SCF-sanktion, motionslopp och resultat

atorger

Aktiv medlem
Jag representerar en liten arrangör för ett gruslopp. Vi har kört första upplagan och det gick finemang, 50 glada deltagare. Nästa år funderar vi på att skaffa SCF-sanktion för motionslopp. Vår förening är inte en idrottsförening och inte ansluten till cykelförbundet, men vi kommer nästa år kunna ha en medarrangör som är det, dock sköter vi allt det praktiska. Tyvärr har SCF gett ett dåligt intryck så långt. De har usel hemsida, skickar man till deras utsatta mejladress för regelfrågor får man inget svar. Till slut fick jag svar från en av förbundskaptenerna.

Anledningen att vi vill ha sanktion är att om någon SCF-licensierad cyklist vill köra så ska de kunna göra det utan att riskera replessarier. Dessutom ska vi väl förhoppningsvis själva slippa bli trakasserade av självutnämnda minipoliser som kallar allt som inte har SCF-sanktion som "svartrace" (ja det har hänt).

Nåväl, minipoliser åsides så är "kontroversen" vår fråga handlar om detta om man ska få presentera resultat eller ej. Enligt Länsstyrelsens handläggare vi varit i kontakt med, som gör en individuell helhetsbedömning på allt det underlag man lämnar i ansökan, tyder allt på att det är okej för oss att ha resultatlistor om vi bara har bastillståndet från dem a 2900 kr. Länsstyrelsen är en myndighet till skillnad från SCF, så de måste man lyssna på. Men SCF måste man lyssna på om man vill ha deras sanktion, och det vore synd om vi inte kan presentera resultat då. Detta säger förbundet till oss:

"Tidtagning på motionslopp är enligt SCF ok, likaså att ge en tid till varje cyklist. Ställer ni upp resultaten som en resultatlista "främjar ni tävlingsmomentet" och skapar ett incitament hos cyklisterna att ta risker, risker som tas i trafiken. Dessa risker kan leda till trafikförseelser och kan i värsta fall leda till trafikolyckor. Vill ni ha en resultatlista bör ni söka som en riktig tävling, med upphävande av lokala trafikförordningar som skapar förutsättningar för att arrangemanget blir säkert och korrekt och att inte cyklisterna eller omgivningen skadas. Dessa kostnader erläggs dock er som arrangör. Likaså om ni får ett tillstånd utan upphävande av lokala trafikförordningar, skulle cyklister bryta mot trafikreglerna är det tävlingsledaren (arrangören) som riskerar böter eller andra rättsliga konsekvenser. Att 95% av deltagarna inte kommer ta några risker eller bryr sig om resultaten är jättebra, men det är de resterande 5% som ni måste hantera.

Arrangörer som presenterar en resultatlista i motionslopp bryter mot reglerna. Det finns vissa få undantag där vi "ser mellan fingrarna" och detta gäller på MTB när tävlingsbanan är avstängd på samma sätt för tävlingscyklisterna som för motionärerna. Då finns alltid både tävlingsklass och motionsklass."

Så vitt jag förstått är det tekniskt omöjligt för ett gruslopp att bli en sanktionerad tävling, för det kan inte uppfylla tävlingsbanornas krav för varken XC eller landsväg. Men det kanske finns nån mjukare variant av tävling som inte är så hård på banans egenskaper? Hursomhelst spelar det mindre roll, för 2021 vill vi fortsätta vara ett motionslopp i karaktären. Sloganen är "ett cykellopp för alla", både nybörjare och erfarna ska känna sig välkomna, och sanktionen är just till för att licensierade ska känna sig välkomna. De andra känner sig välkomna redan utan sanktion.

Jag tror förstås att skillnaden mellan ha en resultatlista eller inte gör exakt NOLL inverkan på cyklisternas beteende, jag har verkligen svårt att se någon annan anledning än att det egentligen handlar om att man vill göra sanktionerade tävlingar mer exklusiva, det har inget med säkerhet att göra. Det är ju alla andra delar i arrangemanget som bestämmer hur hetsigt det blir. Det är inte tour de france där vinst och förlust handlar om miljoner och karriär. Vi försöker inte specifikt locka till oss tävlingscyklister. Det finns inga poäng att vinna. Det är gravel fun for all. Det är ett socialt motionslopp, man har nummerlapp och får en tid, kommer flera ungefär samtidigt får alla samma tid. Inga prispallar inga priser. Öppna vägar (om än 90% enskilda vägar), trafikreglerna gäller. Den mest trafikerade vägen producerar typ 3-5 bilar *i timmen*. Det känns helt galet att inte kunna ha resultatlista under de förhållandena. Dessutom uppförsbackeupplopp på enskild väg, och 10 km grus innan man ens kommer ut på första snutten allmän väg (högersväng förstås), finns inte spår av en klunga då i ett lopp av vår storlek. Vi tar säkerheten på allvar, men att resultatlista skulle göra skillnad för säkerheten? Ha!

Siljan Runt har resultatlista sorterad på tid, Dalsland Gravel race har resultatlista sorterad på tid, båda är sanktionerade motionslopp. Skiter de i reglerna eller har de undantag? Sett andra köra liten annan variant, har ingen resultatlista men prispall för de tre första... hmmm... och förstås det klassiska ha resultatlista men sorterad på nummerlapp.

"Jaha, men om ni är ett motionslopp varför bryr ni er om resultat då?" Frågar ni. Ja det är en bra fråga. Det är för att vi vill ge våra deltagare en så bra produkt som möjligt, och det har visat sig att även vanliga motionärer är nyfikna på vad de fick för tid och hur de placerade sig i förhållande till grannen eller de stora kanonerna osv. Det är inget konstigt, så är det inom alla andra motionslopp också i andra sporter, man har resultatlistor. Och då det finns andra cykelmotionslopp som har det, så vill vi inte vara sämre, det är ju en konkurrensgrej också.

Och så detta att arrangören skulle vara i risk för rättsliga konsekvenser om deltagarna bryter trafikreglerna som representanten från förbundet talar om verkar ju väääldigt konstigt. Jag förstår att om man gör en galen bana så man i princip gillrar en fälla, skickar ut folk mot enkelriktat, säger att man har stängt av vägen men skiter i det och gör annat farligt och oansvarigt då kan det bli rättslig påföljd, men att under ett ett vettigt arrangerat motionslopp med tydliga regler att trafikregler gäller osv ska arrangören stå för cyklisternas eventuella lagbrott? Det kan väl ändå inte stämma?

Hursomhelst, vi verkar ha alternativet att 1) bara skaffa myndighetstillstånd (polis, länsstyrelse) markägare och väghållare och arrangera loppet som vi vill, då allt tyder på att länsstyrelsen kommer ge oss tillstånd till att ha resultatlistor, 2) lägga till SCF-motionssanktion men lägga sig platt och varken ha resultatlistor eller klassindelning, 3) hitta en trejde väg som vissa lopp verkar ha gjort.

Det är ju den där tredje vägen vi är mest intresserade av... finns det en sådan?

Jo alltså SCF har uppenbarligen inte lagt ner energi i frågan om att vara tillmötesgående för oberoende arrangörer. Säljet är inte så bra, det verkar handla mest om att man som arrangör ska känna sig osäker genom diffust uppmålande av att det kan gå illa på olika sätt om man inte har deras välsignelse. Lite som maffian ungefär. Dessutom på olika sätt antyda att man inte är en seriös arrangör om man inte har sanktion så man ska känna sig lite förolämpad också. Visst blir vi frestade att bara skita i dem just för att de beter sig på det sätt de gör.

Men, det är inte för SCF vi vill ha sanktion, det är för att licensierade cyklister ska inte bara våga delta utan även våga finnas med på bild och i resultat. Jag känner till att SCF antagligen inte har laglig rätt att straffa sina cyklister baserat på prejudikat från andra förbund, men licensierade cyklister får ju utstå samma typ av maffiaretorik från förbundet och självutnämnda minipoliser och känner sig därmed osäkra om de törs delta eller ej. Inte alla tycker det är värt att sticka ut hakan, det blir lätt lite dålig stämning. Och hur det än är med vem som har rätten på sin sida så är dålig stämning dåligt för oss.

Vårt lopp går i norrlands inland på en plats där cykling inte är så stort (än, hoppas vi kan ändra det på sikt :giggle:) och deltagare är därför hårdvaluta, vi har inte råd att utesluta någon grupp.

Jag är också oerhört nyfiken på hur det går till att vissa lopp både har motionssanktion och resultatlistor. Jag är inte så kunnig i SCF historia, men surfar jag lite på det verkar det som det skett nån slags regelförändring angående resultat för typ 10 år sen eller så. Kan det vara så att motionslopp äldre än dessa får ha resultat av hävd? Tänker på Siljan Runt. Men så finns det nya lopp också, som Dalsland Gravel som ligger rätt nära hur vårt lopp ser ut, de har också resultatlistor. Jag har kontaktat båda de arrangörerna för att fråga hur de gått till väga men jag har inte fått svar. Kanske frågan är känslig.

Senast ändrad:
Jag skulle inte säga att Siljan runt har en resultatlista. De har en resultatdatabas (eller snarare den leverantör de anlitar för att hantera anmälan, etc, har det) som går att sortera på olika sätt. Jag har aldrig sett nån resultatlista publicerad på plats eller liknande.

Jag skulle inte säga att Siljan runt har en resultatlista. De har en resultatdatabas (eller snarare den leverantör de anlitar för att hantera anmälan, etc, har det) som går att sortera på olika sätt. Jag har aldrig sett nån resultatlista publicerad på plats eller liknande.

Det är sant att de har en länk till deras professionella tidtagare racetimer. Dalsland Gravel race gör likadant. Men det är ju inte direkt så att de döljer länken eller så, det är bara gå till resultat och klicka så voilà är de där in all its glory. Om det bara handlar om att presentera resultatlistan på en annan webbsajt för att göra det okej så kan vi ordna med det ?.

Kom nu tänka på att jag kanske ska fråga just racetimer eller andra leverantörer om detta. Deras business är ju på tidtagning och presentera det attraktivt med live-resultat och allt sånt, så de om några borde ju ha intresse av att arrangörer får ha tidtagning med attraktiv resultatpresentation.

Jag är inget stort fan av hur SCF fungerar i stort men just i frågan om resultatlistor gör att folk tar mer risker tycker jag de har rätt. Räcker ju att titta på hur folk beter sig när det finns ett strava-segment att hetsa på.
Jag vet rätt många landsvägscyklister som i stort sett aldrig är med på riktiga tävlingar men ändå försöker "vinna" de lokala motionsloppen genom att köra som om det vore tävling och ta samma risker som på en tävling. Hade ingen vetat att de kom "först" så hade de troligtvis inte brytt sig om att ta i.

Jag är inget stort fan av hur SCF fungerar i stort men just i frågan om resultatlistor gör att folk tar mer risker tycker jag de har rätt. Räcker ju att titta på hur folk beter sig när det finns ett strava-segment att hetsa på.
Jag vet rätt många landsvägscyklister som i stort sett aldrig är med på riktiga tävlingar men ändå försöker "vinna" de lokala motionsloppen genom att köra som om det vore tävling och ta samma risker som på en tävling. Hade ingen vetat att de kom "först" så hade de troligtvis inte brytt sig om att ta i.

Jag tror att Strava-segment på en kort sträcka är en helt annan grej än resultatlista på en flera mil lång bana. Visst kan det finnas folk som tar risker, men tror en resultatlista gör varken till eller från. Och om det gör "till" så tror jag effekten är tämligen marginell, och för oss på ett ställe som är säkert (målgång). Men jag förstår att det finns olika åsikter i den frågan, vi själva gör dock bedömningen att det inte påverkar säkerheten negativt för vårt lopp och det är utifrån den bedömningen vi resonerar.

I efterhand insåg vi att väldigt många inte hade förstått att det inte skulle bli en resultatlista i årets upplaga, för de hade inte läst den utförliga informationen på hemsidan (kanske lite väl utförlig). Jag höll dock ett "förmaningstal" med det viktigaste innan start förstås och nämnde allt detta med vägarna öppna för trafik, ingen tävling, ta det lugnt osv. Det var hursomhelst inte hetsigt ute på banan enligt våra observatörer.

Jag tycker jag att SCF borde se till det enskilda loppets förutsättningar, precis som Länsstyrelsen gör i sina bedömningar. Vi har uppförsbackeupplopp på enskild väg utan trafik. Ut från start kör vi enskild väg i 10 km med en massa uppför och sträcker därmed ut fältet rejält innan vi ens kommer ut på allmän väg, som sker genom en högerkurva, och den allmäna vägen är extremt lågtrafikerad. Vi har 50 deltagare. Den största "klungan" efter de där 10 km var tre personer som hjälps åt att dra. Med vårt upplägg är det enda stället det lönar sig med "hets" på uppförsbackeupploppet på enskilda vägen. Högsta hastigheten över mållinjen var cirka 20 km/h.

Självklart, om vi hade lagt ut ett 1km stravasegment som slutar precis i utförsbacke in i en vägkorsning med stopplikt, då hade det inte varit bra. Men det är inte samma sak.

Jag blev kontaktad av en kommisarie från SCF när jag arrangerade mitt första Brevet. Han anmärkte på att det dåliga i att cyklingen sker på egen risk – som det gör i alla breveter. Kollade sedan runt lite vad som gäller på de stora motionsloppen, på Cykelvasan så ingår inga försäkringar utan allt deltagande sker på egen risk. Men är väl lättare att klämma till ett litet arrangemang med 30 deltagare än att gå på de stora drakarna.

Det är inget frivilligt för de olika grenarna inom Riksidrottsförbundet och de försöker mörka det så mycket som möjligt.
Strax efter domen föll så ville SBF att vi skulle skicka in en blankett i förväg om vi tänkte köra någon tävling utanför SBFs regi t ex.

Det gick många miljoner rally/racing licenspengar för den här prestigekampen som var dödsdömd från början, utnyttja nu det genom att arrangera utanför RI när möjligheten finns.

Fråga X-Cup hur dom gör. Där sker tidtagning och resultat finns att se på nätet direkt.

Senare år har man väl löst det där genom att alla anmälda blir medlemmar i deras klubb och det sen körs som en klubbtävling?

Men vad tillför en resultatlista om det ändå inte är tävling? Uppriktig fråga, jag förstår faktiskt inte.

Att man vill komma bort från stämpeln med svartrace förstår jag, men det är om jag förstår tidigare länkar ingen issue egentligen.

X-cup är väl numera en sanktionerad cup, man blir ju medlem i x-cup vare sig man vill eller inte vid anmälan.

Senare år har man väl löst det där genom att alla anmälda blir medlemmar i deras klubb och det sen körs som en klubbtävling?

Det känner jag inte till. Det är ett motionslopp sanktionerat av SCF.

Ur nyheter för 2020.

"Vi gläds åt att Svenska Cykelförbundet ändrat sina regler för motionslopp och numera kan ge dispens för tidtagning med resultatlistor vid arrangemang som körs utanför allmän väg. Vi har fått OK att köra med vårt upplägg som ett sanktionerat motionslopp. Det innebär att vi nu slipper alla diskussioner om svartrace och att vi kommer att finnas med i den officiella kalendern på Swecyclingonline inför säsongen."

edit: ser nu att det gäller utanför allmän väg

Men vad tillför en resultatlista om det ändå inte är tävling? Uppriktig fråga, jag förstår faktiskt inte.

De flesta av våra deltagare är "multimotionärer" dvs de håller på med lite alltmöjligt lite löpning, lite cykling, osv. Löpning är det största i fråga om lopp häromkring. Det har alltid varit en självklarhet att ett lopp presenterar resultat, oavsett om man är motionär eller ej. Det är kul att kika på resultatlistor och se var en kompis hamnade, hur långt efter man var de riktigt snabba osv, det eggar en i träningen före och efter. Det är cykling som är undantaget här och folk som inte är vana med politiken runt cykel blir förstås förvånade. Detta med att vanliga motionärer ska degraderas till nån sorts andraklass som inte får kika på resultat är inte så populärt bland deltagarna själva. Håller man enbart på med cykling på tävlingsnivå kan jag förstå att resonemanget kan tyckas främmande, men kommer man från nåt annat ställe än cykling så är det cyklingens inställning som verkar konstig.

Jag har själv främst arrangerat löptävlingar tidigare. Att ha tidtagning är ganska arbetssamt, alternativt kostsamt, och då är det klart att man inte heller vill kasta bort en del av arbetet genom att inte presentera resultatlistor. I dagens uppkopplade värld vill man gärna presentera live om man kan. Attraktivt presenterade resultat är en del av hela paketet man erbjuder som arrangör, inklusive fika vid målgång, trevliga depåstopp, säker bana som ändå är rolig osv.

Jag blev kontaktad av en kommisarie från SCF när jag arrangerade mitt första Brevet. Han anmärkte på att det dåliga i att cyklingen sker på egen risk – som det gör i alla breveter. Kollade sedan runt lite vad som gäller på de stora motionsloppen, på Cykelvasan så ingår inga försäkringar utan allt deltagande sker på egen risk. Men är väl lättare att klämma till ett litet arrangemang med 30 deltagare än att gå på de stora drakarna.

Enligt scf finns det olycksfallsförsäkring för alla deltagare i ett sanktionerat lopp.

Att man vill komma bort från stämpeln med svartrace förstår jag, men det är om jag förstår tidigare länkar ingen issue egentligen.

X-cup är väl numera en sanktionerad cup, man blir ju medlem i x-cup vare sig man vill eller inte vid anmälan.
Vissa människor tycker att det är en 'tävling" ändå. De får nån slags konstig ego-boost av att se sitt namn högt upp på en lista, och då spelar det ingen roll om det bara var de som "tävlade" och alla andra motionerade. De vill väl kunna skryta på jobbet och i sociala medier.
För egen del tycker jag Siljan runt löst det snyggt, "resultatlistan" är helt osynlig på plats, de som bryr sig om sånt får sitta hemma på kammarn och leta i databasen. Skulle de spela upp den mer på plats och få det mer "tävlingslikt" skulle iaf jag dra öronen åt mig, och jag tror även många fler. Det finns redan tävlingar för de som vill tävla.

De flesta av våra deltagare är "multimotionärer" dvs de håller på med lite alltmöjligt lite löpning, lite cykling, osv. Löpning är det största i fråga om lopp häromkring. Det har alltid varit en självklarhet att ett lopp presenterar resultat, oavsett om man är motionär eller ej. Det är kul att kika på resultatlistor och se var en kompis hamnade, hur långt efter man var de riktigt snabba osv, det eggar en i träningen före och efter. Det är cykling som är undantaget här och folk som inte är vana med politiken runt cykel blir förstås förvånade. Detta med att vanliga motionärer ska degraderas till nån sorts andraklass som inte får kika på resultat är inte så populärt bland deltagarna själva. Håller man enbart på med cykling på tävlingsnivå kan jag förstå att resonemanget kan tyckas främmande, men kommer man från nåt annat ställe än cykling så är det cyklingens inställning som verkar konstig.

Jag har själv främst arrangerat löptävlingar tidigare. Att ha tidtagning är ganska arbetssamt, alternativt kostsamt, och då är det klart att man inte heller vill kasta bort en del av arbetet genom att inte presentera resultatlistor. I dagens uppkopplade värld vill man gärna presentera live om man kan. Attraktivt presenterade resultat är en del av hela paketet man erbjuder som arrangör, inklusive fika vid målgång, trevliga depåstopp, säker bana som ändå är rolig osv.

ok, för mig är ett motionslopp ett sätt att cykla med andra, prova nya vägar, äta bra fika i depåerna och ha allmänt hygge.
Ska man hinna fika ordentligt blir då resultatlistan rätt meningslös.
Men det kan vara jag som har en skev bild eftersom jag mest kör licensierade tävlingar där jag kan ta i så mycket jag vill och sen använder motionsloppen som umgänge.

Enligt scf finns det olycksfallsförsäkring för alla deltagare i ett sanktionerat lopp.
Ja, men vad har det att göra med att SCF hoppar på små arrangemang men låter VR och CV m.fl. vara? Om man nu månar om cyklisterna och bryr sig om deras försäkringsskydd kanske det inte är små icke-lopp (ett brevet är inget motionslopp) man ska rikta in sig på.

Jag vet motionslopp helt utan tidtagning eller resultatlistor där det ändå är väldigt viktigt att "vinna". Sen kanske det inte är så viktigt vilken tid man har om man är på plats 50 eller så som det hade varit med tidtagning men vad det gäller att komma på "pallen" tror jag inte det spelar någon roll ärligt talat.

ok, för mig är ett motionslopp ett sätt att cykla med andra, prova nya vägar, äta bra fika i depåerna och ha allmänt hygge.
Ska man hinna fika ordentligt blir då resultatlistan rätt meningslös.
Men det kan vara jag som har en skev bild eftersom jag mest kör licensierade tävlingar där jag kan ta i så mycket jag vill och sen använder motionsloppen som umgänge.

Jag förstår. Det är två olika världar som krockar tror jag. Vi har en väldigt stor blandning av deltagare. Skulle säga att mer än hälften är inte med i någon cykelklubb alls.

Jag som kommer med ett perspektiv från andra idrotter ser tävlingsklass som ett sätt att samla poäng i ett större sammanhang, man deltar i en serie osv. Är man elitsatsande har man en slags karriär, segrar och placeringar är viktiga. Men sen finns det motionärer som inte nödvändigtvis reser runt och kör tävlingar varje helg, utan kanske har ett enda motionslopp eller ett par stycken som ett mål att hänga upp träningen på. Antagligen känner de inte ens till skillanden mellan tävling och motion. Hur många gånger vi än säger att vi är motionslopp så säger våra motionärer "tävling" ändå om vårt lopp.

Och man uppskattar att få resultat, man tycker det är häftigt med live-rapportering, och man är van att få det från andra typer av lopp. Visst vi har också deltagare som inte bryr sig om tider och aldrig skulle kolla på varken startlista eller resultatlista, men det är långt ifrån alla.

Jag har märkt att inom cyklingen finns det en slags subkultur där man liksom är mån om att skilja ut "riktiga cyklister" från kreti och pleti. Jag uppfattar denna markering tävling vs motion som en del av denna kultur delvis höljd i dimridåer av krystat säkerhetstänk, och jag tycker det är lite tråkigt.

Och det hela blir väldigt konstigt för oss som arrangörer. Vi vill ha ett lopp för alla, och vill därför ha sanktion så även licensierade cyklister törs komma. Och ja, det är också för att undvika SCF-trakasserier, jag skulle önska säga att det inte var en av de drivande anledningarna, men det är det. Men med sanktion trycker SCF på oss reglemente som försämrar arrangemanget för vår största grupp deltagare. Och i förbifarten säger de att vi borde söka tävlingssanktion som då helt utesluter vår största grupp deltagare från att ens få vara med. De kommer in med en bild av att de har monopol på cykling som motionsform, vilket de naturligtvis inte har.

Dessutom har jag inte heller fått svar på frågan om det ens är möjligt för ett gruslopp att få tävlingssanktion. Jag tror inte det för en grusloppsbana uppfyller varken kraven för en XC-tävlingsbana eller en landsvägstävlingsbana, åtminstone inte vad jag kan uttolka från reglerna jag läst.

Ja 9 kr går till en olycksfallförsäkring, 21 kr till förbundet. Det är ju fint att man får nånting i alla fall. Jag skulle önska att de informerade mer om hur man som arrangör ska använda denna försäkring och informera sina deltagare om den, men kommer nog vända mig direkt till försäkringsleverantören Gjenside med de frågorna.

De flesta som motionerar mycket har en egen olycksfallsförsäkring (som de fått i paket med exempelvis hemförsäkringen), och på alla andra typer av motionslopp är en standardformulering "allt deltagande sker på egen risk, och varje deltagare är skyldig att ha en egen olycksfallsförsäkring", så det är ingen nödvändighet, men det är förstås en fint tillägg i produkten så det är bra. Man får väl dessutom utgå från att SCF har förhandlat till sig ett bra pris på försäkringen.

Intressant nog har jag sett den där standardformuleringen om att man ska ha egen försäkring även på lopp som har sanktion, men det kanske är hängslen och livrem.

Det är SCF som sköter tävlingsverksamheten på RF:s uppdrag.
Det gäller även "grusvägslopp". Det är ingen disciplin.

Känner du till om det finns nåt grusvägslopp som har tävlingssanktion? Alltså där man kör långdistans med bockstyreförsedda gruscyklar på mestadels grusväg? Så vitt jag förstår skulle vi bli den första i så fall... och läser jag tävlingsreglerna där kraven på banutformning beskrivs så tycker jag det verkar som att det inte är möjligt att få en grusbana godkänd, varken som tävlingsbana för XC eller för landsväg. Därför tycker jag det är lite konstigt att man rekommenderar tävlingssanktion om det ändå kommer visa sig att det inte är möjligt.

Jag har dock förstått att det finns olika nivåer av tävlingar, och kanske det går få sanktion för en grusloppsbana på någon av de lägre nivåerna?

För egen del tycker jag Siljan runt löst det snyggt, "resultatlistan" är helt osynlig på plats, de som bryr sig om sånt får sitta hemma på kammarn och leta i databasen. Skulle de spela upp den mer på plats och få det mer "tävlingslikt" skulle iaf jag dra öronen åt mig, och jag tror även många fler. Det finns redan tävlingar för de som vill tävla.

Kikar vi på samma webbsida? Jag tittar här:
Där finns länkar för resultat. Klickar jag på resultat 2019 så kommer jag direkt till racetimers sida som presenterar resultat i sorterad ordning direkt.

Jag ser att tidigare år har de haft annorlunda, men åtminstone 2018 och 2019 har de en högkvalitativ resultatlista med liverapportering, man kan följa täten osv, och de har filmad målgång (livesänd antar jag) som också blivit populärt på senare år. Som jag ser det har de har helt enkelt följt utvecklingen i motionsloppsvärlden.

Jag har kört tävlingar på grusvägar i unga år. Nu är jag gammal!

För övrigt ingår inte olycksfall i hemförsäkringar.
Den delen hamnar i din personliga olycksfallsförsäkringen.
Typ funktionshinder, utslagna tänder och dödsfall.

Jag har kört tävlingar på grusvägar i unga år. Nu är jag gammal!

För övrigt ingår inte olycksfall i hemförsäkringar.
Den delen hamnar i din personliga olycksfallsförsäkringen.
Typ funktionshinder, utslagna tänder och dödsfall.

Ja det stämmer, det är bra informera om funderar på att lägga till det för många tror att det är default i hemförsäkringen och det är det inte. Det ingår en reseförsäkring om skit händer utomlands men det är en annan grej. Man kan däremot ofta få en schysst olycksfallsförsäkring *i paket* tillsammans med hemförsäkringen från samma leverantör.

Intressant att du kört grustävlingar, då kanske det går få tävlingssanktion även idag! Misstänker dock att kostnaderna och tillståndsgivningen blir omöjlig ändå för just oss, men rent principiellt är det bra att veta. Vi är ju ett lopp under utveckling.

Kikar vi på samma webbsida? Jag tittar här:
Där finns länkar för resultat. Klickar jag på resultat 2019 så kommer jag direkt till racetimers sida som presenterar resultat i sorterad ordning direkt.

Jag ser att tidigare år har de haft annorlunda, men åtminstone 2018 och 2019 har de en högkvalitativ resultatlista med liverapportering, man kan följa täten osv, och de har filmad målgång (livesänd antar jag) som också blivit populärt på senare år. Som jag ser det har de har helt enkelt följt utvecklingen i motionsloppsvärlden.
Jodå, vi snackar om samma lopp. Tidtagning har de haft så länge jag kört, fr början satt de vid start och noterade vilken minut man drog iväg parvis fr kyrkan, och sedan motsvarande manuella notering när man gick i mål. Sammanställdes senare till nån fil som kom upp på hemsidan efter ett par dagar, minns inte hur den var sorterad. På senare år har de mycket riktigt digitaliserat mer mha externa partners, men min poäng är att på plats är detta mycket nedtonat, det finns som sagt ingen resultatlista anslagen, ingen "prisutdelning" (annat än att alla får sin häst), osv, utan det är upp till de som vill att gräva fram sitt resultat på webben.

När det gäller liverapportering och webbsänd målgång är min uppfattning att det mer görs som en service/tjänst till familj/vänner att följa en, än att det skulle vara för att "tävlingsfiera" arrangemanget.

Jodå, vi snackar om samma lopp. Tidtagning har de haft så länge jag kört, fr början satt de vid start och noterade vilken minut man drog iväg parvis fr kyrkan, och sedan motsvarande manuella notering när man gick i mål. Sammanställdes senare till nån fil som kom upp på hemsidan efter ett par dagar, minns inte hur den var sorterad. På senare år har de mycket riktigt digitaliserat mer mha externa partners, men min poäng är att på plats är detta mycket nedtonat, det finns som sagt ingen resultatlista anslagen, ingen "prisutdelning" (annat än att alla får sin häst), osv, utan det är upp till de som vill att gräva fram sitt resultat på webben.

När det gäller liverapportering och webbsänd målgång är min uppfattning att det mer görs som en service/tjänst till familj/vänner att följa en, än att det skulle vara för att "tävlingsfiera" arrangemanget.

Okej, om SCF går med på detta sätt så är det ju lysande, för det är precis så vi vill göra ?.

Dock sa SCF detta till oss ordagrant på en direkt fråga: "Arrangörer som presenterar en resultatlista i motionslopp bryter mot reglerna." :unsure: och det är ju det Siljan Runt gör. Man går till "tidigare år" klickar resultat och ser resultaten. Idag så har alla mobiltelefoner på sig så det är ju onödigt att printa ut nåt på papper ändå.

Det skulle vara då att ordet "presentera" tolkas som att det innebär att speakern pratar om det, och att man sätter upp ett anslag, trycker ut en förstasida på webben med ett segrarfoto. Men som jag tror de menar är "presentera" helt enkelt detsamma som att "göra tillgängligt", oavsett form. Jag hoppas jag har fel.

Hursomhelst jag förstår vad du menar, och jag håller helt och hållet med. De basunerar inte ut segrare eller resultatlista i sina public relations, och det står tydligt att det är ett motionslopp osv, och de har förstås ingen som avgör vem som kom först om två stycken kör över mållinjen ungefär samtidigt och så vidare. Det är helt klart förpackat som motion.

Det är precis det vi gör. Vi har inga prispallar, inga priser, ingen placering, ingen vinnare utses (när man kommer i mål kan man åka hem direkt om man inte är sugen på att mingla), vi har inga stravasegment, på vår webb nämns inte ordet tävling, utan tvärtom tydliggör att det är ett motionslopp och vad det innebär, som vi också nämner i "förmaningstalet" vid starten. I år hade vi ingen speaker vid målgång, men naturligtvis om vi har det nästa år (vi hoppas på det) kommer hen få tydliga instruktioner att inte prata om loppet som det är en tävling.

*Men* vi vill erbjuda en så bra produkt som möjligt, precis som Siljan Runt, och jag hävdar bestämt att möjlighet att presentera resultat på det sätt som exempelvis Siljan Runt och Dalsland Gravel gör är idag del av att leverera en bra motionsloppsprodukt. Man behöver inte hålla med oss på den punkten, men vi har bra underlag från vad våra faktiska deltagare gärna vill ha, och de är i genomsnitt en "typisk multi-motionär 30 - 55 år" snarare än en "typisk föreningsansluten cyklist", även om båda förekommer och vi vill att de ska fortsätta göra det.

Och det handlar också om att kunna maximera värdet av det arbete vi lägger ner på tidtagning och digitalisering och inte minst GDPR. Vi har ju informationen, många deltagare vill ha den, och då vill man dela den.

Alla som tycker Siljan Runts presentation är ok skulle inte bli provocerade av den presentation vi vill göra. Men törs man bara köra på med en sådan "nedtonad" presentation som vi faktiskt tänker oss, eller kommer nån SCF-kommissarie bli sur ändå, och så får man ingen sanktion året efter?

Senast ändrad:
Om nu kan få till ett möte med SCF, över telefon eller så, skulle jag ställa frågan precis som du gjort nu: "Vi är inte intresserade av tävlingsmoment, men vi vet att våra motionärer är intresserade av sin tid ofta i jämförelse med bästa tiden eller med sina kompisar. Vi tänkte använda Företaget AB och deras lösning för tidtagning för att tillgodose detta. Tycker ni att det är OK?"

.....
Jag har märkt att inom cyklingen finns det en slags subkultur där man liksom är mån om att skilja ut "riktiga cyklister" från kreti och pleti. Jag uppfattar denna markering tävling vs motion som en del av denna kultur delvis höljd i dimridåer av krystat säkerhetstänk, och jag tycker det är lite tråkigt.

........

Dessutom har jag inte heller fått svar på frågan om det ens är möjligt för ett gruslopp att få tävlingssanktion. Jag tror inte det för en grusloppsbana uppfyller varken kraven för en XC-tävlingsbana eller en landsvägstävlingsbana, åtminstone inte vad jag kan uttolka från reglerna jag läst.

Nu klipper jag lite i ditt svar, men den första delen om subkultur håller jag inte med om, inte för mig iaf. För mig är det precis tvärt om, jag vill kunna köra ett motionslopp utan att det är medelålders män som tävlingshetsar och skapar krasher, sen kan man förstås diskutera vad som orsakar krasherna, om det är tidtagningen eller något annat. På en tävling är alla (borde iaf) medvetna om att det är en uppenbar risk att krasha pga att det hetsas och blir trångt, gillar man inte det så kan man låta bli att ställa upp. Sen förstår jag att det för just ert lopp inte är någon issue eftersom det är så väldigt få deltagare och att det därför blir ett frustrerande regelverk.

Den andra delen förstår jag inte riktigt, varför skulle det inte gå att arrangera tävling på grusväg? Det är väl allmän väg det också med samma krav på tillstånd, flaggvakter osv. För några år sen fanns det en tävling (motionslopp?)som hette glasriketresan som gick på en blandning av grus och asfalt, ingen aning vad de hade för tillstånd, men tror det var rätt mkt licensierade cyklister med iaf.

Den andra delen förstår jag inte riktigt, varför skulle det inte gå att arrangera tävling på grusväg? Det är väl allmän väg det också med samma krav på tillstånd, flaggvakter osv. För några år sen fanns det en tävling (motionslopp?)som hette glasriketresan som gick på en blandning av grus och asfalt, ingen aning vad de hade för tillstånd, men tror det var rätt mkt licensierade cyklister med iaf.

Subkultur-grejen kan vara jag som utböling som övertolkar... försöker inte hänga upp mig på det, men då man håller på och stöta och blöta såna här grejer en längre tid kan man bli lite paranoid ?.

Grusvägsgrejen kan nog vara en missuppfattning från min sida. Det jag gjort är helt enkelt att ta en titt i tävlingsreglerna, och jag började med XC för jag har hört att man brukar tala om gruslopp som marathon-XC och sett att de sanktioneras som MTB-motion. Naturligtvis är kraven på en XC banan för tävling anpassade för MTB, men jag ser nu vid en andra genomläsning att det nog faktiskt skulle kunna få vår bana godkänd som en halvkass marathon-XC-bana, så jag får ta tillbaka den biten, hittar inte "showstopper"-paragrafen jag trodde jag hade sett tidigare. Ganska mycket text att läsa dock.

Och vi vill ju egentligen inte bli en nationell tävling, inte i nuläget. Det finns inte deltagarunderlag för det heller. Blir oerhört dyrt att göra allt som krävs för ett fullödigt tävlingsarrangemang över den omfångsrika banan för att tilltala 5 - 10 tävlingscyklister. Om gruscykling någonsin blir en egen disciplin då kanske man kan börja fundera på det.

Blir lite konstigt att skylla på okunskapen hos ens cyklister när man kallar det motionslopp. Skit i tidtagning och låt grusväg vara vad det alltid varit. "Crossdistans, med eventuell fika". Då slipper motionärerna bli besvikna också. Tänk mer ablocs event...

NickPick skrev "Blir lite konstigt att skylla på okunskapen hos ens cyklister när man kallar det motionslopp. Skit i tidtagning och låt grusväg vara vad det alltid varit. "Crossdistans, med eventuell fika". Då slipper motionärerna bli besvikna också. Tänk mer ablocs event...". Håller med. Eller varför inte kalla det ett "group ride event" där var och en kör i vilken fart de vill?

Jag är med och arrangerar ett motionslopp på landsväg med 500-1000 deltagare. Vi har nummerlappar och tidtagning, men presenterar ingen resultatlista i tidsordning. På loppet är kanske 5-10% licensierade. Vid målgång brukar några fråga om resultatlista och vi meddelar att tiderna kommer upp på hemsidan. Alla har förståelse för att det inte kommer i tidsordning, eftersom SCF inte tillåter det. De som är snabbast vet om det och har koll på sin placering. Vill man få resultat, så skaffar man licens och kör tävlingar.

Jag är med och arrangerar ett motionslopp på landsväg med 500-1000 deltagare. Vi har nummerlappar och tidtagning, men presenterar ingen resultatlista i tidsordning. På loppet är kanske 5-10% licensierade. Vid målgång brukar några fråga om resultatlista och vi meddelar att tiderna kommer upp på hemsidan. Alla har förståelse för att det inte kommer i tidsordning, eftersom SCF inte tillåter det. De som är snabbast vet om det och har koll på sin placering. Vill man få resultat, så skaffar man licens och kör tävlingar.

Tack, väldigt intressant att höra från en annan arrangör.

Får jag fråga hur ni presenterar resultaten på hemsidan? I år hade vi en nyckel i form av nummerlappsnummer så kunde man få ut sin tid, men man kunde inte se flera resultat åt gången (dessutom ser man bara tiden, inte namn klass osv). Jag har sett att vissa presenterar hela listan, fast i nummerlappsordning. Enligt vad vi hört från SCF nu senast är inte heller det tillåtet, man ska bara kunna få ut sin egen tid. Att vi var väldigt snåla i presentationen i år var faktiskt inte för SCF, utan för att vi skulle kunna köra utan det kostsamma Länsstyrelsetillståndet. Det är dock lite gråzon där, de skulle kunna ha åsikter om det så det blir en engångsgrej för detta corona-år då vi inte visste ens om det skulle bli av förrän mycket sent. Nästa år blir det definitivt Länsstyrelsetillstånd och då hade vi kunnat ha fullödig tidtagning för dem, men då är det ju SCF som vill säga sitt också utifall vi skaffar sanktion.

Den som är först i mål har sannolikt koll på att han var först i mål, det är oftast en han. Första tjej i mål har troligen inte koll på det. Vi kör också flera olika banlängder samtidigt så det är inte alls särskilt tydligt för dem som kom i mål var de hamnade. Visst man kan hålla på att säga att jo det spelar nog ingen roll det här ändå... men i slutänden tycker jag det är helt uppenbart att SCF:s styltiga regler är problemet, plus en väldigt otydlig uppföljning där olika aktörer gör på olika sätt och ingen tycks veta vad som egentligen är okej eller ej.

Alla har förståelse för att det inte kommer i tidsordning, eftersom SCF inte tillåter det. De som är snabbast vet om det och har koll på sin placering. Vill man få resultat, så skaffar man licens och kör tävlingar.

En gång för alla: SCF har ingen sanktionsmöjlighet för lopp/evenemang/deltagare utanför deras organisation.

Tillbaka
Topp