SCF budget 2011

GarryJones

Aktiv medlem
SCF budget 2011
Enligt dokumentet från styrelsen i SCF kommer 1,6 miljoner in till svensk cykel från motionärer. (Uppgift 2008).

2011 har man höjt sanktionavgift med 33% från arrangören till förbundet för motionslopp. Dessutom tar man även sanktionsavgift i de fall en deltagare är anmält till loppet och inte kommer till start. (Fram till nu har arrangören bara betalat in för antalet startande).

Med de nya regler som förbundet kräver av sanktionerat lopp väljer ca 30-40 lopp att inte längre skaffa sanktion från cykelförbundet.

I handlingar inför årsmöte 2011 har man skrivit att man vill ha 50 000 medlemmar i cykelföreningar 2016. (Idag ca 5000-6000).

Därför kan man tro att man ska nu satsa på motion. Erbjuda något som cyklisterna vill ha eller något i den stilen.

Av förbundets budget på ca 10 miljoner är budgetförslaget för elitkommittén 3,3 miljoner. Men enligt verksamhetsrevisorn (idag via telefonen) är inte kostnader för lönen inräknat i det, 2,6 tjänster för elitkommitén säger han. Han lägger också till andra kostnader och administration och så säger han att budgetförslaget för elit är ca 5 miljoner.

Budgeten för motionskommittén var 150 000 för ett par år sedan. 2010 hade motionskommittén 100 000 i budget. Motionskommitténs ordförande (Sjöberg) var kritiska mot det 100 000.

Men nu 2011 har man ökat sanktionsavgift med 33% och sagt att man vill ha 50 000 medlemmar i cykelföreningar 2016. Så man ökar rejält på budgeten eller?

Icke!

Budgetförslaget för motionskommittén 2011 = 30 000.

Budgetbeslutet tas på årsmöte i Stockholm den 12 mars. Varje förening har en röst.

Dokumentet ligger här
http://www.garryjones.se/extras/kallelse_2011.pdf

PS se också sida 43. Förbundet har budgeterat pengar till att köpa en semester ö till tjänstemännen.

SCF budget 2011
GarryJones skrev:
-------------------------------------------------------
...
> PS se också sida 43. Förbundet har budgeterat
> pengar till att köpa en semester ö till
> tjänstemännen.

-eller så kanske de har missat ett "l" så att posten i dokumentet egentligen handlar om "semesterlön till tjänstemän"?

Och ja, jag intresserar mig för det viktigaste;-)

NNNN

SCF budget 2011
Jag har skummat igenom dokumentet och blir framförallt när det gäller motionstävlingarna mörkrädd hur förbundet tänker.

Kul att förbundet vill nå 50000 medlemmar, men då måste de göra det enklare att välja cykel.

Jag tycker att dina tankar ang motionslopp är bra, jag kommer att ta detta med Smålands CF

SCF budget 2011
30000
grym satsning
det räcker väl till ett par hjul i tråden visa din sub 7 cykel

står det ngt hur mkt cx får? en burk majonäs?

Nä mer svartrace a la bang och hans discokula (har du rökmaskin också?)

SCF budget 2011
På Funbeat var slutsatsen att de 30000 kronorna skulle räcka till en cykelpump var åt landets cykelklubbar. Grattis!

Är det bara jag som inte lyckas hitta några siffror på hur många medlemmar SCF hade vid utgången av 2010 (alltså antalet medlemmar i anslutna cykelklubbar)? Det vore ju lite intressant att veta om de 50000 medlemmarna innebär en tiodubbling eller en tioprocentig ökning av medlemsantalet.

SCF budget 2011
GarryJones skrev:
> PS se också sida 43. Förbundet har budgeterat
> pengar till att köpa en semester ö till
> tjänstemännen.

Sjukt kul, men hur mycket ö får man för motionskommitténs tappade 70 lakan? Räddningsjollen till transportbåten på sin höjd. Var sätter man in pengarna?

fackpamp.jpg ht=143

SCF budget 2011
bollen skrev:
> 30000
> grym satsning
> det räcker väl till ett par hjul i tråden visa
> din sub 7 cykel
>
> står det ngt hur mkt cx får? en burk majonäs?

Humor :D

> Nä mer svartrace a la bang och hans discokula
> (har du rökmaskin också?)

Globang borde få lite pengar för sitt engagemang, eller en ö ;)

SCF budget 2011
MTBiker skrev:
> Garry skriver i sitt inlägg att det idag är
> mellan 5000-6000 medlemmar.

Så hälften av alla SCF-medlemmar har licens?

Bara Hisingens CK har någonstans mellan 800-900 medlemmar om jag minns rätt. HCK står alltså för ca 1/7 av SCF:s totala medlemsantal. Det vore iofs spännande att se klubben tiodubblas innan 2016 men med tanke på hur svårt det är redan idag för klubben att hitta ledare blir det nog inte lättare om det kommer 800-1000 pers på en vanlig söndagsrunda. Sen skall vi inte tala om köerna vid fikaställena...

SCF budget 2011
Det finns 3-4 föreningar som har många medlemmar. Verksamhetsrevisorn säger att ca halften av föreningar har ingen verksamhet (och 0-3 medlemmar). Det finns föreningar som endast satsar på ungdom där varje ungdom har en licens. Låt oss säger att det är 10 000 medlemmar, fler är det inte.

Jag menar att medlemskap som första sak hör till en tid som är förbi. Aktivitet borde komma först och sedan eventuella medlemskap. Sänk tröskeln och gör något för cyklister tycker jag.

SCF har 3000 cyklister med licenser, de har 365 dagar att erbjuda cykling. VR har ca 32 000 cyklister och endast 3 dagar att erbjuder cykling.

Varför inte en "Bli medlem" knapp på www.scf.se - Ta 250kr i årsavgift för "Guldmedlemskap", 0kr för webmedlem, där ska det ingå licens. Låt klubblösa köra tävlingar. Medlemskap i SCF ska ge gratismedlemskap i en cykelklubb. Bli du påkört av en bil ska förbundet anlita advokater som klämmer bilisten på en avgift startande på 100 000kr. 75% till dig, 15% till förbundet, 10% till förening. Då bilister lär sig att det kostar minst 100 000kr att kör på en cyklist kommer vi att få ner antalet olyckor stort. Öppna upp SCF för cyklister i alla 3 kategorier (Sport, recreation, transport). Då man har 1 000 000 medlemmar så är man stark.

Bara en liten idé av många!

SCF budget 2011
Det SCF gör är att sätta krokben för föreningar som vill arrangera attraktiva lopp. För att ta ett exempel kan inte de GranFondo lopp som Cykelcity arrangerat tillsammans med lokala cykelklubbar köras så som de körts hittills om de skall följa reglementet. Stort grattis till det.... För hur många av de startande kommer att gå med i en cykelklubb bara för att vara med eller ska de skippa den gemensamma starten och tidtagningen.

Att SCF vill mjölka motionärer på pengar ser man ganska enkelt, frågan är vad motionären & klubben får tillbaka, inte full koll men det verkar inte stå i relation till varandra.

SCF budget 2011
Var inte för elaka mot SCF, när de äntligen inser att utan bredd ingen elit. Ingen bredd ingen acceptans i samhället eller bättre vilkor för cyklister.

SCF har en låååång väg att gå, men låt dem börja ...

SCF budget 2011
ev. randonörd skrev:
> Var inte för elaka mot SCF, när de äntligen
> inser att utan bredd ingen elit. Ingen bredd ingen
> acceptans i samhället eller bättre vilkor för
> cyklister.
>
> SCF har en låååång väg att gå, men låt dem
> börja ...

Problemet är ju att det är vi motionssvetton som får lida medan SCF sitter och ser på när cykelsporten marginaliseras ytterligare i vårt avlånga land. Kul, verkligen kul!

Under tiden bygger kommunerna cykelbanor åt tant Agda och lilla Lisa och medelålders män med kulmage och flint tutar ilsket så fort de får syn på en lvg-cyklist. Kul, verkligen kul!

SCF budget 2011
Jag vill att det skall finnas många cyklister, ju fler desto bättre.
Är vi många kan vi börja ställa krav, då slipper vi bli marginaliserade.

En vacker dag kanske det finns cykelbanor för att cykla på, inte för att hålla cyklisterna borta från bilarna.

SCF budget 2011
Motionsloppen som inte är sanktionerat av SCF omfattas inte av SCF reglerna. De nya reglerna är föremål för motion vid årsmöte. Eventuellt kan vi återgå till hur det var. Om det finns stöd dvs. Ca 30-40 lopp (från 2010) har i dagsläge valt att inte sanktionera sina arrangemang 2011.

SCF budget 2011
Jag önskar det fanns fler som Garry, som orkade skria motioner och argumentera med de gråa i SCF. Istället för att bara gnälla på ett cykelforum till egentligen ingen nytta.

Tack Garry!

SCF budget 2011
Är listan över de som sökt sanktion officiell någonstans ?? samt kanske de som inte ansökt, vore intressant att läsa, har du även de ej sökta i motionskalendern ??

SCF budget 2011
55 000 kronor för e-post? Betalar de per e-brev? Borde inte det ingå i it-tjänster 312 000.

"Scandic Hotel Malmen ligger cirka 1 km från Folksamhuset.
Närmaste tunnelbanestation är Skanstull.
Parkering, avgiftsfri, finns på Bohusgatan dessutom finns avgiftsbelagd parkering på baksidan av
Folksamhuset med infart från Östgötagatan samt på Åhléns parkeringshus i hörnet av
Götgatan/Ringvägen. "

Inte ett ord var man parkerar cykeln. De har väl tjänstebil?

SCF budget 2011
Garry skrev
>Varför inte en "Bli medlem" knapp på www.scf.se - Ta 250kr i årsavgift för "Guldmedlemskap", 0kr för webmedlem, där ska det ingå licens. Låt klubblösa köra tävlingar.

Ja, det borde vara fritt att köra på velodromen utan kurser och annat.

SCF budget 2011
zarkov skrev:

> Under tiden bygger kommunerna cykelbanor åt tant
> Agda och lilla Lisa och medelålders män med
> kulmage och flint tutar ilsket så fort de får
> syn på en lvg-cyklist. Kul, verkligen kul!

Liten parantes angående cykelbanorna: Problemet är att man inte har kunskapen hur en bra cykelbana ska se ut och man kör på i samma gamla spår.
Ibland stöter man på att cykelklubbar står som remissinstans i planeringssammanhang, men det är sällan. Det är ännu mer sällan som de kan hävda sig mot Vägverket, kommunens tekniska och massa andra tunga instanser. Det SCF verkligen kunde göra nytta med är att ta fram rekommendationer för hur en bra cykelväg kan se ut och hur den bör underhållas för att främja cyklande.

SCF budget 2011
> Garry skrev
>>Varför inte en "Bli medlem" knapp på www.scf.se - Ta 250kr i årsavgift för "Guldmedlemskap", 0kr för webmedlem, där ska det ingå licens. Låt klubblösa köra tävlingar.
> Ja, det borde vara fritt att köra på velodromen utan kurser och annat.

....och om du läste hela mitt inlägg såg du att det var bara ett lite förslag att jobbar med och utvecklar. Men att mycket pengar skulle komma in från bilister som köra på cyklister. Varför inte en cykelskatt på 1kr för varje litre bensin? Direkt till en pott. Och när man vill ha pengar ställa man frågan på Happymtb så medlemmarna här kan bestämma över vilka cyklister och vilka projekt ska ha pengar. Även om det finns en hel del "gnälliga" personer här så är alla här mer insatt i Svensk Cykel än de som styra inom SCF. Desstuom har man mer sund förnuft. (IMHO). Också gömd i sifforna: Hela personalen och hela styrelsen ska till cykel VM i Danmark på SCF bekostnad.

SCF bjöds in till Vätternrundans VIP middag. Inbjudan är RSVP. VIP middagen sker på lördag kväll och är ett utmärkt tillfälle att knyta kontakta då cykelföretagen, sponsorer tillsammans med tjänstemän och styrelsen från andra förbund är med. Även riksdagen är representerade. Inte nog med att SCF inte kom, kansliet berättade inte för motionskommittén att man hade blivit bjuden. Och SCF svarade inte ens brevet.

Då jag var med i styrelsen var jag med och satt bredvid en riksdagskvinna. Det var väldigt positivt och öppnade en kanal för cykelfrågor direkt in till riksdagen för oss i SCF. Jag hade planer för det men SCF valberedning föreslog en styrelse utan mig nästkommande år. De presenterade sina kandidater med en kort text. Sedan skrev de en A4 om mig med en massa falska anklagelser om varför jag inte ska sitta med i SCF styrelsen. 2010 har jag sökt formellt att vara med i motionskommittén. Jag fick inte svar till mina brev.

Att jag fortsätter bry mig är att jag tror att om rätta personer kommer med i SCF att man kan gör väldigt mycket. Jag upplever många andra som konfliktundvikande. Man skriver på forum, man ringer mig men man kommer inte till årsmöte med sina röst.

SCF hoppade av allt samarbete med det tryckta motionskalendern. Då det är ett fristående kalender har alla motionslopp i Sverige möjligheter att skriva in sig via www.scfmotion.se/meny Jag har alltid ägt scfmotion.se som privat person.

2011 betyder scfmotion "Svensk Cykelkalender För MOTIONärer"

SCF budget 2011
Med tanke på hur SCFbloggen såg ut tror jag det är meningslöst att skriva till dom.

Men jag bryr mig inte, SCF säljer en oattraktiv produkt för oss som inte tävlar. Deras enda sätt att lyckas kränga på folk densamma är genom hot och maffiametoder.

SCF budget 2011
GarryJones skrev:
> Det finns 3-4 föreningar som har många
> medlemmar. Verksamhetsrevisorn säger att ca
> halften av föreningar har ingen verksamhet (och
> 0-3 medlemmar). Det finns föreningar som endast
> satsar på ungdom där varje ungdom har en licens.
> Låt oss säger att det är 10 000 medlemmar, fler
> är det inte.
>
> Jag menar att medlemskap som första sak hör till
> en tid som är förbi. Aktivitet borde komma
> först och sedan eventuella medlemskap. Sänk
> tröskeln och gör något för cyklister tycker
> jag.
>
> SCF har 3000 cyklister med licenser, de har 365
> dagar att erbjuda cykling. VR har ca 32 000
> cyklister och endast 3 dagar att erbjuder cykling.
>
>
> Varför inte en "Bli medlem" knapp på www.scf.se
> - Ta 250kr i årsavgift för "Guldmedlemskap", 0kr
> för webmedlem, där ska det ingå licens. Låt
> klubblösa köra tävlingar. Medlemskap i SCF ska
> Klubblösa ska få köra tävlingar ja? Men vilka f-n tror du det är som arrangerar dessa?? ge gratismedlemskap i en cykelklubb. Bli du
> påkört av en bil ska förbundet anlita advokater
> som klämmer bilisten på en avgift startande på
> 100 000kr. 75% till dig, 15% till förbundet, 10%
> till förening. Då bilister lär sig att det
> kostar minst 100 000kr att kör på en cyklist
> kommer vi att få ner antalet olyckor stort.
> Öppna upp SCF för cyklister i alla 3 kategorier
> (Sport, recreation, transport). Då man har 1 000
> 000 medlemmar så är man stark.
>
> Bara en liten idé av många!

SCF budget 2011
> Klubblösa ska få köra tävlingar ja? Men vilka f-n tror du det är som arrangerar dessa??

Hmmm, intressant. Jag tror att det är RF regler och paragrafer från 1906 som är problemet. Man "ska" vara medlem. Man "ska" vara ansluten. Idrottsrörelsen är en del av den gamla heliga svenska folkrörelsen. Viktigt i en föregången tid att ge alla rätt att ha en röst och att påverkar. Enda sättet att diskutera något eller får ut ett budskap var via de kanalar som erbjöds inom rörelsen. Fram t o m 90 talet var det så. Det var konkurrens att vara med i styrelser i föreningar, distrikt, landsdel och förbund. Det var enda chansen att säger något till några andra. Enda chansen att få igång en debatt.

I Dalarna står det i våra stadgar att vi ska ha 7 i styrelsen, +3 suppleanter och +3 i valberedning. Siffrorna från 2010 var 6, 0 och 2. I helgen hade vi möte i Svealandskommittén. 4 av 8 kom och ingen ersättare kom från de 4 disktrik som inte var med.

I Dalarna har vi frågat våra föreningar om namnförslag till SCF styrelseposter. Under åren 2005-2010 har vi föreslagit fler personer än alla andra distrikten tillsammans. Men nu fick vi inte ett enda namnförslag. Faktum är att ingen annan har gjort det heller. 256 föreningar, 20 distrikt och 3000 licenserade cyklister. Men det har inte kommit in ETT ENDA NANMNFÖRSLAG till SCF valberedning för SCF styrelsposter. Tiden för det är nu förbi (15 januari).

Jag tror att Internet har ersätt det funktionen som folkrörelsen uppfyldde. Nu kan man påverka (till viss del) och göra sin röst hört utan att vara medlem eller ens kommer till ett möte. För att lämna en kommentar behöver man inte åker ner till Falun (Dalarna), eller Stockholm (SCF). Man kan skriva på nätet och man kan känna att det räcker.

Men anonyma röster på internet räknas inte, det som räknas är de röster vid årsmöte. Jag är beredd att ta strid om cyklister (oavsett om man är medlem i en förening eller inte) vill det. Jag kan arbete fram en skuggbudget och en skuggverksamhetsplan inför SCF årsmöte. Men det är bara föreningar och distrikt (via ombuden vid årsmöte) som kan bestämma något.

Jag känner dock av en stor uppgivenhet i landet, att det är ingen idé längre. Jag fick följande email igår från en annan distriktsordförande:

----------------------------------------------------------
Hej Garry. Jag ger upp och bryr mig inte det minsta om SCF centralt. xxxxxxx (distikt) kommer att spara in ca. 3.500 – 4.000 genom att ej sända någon representant till Stockholm den 12 mars. Bra då får jag två träningsdagar extra i mars månad.
xxxxxxxxxxx (person)
Som bara tänker lokalt numera
----------------------------------------------------------

Detta är en fullstandigt katastrof. Nu har vi svart på vit att en hel distriktsförbund AVSTÅR enda möjligheten att direkt påverka SCF. SCF årsmöte är trots allt högsta beslutande organ inom Svensk Cykel. Men så länge man är en slav av RF så tror jag detta är "the begining of the end".

IMHO är det som behovs är en total översyn på RF. Men där har vi det där gamla problemet. How do you get the turkey to vote for Christmas? Många tjänstemän och ledamötter skulle riskera sina anställningar och fina poster. IMHO ska man öpppna upp idrotten för alla på samma sätt som de idrottsarrangemang med många deltagare. Ta bort dessa gamla paragrafer. Låt alla kommer att vara med i våra idrotter. Jämför med Ica eller H+M. Alla välkomna. Vill man så kan man bli medlem och får något extra men det är inte kravet för att kommer med i butiken.

Till svar till din fråga: Jag tror att det finns många som vill arrangera om det kommer startande. Borde det inte vara självklart att låta alla bara kommer?

Om man vill kan man bortse från RF kravet. (Enligt RF - Att få tävla inom en idrott så ska man vara medlem i en SF ansluten förening inom den idrotten). Alla kan få vara med i elitklass tävling i Lidingöloppet, utan klubbmedlemskap, utan licens och man får tar hem stora prispotten om man vinner. Fridrottsförbundet får inte tillåta detta enligt RF. Men man gör det ändå eftersom man ser till sund förnuft och moderna tider och fullständigt skiter i paragrafer från 1906. Då jag tar upp detta inom SCF så sägs det att VI SKA FÖLJA RF. Och därav har vi problemet. För våra arrangörer konkurrerar med Fridrott om deltagare.

IMHO: RF is that boat that shall not be rocked so we will just have to wait for it to sink like the Titanic.

Garry Jones
Ordförande i Dalarnas CF men skriven som privatperson.

SCF budget 2011
Det beror väl på vad stadgarna säger att syftet och uppgiften för scf är. Om de inte ska hålla på med motion så ska de väl inte ta pengar från vr och andra motionslopp. Kanske dags för en till cykelorganisation i Sverige som inriktar sig mot bredd?

SCF budget 2011
> Vad händer med en förening som väljer att ha ett lopp osanktionerat ?? Nämns ju att flera väljer detta.

Person A eller företag B är arrangör av ett cykellopp.

Personen A eller företaget B ha rätt att samarbete med vilken/vilka cykelföreningar de vill för genomförande av arrangemanget. Sanktionstvång gäller endast i de fall en förening är ARRANGÖR av loppet. Ställer man bara upp med funktionärer och andra hjälp så förekommer inga juridiska hinder.

SCF budget 2011
GarryJones skrev:
> > Vad händer med en förening som väljer att ha
> ett lopp osanktionerat ?? Nämns ju att flera
> väljer detta.
>
> Person A eller företag B är arrangör av ett
> cykellopp.
>
> Personen A eller företaget B ha rätt att
> samarbete med vilken/vilka cykelföreningar de
> vill för genomförande av arrangemanget.
> Sanktionstvång gäller endast i de fall en
> förening är ARRANGÖR av loppet. Ställer man
> bara upp med funktionärer och andra hjälp så
> förekommer inga juridiska hinder.

Vad händer med en licensierad cyklist som deltar i ett sådant lopp ?? Klassas säkert som svartrace av scf

SCF budget 2011
> Vad händer med en licensierad cyklist som deltar i ett sådant lopp ?? Klassas säkert som svartrace av scf

Nix, det är inte tävling. Vi har många lopp i Svensk Cykel som inte är sanktionerat. Även våra proffs har varit med, "protour" loppen, Korploppen och cykelmotionslopp arrangerat av bl a skid- och orienteringsklubbar.

SCF budget 2011
Vet inte om det är trådkapning isf får ni skrika till. Men vad hände med förslaget kring "chip"? Ska förbundet stå för det eller de enskilde cyklisten?

SCF budget 2011
>....korploppen och cykelmotionslopp arrangerat av bl a skid- och orienteringsklubbar.

Det är väl klubbar anslutna till RF?
Kan icke ansl. till RF arr. tävling/lopp?

...

SCF budget 2011
jbm skrev:

> Kan icke ansl. till RF arr. tävling/lopp?

Inga tävlingar som licensierade får köra.
Att få arrangera motionslopp är framkomligt. Myndigheterna är ändå restriktiva med tillstånden.

SCF budget 2011
> Det är väl klubbar anslutna till RF?
> Kan icke ansl. till RF arr. tävling/lopp?

Ja, motion är motion. En privat person eller ett företag får arrangera ett motionslopp. Man "får" också arrangera tävlingar men då får inte licenserade cyklister ställa upp utan dispens.

Chip: Förbundets utredning: http://www.garryjones.se/extras/scfchip.pdf

I kallelsen till årsmöte (min första länk i OP), ser du en motion om detta. Vi från Dalarna tycker man ska ha sponsring på chippen. Ett förslag är lägger ihop 30 chip packet á 100 st chip så företagen sponsrar t ex Emma och får också köper hela "emmapaket" med 99 andra cyklister. På så sätt kostar inte chippen något. Som framgår av SCF utredning har man inte ens tänk tanken att får in sponsorer på det. Det första som görs i föreningsliv då man ska ha en ny utgift är "kan vi hitta en sponsor för detta". Förbundet tänker annorlunda.

> Myndigheterna är ändå restriktiva med tillstånden.

Man behöver inte tillstånd för motionslopp enligt lagen. Vissa länsstyrelser gör fel och kräver tillstånd men det är inte förankrat i svensk lag. Först då en arrangör överklaga tillståndskravet (inte eventuella tillståndsbeslut) till regeringsrätten får vi ett dom som gäller i alla länsstyrelsen.

SCF budget 2011
Miss Lycka skrev:
> Nej, det behövs inte om man följer lagen. Det
> är däremot svårt att få motionsloppens
> deltagare att följa lagen.

Skall då arrangören hållas ansvarig eller den enskilde cyklisten?

SCF budget 2011
Arrangören ska göra allt man kan. Om det sker något (allvarlig olycka) måste arrangören kunna bevisa man har inte slarvat med något. Då kan man få ett lokalt påbud från polisen inför framtida lopp.

SCF budget 2011
Oj, tiodubbling av verksamheten på fem år. Det var lite dotcomnivå.

Vad ska man erbjuda för tjänst som gör att tio gånger så många ska vilja gå med, och de befintliga stanna kvar? Jag tror man ska börja där snarare än att spika en skyhög siffra.

Som jämförelse: STF (300.000 medlemmar) kostar ungefär samma pengar att vara med i, då får man en tidning av högre kvalitet än många vanliga friluftstidningar och lite rabatter som gör att man tjänar in medlemskapet på några dagars semester i STF-boende.

SCF budget 2011
erik h skrev:
> Oj, tiodubbling av verksamheten på fem år. Det
> var lite dotcomnivå.

Men hallå. De har ju börjat blogga!!

SCF budget 2011
bigmollo skrev:
> erik h skrev:
> --------------------------------------------------
> > Oj, tiodubbling av verksamheten på fem år.
> > Det ar lite dotcomnivå.
>
> Men hallå. De har ju börjat blogga!!

Och slutat..

SCF budget 2011
En nyfiken fråga: Om man kör ett svartrejs som enligt Garry inte klassas som tävling, gäller ens hemförsäkring då? Försäkringen gäller ju (oftast?) inte vid sanktionerade tävlingar...

Tillbaka
Topp