'Scott' tillåter inte cykelsits för barn - våga montera ändå?

pitchan

Medlem
Hej, ny på forumet!

Jag har köpt en Scott sub cross 50 som levererades hem igår. Denna har jag tänkt sätta pakethållare bak på för att använda nuvarande cykelsits till sonen som monteras på pakethållare.

Väl i förpackningen ser jag ett infoblad gällande maximal tillåten vikt med en lista på alla Scotts 30-tal modeller.
Till min förvåning så visar listan att Scott inte tillåter varken cykelsits eller cykelvagn på någon av deras modeller! Detta verkar stämma även när jag läser manualen online, men ingen förklaring till varför.

Söker nu information kring om det är rimligt att montera en cykelsits ändå, om någon har erfarenhet av detta eller vet varför Scott ej tillåter det.

Tar tacksamt emot tankar och tips kring detta!

Förmodligen för att ramen inte håller med den extra belastningen. Om scott har andra modeller som kan ta pakethållare och inte din så hade jag undvikit det.

Ingen av Scotts modeller (60st) tillåter cykelsits/vagn enligt medföljande viktbroschyr, så det kanske är som Pfaff säger att dom inte vill ta ansvar för att tillåta sådan användning.

Ja, det finns gängor för pakethållare och maxvikt på 128kg blir vi inte i närheten av heller, men det är väl bakre delen så får mer stress. Mjuka hybrid däcken ger ju lite dämpning i alla fall.

Får fundera vidare men det finns lite hopp om att det går!

Ingen av Scotts modeller (60st) tillåter cykelsits/vagn enligt medföljande viktbroschyr, så det kanske är som Pfaff säger att dom inte vill ta ansvar för att tillåta sådan användning.

Ja, det finns gängor för pakethållare och maxvikt på 128kg blir vi inte i närheten av heller, men det är väl bakre delen så får mer stress. Mjuka hybrid däcken ger ju lite dämpning i alla fall.

Får fundera vidare men det finns lite hopp om att det går!
Jag har själv en Sub 10 som används som pendelcykel sedan artonhundrafrösihjäl och numera sedan 5-6 år får tjänstgöra som packåsna med pakethållare och stor ful plastlåda för inköpen. Ingen implosion än. IMG_0479.webp
Plastlåda numera bak. Fram blev milt sagt ostadigt.

Jag har själv en Sub 10 som används som pendelcykel sedan artonhundrafrösihjäl och numera sedan 5-6 år får tjänstgöra som packåsna med pakethållare och stor ful plastlåda för inköpen. Ingen implosion än.Visa bilaga 766554
Plastlåda numera bak. Fram blev milt sagt ostadigt.
Ser ju fint ut det där!

Fick nu positivt besked från Scott gällande varför dom har dessa begränsningar. Det är pga att dom inte kan garantera säker användning av alla barnsitsar på marknaden.

Men, ingen tydlig begränsning finns om man på eget ansvar(!) installerar en CE-märkt barnsits på Scott sub cross 50 (cykel utan kolfiberram/gaffel) om det sker inom total maxvikt.

Så nu blir det att beställa pakethållare och grejer!

Ser ju fint ut det där!

Fick nu positivt besked från Scott gällande varför dom har dessa begränsningar. Det är pga att dom inte kan garantera säker användning av alla barnsitsar på marknaden.

Men, ingen tydlig begränsning finns om man på eget ansvar(!) installerar en CE-märkt barnsits på Scott sub cross 50 (cykel utan kolfiberram/gaffel) om det sker inom total maxvikt.

Hej! Vad blev det för pakethållare? Jag är i samma "sits" och tänkte köpa en qibbel till dottern :)

Ser ju fint ut det där!

Hej! Vad blev det för pakethållare? Jag har en likadan cykel och ska köpa eqibbelel till dottern.

det finns en del pakethållare för eftermontering som skapar brytande krafter på sadelstagen. värda att undvika. största tyngdbelastningen bör hamna nära navet.

sen finns en del barnsitsar som de facto belastar ett rejält fäste monterat på sadelröret. tyngden mer eller mindre hamnar inte på pakethållaren. är sadelröret av reducerad typ alltså tunt i godset kan upplägget vara vanskligt. det kan i vissa fall då hjälpa att ha en extralång sadelstolpe som kan erbjuda stöd inifrån.

Hej! Vad blev det för pakethållare? Jag har en likadan cykel och ska köpa eqibbelel till dottern.
Jag köpte en pakethållare som dock inte passade. Det var en Atran Velo Tour 365 AVS Pakethållare, men det visade sig att de två metallstagen som ska fästa från pakethållaren till cykeln var för korta vilket gjorde pakethållaren allt för framåtlutad. Så tyvärr ingen lösning ännu, jag fortsatte skjutsa på gamla cykeln och överväger cykelvagn om det vore lättare att montera.
Qibble såg intressant ut, men då behöver vi en bra pakethållare först ja. Har du hittat något ännu?

Tillbaka
Topp