Schwalbe performance ej TLR?

SafeSurfer

Aktiv medlem
Hej har fått pojkens cykel men tyvärr var däcken rocket ron addix performance ej märkta TLR. Jag hade velat köra tubless men gissar att jag då behöver nya däck.

Är det dumt att försöka köra tubless på dessa däck? Har bra hjul med crest mk3 fälg.

Svårt hitta bra 24 tums tubless däck. Kan man få tipps? För blandad körning stigar i göteborg delsjöterräng. Hans dampf fanns på bike discount t.ex.

Generellt ska man undvika Performancedäck om man ska cykla annat än asfalt, det är iaf min erfarenhet. Alldeles för tunna sidväggar et.c., så även om du lyckas tubelessifera dem är risken stor att de snart skärs upp mer än vad guckan klarar att täta.

Detta gällde iaf performancedäck för några år sedan, har lyckats undvika dem sen dess.

Det är lite begränsat utbud på 24" men det verkar oftast fungera att köra de däck som kom med cykeln tubless trots att de inte är specificerade som tubless. Tack för input jag ger tubless ett försök på befintliga däck.
Hittade fat albert evo tlr 24*2.4 men var typ enda jag fann så tipps på däck är ändå av intresse.

Senast ändrad:
De går att köra tubeless men det tog ett tag innan de blev täta. Både jag och kompisen testade åt våra kids. Han snackade om att ev. gå tillbaka till slang pga. att de tappar luft så man får pumpa lite väl ofta.

Tack för infon jag har haft mycket goda erfarenheter av islabikes egna däck tidigare. Har själv ett schwalbe rocket ron evo däck på min cykel som krånglar trots tlr märket, ganska tröttsamt.
Blev en order på maxxis minion dhf TL 24×2.4. Kanske lite onödigt trögrullat för ett barn men fästet lär bli bra.

Mitt intryck är att "TLR" mer betyder att däcket är speciellt designat för att köras tubeless. Avsaknad av "TLR" innebär inte att däcket INTE kan köras tubeless, bara att det inte är specialgjort för det. De flesta (alla?) däck kan köras tubeless i praktiken. Nackdelen är väl större risk för punka. Precis som någon skriver ovan så är sidoväggarna inte så tjocka.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp