Scott mc-50

fegge

Medlem
Scott mc-50
Hejsan, ska kanske köpa ny cykel snart och är lite intresserad av en scott mc-50(någon som vet hur dom är)
Undrar även om storleken large kommer att passa mig då jag är ca 183cm lång?
Har aldrig kört heldämpat förut och undrar om det är en stor skillnad mot hardtail?
Kom gärna med andra förslag på cyklar som är sköna att köra på.

http://www.scottusa.com/product.php?UID=5890

MVH fegge

Scott mc-50
Har själv en RC30 (RC är XC versionen av Scott Genius) och den tycker jag är trevlig, men jag är ingen expert och det är om sagt va XC vesionen så den har annorlunda geometri och så.
Värt att notera är att MC40:n (som jag tror är marginellt dyrare) skall ha en bättre bakdämpare (som jag fattade det var det en del problem med den som sitter på 50:n men kan ha missförstått). Annars är det väl som många säger, prova att cykla på den så ser du ju vad du själv tycker. Var det gäller storlek finns det tabeller på scots hemsida (och gissningsvis i din affär) men det bästa är nog att provcykla och fråga i affären (skulle jag göra iafl.).

Finns en del reviews om du vill läsa vad andra tycker på 40:n (en på "terrengcykel.no" t.ex.).

I samma prisklass finns ju annars en hel del både heldämpade och hardtails som kan vara av intresse. Vet att jag sneglade på Specialized FSR men kona har säkert motsvarande (men kona tycker jag ser ut som leksaker så dem håller jag mig ifrån av estetiska skäl).

Men återigen jag är nybörjare så jag kan igentligen inget om cyklar :)

// MickeM

Scott mc-50
Hej.
Har själv en MC 40 och är kanonnöjd. Tror om jag inte minns fel att det är samma bakdämpare på 40 som 50 och den funkar kanon. Ställbar i 3 lägen. Kanske lite overkill, jag har aldrig använt mellanläget. Jag är 178 o cyklar på en medium. Och ja det är stor skillnad på heldämpat o hardtail.....

Henrik

Scott mc-50
På temat dämpare skall 40:n ha "EVO-1" medans 50:n har EVO (som jag fattade det var EVO-1 ny för i år, och EVO den som satt på genius:arna förr året) hade folk haft problem med. Men som sagt va jag är inte så säker på det, fick bara det intrycket när jag surfade runt lite förut.

// MickeM

Scott mc-50
Hallo!
Jag köpte en rc-20 tidigare i år. Kolla noga att dämparen fungerar i alla tre lägen. Den jag fick gick aldrig ut i fullgång. O tydligen så hade scott lite problem med vissa bakdämpare. Fick en ny en vecka senare. Jag är hel nöjd med att man tre olika lägen, dock så låser jag den inte ofta kör mest mitten lägen på grus eller fulgung i skogen. Jag är 181cm o kör på en medium.

Tillbaka
Topp