Scott Spark 910 vs Scott Spark RC 900

Hej

Jag cyklar idag min 2017 Scott Spark 910 och är supernöjd med den. Gillar hur den beter sig och allt. Det jag lurar på är att ev byta till en RC pga singelklinga bla, men där saknas drop post bla som jag blivit kär i. Jag upplever min 910:a att jag lätt trampar ur och har haft lite strul att hitta en bra setup. Jag åker växlande terräng och behöver både en låg växlel, men även en där jag kan vara med å trampa till över 50km iaf.

Är det någon som kört båda och kan ge lite råd. Bygga om den jag har eller köra på RC?

hm sa:
Gick det bättre att trampa i över 50km/h efter bytet ? ?
Oj, det är som natt och dag! Tidigare 34/11 och nu 34/10. Der är min sons cykel och han är 11 år. Tidigare var det svårt att snitta 50 km/h på platten och nästan omöjligt i branta klättringar. Med Eagle däremot är det bara att blåsa på, alltid >50 km/h, oavsett terräng och stigning.

Sixten Fors sa:
hm sa:
Gick det bättre att trampa i över 50km/h efter bytet ? ?
Oj, det är som natt och dag! Tidigare 34/11 och nu 34/10. Der är min sons cykel och han är 11 år. Tidigare var det svårt att snitta 50 km/h på platten och nästan omöjligt i branta klättringar. Med Eagle däremot är det bara att blåsa på, alltid >50 km/h, oavsett terräng och stigning.

34 som storklinga vid 2delat var litet, inte konstigt att du ville byta . Sonen hade ju aldrig hängt med annars.

hm sa:
34 som storklinga vid 2delat var litet, inte konstigt att du ville byta . Sonen hade ju aldrig hängt med annars.
Håller med om att 24T + 34T fram med 11-42T bak är helt fucked-up utväxling på en 29" Spark, då 28T + 38T fram hade gett en mycket mer användbar utväxling. Om det är Shimano eller Scott som är klantarsel avstår jag ifrån att kommentera.

Anledningen till uppgraderingen var:
1) inte bli sittande med Svarte-Petter-komponenter från Shimano
2) slippa vänster vxlreglage på styret så att dropper-reglaget kan hamna på rätt ställe
3) fixa problemet med den för låga utväxlingen och få ett system som är lättare att använda
4) spara 350 gram på byte av vxlsystem, från 2x11 på HG till 1x12 på xD

Uppgraderingen kostade 2900 kr, men då ingick även bättre hjul (från DT370 3-pawl HG baknav till DT350 36T StarRatchet xD baknav).
Spark_Upgrades.png

Sonen har 2x10 på sin 26" Scale med 28T + 40T fram och 11-36T bak, vilket ger en utmärkt utväxling. Han hanterar systemet bra och växlar mellan lilla/stora på ett effektivt sätt (cross-chainar inte). Den cykeln saknar dropper så problemet med reglagekonflikt på vänster sida har inte uppstått.
utv16.png

Senast ändrad:
Hej
Ja har tittat på det du köpte till din spark.
Har du exakt va ja behöver och gärna vart du köpte det?
Artikelnummer gärna.
Gick det bra att gå upp till 12 delat?

Tillbaka
Topp