Scott Genius mc20 vs. Specialized Epic

KalleBalle

Ny medlem
Denna tråd har säkert redan diskuterats, men jag är köpsugen och de två lyckliga (?) cyklarna är enligt ovan. Geniusen verkar ballare och mer freeride än epicen som verkar smartare och rejsigare.

Jag har inte kört någon av dessa, något jag kommer ägna mig åt när vädret erbjuder tillfälle, så länge vändar jag mig till er kunniga. Är det någon som har erfarenheter från en eller annan eller båda så är jag idel öra!!!

Kalle

Jag funderar också på en Epic och kollat igenom de flesta cyklarna i samma kategori. Scottens bakdämpning läste jag var riktigt jobbig att ställa in och så, sen sitter den lite oskyddat där också.

Vad ska du ha cykeln till?

Tj vad säger man...jag vet inget om Scott mer än att jag gillar märket och har en gammal hardtail... kör numera på en Specialized Epic som jag är nöjd med och ja som du säkert har läst på så är Epic:en i princip en hardtail som dämpar när det blir lite stökigare ( enkelt uttryckt )

Jag är mycket nöjd med cykeln hittills.... och rekommenderar den i allal fall men om den är mer lämplig för dig än Scott:en kan jag inte svara på.

Kontenta: köper du en Epic och förväntar dig en skapligt kvick hardtail med möjligheter att forcera lite tuffare terräng så blir du nog inte besviken i alla fall.... Jag har inte haft något problem att ställa in varken fram eller bakdämpare på cykeln och är mycket nöjd med beteendet :)

Scott:en har ju fått bra kritik i pressen vad jag vet så du blir nog inte besviken där heller men det kommer nog snart inlägg om den också...

Vilken cykel det nu än blir så önskar jag er båda lycka till med köpet :)

Att epicen är en hardtail egentligen men med stötdämpning ibland låter som en bra beskrvning! Då har jag mer kött på benen! (passande uttryck i cykelkretsar, inte sant?!!)

Jag cyklar ju mest i Hellas, och där är det ju ofta ganska stökigt, så 120 mm fram o bak (genius) är nog bra för stackars röda rumpan! Tanken är att jag ska börja köra lite mer utför, hoppas på alperna i sommar. Hoppas på det, hamnar väll i Åre, men det är inte illa det!!

Jag kan bara inte få nog av att bara titta på genius-ramen!! dämparen må sitta oskydddat, men det finns väll skydd att köpa till? På något sätt känns Scotten som hjärtats val, medan hjärnan talar för epicen, varför vet jag icke!!

Lite varöfr jag byter är för att jag ofta kör lite för hårt. Jag väger 82 kg och det är inte fett, så det finns mycket kraft, ibland för mycket. jag får nämligen punka hela tiden. Jag har testat allt, hårdpumpade däck, tubeless..... så nu "måste" jag byta till heldämpat!

K

Det är Scotten du vill ha. Köper du Epicen kommer du snegla på Scotten ändå.

Punkorna krävs knappast en heldämpad för att komma till rätta med, däremot kanske en annan körstil skulle funka :)

Det är Epicen du vill ha. Köper du Scotten kommer du snegla på Epicen ändå. :)

Epicen bjuder dig den styvhet du vill ha när det ska gå fort och det fortsätter gå fort även om det blir mer stök i vägen. Scotten vill ha stök hela tiden.

Men om du tycker att Scotten är så mycket vackrare och du känner så mycket för den tycker jag att du ska välja den. Lycka till!

Låter helt klart som att du ska satsa på Scotten ändå. Tänker man med hjärnan tror inte jag en Epic är bra i alp/åremiljö och tänker man med ditt hjärta så är det Scotten där också du bör satsa på.

Viktigaste är hjärtat, för annars sneglar man på den andra sedan och då har man gjort ett dåligt köp oavsett pris och komponenter och all kritik.

Jag håller med Jomper.

Det känns lite som att du är såld på geniet..

Epicen är en utmärkt cykel för att ta sig mellan punkt A och B på snabbast möjliga sätt. Detta gör att den blir obekväm för vissa användningsområden. Alperna är ett av dessa.

Scott genius är mer allsidig och om du vill leka lite mer och vill ha en cykel som du kan ägna dig åt lite mer engagerad utförskörning med men som ibland kan göra dig lite långsammare när det är slätt och platt i skogen.

Har du benen så kommer det att gå fort uppför och på platten oavsett vilken hoj av de två du väljer men det kommer att gå lite snabbare med Epicen.

Har du teknik och följsamhet så kommer du att kunna åka fort nerför med båda hojarna men du kommer förmodligen att vara snabbare med Scott´en.

Gör du ett val som du känner för kommer du inte att ångra dig.

Lycka till med att bestämma dig! Mig tog det 6 månader och under den tiden gick jag igenom minst 10 hojar som kom upp på min lista. Jag började också genom att välja mellan två. :-)

Låter som att du vill ha mer gung än en Epic kan erbjuda..... finns det hos Scott:en så är det väl läge - annars kan du ju vidga perspektivet med fler kandidater - fast det låter som att du innerst inne vill ha Scott:en :) det är ett angenämt "problem" du har framför dig - fastna inte i några tvång/beslutsångest-tankar för länge bara - ibland funkar det att gå på hjärta och intuition...

Än en gång lycka till i ditt val!!!

Larsman skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag håller med Jomper.
>
> Det känns lite som att du är såld på geniet..
>
> Epicen är en utmärkt cykel för att ta sig mellan
> punkt A och B på snabbast möjliga sätt. Detta gör
> att den blir obekväm för vissa användningsområden.
> Alperna är ett av dessa.
>
> Scott genius är mer allsidig och om du vill leka
> lite mer och vill ha en cykel som du kan ägna dig
> åt lite mer engagerad utförskörning med men som
> ibland kan göra dig lite långsammare när det är
> slätt och platt i skogen.
>
> Har du benen så kommer det att gå fort uppför och
> på platten oavsett vilken hoj av de två du väljer
> men det kommer att gå lite snabbare med Epicen.
>
> Har du teknik och följsamhet så kommer du att
> kunna åka fort nerför med båda hojarna men du
> kommer förmodligen att vara snabbare med
> Scott´en.
>
> Gör du ett val som du känner för kommer du inte
> att ångra dig.
>
> Lycka till med att bestämma dig! Mig tog det 6
> månader och under den tiden gick jag igenom minst
> 10 hojar som kom upp på min lista. Jag började
> också genom att välja mellan två. :-)

Man kan köra väldigt snabbt på Geniet också, Frischknecht vann ju Marathon-VM på en sån! =D

Jag skulle välja Epic utan någon som helst tvekan. Jag var djupt skeptisk först, trodde de var som hardtails, men efter att ha svanskört efter kompisar som hojar på Epic kan jag bara konstatera att det fungerar alldeles utmärkt. Epics bakdämpning är i allra högsta grad aktiv. Såvitt jag förstår är den lika aktiv i stökig terräng (Nåsten o Lunsen) som hojar som helt saknar utlåsningsmekanismer.

Dessutom är den en Specialized. Det är en fullblodshoj med en verkligt läcker stamtavla. Svårt att göra ett bättre köp överhuvudtaget.

Jag håller med jomper, Det är scotten du vill ha. Epicen är dessutom ganska oberäknelig om du skall börja köra hårdare utför med den. Det är mer en komfortpryl, och på vanlig stigcykling kommer man nog jättelångt med det. Men inte om man siktar nerför.

Ville skrev:
> Det är mer en
> komfortpryl, och på vanlig stigcykling kommer man
> nog jättelångt med det. Men inte om man siktar
> nerför.

Ja, epic är en lätt trailbike, juste för aggresiv åkning på teknisk stig, och i allra högsta grad prisvärd, men det är definitivt ingen DH-hoj.

Du har inte kollat in Specialized Stumpjumper FSR? Den ligger ju i samma prisklass som Epicen, lite billigare kanske, låsning bak och fram om man vill ha det och 120mm slag bak och fram om man vill.

Jag är i läget: Har Epic sneglar åt mer plush hoj.
Samtidigt vill man ju ha kvar Epicen för det är ett jävla stick i den och den gungar lika mycket som en helstel i uppförslut.
Nedför har du markkontakt i stort sett hela tiden. (Om du vill :))
...Om det inte är Megastökigt.

Får du till dämpningen på scotten så den inte gungar när den ska va stel så e de utan tvekan scotten du ska ha.

Stumpjumper FSR finns ju också med the brain. Någon som kör?

Bilagor

• 06SJFSRPro_BlkAno_l.jpg
    06SJFSRPro_BlkAno_l.jpg
    65.8 KB · Besök: 23
Förra året hade jag samma fundering då mellan epicen och Rc20. Lite kortare slaglängd på RC20, 90mm än MC. Jag valde då geniusen o helt nöjd med det valet, dämparen tar en liten stund att få helt rätt, men det är värt det sen =). Att dämparen sitter dåligt placerad håller jag med men med en liten bit "bigpack" plast buntbandshållare och 2st bunt band är det fixat =). Visst sneglar man lite epicen ibland, den är riktig snygg också, men jag ågrar mig inte.

Provisoriska och hemgjorda plastskydd i all ära men inte på en hoj som designats och byggts de senaste åren. På dem borde det finnas med i funktionasanalysen och medge en både snygg och praktisk lösning på direkt-skitsprut-på-dämparen-och-andra-känsliga-detaljer-problemet. Sen kan man ju iofs diskutera om dämparen verkligen är så känslig för smuts.

Jag har en MC50, bakdämparen är toppn och suverän att kunna låsa och ställa mitt i körningen, jag är helnöjd!
Visst är epic rejsigare men Scotten blir roligare och det är viktigt om man är amatör, dessutom ser den lite grymmare ut vilket är rätt viktigt när man är ensam ute i skogen ;-)

Har varit nere hos scott i schweiz och fått dundra ut för dh-banorna i champery på genius-kolfiber modellerna, för att visa att de håller. Så ska du börja köra lite hårdare och har tankar på Åre / Alperna... så kan jag intyga att de pallar för det iaf.

Men svårt val verkligen, körde själv epic förrut, och kör fortfarande specialized.. Skulle tro att det finns bättre heldämpade i specializeds modellprogram än epicen om man ska jämföra med MC20 och kunna ta till Åre nångång.

En annan liten nackdel med Specialized är att svenske agenten inte är snabbast med reklamationer när det gäller specialized, och så vitt jag hört lite osäkra om de ska ha kvar specialized 2007 överhuvudtaget. Medans scott precis tagit över sin svenska agent och utökar i sverige. Kanske nog så viktigt om du får problem med grejjerna.

Epic = XC
skulle tro att det behös mer slaglängd än 90mm bak om man ska köra utför på allvar
dina punkor har inte med din vikt o göra det är körstilen det hänger på, väger 90+ punkterar sälllan.
Scotten är nog mer lämpad som lekhoj än epic

P3250001.jpg

Det här är verkligen toppen grabbar!!! Jag har fått så mycket råd att jag måste spara denna tråd på datan och ta det hela bit för bit. haha!

Jo, geniet ligger ju bättre till, fast jag tror egentligen att epicen skulle vara snabbast i hellas, fast inte i alperna såklart!

Stumpjumper-ramen känns ju lite intressant, mer designad och klart läckrare än den annars tysk-strikta dubbeltriangelramen epic. Har den något slags "traction"-läge på dämparen?

Angenämt problem - visst, och det är bra, för då kanske det tar tid att lösa. Tid är pengar, pengar är egentligen bara en sak, CYKEL!!

K

Efter två baksvingsbrott(som är alu) på IGGE:s kolfiber Genius har åtminstone jag tappat intresset för just den ramen, även om den är fin och en av de häftigaste lätta ramarna för XC. Hela ramen är lättad till max och baksvingen har man gått lös på ordenligt med CNC maskinen för att jaga bort lite gram. Lite underdimensionerad där den borde vara starkare. Tur att Scott har bra garantier och goodwill, då det oftast löses snabbt.

Har inte hört så mycket om sönderkörda Epics, men det händer väl det med kanske?

Om du ska köra hårt och gillar "Hellas terräng" så ska du nog kolla på andra cyklar, som Specialized Enduro, Scott Ransom, Giant Reign och Santa Cruz Heckler.

/Leo

Hade jag bara cyklat hellas och önskat en heldämpad för det hade jag tittat ett snäpp ner från Enduro och landat på just Stumpjumper & co, de lite lättare 5"-hojarna eller kanske till och med 4".

Leo skrev:

>
> Har inte hört så mycket om sönderkörda Epics, men
> det händer väl det med kanske?
>

intressant poäng. Just detta var mitt största huvudbry när jag köpte min epic, som ju var en -03, dvs första årsmodellen... Som tur är, så har de successivt lättat ramen (och dämparen) under alla nästföljande modeller. Kanske inget för gramjägaren, men det känns skönt med en ram där man inte behöver vara rädd för misstag..

Jag tror inte att det finns en "allt i allo ram". Det är ju kompromisser hela tiden. Har inte kört en genius, har en epic däremot och trots en ny enduro i stallet tänker jag inte sälja epicen. Bra hoj, helt enkelt...

Soulbrorsan skrev

"Man kan köra väldigt snabbt på Geniet också, Frischknecht vann ju Marathon-VM på en sån! =D"

Yo soulbrother!!!

Om jag inte minns fel skrev jag något i stil med "har du bara benen så kommer det att gå fort med båda"

Att vinna VM är ju fort så vi är överens.... :-)

Om det är så att du funderar på att börja sikta neråt (det brukar smitta ganska våldsamt) så kanske du ska ta det lungt med att lägga in sådana egenskaper i din XC-hoj. Risken är att du som jag blir DH-biten och då kan jag säga att inte ens Enduro/Heckler mm funkar optimalt, då är det bättre att köpa en begagnad DH-cykel. Ska du då ha en lätt XC eller en lite tyngre XC/AM-hoj som du kör på "hemma" i skogarna?

Hur cyklar du XC? gillar du att cykla snabbt på en racer-XC eller gillar du att glida runt och leta sköna linjer när du cyklar, dvs inte snabbast men roligast. Då kan du fundera på vilken geometri samt sittställning du är ute efter. En lite cykel med mer upprätt sittställning liknar DH-åkningen mer och då kan man köra småskalig DH/FR-stil med en sådan.

Själv kör jag Heckler som XC-hoj, den är skitrolig!

Har en Scott MC-20 och vill bara berätta att det finns ett Excel-ark som man kan tanka ned på Scotts hemsida när det gäller inställningen av bakdämparen.

Tycker annars att det är suveränt att kunna styra låsningen av dämparen från styret. Har man låst den så är baksvingen låst. Nu väntar man bara på möjligheten att låsa framdämparen också från styret. Då först är cykeln perfekt!

Tillbaka
Topp