Sea Sucker Bike rack, lagligt i Sverige?

Willie

Aktiv medlem
Hej Happykollektivet.

Jag har cykletransport problem. Kör en Fiat 500 Abarth och älskar min lilla bil, men den är just liten.. Att transportera en cykel är otrevligt och kräver att jag har den i bilen samt att den måste demonteras för mycket för att det ska kännas motiverat allt för ofta.

Har funderat på att köpa ett takräcke men vill inte åka runt med det dagligen. Tittat på bakluckemonterade men passar dåligt med min ram.. Så har fastnat lite för Sea Sucker. Känns sjukt smart men samtidigt lite sketchy.. Är dom ens lagliga i Sverige? Någon som testat?

https://www.seasucker.com

https://www.seasucker.com/collections/bike/products/talon

Video:

s1600_7.jpg

Senast ändrad:
i princip får man montera saker hur man vill sålänge de är inom måttbegränsningar och sitter lastsäkrat.

Dvs. det måste sitta kvar vid krock

Finns ju ingen lag som reglerar användning av ett takräcke, mer än att bilisten är ansvarig för de skador som kan uppkomma om lasten inte är tillräckligt fastsatt. Men jag hade nog kompletterat med lite tampar genom bakluckan, bara för ifall att. Men rent generellt, så är det ju bra sugkraft i sådana sugkoppar som glasmästare använder.

Skjuter lasten ut mer än en meter från bilen (bakåt) så måste det markeras med flagga(röd/gul)!
Vid mörkerkörning, röd lampa eller reflex.
Total längd lagligt är 24m på biltaket (undantag för 24,5)

Så det är ba köpa o montera den hållaren!!?

Har aldrig hört något negativt om dem faktiskt men jag själv skulle nog känna mig lite otrygg ändå.

Varför inte takräcke? Det känns annars som den klockrena lösningen. Körde vid flera tillfällen 5 cyklar på min VW Polo, tre på taket och två på kroken. Den blev både trött och törstig då kan jag säga.

Jeppe_E sa:
Finns ju ingen lag som reglerar användning av ett takräcke, mer än att bilisten är ansvarig för de skador som kan uppkomma om lasten inte är tillräckligt fastsatt. Men jag hade nog kompletterat med lite tampar genom bakluckan, bara för ifall att. Men rent generellt, så är det ju bra sugkraft i sådana sugkoppar som glasmästare använder.

Det kan väl inte stämma? Du är väl fortfarande skyldig att lastsäkra, även om inget går illa? Nu finns det ju inga trafikpoliser längre, men om du rågar stöta på någon kan du väl få böter om det inte är ordentligt fastsatt?

Varför inte montera en dragkrok att sätta cykelhållare på även om bilen inte får dra släpkärra så brukar det finnas dragkrokar att köpa brukar inte vara så dyrt,och att lasta cykelhållare skall vara ok.
/M

Har för mig att jag sett något brittiskt system där man skruvar fast en platta där dragkroken brukar sitta.
Sen sticker man ner cykelhållar-armarna i var sitt fyrkantsrör på plattan.
Du får söka på nätet.

/Ulf

Problemt med att sätta dit en krok är man måste såga sönder diffusorn och det är jag inte så sugen på..

Ska mäta lite och se om man kan få fast en sea sucker på taket utan..

Hade en skidhållare med liknande fästanordning för några år sedan. Fungerade perfekt. Tycker att det låter som en klok idé att köpa en sea sucker.
Man får lätt för sig att något är dåligt bara för att det är ovanligt i Sverige.

Tjena!

1. Jag är avis på din bil.
2. Min son är riktigt j*vla avis.
3. Scotty Cranmer körde Seasucker på sin Nissan R34 GTR så det ska nog fungera bra på en Abba också..

"Diffusorn" är inga problem att såga i. Dragkroksanordningen måste modifieras med avseende på krängningshämmare samt
adapterplattor så själva kroken hamnar lägre och längre bak. Kör med vanligt Thuleställ:

Bilagor

• DSC_0241.JPG
    DSC_0241.JPG
    293.3 KB · Besök: 506
Nä, inga problem nej men en dragkrok är ful! :D

Kul dock med en till abarth åkare! Har du mer bilder utan ställ? Gissar att kroken är avtagbar så hur ser det ut utan?

Lutar dock åt ett Sea Suck eller vanligt takställ..

Tjena!

Det går att sätta en dragkrok på en Ferrari också, men man gör det fan inte!
Sea Sucker FTW!
Den dagen jag köper en 911 kommer jag köra med SS, även om det finns takräcken till 911

Fräsigt med Abarth.
Såg en Audi R8 med takbox häromdagen. Det var inte vackert.
Boxens framände vilade på taket och i bakre änden hölls den upp av två stag som gick upp från bakspoilern. Tänk byggnadsställning :)

/Johan

JojjeM sa:
Fräsigt med Abarth.
Såg en Audi R8 med takbox häromdagen. Det var inte vackert.
Boxens framände vilade på taket och i bakre änden hölls den upp av två stag som gick upp från bakspoilern. Tänk byggnadsställning :)

/Johan

Jon Olsson har ju haft det som sitt signum, obskyrt dyra sportbilar med takbox. Bland annat R8.

Med tanke på avgasrörens placering på Abarth, överlever däcken om man använder dragkroksmonterad cykelhållare?

abarth.jpg

Skandal att en italiensk biltillverkare inte har cykelhållare som orginaltillbehör. I Tyskland löste de det redan på 50-talet.

Bilagor

• vwbugrackjpg.jpg
    vwbugrackjpg.jpg
    62.5 KB · Besök: 199
Vet att BMX-åkaren Scotty Cranmer kör med något liknande och dom roadtrippar ganska mycket med bmx på taket, och han verkar lita på den.. se typ här:

Och du kan väl även montera cykelstället på taket bara du orkar lyfta upp den? :)

Senast ändrad:
lasten blir inte lastsäkrad med att bara ha en fästpunkt där lasten sitter fast skulle lasten ramla av så är det bilföraren som är ansvarig .Sen är frågan är den CE godkänd.

Och åter till TS fråga.
Last skall förankras så att det håller hela lastvikten framåt och halva lastvikten bakåt och åt sidorna, uppfyller den det så är det lagligt
Hur man förankrar är inte reglerat någonstans.

Är inte det här ganska enkelt egentligen, "nån" borde ta reda på vad stället ifråga klarar/är testat för/är godkänt för?

En annan fråga, hur mår lack och plåt med sådana där sugkoppar? Tvätta bilen innan de säts på för att inte få repor under?

Kul med mycket spekulationer. Finns en del videos på youtube som sagt där dessa får bekänna färg.

Någon dragkrok blir det icke :)

Ang lacken så får man ju självklart se till att bilen inte är supersmutsig, men skulle jag köpa ett takräcke ligger även detta och skaver med gummikuddar mot lacken. Tror sugkopparna rör sig mindre faktiskt.

Willie sa:
Kul med mycket spekulationer. Finns en del videos på youtube som sagt där dessa får bekänna färg.

Någon dragkrok blir det icke :)

Ang lacken så får man ju självklart se till att bilen inte är supersmutsig, men skulle jag köpa ett takräcke ligger även detta och skaver med gummikuddar mot lacken. Tror sugkopparna rör sig mindre faktiskt.

Som synes sätter många den på glaset, eller iaf en av den. Antigen på bakrutan som på bilden ovan eller på framrutan. Antar att det sitter mycket bättre då också.

Ett stort problem med såna fina moderna FS hojar är att de är förbannat långa. Jag skaffade ett sånt minimalistiskt ställ som egentligen är gjort för pickuper (Delta nånting), men hjulbasen på hojen var långt större än avståndet mellan takräckena på min ng9-3 (de skruvas på och det är fixed).

åberg sa:
Är inte det här ganska enkelt egentligen, "nån" borde ta reda på vad stället ifråga klarar/är testat för/är godkänt för?

Tjena!

Med tanke på hur tunga glasrutor man lyfter med hjälp av likadana sugproppar så litar jag fullt ut på att dom håller.
Som sagt innan, Scotty Cranmer har kört fort som fan med sådana fästen

staine sa:
En sån där 500, är det inte såna som rikt folk har som prydnad på sina skrivbord?

Fiat - Finns i amerikanska toaletter

Skämt å sido, tycker Fiat 500 är cool. Funderar smått på att skaffa en sådan som nästa bil, följer tråden med spänning.

Även om Sea Sucker är hur bra som helst tror jag att jag konstant hade haft ångest över att tappa dem. Nojar redan över vanliga dragkroksmonterade cykelhållare. Tittar konstant i backspegeln för att kontrollera att cyklarna sitter kvar där bak.... Jag hade nog funderat på Thule Raceway baserat på mina fobier :-)

Äh, fiat 500 är bästa bilen! :D

Har måttat lite idag, borde vara möjligt att montera den på taket.. Får se om det bli en order på en. Då återkommer jag med ett test!

Jag tror kopparna sitter bra, det jag skulle nöja över är eventuella bucklor i taket om man sätter en kopp där och sen last. Ytplåten på moderna bilar kan vara så sjukt mjuk att väldigt lätt tryck får den att mjukt buckla inåt redan vid låg belastning. Oftas ploppar den ju tillbaka direkt men sätter man en 15 kg mtb på vete tusan?

Jag funderar också på nånting Sea Sucker liknande. Kör Peugeot Ion elbil, ej avsedd för dragkrok eller takräcke. Cykel som tar mycket vind påverkar säkert körsträckan. Är nog optimalt med en lutande utan framhjul, baktill, stående i färdriktningen. Men jag vill fästa en thule takskena i bakluckan, eventuellt med något extra stöd.

Tillbaka
Topp