

Wicked Will Trailstar med lågt tryck fram och relativt hårdpumpade Maxxis Crossmark bak.

Jag gillar snabbare däck bak och brukar sällan punka varför det funkar med ett rent xc-däck. Men saknade ett ww också bak igår då det var så pass mycket hal körning på skrå och lite trampa.

Wicked Will Trailstar med lågt tryck fram och relativt hårdpumpade Maxxis Crossmark bak.

Jag gillar snabbare däck bak och brukar sällan punka varför det funkar med ett rent xc-däck. Men saknade ett ww också bak igår då det var så pass mycket hal körning på skrå och lite trampa.

Högerhänt ja..:)

Såna plastskydd har jag på Crossen, tydligen inte helt fel att ha på trampcykeln också..

Förhoppningsvis läker det rakt, läkaren hota med operation om det inte skulle vara så.

Schreddan skrev:
> Vad körde Hetsjägar´n på?

Jag körde urdubbade hakkapelitta på opelfälg bak och 20 tums bmx-däck med såna där klassiska hål fram.

Jag körde urdubbade hakkapelitta på opelfälg bak och 20 tums bmx-däck med såna där klassiska hål fram.

Vadårå, vill du sälja billiga 26-sulor eller?

Tillbaka
Topp