Scott Spark VS Kona Hei Hei

Oggler

Aktiv medlem
Jag funderar på att skaffa mig en lite enklare slitvarg. Jag har kollat lite på Scott Spark och Koha Hei Hei. Lite enklare modeller ska jag tillägga. Jag är främst ute efter ramen som bas. Bra delar har jag redan tillräckligt av. Det jag kan notera är följande:

- Hei Hei levereras med standardinfästningar på bakdämparen samt att det är en rockshox. Man slipper dessutom CTD.
- Sparken levereras med fusion-dämpare(?) samt udda standard på dämparinfästningen. Dessutom CTD med typ 200m vajer och massa spakar.
- geometrin på de bägge hojarna verkar snarlik. Även länkaget verkar ju närmast identiskt.

Jag åker i dagsläget på en Epic. Jag stör mig oerhört på att det tex inte går att byta ut bakdämparen. Jag tycker Hei Hei verkar mest kompatibel i det avseendet.

Finns det andra saker som talar för eller emot Spark respektive Hei Hei?

Heihei, har lite högre stack, något kortare kedjestag, liite högre bb och kortare slag bak (100 vs 120 på spark). Det jag inte gillar på Spark är dess stökiga cockpit pga extra kablar för låsning av dämparna och "fågelbadet" vid bakdämparens infästning som samlar skit och vatten och möjligen lite väl lågt bb. Däremot är det en väl balanserad trail-hoj (yes jag har ägt en 2017-modell men sålt pga ovanstående). Jag tycker att Hei Hei ser bra ut. Har dock inte kört en själv men folk jag litar på gillar den skarpt. Lite osäker på om 100 i slag bak är tillräckligt men vad jag har hört så ska det kännas som mycket mer.

Helt ärligt, kika på en kinaram, jag tänker då främst på M06 från dengfu. Fördelen är ju att du kan lägga på vilka komponenter du vill.

M06 har rätt korta kedjestag (435mm) och är lite lagom flack med 68 graders gaffelvinkel.

M06 kan vara en kandidat. Men den är lite kortare än Sparken och HeiHei. Sedan undrar jag hur det är med priset. Med dagens dollarkurs och nitiska tulltjänstemän så lär det väl kosta 10 000 spänn innan man har ramen i handen. Sedan behöver man en dämpare också. Det blir ju inte så billigt.

Oggler sa:
M06 kan vara en kandidat. Men den är lite kortare än Sparken och HeiHei. Sedan undrar jag hur det är med priset. Med dagens dollarkurs och nitiska tulltjänstemän så lär det väl kosta 10 000 spänn innan man har ramen i handen. Sedan behöver man en dämpare också. Det blir ju inte så billigt.

I visa din fulkines-tråden verkar folk fått hem dem för ca 7500 kr inkl. tull och moms.

Jag förstår inte hur man kan se CTD som något negativt, det är enligt mig bara ett stort plus. Det gör cykeln mycket mer mångsidig och effektiv, visst det är två kablar extra och en knapp, men det påverkar ju bara negativt rent estetiskt.

Ang fulkinesramar fick jag hem min fs029 igår från tantan cycling för 7000 inkl två extra växelöron, bakaxel och headset.
Inkl tull o moms

GetLucky sa:
Jag förstår inte hur man kan se CTD som något negativt, det är enligt mig bara ett stort plus. Det gör cykeln mycket mer mångsidig och effektiv, visst det är två kablar extra och en knapp, men det påverkar ju bara negativt rent estetiskt.
CTD i sig är inte negativt. Jag gillar personligen bara inte hur det är löst på Sparken. Fler prylar som kan gå sönder när man kraschar (vilket man gör för eller senare). Det blir mer att fixa med underhåll och trim. Kolla spark-tråden så ser du hur många som fipplar med just justering av remoten. Det går så klart att ordna om man inte har tummen mitt i handen men det är mer strul. Skit och skräp som dras ner i den i mina ögon klantigt konstruerade dragningen via gummibussningen i fågelbadet = trögare justering efter hand. Visst det ser najs ut rent estetiskt men det är ju verkligen inte gjort för vårt höst/vinterklimat. Jag föredrar en ram med länk-konstruktion som i sig redan är trampeffektiv och som man sedan kan man hjälpa på traven med att flippa i trail-mode vid tillfälle. Vilket jag då föredrar att göra manuellt, istället för att ha ovanstående kabel-jox att hålla reda på. Så klart det är smidigt att kunna styra allt från ett ställe men för mig som ändå inte rattar med låsningen fram och tillbaka hela tiden är det bara onödigt. Men smaken är ju som sagt som baken...

Senast ändrad:
Hur är kinaramarna över lag när det gäller lagersäten mm i länkage. Enligt min erfarenhet måste man plocka isär och fetta in eller byta lager ganska ofta. På min epic är det specialskruvar hit och dit med känsliga gängor som kräver rätt åtrdagningsmoment mm. Hur är det på kinaramarna? vad gör man när man sitter där med gängsallad på nån fingångad specialskruv i aluminium?

Jag har inte bytt mer än main pivot-lagret på min fm036 på tre år, nu knakar det lite här och där så det är definitivt dags. På min är alla skruvarna som håller lagren Insex 4 eller 5 mm.

onyx3 sa:
Fredde78 sa:
Jag kan inte uttala mig om sparken, men äger en Hei Hei och tycker om den skarpt.
Hur tycker du 100 i slag där bak funkar om det börjar bröta på?

Jag hade en med 130/130 innan jag skaffade den här. Nu är det mest stigcykling i göteborgsmiljö och det lilla det går utför så tycker jag att det räcker till. Har inte saknat min gamla cykel.

Fredde78 sa:
onyx3 sa:
Fredde78 sa:
Jag kan inte uttala mig om sparken, men äger en Hei Hei och tycker om den skarpt.

Jag hade en med 130/130 innan jag skaffade den här. Nu är det mest stigcykling i göteborgsmiljö och det lilla det går utför så tycker jag att det räcker till. Har inte saknat min gamla cykel.
Tack för infon. Den är ju hyfsat låg. Hur är det med pedal-strikes?

onyx3 sa:
Fredde78 sa:
onyx3 sa:
Fredde78 sa:

Tack för infon. Den är ju hyfsat låg. Hur är det med pedal-strikes?

Jag slår inte i mer nu än vad jag gjorde på min radon slide 130. Vet dock inte hur hög/låg den var.

Tillbaka
Topp