Scott Genious & Gambler 2013

genious2013.jpg

Ny ram med omdesignat länkage. Nu ser den ju ut som Spark-serien (förutom att man kan parkera en buss mellan sadelröret och bakhjulet för att de ska få in tillräckligt med slaglängd). Lite tråkigt tycker jag, den gamla Genious'en såg bättre ut i mina ögon. Den nya kommer dock bara i 650b(på bilden) och 29", no more 26.

Lite bilder och info för den som inte redan sett.

http://www.bikeradar.com/mtb/news/article/scott-genius-2013-range-first-look-34489/

gambler2013.jpg

Även här har de kastat om länkaget. JAg har inte provkört den gamla men vad jag hört var den lite av en stridsvagn som helst gick rakt fram i hög fart. Den nya ramen är 700g lättare och kanske lite mer skojfrisk, vad vet jag. Men det nya länkaget ser komplicerat ut, men att baksvingen är fri från pivotpunkter borde väl göra den lite styvare?

Mer info och fler bilder: http://www.bikeradar.com/mtb/gallery/article/scott-gambler-2013-34536/1

Senast ändrad:
Jag läste nånstans att killen som utvecklade första Genius (med "omvänd" dämpare) jobbar nu på Cannondale och har tagit fram Jekyll.
Om det är bra för Scott eller Cannondale vet jag inte...! ;)
/E

Ibland känns det som att om man inte kan tillföra teknik för en ny version kan man alltid ändra läget på bakdämparen från horisontellt till vertikalt eller tvärtom.

Jo, ifs är det bra att rymdfärjan är borta, men jag tycker att den här ramen ser tråkig ut. Den inbjuder inte direkt till skoj, mer till xc-race tycker jag. Den äldre såg roligare ut, men det beror kanske på att jag får lite eksem av Scott Spark och den här ser exakt likadan ut. Sen ogillar jag DT-dämpare också, helt utan argument. Så jag tycker att de kunde slopa sitt twinloc och vara som folk, peta dit en Fox rp23 eller en RS Monarch.

Jag har tidigare tänkt att en Genious kunde vara ett alternativ när det ska bytas hoj, men nu....not so much.

Spännande med 27,5"!

"As Scott-Swisspower team manager Thomas Frischknecht accidentally let slip in the product launch, 26ers are dead, at least for Scott, and with these new bikes we’re inclined to agree with him."

Kommer övriga tillverkare hänga på?

/Jonas

eripax skrev:
-------------------------------------------------------
> Spännande med 27,5"!
>
> "As Scott-Swisspower team manager Thomas
> Frischknecht accidentally let slip in the product
> launch, 26ers are dead, at least for Scott, and
> with these new bikes we’re inclined to agree
> with him."
>
> Kommer övriga tillverkare hänga på?
>
> /Jonas

Det verkar ju som att Specialized kommer att köra samma tåg. Men det är bara rykten än så länge.

Jag tror spesh fokat på 29er och avvaktar m 27,5.. Jamis har ett par modeller, intense har en trailhoj mer eller mindre klar och sen alla små tillverkare. Säkert någon stor tillverkare som också har modell på gång..

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp