Scott Scale 35 eller Scott Aspect 740?

cappe

Ny medlem
Hej, mitt första inlägg här så ursäktar mig i förväg om jag gör något fel.

Jag står och väljer mellan två cyklar som rubriken lyder (båda begagnade): Scale 35 2011 och Aspect 740.

I mina yngre dagar har jag tävlat inom MTB, men lade av pga. tappat intresse. Nu är jag sugen att börja cykla igen för skojs skull, inte tävlingsinriktat.

Vilken av dessa två cyklar bör jag satsa på? Som sagt kommer jag enbart att cykla för skoj skull och i träningssyfte.

Tack på förhand.

Tack!

De nämnde i tråden du länkade att Scale var mer för race. Håller den att köra med i skogen, att leka runt lite med osv.?

Det håller den absolut för, och mer därtill.

Jag har haft en Aspect 10, den funkade men en Scale hade varit bättre för långlopp, träning i skogen o.s.v.

Aspecten skulle passat bättre som vardagscykel eller grusvägstourer än en racehoj.

Förmodar att Scale 35 har en lätt och fin kolfiberram, Reba RL 100 mm gaffel, 26" hjul, Avidbromsar, Deore vevparti, blandat Shimano och Sram växlar och en vikt på 10 kg. I fint skicka kanske den är värd ca 5-6000 kr. Mindre om det är stl. L eller XL (då längre piloter söker större hjul).

Och Aspect 740 har aluram, enkel Suntour 100 mm gaffel, 27.5" hjul, Shimano bromsar och Acera/Altus växlar och en vikt på 14,2 kg. I fint skick är den kanske värd 2500 kr.

Hur lång är du? Kan tycka att 26" hjul kan kännas lite smått, speciellt om du är längre än 170 cm. Är du >185 cm kan det vara idé att leta efter en cykel med 29" hjul.

Senast ändrad:
Jag är 185cm lång.

Jag trodde att hjulstorlek var en smaksak, och att det var ramstorleken som var viktig.

Iallfall så har mina planer ändrats... Killen som sålde Scale 35 hade skrivit fel i sin annons och det var tydligen storlek M på ramen, vilket är på tok för litet för mig.

Vad tror ni om denna istället:(Scott Spark 50) https://www.blocket.se/vastmanland/Scott_Spark_50_strl_L_72230513.htm?ca=6&w=2

Det är dock en heldämpad cykel, vilket jag aldrig testat cykla på förut. Vad är skillnaden för en relativt oerfaren cyklare som mig?

Sparken ser vettig ut även om priset 8K är lite högt i mina öron, går det att pruta en tusing eller två har du en bra och prisvärd cykel. Mycket bättre än Apsect 740,

Tyvärr så blev Aspect 740 precis såld...

Tack för din input, är inte så haj på priser eller cyklar överlag.

Ja, att barncyklar har mindre hjul låter väl självklart. Hade bara fått för mig att 26/27.5/29 var preferenser. T.ex. att 26" är bättre för teknisk cykling än t.ex. 29". Men uppenbarligen så hade jag fel :-)

Ser man det ej till priset så skulle jag ta en Scale 10 ggr av 10 om jag skulle använda cykeln för träning/motion, skulle jag bara använda cykeln som transportmedel/mysåkning så skulle jag ändå ha valt Scale :)

JBogevik sa:
Ser man det ej till priset så skulle jag ta en Scale 10 ggr av 10 om jag skulle använda cykeln för träning/motion, skulle jag bara använda cykeln som transportmedel/mysåkning så skulle jag ändå ha valt Scale :)

Ja i sådana fall låter ju Scale mer som en cykel för mig.

Som tidigare nämnt i tråden, så är jag ganska dålig på cykelmärken och modeller osv.

Finns det någon cykel av annat märke som skulle motsvara en Scott Scale?

För bara 11300 kr får du en superbra helt ny cykel utan halvslitna slitdelar och en gaffel som inte behöver service etc. https://www.canyon.com/sv/mtb/grand-canyon/grand-canyon-al-sl-7-9.html
Lätt värt det, om du frågar mig.

Slitdelar:
2x däck = 600-800 kr
1x kedja = 200 kr
1x kassett = 200-450 kr beroende på vikt
2-3x kransar = 300-600 kr beroende på bling
Vajrar och höljen till vxl = 160 kr
Bromsklossar till skivbromsarna = 110-160 kr

cappe sa:
Ja, att barncyklar har mindre hjul låter väl självklart. Hade bara fått för mig att 26/27.5/29 var preferenser. T.ex. att 26" är bättre för teknisk cykling än t.ex. 29". Men uppenbarligen så hade jag fel :-)
Förr fanns bara 26" mtb men idag finns fler hjulstorlekar.
Större hjul rullar lättare över teknisk terräng.
Grovt förenklat skulle jag säga att vettig hjulstorlek på HT MTB för träning/tävling:
26" för 140-160 cm
27.5" för 155-180 cm
29" för 175-200 cm

Sixten Fors sa:
För bara 11300 kr får du en superbra helt ny cykel utan halvslitna slitdelar och en gaffel som inte behöver service etc. https://www.canyon.com/sv/mtb/grand-canyon/grand-canyon-al-sl-7-9.html

Slitdelar:
2x däck = 600-800 kr
1x kedja = 200 kr
1x kassett = 200-450 kr beroende på vikt
2-3x kransar = 300-600 kr beroende på bling
Vajrar och höljen till vxl = 160 kr
Bromsklossar till skivbromsarna = 110-160 kr

Saken är den att jag vet inte hur länge jag kommer att hålla på. Vill inte punga ut 11 tusen ifall jag tröttnar.
Du har inget förslag på cykel runt 7000? Begagnad som ny.

JTF sa:
Sixten Fors sa:

Ja, eller varför inte lägga till lite SIK och få en https://www.canyon.com/sv/mtb/dude/2017/dude-cf-9-0-ex.html för bara 32 LAX!
För att en 26" fetcykel är fel och 32 lax inte är prisvärt.

Sixten Fors sa:
JTF sa:
Sixten Fors sa:

Ja, eller varför inte lägga till lite SIK och få en https://www.canyon.com/sv/mtb/dude/2017/dude-cf-9-0-ex.html för bara 32 LAX!
För att en 26" fetcykel är fel och 32 lax inte är prisvärt.

Beror på vem man frågar.

Jag har en Scale 35 från 2012. Visst hade 27.5 eller 29 varit mer självklart val idag men jag tycker min Scale 35 håller måttet än idag.

Sixten Fors sa:
slackie sa:
Jag har en Scale 35 från 2012. Visst hade 27.5 eller 29 varit mer självklart val idag men jag tycker min Scale 35 håller måttet än idag.
+1
+1.

Jag är 189cm, kör en heldämpad jättegammal Scott Genius med 26", och jag blir precis lika tränad som på en 29", på de hundratal milen om året den får rulla.

Cykeln är väldigt lätt och mycket trevlig när det är stökigt. Ibland flyter det såklart bättre med stora hjul, men det stör inte så mycket på en träningsrunda. Det är inte värt tusentals kronor för mig.

För de pengarna den kostat mig, med rs reba dual air, xt/xtr överallt inkl. hjul, hade jag fått en ny nybörjar 29" till nästan dubbla vikten.

Det hade inte varit lika roligt att trampa på det, inte en chans.

cappe sa:
Saken är den att jag vet inte hur länge jag kommer att hålla på. Vill inte punga ut 11 tusen ifall jag tröttnar.
Du har inget förslag på cykel runt 7000? Begagnad som ny.

Å andra sidan är det större chans att du fortsätter att cykla om cykeln är hyfsat lätt, fin och rolig. Skulle du mot förmodan tröttna tror jag att du får rätt bra betalt för en 2017 års AL SL 7.9 då det är en eftertraktad och lättsåld cykeltyp och stl. L passar många.
- 29er är mest eftersökt bland HT.
- Lätt och fin aluram med modern 68,5° vinkel på styrhuvud, jämfört med äldre (eller billiga nya) XC-cyklar som ofta har 70°.
- Lätt och fin RockShox Reba RL luftgaffel med 110 mm slaglängd, jämfört med billiga stålfjädergafflar och 100 mm slag.
- Shimano 2x10 är mer poppis än 3x10. Deore + robust XT bakväxel. Inget fancy men funktionellt och ok.
- Mavic Crossride FTS-X (19 mm, 2075 gram) är inget fancy men ok budgethjul*.
- Lätta och snabba Conti-däck med bästa gummiblandningen.
- Väger 11,6 kg vilket funkar att cykla på, bättre än 14 kg men inte lika bra som 10 kg.

* = Inga billiga nya cyklar kommer med lätta/fina hjul i med rätt bredd (23-26 mm). En 5 år gammal fincykel har också smala fälgar, endast nya fincyklar kommer bredare fälgar. Nya fina hjul med rätt bredd och vikt kostar ca 4200 kr och spar ca 600 gram (konsumentupplysning, inget köptvång).

Org hjul 19 mm 2075 gram: https://www.bike24.com/1.php?conten...,2,140,209;mid[21]=1;pgc[7238]=7239;orderby=2
Finhjul 23 mm 1490 gram: https://www.actionsports.de/en/fun-...-mk3-comp-race-wheelset-29er-1490g-4262?c=401

Men åter igen, en beg Scale eller Spark av finare modell till rätt pris är också ett bra köp, lätta och roliga att cykla på.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp