Scott Spark 970 uppgraderingar?

Hej käre forumiter.
Jag har fått tag i en Scott spark 970 som är tänkt att använda på lite trails och som motionscykel i skogen, jag är en novis i dagsläget men är i bra form fysiskt. Fick cykeln för ett riktigt bra pris och tänkte lägga ner lite på att uppgradera cykeln, här behöver jag er hjälp vad anser ni vara dom viktigaste uppgraderingarna, bromsarna? dämpare? osv...
Har en budget på ca 5000:-
bifogar cykelns nuvarande spec nedan:
  • Antal växlar: 12 | Ram: Spark Alloy SL 6011
  • Gaffel: RockShox Judy Silver TK Solo Air
  • Bakdämpare: X-Fusion NUDE 5 RLX Trunnion
  • Bromsar: Shimano MT201 | Växelreglage: SRAM SX Eagle Trigger
  • Bakväxel: SRAM NX Eagle 12 Speed
  • Däck: Schwalbe Wicked Will 29x2.4"
  • Sadelstolpe: Syncros Duncan Dropper Post
  • Vikt: ca 14,95 kg

Däck är ju en enkel och trevlig uppgradering. Även om Wicked Will säkert är bra kanske det finns något som passar bättre nu när det börjar bli lite blött ute? Sätt upp däcken tubeless om det inte redan är gjort.

Köp ett vettigt (ihopfällbart) mekställ så att du kan göra enkel service som att ställa in bakväxeln, byta bromsbelägg, justera placering av bromsok, byta kedja etc när sådant kommer behövas.

Köp bra handskar, hjälm, vattenflaskor (t.ex. Camelbak Podium).

Cykla och utvärdera vad du vill uppgradera *enbart* när du cyklar och i situationen känner att något inte funkar optimalt. (Utvärdering vid mobil- eller datorskärm betyder att du ramlar dit för reklam och tekniska specifikationsnörderi.)

Kanske kommer du då fram till att det är ergonomiska saker som först och främst ska ändras såsom:

- Sadel, ändra vinkel? Eller behövs en annan modell för din rumpas unika form?
- Cockpit, dvs styre, styrstam, handtag. Funkar handtagen för dina händer? Behöver du flytta distanserna under eller över styrstammen för att få upp eller ner styret en aning? Passar bredd, rise, och backsweep på styret din kropp? Behövs en aningen längre eller kortare styrstam? Annan vinkel?
- Pedaler, finns greppet om plattisar? Lagom bredd så foten får bra stöd? Om SPD, är du nöjd med det eller skulle Crank Brothers modeller funka bättre angående float etc?

Eftersom du nämner bromsar som en möjlig uppgradering… Se till att bromsa in systemet ordentligt (googla mtb brake bed in). En dag kommer du troligen också behöva lära dig göra brake bleeding. Lär dig bromsa aggressivt med frambromsen när underlaget tillåter, det är där kraften finns.

Lycka till med din nya cykel där ute!

Senast ändrad:
Håller mig lugn på avtryckaren, tack för vettiga svar. Nån som har tips på vettiga handskar, samt pedaler? Har i dagsläget en Poc omne Air mips till min Gravel men behöver kanske en mer heltäckande hjälm möjligt en fullface? Känns säkrast, vore jobbigt att slå ansiktet i en sten..

Det här är bra pedaler som jag hittade via en rekommendation här på happy:

Jag har även dessa Burgtec Composite MK4 som är lika bra, dock dubbelt så dyra, men då finns i olika färger (purple rain ftw!)

Andra får tipsa om hjälm (på jakt själv) och handskar (kör mest fula billiga bygghandskar från Tegera så här års som andra inte skulle drömma om att cykla i pga stilpolisen).

Senast ändrad:
Vilka pedaler sitter på nu? Jag hade köpt spd-pedaler om det inte sitter sådana på, och så klart matchande skor.

Shimano PD-M520 har alltid fungerat felfritt för mig. Trycker in nytt fett i dem varje år bara.

Tillbaka
Topp