Scott cyklar (MTB) bra?

Dedalo83

Medlem
Scott cyklar (MTB) bra?
Jag såg på Team Sportia i Uppsala några MTB Scott Cyklar som kostade 4995 (det var REA, förut kostade dem 5995). Min fråga är om dem är bra eller inte. Jag tänkte att köpa en RADON ZR Team 5.0, men jag vet inte riktig. Kanske den där Scott cykel duger för mig (som nybörjare). Vad säger ni?

Scott cyklar (MTB) bra?
Jag är jättenöjd med min Scott Reflex 20 som inhandlades för 2 år sedan.
Men hade jag varit mer påläst när jag köpte den, så hade jag nog köpt vad som kallas för en fultysk.
Ramen är kanon för mig, sitter bra, och den är i mina mått mätt snygg.
Men för samma pris (ca 9000) hade jag fått betydligt roligare komponenter på en fultysk skulle jag tro.

Scott cyklar (MTB) bra?
Scott är i grunden ett amerikanskt, men cyklarna är tillverkade i Taiwan och deras huvudkontor ligger i Schweiz(tror jag, eller om det bara är det europeiska huvudkontoret).

Scott cyklar (MTB) bra?
Nära på alla tillverkare av både ramar och övriga komponenter har sin tillverkning i asien. Det finns saker som är tillverkade i europa och i USA men de har oftast en helt annan prislapp.

Scott cyklar (MTB) bra?
Dåligt med svenska tillverkare med produktion i Sverige. Orbea är Spanskt annars, men det är enbart deras finaste ramar som görs i Spanien var så för några år sedan iaf) och dom ramarna kostar mer än dubbelt vad du vill ge för en hel cykel.

Scott cyklar (MTB) bra?
Tänk på att köper du en tysk som förstacykel kan det vara svårt men att hitta rätt storlek. Sedan har du ingen handlare att gå tillbaka till med garantifrågor och service. Du får vad du betalar för har fler meningar än bara vilken bakväxel eller gaffel som sitter på.

Scott cyklar (MTB) bra?
Fjärdebrunn skrev:
-------------------------------------------------------
> Tänk på att köper du en tysk som förstacykel
> kan det vara svårt men att hitta rätt storlek.
> Sedan har du ingen handlare att gå tillbaka till
> med garantifrågor och service. Du får vad du
> betalar för har fler meningar än bara vilken
> bakväxel eller gaffel som sitter på.

Nu finns ju vissa fultyskar att få tag på i butik förstås... eller Cube kanske inte räknas...

Scott cyklar (MTB) bra?
scott är som sagt från sweitch sen bra många år. vad det nu har för betydelse, i stort sett alla tillverkare, eller rättare sagt, alla större tillverkare har all, eller viss del av tillverkningen i asien. Men det säger ju inget om kvalitén egentligen. Varför skulle inte en asiat vara lika bra på att bygga ramar som t.ex. en amerikan?

Scott cyklar (MTB) bra?
Det enda som jag vill är en bra cykel för att börja med, och billig. Sen vill jag ha support om det händer någonting och rätt storlek från början + allt information på vad som sitter i min cykel...

Vilken cykel ska jag köpa här i Sverige? En Canyon? Går det att köpa den här i Uppsala? Vilken modell? Finns andra alternativer? Pris mellan 5000-6000 kr.

Senast redigerad av en moderator:
Scott cyklar (MTB) bra?
Canyon kan du inte köpa i butik.
Det enklaste är nog att du kikar runt i butiker i närheten där du bor. Vissa butiker har väl redan börjat lite med rean på cyklar.

En Scott Aspect bör du kunna få i det prisspannet du nämner. Du kommer dock tyvärr aldrig i närheten komponentmässigt om du t ex jämför med en Radon.

Hittade några alternativ på Blocket hos cykelhandlare.

Giant Terrago: http://www.blocket.se/stockholm/GIANT_Terrago_Disc__Garanti___Solna_20001959.htm?ca=10&w=2

Scott Aspect 45: http://ehandel.blocket.se/Scott_Asp...4610&k12308=Mountainbike&k13157=Herr/Pojk&o=2

Även om du skulle köpa en Radon så hjälp kan du alltid få hos cykelhandlare.
Jag bor i Sundsvall och Team Sportia har alltid hjälpt mig trots att jag inte köpt cykeln hos dem.

Scott cyklar (MTB) bra?
De som är likvärdiga mellan Canyon o Radon komponentmässigt är

Canyon Yellowstone 5,0: https://www.canyon.com/_se/mountainbikes/bike.html?b=1764.
Denna kostar 9279,50 SEK ink frakt.

Radon ZR Team 6,0: http://www.bike-discount.de/index.php?ac=pddetails&pdid=23185.
Kostar 7042.01 SEK ink frakt.

Båda dessa priser baserade på förskottsbetalning.

Handlar du en Canyon får du med gaffelpump och ett verktyg. Förvisso beställer du en pump separat kostar denna kanske 150-200 kr.

Jag beställde t ex en gaffelpump från England som landade på 214 kr ink frakt.

Mitt val hade blivit Radon.

Scott cyklar (MTB) bra?
Dedalo83 skrev:
> Shit... amerikansk, tillverkade i Taiwan med
> huvudkontor i China... Finns inget svensk märke
> som gör bra MTB?? Eller spansk (jag är spanjor:)

Nishiki gör väll sina cyklar i göteborg tror jag.

Scott cyklar (MTB) bra?
basn skrev:
> Dedalo83 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Shit... amerikansk, tillverkade i Taiwan med
> > huvudkontor i China... Finns inget svensk
> märke
> > som gör bra MTB?? Eller spansk (jag är
> spanjor:)
>
> Nishiki gör väll sina cyklar i göteborg tror
> jag.

Deras allra dyraste görs i Göteborg, men de allra flesta i Asien.

Scott cyklar (MTB) bra?
Andra hand... problemet är att jag inte vet vilken modell är bra och hur mycket pengar ska jag betala för den cykel. När jag letar efter en cykel på blocket hittar jag massor, men jag vet inte om de är bra eller inte.

Scott cyklar (MTB) bra?
MTBiker skrev:
> Scott är bra. Jag aktar mig för fultyskar. Tror
> att andrahandsvärdet är betydligt högre på de
> mer erkända märkena.

Andrahandsvärde? Äh, cyklar är till för att köras sönder! Är den inte sönder när du vill ha en ny, kör ett kamikazerace nånstans och bryt sönder det som är kvar! :-)

Scott cyklar (MTB) bra?
Finns Radeon ZR Team 5.0 i andra färger än svart? Vit vore nice. :-) Jag är också intresserad av en nybörjarhojj för ca 6500 kr. Forumet verkar verkar överens om att denna cykel är prisvärd. Är det bike-discount som gäller eller? Jag gillade en Canyon Yellowstone som var vit när jag surfade runt ltie här, rent stilmässigt, utan att ha koll på komponenter. http://www.canyon.com/_se/mountainbikes/specs.html?b=1867

Scott cyklar (MTB) bra?
robbfan skrev:
> Finns Radeon ZR Team 5.0 i andra färger än
> svart? Vit vore nice. :-) Jag är också
> intresserad av en nybörjarhojj för ca 6500 kr.
> Forumet verkar verkar överens om att denna cykel
> är prisvärd. Är det bike-discount som gäller
> eller? Jag gillade en Canyon Yellowstone som var
> vit när jag surfade runt ltie här, rent
> stilmässigt, utan att ha koll på komponenter.
> http://www.canyon.com/_se/mountainbikes/specs.html
> ?b=1867

Radon ZR Team 6,0 finns i vit. Förvisso blir den ca 500 kr dyrare prisnivån du nämner.
Canyon Yellowstone är absolut en bra nybörjarcykel, ingen tvekan om det.

Yellowstone o ZR Team 6,0 har likvärdiga komponenter. Radonen är ca 2000 kr billigare.

Skall du handla Radon hoj så är det bike-discount som gäller.
Väntar själv på min ZR Team 6,0 som transporteras just nu.

Scott cyklar (MTB) bra?
Tackar.. Nu börjar jag dock gilla den svarta färgen :-) Kanske blir en 5.0 ändå.

Vad är största skillnaden på 5.0 och 6.0? Jag ser ju att det är Shimano SLX, men det säger mig nada.

Scott cyklar (MTB) bra?
robbfan skrev:
> Tackar.. Nu börjar jag dock gilla den svarta
> färgen :-) Kanske blir en 5.0 ändå.
>
> Vad är största skillnaden på 5.0 och 6.0? Jag
> ser ju att det är Shimano SLX, men det säger mig
> nada.

Största skillnaden mellan 5,0 och 6,0 är dämpargaffeln.

Scott cyklar (MTB) bra?
robbfan skrev:
> Okej, är båda dämparna låsbara?
>
> Vad fick du betala i frakt för din?

Både Dart o Recon gaffeln är låsbara.
Betalade ungefär 500 kr (496,78kr) utöver cykelns pris.

Scott cyklar (MTB) bra?
Okej,

Bör man lämna in cykeln för montering här i Sverige? Jag antar att de flesta här meckar ihop det själv från paketen från bike-discount.de.

Så rularn tycker 6.0 är mer prisvärd än 5.0 om man ska ut i skogen lite? Jag tolkar det som att det har med att de prylarna håller bättre, växlarna, navet osv allt är lite bättre. Det skiljer lite i vikt noterade jag..

Det verkar vara mekaniska bromsar på nästan alla team 0.5-0.7 som jag kollade på..

Ni säger bang for the buck, men vad ska jag upp i för motsvarighet i Sverige hos en handlare för att få samma grejer som en Radon ZR Team 6.0? Känns som att om jag hittar en motsvarighet till team 6.0 på rea hos en handlare i Stockholm för ca 8 lök istället för att lägga ~7,5 på ett paket från tyskland.

Som med allt har man ju spräckt sin tilltänka budget för budgethojjen. :-) Jag hade tänkt mig ett tak på 6,5. Kanske blir en Team 5.0 ändå :-)

Tack för diskussionen!

Scott cyklar (MTB) bra?
racemouse skrev:
> MTBiker skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Scott är bra. Jag aktar mig för fultyskar.
> Tror
> > att andrahandsvärdet är betydligt högre på
> de
> > mer erkända märkena.
>
>
> Andrahandsvärde? Äh, cyklar är till för att
> köras sönder! Är den inte sönder när du vill
> ha en ny, kör ett kamikazerace nånstans och bryt
> sönder det som är kvar! :-)

Eller inte.

Scott cyklar (MTB) bra?
Hej!

Ja, ursäkta. :) Team 5.0 vekrar ju fin.. Jag måste bara förstå om hydraliska bromsar är the shit eller om vajer duger fint. Orolig att man måste justera vajern ofta. Det ska väl vara argumentet mekanisk - olja.. att oljan knappt behöver underhållas och alltid har samma "bromspunkt" på handtaget?

Jag skapar en egen tråd om Radon sen här.

Tillbaka
Topp