Scott genius high low BB setting

scott730plus

Aktiv medlem
Såg ett där man kan ändra high och low BB setting vid dämparen på min cykel så hade ena skruven nästan lossnat.

Så provade att skruva tillbaka som det suttit förut men får inte till det. Jag förstår inte vad ena skruven ska skruvas fast i för jag ser inga gängor?

Har ringat in sidan där jag inte får skruven att fastna... Någon som vet vad som går fel eller har förslag.

Bilagor

• Screenshot_20201203-180058~2.jpg
    Screenshot_20201203-180058~2.jpg
    176.4 KB · Besök: 147
  • IMG_20201203_175333.jpg
    IMG_20201203_175333.jpg
    626.7 KB · Besök: 161
Om det nu varit gängning i den här svarta delen där det står high and low.. Hur har den då hållits fast i ramen!?

Bilagor

• IMG_20201203_180634.jpg
    IMG_20201203_180634.jpg
    908.7 KB · Besök: 97
  • IMG_20201203_182046.jpg
    IMG_20201203_182046.jpg
    603.2 KB · Besök: 92
  • IMG_20201203_182132.jpg
    IMG_20201203_182132.jpg
    637.7 KB · Besök: 94
  • IMG_20201203_182143.jpg
    IMG_20201203_182143.jpg
    783.3 KB · Besök: 93
  • IMG_20201203_182149.jpg
    IMG_20201203_182149.jpg
    975 KB · Besök: 77
Usch va jobbigt.. Men om jag kollar så får jag inte riktigt ihop det.

Från ena sidan så är ju själva skruven eller vad man nu ska kalla den jättelång.. Den ger knappt nåt utrymme för en längre skruv från det hållet jag försöker skruva in på.

Är det inte gängat på andra sidan? Alltså, skruvskallen passar i brickan på bilden och brickan på andra sidan är gängad? Det ser ju ut som att det sitter en avdragen skruv kvar i hålet i ramen?

Edit: fel av mig, såg inte sprängskissen.

På skissen ser det ut att vara en lång invändigt gängad skruv från ena sidan och en vanligt utvändigt gängad skruv från andra. Den kortare skruven skruvas i den längre men i det här fallet ser den korta ut att ha gått av inåtti den långa. Tror att det är en sån här du behöver ny:

Ahh ok.. Ja då får jag ihop det. Jag försöker få ut den långa gängade skruven som går från motsatt håll å och har ett jävla problem att få ut den.kan ju förklara då att om den är trasig så har den gått av snett kanske och därför kärvar att få ut

Väntar fortfarande på delar... Men försökte få ut ena skruven nu men den sitter fast som fan. Det är skruven på bilden som är inringad dom sitter fast i själva dämparfästet. Har provat alla möjliga varianter men sitter osm sten.

Tror ni att jag kan såga av huvudet på skruven och ta ut den åt andra hållet?

Bilagor

• skiten.PNG
    skiten.PNG
    70 KB · Besök: 59
Det där är väl en hylsa eller vad man nu kallar det. Endast gänga på insidan. Har du testat att knacka från sidan där skruvskallen är borta?

yes har provat det.. fattar inte varför den sitter så jävlig. Tänker att det är en del från skruven som skruvas in i den där som gått av snett och och det är därför den kärvar... Vetefan alltså.

I värsta fall har väl hylsan blivit sned av att bara sitta fast på ena sidan om du suttit på den med skruven av. Du skriver såga, får du plats med ett bågfilsblad mellan ram och dämpare? Annars är det väl att försöka borra bort skallen eller knacka hårdare som gäller.

Jag kommer åt som det orangea strecket på bilden här... Där tänkte jag att jag skulle såga av sen trycka in skruven å igenom åt andra hållet. Det inringat i rosa får jag loss.. Så trycka igenom skruven åt det hållet tänker jag.. Vad tror ni?

Bilagor

• skiten.PNG
    skiten.PNG
    74.9 KB · Besök: 59
Du har knäckt skruven och tappat brickan.
Bara att byta. Själv böjde jag hela axelbulten på en spark med samma lösning efter en massiv landning...
Köpte ny skruv på

Jag fick idag dom 2 skruvarna ... dom två på alla bilder jag skickat. Brickorna hade jag kvar om än lite slitna. Och det ser ut att fungera så det känns jävligt bra!

Just.. Jag knackade ut med en hammare och en skruvmejsel för att få ut den skruven som satt fast. Hade nog varit lite för feg första gångerna jag provade.

Jag fick idag dom 2 skruvarna ... dom två på alla bilder jag skickat. Brickorna hade jag kvar om än lite slitna. Och det ser ut att fungera så det känns jävligt bra!

Just.. Jag knackade ut med en hammare och en skruvmejsel för att få ut den skruven som satt fast. Hade nog varit lite för feg första gångerna jag provade.
60% of the time it works every time

Tillbaka
Topp