Scotten eller Alphan?

Vilken väljer jag?

• Scotten

Röster: 13 54.2%
  • Alphan

Röster: 11 45.8%

• Antal röster
    24

Granbark

Medlem
Scotten eller Alphan?
Veckans i-landsproblem: ska jag välja Scotten eller Alphan?

Här cyklar jag:
Grusväg: JA
Finsstig: JA
Teknisk stig: JA
Småkuperat: JA
Långa nedför/uppför: NEJ
Fjällen: NEJ
Bike parks: NEJ

Alternativ 1: Scott Spark RC Team Black Bike. Ser snabb ut men tunga hjul och ingen dropper?

Alternativ 2: Alpha XT uppgraderade med DT Swiss XRC 1501. Lite för grov för mitt körmönster?

Scotten eller Alphan?
Är det ett måste-val mellan dessa två? Annars har Pinkbike nyss haft lite genomgång av de såkallade downcountry cyklarna som nog passar dig väl.

Trek Top Fuel
Rocky Mountain Element
Santa Cruz Blur TR

Scotten eller Alphan?
Vanliga Scott Spark inte Alpha. Men tror BB drop o hur hemmastigar ser ut hade varit stor del av mitt val. Gamla Scott Spark var alldeles för låg för Jämtland i min mening.

Scotten eller Alphan?
Vanliga Scott Spark inte Alpha. Men tror BB drop o hur hemmastigar ser ut hade varit stor del av mitt val. Gamla Scott Spark var alldeles för låg för Jämtland i min mening.
Nyfiken, varför inte Alphan?

Med vanliga Scott Spark, är det den lite biffigare 900-serien du menar? Hemmastigarna (Värmland) är ju relativt snälla... mest "blåa" och en del "rött" om jag använder samma klassificering som Aron Gooch gör i sina böcker.

Har förstått att pedalerna på scotten slår i backen ofta på teknisk stig. Gäller det både RC och 900-serien på 2022 års modell?

Scotten eller Alphan?
Nyfiken, varför inte Alphan?

Med vanliga Scott Spark, är det den lite biffigare 900-serien du menar? Hemmastigarna (Värmland) är ju relativt snälla... mest "blåa" och en del "rött" om jag använder samma klassificering som Aron Gooch gör i sina böcker.

Har förstått att pedalerna på scotten slår i backen ofta på teknisk stig. Gäller det både RC och 900-serien på 2022 års modell?
För att jag gillar scotts nude-dämpare med mittenläget som ändå har känslighet istället för att strypa all kompression men hade nog velat prova om inte pris och tillgänglighet avgjorde. Alphan verkar högst bb på papper men i verkligheten vet man inte om det är så på stigen. I mellanläget är bb högre på scott.
Gamla Scott spark -18 till -21 var ju galet kvick i mittenläget så ser inte varför man skulle välja RC så länge man inte tävlade XC

Tillbaka
Topp