Scott spark 2012 sommarprojekt!

Tjenixen,

Jag är ny på detta med mountainbike men har varit nyfiken på att testa på det lite mer.
Jag kom över en Scott spark 29 expert (tror jag?) som är i behov av renovering.
Det jag tänkte börja med är bakväxeln som fått sig en rejäl törn..

Eftersom att cykeln har några år på nacken så ger jag gärna det ett försök att laga det som går själv innan jag köper nya delar. Jag har förstått att det finns en del som kallas för "öra" som sitter mellan ram och bakväxel. Denna är sned som ni kan se på bilden. Tänkte ge mig på att räta ut den. Vad tror ni om bakväxeln, kass? Slänga i sjön? Sen undrar jag var ni köper delar till era hojar? Har ingen koll på vilka sidor man ska kolla på. Ni kanske har några tips... :)

Bilagor

nadderf

Aktiv medlem
Det blir fullkomligt dugligt om man gör detsamma ordentligt. Kraschat några stycken och det brukar funka alldeles utmärkt att räta ut.
Dugligt och brukar är inte samma sak som ett helt 100% rakt öra. Tycker alltid något drev strular och växeljusteringen kan bli lidande. Sen är det väl upp till åkaren om man tycker det är värt, men åker hellre med ett nytt öra. Ganska låg kostnad jämfört med andra prylar.

anders_

Aktiv medlem
Jag röstar för att rikta växelörat. Det värsta som kan hända är att växelörat går av och då är det bara att köpa ett nytt.

På en av mina cyklar måste jag alltid rikta nya växelöron. Jag har bytt växelöra 2 ggr och behövt rikta dem båda gångerna. Så att rekommendera nytt växelöra avhjälper inte alltid riktningsproblemet. Man kan behöva göra det på nya öron också. Det skulle kunna vara ramen som är lite sned vid dropouten i mitt fall, men det är i så fall inget som märks i övrigt på cykeln.

xdr

Aktiv medlem
Dugligt och brukar är inte samma sak som ett helt 100% rakt öra. Tycker alltid något drev strular och växeljusteringen kan bli lidande. Sen är det väl upp till åkaren om man tycker det är värt, men åker hellre med ett nytt öra. Ganska låg kostnad jämfört med andra prylar.
Med funkar menar jag att det är tillräckligt rakt för att jag inte ska märka någon skillnad från ett nytt växelöra. Brukar sabba öronen lite då dock då när man drar i något eller krashar så jag tycker inte det är hållbart att hålla på att köpa nya hela tiden för att lösa något som är 10 min jobb, dvs rikta det.

bdn

Medlem
Klart det ska riktas. Hands on och lära sig hur sakerna fungerar är väl det bästa sättet att lära sig på(om man nu inte har tummen mitt i handen).

R2-bike, Bike24, Rosebikes är några ställen jag personligen handlat ifrån.

Tack för era svar. Jag ska testa att rikta örat. Var kan man annars köpa reservdelar till vettiga priser?
2x10 drevning har jag med Sram xo1 bakväxel. Om bakväxeln visar sig kass så hittade jag denna men är lite oklar på vad som ingår.

Klart det ska riktas. Hands on och lära sig hur sakerna fungerar är väl det bästa sättet att lära sig på(om man nu inte har tummen mitt i handen).

R2-bike, Bike24, Rosebikes är några ställen jag personligen handlat ifrån.
Tack för tipsen. Instämmer helt. Tycker det är kul att fixa och lära mig därav jag gärna försöker själv först. Men just växlarna är en ny värld för mig hur det fungerar hehe.

jolov

Aktiv medlem
Skönt att se att det bara är jag som misslyckats rätta öron :)
majoriteten av cyklar jag skruvat med har haft mer eller mindre sneda öron redan från fabrik.
Vet seriösare cykelbutiker som riktar på samtliga cyklar dom säljer också.

vilket verktyg har du använt då du misslyckats?

glitch

Aktiv medlem
majoriteten av cyklar jag skruvat med har haft mer eller mindre sneda öron redan från fabrik.
Vet seriösare cykelbutiker som riktar på samtliga cyklar dom säljer också.

vilket verktyg har du använt då du misslyckats?
De butikerna hade inte jag handlat av.
Ett växelöra är inte byggt för att riktas. När du börjar bända i det försvagas det.
Visst går det ofta att rikta tillräckligt bra (ju färre växlar bak desto lättare) men givet att ett öra brukar gå att hitta för för långt mindre än ett riktverktyg hade jag börjat med ett nytt. I synnerhet om man inte har erfarenhet sen innan. Sen kan man alltid försöka rikt det gamla ändå.
Tänk också på att du inte behöver köpa en dyr XO bakväxel bara för sån sitter på nu.
Med en cykel från 2012 hade jag hållt nere kostnaderna så gott det går.

sanfar

Aktiv medlem
Det brukar gå fint att rikta växelöron. Men är det för illa så kan de gå av när man riktar. Ser inte riktigt problemet med att örat försvagas (vilket metall gör när det böjs), det är där för att gå av istället för att skada ramen vid en eventuell krasch. Att rikta är inte alltid en ersättning för ett nytt öra, är det för krokigt går det inte. Med det sagt, Jag älskar min parktool DAG2.2.

jolov

Aktiv medlem
Ett växelöra är inte byggt för att riktas. När du börjar bända i det försvagas det.
Visst går det ofta att rikta tillräckligt bra (ju färre växlar bak desto lättare) men givet att ett öra brukar gå att hitta för för långt mindre än ett riktverktyg hade jag börjat med ett nytt. I synnerhet om man inte har erfarenhet sen innan. Sen kan man alltid försöka rikt det gamla ändå.
Tänk också på att du inte behöver köpa en dyr XO bakväxel bara för sån sitter på nu.
Så du föredrar butiker som säljer cyklar med lite skeva växelöron?
skulle tro att slx med riktat öra beter sig bättre än xtr med krokig. :)

glitch

Aktiv medlem
Så du föredrar butiker som säljer cyklar med lite skeva växelöron?
skulle tro att slx med riktat öra beter sig bättre än xtr med krokig. :)
Jag har ALDRIG varit med om att cyklar inte växlat korrekt när de varit nya med rätt inställda växlar.
Då har jag hunnit med en hel del ramar och cyklar genom åren. Så ja, jag föredrar att tillverkaren sköter sin QC.
Sen kanske det finns marginal för förbättring men som sagt jag ser inte vitsen med att hålla på bända i nåt som är tillräckligt för 100% funktion.

Senast ändrad:
Okej, ja det är jag medveten om att materialet försvagas.
Det här med bakväxel är en hel djungel. Kollade på att köpa en ny växel men det var rätt saftiga pengar. Vet du vad jag kan ha för växel istället för sram X0 som sitter på?

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer