Scott scale 50 eller Focus black forest

Vispers

Ny medlem
Hejsan.
erik heter jag är 24 år.
Jo jag tänkte köpa en Mtb cykel, mest för att ha skogen och cykla, ser så skoj ut.
och sen får man sen om man kanske börjar cykla seriöst.
Jag är nybörjare så vad skall man skaffa för cykel, dessa säljarna pratar ju mest för sitt märke.

De jag har hört mig lite för är scott scale 50 en cykel som ligger på 10995:-
och sen är det en focus black forest den ligger på 14000:-

Är det nån som har nån erfarenhet eller några bra tips att ge mig.
samt om ni tycker det är kanske är onödigt bra cyklar för mina behov?

Mvh erik

Jag köpte mig en scale 50.
Har haft den i 2 veckor nu och den fungerar fint.
Istället för 14000 för en Black forest så kan du köpa dig en scale 40 som har lite vassare framgaffel.

/ Miro

Okej, det är ju bra att höra.
Jo jag såg det, men det som jag tycker känns lite trist är just att den kostar 15000:-
och det är kanske lite mycket pengar när man egentligen aldrig har cyklat i skog så som jag tänkte göra nu.
Men vist det är nog en bra cykel :D

//Erik

Review på
Black Forest

http://www.bikeradar.com/gear/category/bikes/mountain/product/black-forest-9430

Fast 14 bananer för den kändes lite mkt, vet inte vart du är ifrån fast hitta den för
http://tcm.bazment.se/templates/bike.aspx?page_id=1143 12 898:- i Sthlm.

Sitter i samma sits som du, svårt val. Kollat lite på Cube, finns hos tex Sportson.
fastnade lite för Cube LTD CC, ligger på ca 12 500:- och ca 11 400:- på www.haggs.nu
Den var absolut skönast av de jag provade, bla prövade jag Scale 40.

Fast den de lutar mest åt nu är Radon ZR Race 7.0 Team
http://www.bike-discount.de/shop/k95/a8198/zr-race-70-team-edition.html

Radon överlag har väldigt prisvärds cyklar, vad jag läst mig till. Fast då tappar man juh alla efterservice iom att de beställs från Tyskarna! Vilket kanske kan vara något att ha beräkningen om man är helt grön..

Ut och provcykla, det som känns bäst är bara att köpa! Bra ram och dämpare är väl alltid att föredra, de andra kan man juh alltid byta ut =)

Det var lite billigare det, han nissen här i stan är kanske svin dyr :D

det var fina tips.
asbolut det viktigaste kanske är en bra ram och framgaffel samt fälagrna har jag hört.

och som du säger köper man på orten så har man ju det fina med service och så.

//erik

Det finns faktiskt ytterliga ett alternativ: Focus Black Raider. Den är en limited edition-serie och finns inte i katalogen, men de som säljer Focus har den "under disken". Den har samma pris som Scale 50.

Valde själv mellan denna och Scale 50, men tyckte jag fick mer för pengarna med Black Raider. Har kört den nu i två månader och är jättenöjd.

Är du beredd att lägga mellan 10-14.000 kr skulle jag kolla in cykelnetto.com Det är en svensk sajt som drivs av Billy Guldager. Han säljer amerikanska Marin som är "original" mountainbiken. Här får du mycket cykel för pengarna samt suverän service. Köpte själv en Marin indian fire trail. Är sjukt nöjd med både cykel och servicen. Scott är ett klassiskt märke men det är precis som med BMW man betalar en massa för namnet. Tycker att Scott kör med skitkomponenter sett till priset på både scale 30 , 40 och 50. Jämför gärna med mindre kända märken såsom Cube, Focus mfl.

www.cykelnetto.com

Ram: 6061 Aluminium hydro edge trippelreducerad.
Gaffel: Fox F32 F100RL / 100mm.
Växelreglage: Shimano LX
Bakväxel: Shimano XT
Framväxel: Shimano LX
Kassett: Shimano HG50 11-34, 9-delad
Bromshandtag: Shimano LX Disc.
Bromsar: Shimano LX, skiva fram 180mm, bak 160mm
Vevparti: Shimano FCM 542L 44/32/22.
Vevlager: Shimano
Styrstam: TH 888
Styre: Marin 31,8mm.
Handtag: WTB Moto grips
Fram nav: Shimano Deore
Bak nav: Shimano Deore
Fälgar: Mavic XM 117 Disc
Däck: WTB Prowler MX Comp 2,1"
Sadelstolpe: FSA SL/280, 30,9mm x 350mm
Sadel: WTB Speed V comp
Pedaler: Ritchey V4

Bilagor

• nail-trail.jpg
    nail-trail.jpg
    48.4 KB · Besök: 18
den verkade faktiskt väldigt prisvärd.
Ja det stämmer nog att scott är lite som BMW, det är tyvärr ganska mycket märke man betalar för.
Finns otroligt mycket bra ute på marnkaden, det är då ett sånt här forum kommer väl till pass.

Tack för tippset..

Tillbaka
Topp