Scott Spark 960 2019 vs Canyon Strive

Midden

Ny medlem
Hej, sticker ut hakan med min okunskap nu. Jag började cykla ifjol och då på en Scott Spark 960. storlek:M Jag är 170, med innerbenmått 80.
Dock tycker jag det är trångt i cykeln. Känner mig inte trygg på den i det brötiga. Testade grannens Canyon Grand Canyon storlek M och fick en helt annan upplevelse.
Jag inte säker på vad det beror på. Att den är HT? Längre mellan sadel o styre? Lägre? Not a clue...
Cyklar mycket stig, typ Linnestigen i Uppsala. Ej hopp av av större höjder. Blir grusvägar hemifrån till stigarna.

Nu tittar jag på en Strive CF 7.0 då jag vill ha det närmaste man kan komma TwinLoc som finns på Scotten. I detta fallet Canyons Shapeshifter.
Och jag vill ha fulldämpat
Tittar jag på fel cykel?
Har titta på Spectral, men den har inte Shapeshifter.
Har ögnat Propain Tyee, men leverans tiden :( och ej Shapeshifter.

Har en Canyon Endurace och är nöjd med märket so far..

Var ödmjuka nu så jag vågar fråga i fortsättningen.. :)

jonte987

Aktiv medlem
Du ska nog inte stirra dig blind på twinlock innan du är klar över vilken cykeltyp du vill ha. Sen vet i fan om shapeshifter är jämförbart.

Scott har ju fler modeller om man nu gillar det. Har inte så bra koll, är det genius du borde kolla på?

Sen ska inte jag säga att du inte ska köpa en enduro men jag hänger inte riktigt med.

Grand canyon är väl dessutom bara ett par mm längre än spark. En ht blir visserligen längre med sag. Kanske runt 15mm.
Kanske testa en fs med runt 450mm reach.

Eller först och främst testa längre stam på sparken. Och se om du har nån spacer under stammen du kan flytta upp.

Midden

Ny medlem
Du ska nog inte stirra dig blind på twinlock innan du är klar över vilken cykeltyp du vill ha. Sen vet i fan om shapeshifter är jämförbart.

Scott har ju fler modeller om man nu gillar det. Har inte så bra koll, är det genius du borde kolla på?

Sen ska inte jag säga att du inte ska köpa en enduro men jag hänger inte riktigt med.

Grand canyon är väl dessutom bara ett par mm längre än spark. En ht blir visserligen längre med sag. Kanske runt 15mm.
Kanske testa en fs med runt 450mm reach.

Eller först och främst testa längre stam på sparken. Och se om du har nån spacer under stammen du kan flytta upp.
Jag är nog mest en XC åkare och vad jag känner till så är väl Sparken en sån.
Vet inte hur jag ska komma tillrätta med detta.

Hur beter sig en enduro hoj bland stenar och rötter? På min Spark känns det som om det mest tar tvärstopp och jag är på väg över styret, såväl uppför som nedför :( Och att jag inte kan ta svängar lika snävt som polarna. Då känns cykeln för "trång", och att jag sitter för "högt" Kan det bara vara så att jag är usel på detta?

jonte987

Aktiv medlem
Jag är nog mest en XC åkare och vad jag känner till så är väl Sparken en sån.
Vet inte hur jag ska komma tillrätta med detta.

Hur beter sig en enduro hoj bland stenar och rötter? På min Spark känns det som om det mest tar tvärstopp och jag är på väg över styret, såväl uppför som nedför :( Och att jag inte kan ta svängar lika snävt som polarna. Då känns cykeln för "trång", och att jag sitter för "högt" Kan det bara vara så att jag är usel på detta?
Jag vet inte men du säger ju att grand canyon kändes bättre och den är väl lika hög och kort som spark?
Sen är det nice med en lång flack cykel och de flesta som har ny geo från 2020 är nog det.

Jag hade kollat närmare på vad det är som är bättre på grand canyon först. Stam? Kan du inte jämföra? Kom ihåg att ht sjunker framåt under belastning

Annars kommer det nog snart en ny modern spark. Du kan också kolla på allebike alpha som kanske passar dig.

Men en enduro eller trail går så klart bra på sten och rötter. Det blir säkert skitkul, men funderar du på twin lock så är det kanske down country du vill ha (alpha, skeen trail)

jonte987

Aktiv medlem
Jag har antagit att sparken och canyon är senaste modell. Länka gärna exakt modell så kanske nån kan hjälpa dig mer

Pajas

Aktiv medlem
Tittat på nya Trek top fuel? Där har du ”låsbar” fjädring och modern geometri och lite mer slaglängd än xc spark

MAARTEN

Ny medlem
Cyklar du stig och gillar när det är lite brötigt med rötter och sten så är det ju mer åt trail/enduro än XC. Då passar Striven riktigt bra. Äger en själv och är supernöjd. Man får ju mer för pengarna när man köper en Canyon eftersom de bara säljs online, ej i butik. Därför får man i regel bättre komponenter för samma peng mot t.ex en Trek eller Scott osv.
Shapeshifter är ett reglage på styret där man kan ställa om geometrin på cykeln från en mer upprätt hoj för trail och XC. När det är brant nedför så ställer man om till downhill-läget och får en flackare vinkel på framgaffeln och lite lägre där bak.
Twinlock som du nämner är väl mer ett sätt att låsa dämparna? Det går att göra på Striven om du vill ha en helt fjädringslös cykel i vissa situationer t.ex brant klättring.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer