Schwalbe magic Mary och nobby nic

D i U

Aktiv medlem
Lite sugen på att slita mig från minion dhr II efter att ha kört med dom i två år och kollat lite på magic mary och nobby nic som kombo fram och bak. Läst att dom har grymt grepp och dessutom är lätta och rullar bra men att dom lätt punkar. Någon med erfarenheter? Tänker på varianten addix snakeskin 2,35.

Kört med MM i fram i två år nu utan punka, supernöjd! Grymt grepp! Körde NN i bak förut i mjuka gummit som var innan addix soft, tyckte det var galet tungtrampat! Så nu sitter ett HD i speedgrip bak, inte lika tungtrampat.

Jag har kört MM och HD ett tag på min gamla cyckel. Har funkat kanon och är inte tungtrampat.

På min nya sitter det Maxxis minion DHF. Jag upplever DHF som rejält halare än MM och har sämre grepp, åtminstone runt nollan. Är det inbillning eller har någon mer upplevt DHF som hala?

På asfalt och grus är MM lite tröga, men i skogen märker jag ingen skillnad mot andra jag provat.

(här får Skogling sluta läsa) Kör dom på 0,8 och 1,0 bar.

Senast ändrad:
Kört MM soft fram och NN speedgrip bak i ca 1 år.
Riktigt bra kombo allround, kör mestadels stig.

Hade de gamla NN innan, stor skillnad med dom nya Addix NN, bättre grepp, hållbarhet typ allt är bättre.

Även kört HD speedgrip bak, helt ok men känns mycket segare än NN speedgrip

Låter som bra däck enligt er. Enligt flera recensioner på crc så är det väldigt lätt att punka dem. Själv är jag ganska lätt ( ca drygt 70 kilo med kläder ) och kör på ca 20-22psi tryck fram och bak men sällan slår i fälgarna.

Greppet verkar i stort sett alla vara överens om att det är kanon.

Beroende på hur köttigt du kör är MM fram och NN eller HD Speedgrip bak en bra kombo.
Jag kör Wolfpack Trail just nu på en hoj (killen som utvecklat Addix, Black Chili och Gripton) och är ruggigt imponerad än så länge, enda bristen är att de bara finns i 2.25 än så länge. De är väldigt lika NN, men påstås ha snäppet bättre rull och grepp.

glitch sa:
Beroende på hur köttigt du kör är MM fram och NN eller HD Speedgrip bak en bra kombo.
Jag kör Wolfpack Trail just nu på en hoj (killen som utvecklat Addix, Black Chili och Gripton) och är ruggigt imponerad än så länge, enda bristen är att de bara finns i 2.25 än så länge. De är väldigt lika NN, men påstås ha snäppet bättre rull och grepp.

Jag är väl varken direkt snabb eller långsam, inte direkt klumpig heller, kör blandad stig både på hårt och mjukt underlag. Jag ska kika på alternativen du nämner.

För att lyckas punka MM addix (som framdäck) får man vara duktigt klantig. Jag har hårdkört mitt i både svenska, spanska och italienska berg (i Sverige var det iofs en kulle snarare än berg, Vallåsen) utan att punka, och då är jag mer klantig än duktig.

Glitch: jag kollade in dom där wolfpack, bara 690 gram är ett stort plus.

Zinkpasta: låter bra, fram punkar jag nästan heller aldrig, var vad jag kan minnas 2 1/2 år sen senast.

D i U sa:
Glitch: jag kollade in dom där wolfpack, bara 690 gram är ett stort plus.

Zinkpasta: låter bra, fram punkar jag nästan heller aldrig, var vad jag kan minnas 2 1/2 år sen senast.

Jag har startat en tråd om dem, mina 29:or vägde tyvärr en del över angiven vikt men i bredd jämfört med 2.35" NN är de bara marginellt mindre breda. Men sen kör jag 29a också som ju har lite mer anläggningsyta än 27.5 och hittills tycker jag man faktiskt klarat sig bra trots den smalare profilen.

har inte kört mm, men sedan en tid nm 2,6 addix på 40i fälg fram och bak.

kör 1,3 i tryck och rullar då jämnt med kamrater på 2,25or och smal fälg.

funderade först på att ha något mer lättrullande bak men det kommer inte behövas.

de absorberar stök bra, känns smidigare än mina 3.0 bomboloni, som iofs gillar skarpt. men framförallt mycket bättre grepp på våta rötter och snö.

av skäl som framstår som lite oklara är det bara från amerikansk håll jag sett framföras att schwalbe skulle vara lätta att punka eller skära upp hål i.

Bilagor

• 399C4312-0802-4835-82F0-3E7E0CCAFDEF.jpeg
    399C4312-0802-4835-82F0-3E7E0CCAFDEF.jpeg
    248.6 KB · Besök: 103
kais01 sa:
har inte kört mm, men sedan en tid nm 2,6 addix på 40i fälg fram och bak.

kör 1,3 i tryck och rullar då jämnt med kamrater på 2,25or och smal fälg.

funderade först på att ha något mer lättrullande bak men det kommer inte behövas.

de absorberar stök bra, känns smidigare än mina 3.0 bomboloni, som iofs gillar skarpt. men framförallt mycket bättre grepp på våta rötter och snö.

av skäl som framstår som lite oklara är det bara från amerikansk håll jag sett framföras att schwalbe skulle vara lätta att punka eller skära upp hål i.

Pre-addix låg det nog en del i det dock. Jag fick två Hans Dampf reklamerade då de tappade dobbar på nolltid, sen hade jag ett sådant i addix som verkade hålla hur bra som helst.
Nobby NIc 2.8 hade jag ett par, där jag fick skärskador på däcksidan och en skada på en av dobbarna i mitten precis i kanten där dobben fäster i slitbanan och det hålet gick upp hela tiden, vätskan tätade en stund sen slets det upp på nytt så till slut var det bara att kasta i en slang. Addixdäck har hittills hållit bra peppar peppar.

Pastor Hannes sa:
Jag har kört MM och HD ett tag på min gamla cyckel. Har funkat kanon och är inte tungtrampat.

På min nya sitter det Maxxis minion DHF. Jag upplever DHF som rejält halare än MM och har sämre grepp, åtminstone runt nollan. Är det inbillning eller har någon mer upplevt DHF som hala?

Mina erfarenheter är tvärtom. Har en uppsättning MM snakeskin soft / NN snakeskin speedgrip och en uppsättning DHF Maxterra Exo / DHR Dual Exo. Båda på likadana 30 mm id fälgar.

Har mycket bättre grepp på Maxxisdäcken vid våta rötter och hällar. Tycker rent av att att Schwalbedäcken är farliga i jämförelse.

Läser andras lovord om MM Soft, funderar allvarligt på om det kan vara något fel på mitt?

Jag upplever också mitt MM Soft 2.35" som att det ger bättre våtgrepp än det 2.5 WT Minion DHF som satt standard på Ripmon.

magnil sa:
Läser andras lovord om MM Soft, funderar allvarligt på om det kan vara något fel på mitt?

Har det legat länge kanske? Jag har ett som varit garderoben i ett halvår och det är helt "oklibbigt" när man tummar på det. Har inte provat det på stig än dock.

Mitt minion dhr II som sitter fram har rullat i 1 1/2 år, tycker fortfarande de har bra grepp men känns lite hårdare än när de var nytt. Hur länge kör ni på samma däck? Mönstret e de inget direkt fel på än iallafall.

däck är känsliga för värme, uv-ljus och ozon. mycket elgrejor där däcken förvarats?

vissa mjuka gummiblandningar innehåller naturgummi, dessa är i princip självförstörande på kort tid.

man drar sig särskilt till minnes gamla testvinnande vinterdäck från gislaved och nokia. superhala redan säsong två.

av mtb-däck har jag tyckt vissa kontinental torkat snabbt. för snabbt.

Har testat lite specialized däck som slaughter, purgator och groundcontrol och måste säga att jag gillar dom skarpt.

Kört dom på snö och regn förhållanden och dom har bra grepp även när man lägger ner dom lite i kurvor på rötter och stenar och sen så har dom bra rull.

Senast ändrad:
Kan tillägga att jag kört maxxis ardent 2,4 tidigare vilket också är bra däck på sommaren men blir det lite blött så är dom fan inte och lita på ?

Kör DHF nu och MM (HD bak) två senaste åren, tycker också DHF är lite halare.

Brukar köra 1,8 fram och 2,0 bak och slår igenom rätt ofta men punkat en gång typ. Bara rikta fälgen och köra vidare.

Vinterdäck för bil fixar bara en säsong om man är lite kräsen, men heatcycle på bil och cykel är väl inte helt jämförbart.

MtbIte sa:
Har testat lite specialized däck som slaughter, purgator och groundcontrol och måste säga att jag gillar dom skarpt.

+1

Jag är så nöjd att jag nog inte kommer köpa Maxxis och Schwalbe igen. Inte för att skillnaden är stor, utan för att Specialized-däcken har precis de egenskaper jag vill ha. Lagom dämpade, bra grepp, bra rull, vettigt pris, finns dessutom i lokal butik. Som bonus har de diskreta och snygga loggor:-) Som en del andra lyriskt berättat för mig så verkar de ha ovanligt bra grepp när det är kallt, och jag tror jag håller med även om jag inte gjort någon kontrollerad A/B-jämförelse. De blir inte märkbart halare eller hårdare kring nollan.

Enda haken är väl om man tycker att deras 2,3:or är för små och 2,6:orna för stora. Båda är dock "små i storlekarna".

Upplever att Addix-magic mary som kom förra året rullar bättre men har mindre luftkammare än gamla magic mary. Bra grepp och rull, men lätt att få genomslag och gummit (röda soft) slits snabbare än maxxis max terra.

Makten sa:
MtbIte sa:

+1

Jag är så nöjd att jag nog inte kommer köpa Maxxis och Schwalbe igen. Inte för att skillnaden är stor, utan för att Specialized-däcken har precis de egenskaper jag vill ha. Lagom dämpade, bra grepp, bra rull, vettigt pris, finns dessutom i lokal butik. Som bonus har de diskreta och snygga loggor:-) Som en del andra lyriskt berättat för mig så verkar de ha ovanligt bra grepp när det är kallt, och jag tror jag håller med även om jag inte gjort någon kontrollerad A/B-jämförelse. De blir inte märkbart halare eller hårdare kring nollan.

Enda haken är väl om man tycker att deras 2,3:or är för små och 2,6:orna för stora. Båda är dock "små i storlekarna".

+1!

Kört en del på MM och NN och på hösten och vintern föredrar jag definitivt MM även bak även om det är märkbart bättre rull i NN.
Sen är de stora i storlekarna. På fälg med 28 mm innerbredd mäter de 0,1" bredare än angivet @25 PSI. Med cushcore i trycks sidorna ut ytterligare och de mäter snarare 0,15" bredare än angivet (men borde ju tappa något på höjden kan man tycka, dock ej mätt)

Lingon sa:
Upplever att Addix-magic mary som kom förra året rullar bättre men har mindre luftkammare än gamla magic mary. Bra grepp och rull, men lätt att få genomslag och gummit (röda soft) slits snabbare än maxxis max terra.

Slitaget bryr jag mig inte om då det sliter så lite ändå på framdäcket ( för mig iallafall). Mindre luftkammare e ju kanske mer ett minus, hur står sig luftkammaren mot minion?

Alex.asu, Jag kör med 27mm innerbredd på fälgarna och utan några inlägg som cushcore eller så. Tycker mina minion 2,3 e lagom i bredd, tror du nn och mm blir bredare då du säger att dom mäter större än spec?

Har följande mätdata från analogt skjutmått, mätt över bredaste stället:

MM SS 29x2.35 @ 19 mm, 30 psi = 60 mm bredd (2,36”)

MM SS 29x2.35 @ 28 mm, 25 psi = 62,5 mm bredd (2,46”)

MM SS 29x2.35 @ 28 mm, 25 psi, Cushcore = 63,5 mm bredd (2,5”)

MM SS 29x2.25 @ 28 mm, 25 psi, Cushcore = 61 mm bredd (2,4”)

På 28 mm-fälgarna är mönstret och castingen ungefär lila brett om jag inte missminner mig. Möjligen att 2.25-däcken sitter aningen bättre på typ 25 mm- fälgar. 2.35-däcket sitter definitivt inget vidare på 19 mm, väldigt mycket glödlampa.

alex.asu sa:
Har följande mätdata från analogt skjutmått, mätt över bredaste stället:

MM SS 29x2.35 @ 19 mm, 30 psi = 60 mm bredd (2,36”)

MM SS 29x2.35 @ 28 mm, 25 psi = 62,5 mm bredd (2,46”)

MM SS 29x2.35 @ 28 mm, 25 psi, Cushcore = 63,5 mm bredd (2,5”)

MM SS 29x2.25 @ 28 mm, 25 psi, Cushcore = 61 mm bredd (2,4”)

På 28 mm-fälgarna är mönstret och castingen ungefär lila brett om jag inte missminner mig. Möjligen att 2.25-däcken sitter aningen bättre på typ 25 mm- fälgar. 2.35-däcket sitter definitivt inget vidare på 19 mm, väldigt mycket glödlampa.

Är det där verkligen Addix-varianterna? De har som sagt fått mindre casing än vad de hade tidigare. Mer rättvisande mått nu.
Jag har kört MM 2,35" på fälg med 35 mm innerbredd och det blev ungefär 2,4", alltså 61 mm.

Tack! Jag försöker hinna iväg till cykelkraft under dagen å kika om dom har mm och nn hemma som de står på hemsidan att dom har.

alex.asu sa:
Addix soft, snakeskin och körda ett tag så de töjt sig aningen.

Skumt. Kom på att det sitter MM på en cykel som står här bredvid. 59,3 mm på fälg med 25 mm innerbredd. Alltså 2,33". Och det har använts rätt länge och stått uppumpat länge.

Senast ändrad:
Makten sa:
alex.asu sa:
Addix soft, snakeskin och körda ett tag så de töjt sig aningen.

Skumt. Kom på att det sitter MM på en cykel som står här bredvid. 59,3 mm på fälg med 25 mm innerbredd. Alltså 2,33". Och det har använts rätt länge och stått uppumpat länge.

Gick ner och kontrollmärke faktiskt och fick 60,4mm=2,38 på det smala bak och 62,3=2,45” på det breda framdäcket. Noterade dock att detta är bredden på casingen som på 28-fälgarna är håret bredare än kandobbarna på de 2.35-däcken men betydligt bredare än kantdobbarna på 2.25-däcken.
Detta är också med ojusterade tryck, men det var 24 psi bak och 19 fram i onsdags.

Senast ändrad:
Låter bra, jag hann iväg till cykelkraft där jag fick köpt 2,35’or mm och nn. Ska bli kul att provköra i mellandagarna.

Provkört mina Nobba Nic och Magic mary 27,5/2.35 däck några timmar på blandade stigar, härligt grepp på nobby nic bak, bra grepp på mary fram. Känns förutsägbart och lätt att lägga ner i kurvorna. Grymt grepp att klättra uppför med :) Nöjd!

Hade MM på 30 mm fälg på min Camber, tyckte de var otroligt stumma i casingen, är de lite följsammare nu eller är det samma stumma däck?

lundatok sa:
Hade MM på 30 mm fälg på min Camber, tyckte de var otroligt stumma i casingen, är de lite följsammare nu eller är det samma stumma däck?

Jag Tycker dom går mjukt å bekvämt,dämpar bra och är följsamma. Jag kör på 27mm innerbredd. Håller lufttrycket bra också. Kör 22 psi fram och bak, inga genomslag till fälgen änsålänge.

Tillbaka
Topp